Tesla nabízí Model S v Číně, ale zatím bez jména a ceny
Tesla nedávno otevřela svůj vlajkový obchod v centru Pekingu a tento týden spustila internetové stránky v čínštině, kde přijímá objednávky na sedan Model S od čínských zájemců.
Webové stránky mají podobný vzhled jako ty americké, zatím na nich ale chybí název automobilu v čínštině. To je podle odborníků velmi vzácné opomenutí u globální značky, která vstupuje na čínský trh. Důvod je prostý: čínský název „Tche S' La“ si již v roce 2006 zaregistroval místní podnikatel, který se odmítá obchodní značky vzdát.
Není to poprvé, co si čínský podnikatel předem zaregistroval na místním trhu známou globální značku. Například společnost Apple se v roce 2012 dohodla s jistou čínskou společností, že jí zaplatí 60 milionů dolarů (v přepočtu asi 1,2 miliardy korun), aby získala práva na používání své značky iPad v Číně.
Právní experti se domnívají, že pokud se Tesla nedohodne na odkupu značky nebo nepoužije jiné jméno, bude pro ni obtížné vyřešit problém s ochrannou známkou. V Číně sice platí pravidla, která chrání světově známé značky, avšak nemusí se to týkat případů relativně nových firem, jako je právě Tesla.
Tesla má ale v Číně ještě jeden problém - zatím nestanovila cenu vozu. Čína totiž ještě nerozhodla o daňové politice v případě dovozu automobilů na elektrický pohon. Model S se začal prodávat loni, kdy si ho pořídilo 2650 zákazníků. Letos plánuje Tesla zvýšit prodej na 21.500 vozů. V USA stojí Model S přibližně 70.000 dolarů, což v přepočtu činí přibližně 1,4 milionu korun.