Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A6 allroad 55 TFSI quattro – Jediný benzíňák má charisma i žízeň

Ondřej Mára
Diskuze (61)

Univerzální prémiový kombík Audi A6 allroad nabízí především vznětové motory, přesto je dostupný i s jedním výkonným zážehovým šestiválcem. Jak se ale hodí k jeho charakteru?

Design, interiér


Audi A6 allroad patří bezesporu mezi nejuniverzálnější prémiové modely na trhu. Nabízí elegantní vzhled, moderní výbavu, prostornost, nadání pro zdolávání dlouhých cest a nezalekne se ani lehkého terénu. Pokud ale přijde na volbu pohonných jednotek, sází allroad především na vznětové motory. Kdo chce motor zážehový, má pouze jedinou možnost, která se nám tentokrát dostala do testu. K tomu se ale dostaneme až v příští kapitole.

Nejprve se pojďme tradičně podívat na design vozu, který je trochu Déjà vu. Podobně jako u motorizace 50 TDI, testované začátkem roku, vsadil dovozce na černý lak Mythos (+39.900 Kč) v kombinaci s paketem exteriéru v hliníkové optice (+14.800 Kč). Za zmínku stojí plné lakování (+15.100 Kč), kdy spodní část nárazníku, lemy podběhů a prahy zdobí lakování.

Výraznou masku chladiče, která působí důrazně a přesto elegantně, lemují světlomety HD Matrix LED (+54.000 Kč). Světlomety nabízejí skvělý výkon a díky rozdělení dálkových světel do 32 segmentů zvládají svižně stínovat okolní provoz. Pozornost přitahují také podběhy, které vyplňují 21“ litá kola s dvojitými V-rameny v ceně 96.500 Kč, obutá do pneumatik s rozměrem 245/40 R21. Kola sice vypadají zajímavě, zrovna u modelu allroad mi však přijdou vcelku nepraktická. Automobilka přitom nabízí vcelku bohatý výběr mezi disky s rozměrem od 17 do 21 palců.

Vždyť to znáte

Při pohledu do kabiny se budu opět trochu opakovat. I tentokrát dostal vůz příplatkový digitální přístrojový štít Audi Virtual cockpit plus s 12,3“ full-HD displejem, který doplňuje tradiční obrazovku infotainmentu v palubní desce a níž položenou dotykovou obrazovku nahrazující volič ventilace. Navíc i tentokrát dostal interiér řadu příplatkových doplňků, které měly zpříjemnit zážitek na cestách.

Za zmínku stojí například prvky interiérové výbavy v kůži (+30.200 Kč), ovládací prvky v hliníkové/černé skleněné optice (+10.300 Kč), servomechanické dovírání dveří (+19.300 Kč), head-up displej (+42.200 Kč), skvěle hrající sound systém Bang & Olufsen s 16 reproduktory (+23.300 Kč), sportovní sedadla v kůži Valcona (+28.800 Kč), dvojitá akustická skla (+15.100 Kč), specifický příplatkový interiér „allroad“ (+67.000 Kč) a ještě bych mohl chvilku pokračovat.

Interiér testovaného vozu zkrátka dokonale ilustroval skutečně působivé možnosti individualizace, díky které vytváří model A6 allroad prémiový pocit. Stačí usednout do pohodlných sedadel s příjemným bočním vedením i čalouněním, chytit se sportovně tvarovaného multifunkčního volantu, zadívat se na kvalitně zpracované čalounění i obložení kabiny, vychutnat si ticho na palubě nebo využít všechen prostor k přepravě rodiny a věcí na chalupu či dovolenou. Současně je ale jen z krátkého výčtu patrné, na kolik peněz různé prvky přijdou. Vytvořit si Audi A6 allroad podle vlastních představ tak sice není zas tak obtížné, je to ale poměrně nákladné.

Audi A6 allroad 55 TFSI quattro Audi A6 allroad 55 TFSI quattro

Nicméně když už jsem v předchozím odstavci nakousnul prostor, pak se ještě sluší připomenout, že Audi A6 nabízí dostatek místa v obou řadách sedadel i zavazadelníku. Ten má standardně objem 565 litrů, po sklopení zadních dělených opěradel pak naroste až na 1680 litrů. Pod podlahu zavazadelníku se navíc povedlo ukrýt dojezdovou rezervu, která přišla na 5.600 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti


Krásně kultivovaný, ale…

Jak jsem naznačil již v úvodu, Audi A6 allroad sází především na vznětové motorizace, které mají zákazníci na výběr rovnou čtyři. Pouze základní verze 40 TDI nabídne čtyřválec o výkonu 150 kW, motorizace 45 TDI, 50 TDI a 55 TDI už ale sázejí na vznětový třílitrový vidlicový šestiválec s přeplňováním, naladěný na 180, 210 a 253 kW.

Jedinou volbou z benzínových pohonných jednotek je třílitrový vidlicový šestiválec 55 TFSI, nabízející nejvyšší výkon 250 kW v rozmezí 5200 až 6400 min-1, zatímco nejvyšší točivý moment 500 Nm je dostupný v rozmezí 1370 až 4500 min-1. To rozhodně nejsou špatné parametry, ostatně 1945 kilogramů vážící A6 allroad 55 TFSI s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a uhání až 250 km/h. Podobné parametry přitom nabídne i nepatrně výkonnější motorizace A6 allroad 55 TDI s výkonem 253 kW.

Jak lze přitom od zážehového motoru očekávat, o jeho chodu prakticky nevíte. A to platí nejen pro kabinu, ve které byl zvuk odstíněn příplatkovými skly, ale také pro postávání u vozu, kdy zážehový šestiválec jen tiše ševelí. Osobně mi sice nijak nevadí ani předení vznětových motorů Audi, obzvlášť se stejným počtem válců, v kultivovanosti ale benzínu zkrátka nestačí.

Zážehový šestiválec je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, která v tomto případě odváděla kvalitní práci. Standardně se snažila držet motor v nižších otáčkách, rozhodně ho však nepodtáčela. Při důraznějším sešlápnutí akcelerátoru převodovka svižně podřazovala, otáčky rostly a zážehový šestiválec začal velmi svižně nabírat tempo. Kombinace vysokého výkonu a velmi tichého projevu přitom často vedla k situacím, kdy jsem jel citelně rychleji, než jsem vůbec myslel. Zážehový šestiválec přitom na první dobrou nepůsobí jako žádný extrémně nadšený sportovec, jakmile ale změníte jízdní režim na sport, umí ve srovnání s naftovými motory nabídnout ještě zajímavější zápal.

Audi A6 allroad 55 TFSI quattro Audi A6 allroad 55 TFSI quattro

Motor je navíc vybaven 48V mild-hybridní technologií s řemenem poháněným startér-generátorem, jejímž cílem bylo především snížit emise a spotřebu. Při jízdě rychlostí v rozmezí 55 až 160 km/h tak vůz dokáže vypnout spalovací motor a až 40 sekund může všechno běžet z 48V baterie. S vypínáním motoru bez zátěže jsem se přitom setkával skutečně často, a jeho opětovné nastartování působilo vždy příjemně hladce. Navíc by mild-hybridní technologie měla snížit spotřebu paliva v reálném prostředí až 0,7 l/100 km.

Při pohledu do technických parametrů mě nicméně trochu překvapilo, že motorizace 55 TFSI má pohon všech kol quattro s technologií ultra, takže nejde o tradiční quattro se samosvorným středovým diferenciálem. U dříve testovaných vznětových šestiválců 50 a 55 TDI navíc tradiční systém quattro doplňoval ještě sportovní diferenciál na zadní nápravě.

Pro připomínku zopakujme, že systém pohonu všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem nabízí permanentní pohon všech kol s asymetrickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravami pomocí středového diferenciálu. Verze se sportovním diferenciálem na zadní nápravě pak aktivně rozděluje točivý moment ještě mezi zadní kola, díky čemuž diferenciál pomáhá při zatáčení nebo akceleraci v zatáčce.

Pohon všech kol quattro s technologií ultra ale nabízí permanentně dostupný pohon všech kol. Za zdůraznění přitom stojí slovíčko dostupný. Inteligentní systém totiž neustále sleduje jízdní situaci a podle toho rozděluje hnací moment mezi nápravy. Pokud ale situace podle systému nevyžaduje pohon všech kol, odpojí systém zadní nápravu a allroad funguje jako předokolka. Pokud se situace změní, chytrá elektronika začne zadní kola automaticky připojovat prý ještě dřív, než by vůbec mohlo dojít k prokluzu kol předních. S jízdní dynamikou v zatáčkách pak pomáhá systém ESC, který je schopen jemně brzdit kola na vnitřní straně zatáčky.

Jako jedno z vysvětlení využití pohonu všech kol quattro ultra, namísto tradičního a opěvovaného systému quattro, se přitom nabízí snaha automobilky snížit emise a spotřebu benzínové Audi A6 allroad. Ostatně jen kombinované emise na 21“ kolech by se měly pohybovat okolo 178 g/km, což je více než u obou vznětových šestiválců se standardním pohonem quattro.

Kombinovaná spotřeba by se podle automobilky měla pohybovat kolem 7,8 l/100 km, nicméně v praxi jsem jezdil spíše za 10,5 l/100 km. Při troše snahy se mi sice výjimečně podařilo dostat i pod hranici deseti litrů, naopak lehce svižnější jízda vedla spíše ke spotřebě okolo dvanácti. I benzínová Audi A6 allroad však disponuje nádrží na 73 litrů paliva, takže se stále pohodlně dostanete na necelých 700 km na nádrž. S nafťákem se ovšem při troše snahy pohodlně přiblížíte až k hranici 1000 kilometrů.

Dokonalý univerzál

Jak jsem zmiňoval již v úvodu, Audi A6 allroad patří z mého pohledu mezi nejuniverzálnější prémiové vozy, jaké můžete pořídit. Zásluhu na tom nese nejen jeho vzhled, výbava nebo nabídka motorů, ale především podvozek. Ať už potřebujete zdolávat dálnice, zasněžené kopce nebo rozblácenou louku, allroad zvládá téměř každou výzvu s nádhernou samozřejmostí. Do těžkého terénu to ale samozřejmě není.

Kromě adaptivního vzduchového podvozku allroad, který nabízí změny světlé výšky v rozsahu až 55 mm, dostala nyní testovaná Audi A6 allroad také systém dynamického řízení kol (+57.300 Kč), který pomáhá zlepšovat stabilitu i agilitu vozu. V nižších rychlostech se kola zadní nápravy natáčejí v opačném směru než kola nápravy přední, díky čemuž se povedlo snížit průměr otáčení o jeden metr. Naopak ve vyšších rychlostech se natáčí kola zadní nápravy ve stejném směru, díky čemuž se zase zlepšuje citlivost řízení a stabilita. Tedy alespoň by k tomu mělo dojít. Osobně se však musím přiznat, že jsem si žádné výraznější změny proti dříve testovaným zástupcům této řady nevšiml.

Audi A6 allroad 55 TFSI quattro Audi A6 allroad 55 TFSI quattro

Celkově se mi však nesmírně líbí jak komfort podvozku na různých typech podkladu, tak skvělá stabilita vozu na dálnicích. V kombinaci s asistenčními systémy, jako je například paket Tour (+42.400 Kč) s adaptivním tempomatem i systémem udržujícím vůz v jízdním pruhu, tak dokáže allroad nabídnout mimořádně pohodlné cestování i na delší trasy, se kterým vám ochotně a spolehlivě pomůže.

Závěr


Závěr

Budu se asi opakovat, ale přesto mi to nedá. Současná generace Audi A6 allroad byla zatím při každém setkání nesmírně příjemným vozem, který velmi hlasitě připomíná otázku, proč vlastně všichni touží po SUV. Reprezentativní kombík na vzduchovém podvozku a s paletou šestiválců zvládá prakticky totéž, co řada jeho konkurentů z populárnějšího segmentu. Proti krabicovitým kolosům ale přidává ještě osobitost. Benzínový šestiválec pak rozhodně nadchne svou kultivovaností, kdy o motoru téměř ani nevíte. Ani mild-hybrid nebo hospodárnější systém pohonu všech kol však nedokázal stlačit spotřebu tak nízko, abych dokázal zapomenout na vznětové šestiválce.

Navzdory lehce hrubšímu chodu bych tak osobně s klidným svědomím doporučil spíše poslední testovanou motorizaci, tedy šestiválec 50 TDI, která se mi k charakteru auta hodí trochu víc. Výkonově je sice o 40 kW slabší a ve zrychlení na 100 km/h o 0,7 sekundy pomalejší, nabídne však lepší hospodárnost, osmistupňový měničový automat tiptronic, tradiční systém pohonu všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem a sportovním zadním diferenciálem, delší dojezd na nádrž a je bezmála o 70.000 Kč dostupnější.

A tím se pomalu dostáváme k cenám. Zatímco základní Audi A6 quattro se vznětovým čtyřválcovým dvoulitrem startuje od částky 1.735.900 Kč, benzínový šestiválec 55 TFSI začíná až od sumy 1.973.000 Kč. S veškerou testovanou výbavou, a že jí nebylo málo, se však konečná cena zvýšila až na 2.799.200 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.735.900 Kč (Audi A6 allroad 40 TDI quattro)
Základ s testovaným motorem 1.973.900 Kč (Audi A6 allroad 55 TFSI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 1.973.900 Kč (Audi A6 allroad 55 TFSI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 2.799.200 Kč (Audi A6 allroad 55 TFSI quattro)

Plusy

  • Kultivovaný projev
  • Komfort
  • Prostornost
  • Vzhled
  • Nabídka individuální výbavy

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Pouze quattro ultra
  • Drahé příplatky  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (61)

Doporučujeme

Audi A6 allroad 55 TFSI quattro
Cena základní sestavy 1 973 900 Kč
Výbava základní sestavy Osmnáctipalcová litá kola, dvouzónová automatická klimatizace, adaptivní pneumatický podvozek, přední a zadní parkovací senzory, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, elektricky ovládané páté dveře, digitální přístrojový štít, bezklíčkové startování, LED přední světlomety, navigace, hotspot, bluetooth handsfree, proměnlivý převod řízení, sada na opravu pneumatik, tempomat, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání předních sedaček, atd. Kč
Cena testované sestavy 2 799 200 Kč
Výbava testované sestavy lakování Černá Mthos (+39.900 Kč), 21“ litá kola 5ramenná dvojité V (+96.500 Kč), Interiér Allroad (+67.000 Kč), Akční paket Gravity (+23.800 Kč), Dvojitá akustická okna (+15.100 Kč), Plné lakování (15.100 Kč), Ambientní a konturní osvětlení (+17.200 Kč), Sedadla sportovní v kůži Valcona (+28.800 Kč), Světlomety HD Matrix LED (+54.000 Kč), Elektricky nastavitelná sedadla s paměťovou funkcí (+29.300 Kč), Dynamické řízení všech kol (+57.300 Kč), Komfortní klíč bez Safelock (+25.400 Kč), Asistenční paket 1 (+18.100 Kč), Paket parkovacích systémů (25.800 Kč), Asistenční paket Tour (+42.400 Kč), Paket exteriéru v hliníkové optice (+14.800 Kč), Head-up displej (+42.200 Kč), Servomechanické dovírání dveří (+19.300 Kč), Ovládací prvky v hliníkové / černé (+13.300 Kč), Bang & Olufsen Premium Sound Systém (+23.300 Kč), Audi virval cockpit plus (+22.700 Kč), Adaptivní stěrače s integrovaným ostřikovačem skel (+10.900 Kč), Nezávislé topení/ventilace s dálkovým ovládáním (+51.300 Kč), Boční airbagy vzadu a osvětlené spony (+13.300 Kč), Tažné zařízení (+29.900 Kč), Prvky interiérové výbavy v kůži (+30.200 Kč), atd.. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 2200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1370 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.8
Emise CO2: 178
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1680
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1945 / 575
Rozměr pneu: 245/40 R21
Audi A6 allroad 55 TFSI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4951
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1542
d) rozvor (mm): 2925
e) rozchod vpředu (mm): 1645
f) rozchod vzadu (mm): 1611
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 10. 2022 08:41
naftu
Tady diesel, v předchozí má žena tohle DSG (tam ještě s 3,0 TDI) a dejte od toho ruce pryč. Auto má kolem 100tkm a škubání, který předvádí převodovka za studena je fakt ostuda. Navíc i za tepla to umí psí kusy. Do auta jako je A6 prostě už DSG nepatří jenom kvůli projevu. A to nemluvím o životnosti.
Avatar - Mokrous
21. 10. 2022 14:18
Re: Dvojí metr autocz
Nádhera. A mě se tady vysmívají, když mám s Passatem na 17" průměr 5,4/100 a město nejezdím skoro vůbec a dálnice tak 30-40%. A to spíš v režimu 120-180, jak to jde a jak se chce.
Moderní ICE prostě úsporný jsou, na to kolik kg a jak nesmyslně obří pneu musí tahat.
A nafta prostě dálky pořád umí o těch cca 30% líp.
21. 10. 2022 14:09
Re: Dvojí metr autocz
Má končiť radový 6 valec BMW?
Čas na kúpu Z4 kým je? :)
21. 10. 2022 13:31
Re: Dvojí metr autocz
X5 30d mám priemer po 52 000 km: 7,6l/100km. V meste nejazdím, príp. len natankovať, väčší nákup apod. Priemerná rýchlosť 68,6 km/h.
Moja klasická trasa 20 km okreska, 55 km diaľnica, 5 km mesto je takmer vždy pod 7l.
Idem podľa predpisov. Ale dosť predvídam, brzdu veľmi nepoužívam.


Podľa tohto článku som takmer dálniční střelec ;-)
https://www.garaz.cz/…zjistit-21007269
- Auta, která nejezdí primárně po městě, mívají hodnoty průměrné rychlosti vyšší, obvykle mezi 50 a 60 km/h. Dálniční střelci mohou mít dlouhodobý průměr i kolem 70 km/h
Avatar - Mikesus
21. 10. 2022 12:44
Re: Radšej naftu?
Ozzman se přidal na temnou stranu palců nahoru. Dobrej postřeh. :-[]