Tesla stanula před německým soudem. Její největší přednost může způsobit vážnou nehodu
Dynamický vývoj jízdních asistentů umožňujících vyspělou úroveň autonomní jízdy může navodit dojem, že automobily za chvíli nebudou potřebovat pedály ani volant. Podle posledních zpráv ale proces nebude tak rychlý.
Autonomní jízda se stala fenoménem posledních let a mnoho automobilek ji pojalo jako závod o to, kdo má nejvyspělejší techniku. Loni v létě schválila Evropská komise používání systému Ford Blue Cruise na 133 tisících kilometrů napříč 15 evropskými zeměmi. BMW v roce 2023 otevřelo v Sokolově testovací centrum právě pro systémy automatizované jízdy a na dálnici můžete sundat ruce z volantu u řady dalších prémiových modelů. Naopak některé značky myšlenky na plně automatizovanou jízdu zavrhly pro přílišnou složitost a nedostatečně vyspělou infrastrukturu.
Kontroverzní Elon Musk si navzdory pochybám stál od počátku za svým a jako jeden z prvních dostal tesly, o nichž nejen v marketingových materiálech zavádějícím způsobem prohlašuje, že jsou autonomní, na silnice. Ve skutečnosti tesly plně autonomní nejsou, nýbrž stejně jako řada dalších výrobců, spoléhají na člověka za volantem coby záchrannou síť.
Na systémech asistované jízdy chtěl postavit i ziskovost firmy, když prohlásil, že auta může prodávat klidně za náklady, protože o příliv peněz se postarají zákazníci platící měsíční poplatek za tzv. Autopilot.
Tento plán však může poškodit současné vyšetřování německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu (Kraftfahrt-Bundesamt). Ten zkoumá četná samovolná panická brzdění, o nichž se na různých fórech a blozích zmiňují majitelé tesel.
Zajímavé je, že se problém netýká pouze režimu asistované, v řeči Tesly plně autonomní jízdy (orig. Full Self Driving), ale i „běžného“ adaptivního tempomatu. Ví se, že k samovolnému brzdění dochází zejména na okreskách a dálnicích, ovšem co falešné hrozby způsobuje, není jasné. Neví se ani, kolik automobilů brázdících evropské silnice je rizikových.
Uživatelé popisují, že k incidentům dochází náhle, bez vozidel jedoucích vpředu, za příznivých povětrnostních podmínek a bez změny omezení rychlosti. Přitom rychlosti nejsou malé. V jednom případě vůz prudce zpomalil ze 100 km/h na 40 km/h. Známý je také případ ze San Francisca z roku 2022, kdy tesla zabrzdila z 90 km/h na rychlost chůze. Případem se zabýval i americký úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA).
Teprve letos šla v Bavorsku celá věc před soud, když majitel Tesly Model 3 požadoval z důvodu selhání autopilota náhradu škody. Na jeho stranu se postavili i soudci krajského soudu v městě Traunstein. Vyšší instance pak shledala autopilota Tesly za nespolehlivého a nevhodného pro všední užívání. Automobilka vinu vozu popírá, ale přesto musí u tohoto vozu provést opatření, aby se situace neopakovala. Chování vozu testoval i nezávislý odborník, který si tyto krizové situace zažil na vlastní kůži.
