Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A6 Allroad 50 TDI – Cestování na úrovni

Ondřej Mára Ondřej Mára 12. 1. 2022 • 22:18
49
147
Zobrazit náhledy (49)
Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI

Vrcholná vznětová motorizace s elektrickým dmychadlem EAV zanechala fantastický dojem, ani slabší vznětový šestiválec však nezklamal.

Design, interiér


Od představení současné generace Audi A6 již uplynulo několik let a letos se očekává představení jejího faceliftu. Není tedy divu, že se nám v redakční garáži objevila již několikrát – vyzkoušeli jsme si klasickou limuzínu, dobrodružně laděný Allroad i ekologičtější plug-in hybrid.

Když se pak před svátky naskytla možnost vyzkoušet si kombinaci modelu Allroad s motorizací 50 TDI, která během prvního testu pod kapotou limuzíny neudělala zrovna oslnivý dojem, byla to sice překvapivá, nicméně vítaná příležitost. Nemluvě o tom, že mě osobně zachránila před svátky v okovech nabíječek a elektromobility. To je ale nyní vedlejší – pojďme se podívat na samotný vůz.

Elegance není zadarmo

Zatímco první setkání s aktuální generací Audi A6 Allroad probíhalo v duchu narozeninové party, kdy vůz zdobila speciální zelená barva Gavial v kombinaci s paketem 20edition, nyní testovaný kousek vsadil na nestárnoucí eleganci černé barvy v kombinaci s matně šedými plasty a hliníkovými doplňky. Jednoduchá elegance ale neznamená, že je levná.

Například černý lak Mythos vyšel na 36.200 Kč, příplatková 19“ litá kola s 10 paprsky Dynamik stojí 33.200 Kč a paket exteriéru v hliníkové optice, obsahující například lesklé okenní lišty nebo střešní ližiny z eloxovaného hliníku, přišel na 14.800 Kč. Zatmavená skla jsou otázkou 13.600 Kč a vrcholná LED Matrix světla, která mají skvělou svítivost a nechybí jim ani rychlé reakce, přijdou na 37.400 Kč.

Nutno ale dodat, že autu tahle kombinace exteriéru sluší a samotný design A6, ať už ve verzi allroad či jakékoliv jiné, působí stále moderně a elegantně. Zkrátka auto, za kterým se rádi otočíte.

Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI

Prostor a dotyk

Při usednutí za volant mi opět chvíli trvalo zvyknout si na koncepci interiérů Audi, kdy je kladen důraz na minimalismus ovládacích prvků v kombinaci s velkými obrazovkami a především dotykové ovládání. Přiznám se, že tenhle moderní směr automobilového průmyslu mi nikdy moc neseděl, v podání Audi ho ale ochotně beru na milost.

Všechny obrazovky totiž mají jemné rozlišení, svižné reakce, logicky uspořádané menu a nechybí ani zpětná vazba na stisk, ačkoliv klasickému tlačítku se zkrátka nevyrovná. Pro staromilce jako já ale Audi stále nabízí klasické ovládání na volantu (snad to s modernizací nepokazí jako VW kapacitní alternativou) a nechybí ani praktický joystick pro ovládání audia, který ocení především spolujezdec.

Trochu mě ale zamrzelo, že i infotainment Audi začal předvádět vrtochy, kterými mě v poslední době vytáčela celá řada koncernových modelů. Občas zamrzla konektivita s mobilním telefonem přes Apple Car Play, paradoxně především při připojení přes kabel, setkal jsem se ale i s nepříjemným zasekáváním při volbě jízdního režimu.

Z poměrně bohaté příplatkové výbavy pak mohu zmínit například velmi příjemný a praktický Audi Virtual Cockpit plus (22.700 Kč), kvalitně hrající sound systém (11.500 Kč) nebo sportovní sedadla čalouněná kůží Valcona (28.800 Kč), která v kombinaci s elektrickým nastavením a bederní opěrkou (29.300 Kč) zajišťovala ideální pozici za volantem a nabízela skvělou kombinaci jistoty a komfortu při svižnějších i dálkových cestách.

Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI

I při skutečně velmi „rozvalitém“ komfortním posedu vpředu přitom allroad stále nabízí spoustu místa na zadních sedačkách, které jsou velmi příjemné. Zavazadelník o objemu 568 litrů, respektive 1130 litrů po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40, pak nabízí dostatek prostoru pro většinu sportovních i rodinných aktivit. Testovaný kousek navíc dostal i elektricky výklopné tažné, to ale přijde na dalších 29.900 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti


Šestiválcová pohádka

Pod označením 50 TDI se ukrývá 3,0litrový vznětový šestiválec naladěný na 210 kW, standardně spojený s 48V mild-hybridní technologií, který je druhým nejvýkonnějším vznětovým motorem v nabídce modelu A6 Allroad (po 55 TDI) a celkově třetím nejvýkonnějším motorem v rámci modelů A6 Allroad (za 55 TDI a 55 TSI). Pro zájemce o modely allroad ale může být důležité, že jde o nejlevnější motorizaci s tradičním pohonem quattro (slabší verze sází na jednodušší systém quattro ultra) a nejdostupnější motorizaci pro allroad s výkonem přes 200 kW a osmistupňovou převodovkou.

Nejvyšší výkon 210 kW je dostupný v rozmezí 3500 až 4000 otáček, nejvyšší točivý moment 620 Nm je ale řidiči dostupný již v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O přenos výkonu na systém stálého pohonu všech kol quattro se pak standardně stará osmistupňová převodovka tiptronic. Tedy stejná technika, kterou testoval již Standa pod kapotou klasické limuzíny a ze které nebyl příliš nadšen – zejména kvůli nesouladu mezi motorem a převodovkou.

Tyto problémy však měly trápit jen modely A6 zkraje výroby a moje zážitky to plně potvrzují. Pozitivní dojem ostatně začal již po nastartování, kdy mě uvítal příjemně hutný zvuk motoru. Rozjezdy byly vždy plynulé a při klidné jízdě v nižších otáčkách jsem o motoru prakticky nevěděl.

Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI

Při běžné akceleraci se pak motor klidně, ale nikoliv lenivě či ležérně, vytočil zhruba na úroveň 2500 otáček, kde ho převodovka po dobu akcelerace udržovala a plynule sázela jednu rychlost za druhou. Auto přitom svižně nabíralo rychlost, aniž by posádku obtěžovalo jakýmkoliv hlukem nebo záškuby. Příjemně hluboký zvuk motoru zněl opravdu vzdáleně.

Teprve při skutečně ostré akceleraci, případně při přepnutí převodovky do sportovního režimu, otáčkoměr překročil hranici 3000 otáček, motor začal pořádně táhnout, vytvářet velmi příjemnou zvukovou kulisu a převodovka ho nechávala vytáčet a svižně střídala kvality nahoru a dolů podle potřeby. Dostat se na stovku je ostatně otázkou 5,8 sekundy, Allroad 50 TDI ale nemá problém ani s německým tempem dálnic – maximálka je totiž 250 km/h.

Snad jediný moment, kdy jsem motor nachytal na holičkách, byla akcelerace z velmi nízké rychlosti – tedy téměř před zastavením. Navzdory silně (ovšem nikoliv plně) sešlápnutému pedálu motoru chvíli trvalo, než nabral dech a začal něco dělat. Chyba však mohla být i v mém nedostatku důrazu na pedálu. Každopádně po přesednutí z elektromobilu, který mi před allroadem dělal společnost, byl vznětový třílitrový šestiválec doslova balzámem pro uši i mou mysl, kterou konečně netížily obavy z dojezdu.

Při opravdu klidné jízdě jsem totiž s dvoutunovým allroadem 50 TDI dokázal jezdit za 7,3 l/100 km, což je jen kousek od automobilkou slibovaného kombinovaného průměru 7,2 l/100 km (dle WTLP). Svižnější přesuny městem i po okreskách znamenaly kombinovaný průměr zhruba o litr vyšší, ani při nerozumně svižné jízdě jsem se ale nedostal přes desítku. S nádrží o objemu 73 litrů se tak bez tankování dostanete opravdu daleko.

Komfort a jistota

Cestování na dlouhé vzdálenosti navíc neskutečně zpříjemňuje standardní pneumatický podvozek allroad, který umožňuje nastavení výšky v rozmezí 55 mm. V nejextrémnějším režimu Lift, který se aktivuje ručně, se tak podvozek allroadu zvedne ve srovnání s klasickou A6 Avant o 39 mm, zatímco v režimu Allroad/Offroad o 24 mm. Naopak v režimech Auto/Comfort se podvozek o 6 mm sníží, zatímco v režimu Dynamic jde až 16 mm pod úroveň A6 Avant.

Osobně jsem většinu času strávil v režimu Allroad, kdy auto dokonale vyhlazovalo naprostou většinu nerovností a poskytovalo tak naprosto fantastický jízdní komfort – vyšší než v režimu Comfort. V režimu Dynamic pak vůz příjemně ztuhnul, na žádné velké sportování bych to ale s téměř pět metrů dlouhým kombíkem moc neviděl. Ostatně tentokrát neměl testovaný kousek ani příplatkové natáčení zadní nápravy, takže jsem si na pár místech (zejména parkovištích) užil trochu zábavy. Je ovšem trochu ostuda, že se u auta s cenovkou atakující 1,9 milionu musí připlácet i za parkovací kameru.

Adaptivní podvozek sice nedělá z allroadu žádný offroad, v kombinaci s pohonem všech kol quattro vás ale dostane rozhodně dál, než byste čekali. Já se bohužel přes svátky žádné pořádné sněhové nadílky, ve které bych mohl allroad vykoupat, nedočkal. Výhody stálé čtyrkolky jsem přesto pocítil na lehce zasněžených a namrzlých silnicích, kde mě při přemíře odvahy velmi schopně pomohl udržet na asfaltu.

Audi A6 Allroad 50 TDI Audi A6 Allroad 50 TDI

Závěr


Závěr

Nebudu vám lhát, když jsem na konci roku sepisoval seznam best-off, Audi A6 Allroad 50 TDI byla jedním z vážných kandidátů. Ostatně v seznamu jsem jí musel alespoň zmínit. Tohle auto si mě jednoduše získalo dnes stále vzácnější kombinací charakterního šestiválce, komfortního podvozku, prostorné a příjemné kabiny, velmi příjemné spotřeby a prémiového vzhledu i zpracování navenek i uvnitř. Vše má ale svou cenu, která není ani v případě A6 Allroad 50 TDI zrovna nízká.

Už základní motorizace A6 Allroad 40 TDI s dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 150 kW a s pohonem quattro ultra začíná od cenovky 1.723.900 Kč, testovaný třílitrový šestiválec s výkonem 210 kW, osmistupňovým tiptronicem a klasickým pohonem quattro ale začíná na cenovce 1.894.900 Kč. Rozsáhlá příplatková výbava však nakonec vyhnala cenu na 2.360.500 Kč. To samozřejmě není vůbec málo, přesto dává allroad řidiči celkem jasně najevo, za co si zaplatil.

Nejlevnější verze modelu 1.723.900 Kč (A6 allroad 40 TDI quattro ultra, 2.0 TDI 150 kW, 7st. S tronic)
Základ s testovaným motorem 1.815.900 Kč (A6 allroad 45 TDI quattro ultra, 3.0 TDI 180 kW, 7st. S tronic)
Testovaný vůz bez příplatků 1.894.900 Kč (A6 allroad 50 TDI quattro, 3.0 TDI 210 kW, 8st. tiptronic)
Testovaný vůz s výbavou 2.360.500 Kč (A6 allroad 50 TDI quattro, 3.0 TDI 210 kW, 8st. tiptronic)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Charakterní motor
  • Jízdní stabilita
  • Vnitřní ergonomie
  • Prostornost
  • Spotřeba

Minusy

  • Místy svéhlavý infotainment
  • Důraz na obrazovky/dotykové ovládání
  • Ceny příplatkových výbav  
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Audi A6 Allroad 50 TDI
Cena základní sestavy 1 894 900 Kč
Výbava základní sestavy Osmnáctipalcová litá kola, dvouzónová automatická klimatizace, adaptivní pneumatický podvozek, přední a zadní parkovací senzory, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, elektricky ovládané páté dveře, digitální přístrojový štít, bezklíčkové startování, LED přední světlomety, navigace, hotspot, bluetooth handsfree, proměnlivý převod řízení, sada na opravu pneumatik, tempomat, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání předních sedaček. Kč
Cena testované sestavy 2 360 500 Kč
Výbava testované sestavy Vrchní a spodní interiérové prvky v kožence v kombinaci s interiérem Allroad (12.100 Kč), Multifunkční sportovní kožený vyhřívaný volant (5.800 Kč), Tažné zařízení (29.900 Kč), Dojezdové kolo (5.600 Kč), Variabilní hlavové opěrky (4.600 Kč), Vnější zpětná zrcátka (10.600 Kč), Audi Virtual Cockpit plus (22.700 Kč), Audi Sound Systém (11.500 Kč), Audi phone box light (8.700 Kč), Ovládací prvky v hliníkové/černé (10.300 Kč), Audi smartphone interface (8.300 Kč), Parkovací kamera zadní (14.200 Kč), Paket exteriéru v hliníkové optice (14.800 Kč), Asistenční paket Tour (42.400 Kč), Asistenční paket City (31.700 Kč), Komfortní klíč bez Safelock (25.400 Kč), Elektricky nastavitelná přední sedadla (29.300 Kč), Světla LED Matrix (37.400 Kč), Sportovní sedadla vpředu (28.800 Kč), Zatmavená skla (13.600 Kč), Ambientní osvětlení interiéru (17.200 Kč), Akční paket Gravity (23.800 Kč), Interiér Allroad (67.000 Kč), Akční paket Technology (5.300 Kč). Bonus pro paket Gravity (-56.300 Kč), Bonus pro paket Technology (-28.600 Kč). Lak čená mythos (36.200 Kč, 19“ litá kola Dynamik (33.200 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.2
Emise CO2: 188
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1680
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2020 / 605
Rozměr pneu: 245/45 R19
Audi A6 Allroad 50 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4951
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1542
d) rozvor (mm): 2925
e) rozchod vpředu (mm): 1645
f) rozchod vzadu (mm): 1611
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
17. 1. 2022 01:03
Re: To auto je fakt parádička
O smyslu dieselových SQ7/8 nerozhoduje zákazník, ale emisní limity.
Zákazníci chtějí dieselové SQ7/8 a ještě dnes kupují raději starší skladové diesely, s patřičnou přirážkou!, než nové benzíny. A pokud si chtějí užít to brutální zrychlení, tak od toho je tu RSQ8.
16. 1. 2022 23:57
Re: To auto je fakt parádička
Narozdil od dieselu :D

Patrne o "smyslu" rozhoduje zakaznik.

A mozna temi benzinovymi monstry nejezdi tisice kilometru do Chorvatska.
Ale spis si chce uzit to brutalni zrychleni....

Ale to uz jinde jsme. Viz diskuze pod iX M60.
https://www.auto.cz/diskuse/83469/1

PS Mne nedava smysl SUV obecne, protoze mam rad aerodynamiku a efektivitu. ;-)
Avatar - white label
16. 1. 2022 16:43
Re: Allroad se přežil
Ale při příchodu prvního allroadu byla na trhu úplně jiná situace, SUV byly ještě prakticky "v plenkách", dnes allroadu konkuruje armáda SUV, včetně stájových kolegů.
Terénní schopnosti první g. allroadu byly lepší, větší světlá výška, vzduchový podvozek byl sice jen za příplatek, ale k manuálu šla objednat i příplatková redukce.
Ale z těch, co si jej koupili jako nový, se sním do skutečného terénu podíval jen velmi malý zlomek majitelů. I proto byl od druhé g. (kdy už byla na trhu i Q7) orientován více na asfalt plus nějakou tu nezpevněnou polní cestu apod.
A hlavně s druhou g. (už sériově na vzduchu) konečně dostal vzpomínaný moderní silný spolehlivý a úsporný CR turbodiesel kombinovaný s novým šestistupňovým tiptronicem od ZF. Měl jsem možnost porovnat jízdu (na asfaltu) mezi prvním dieselovým allroadem (V6 2,5) a jeho druhou g. (3,0 TDI), a to bylo doslova "nebe a dudy", teda spíš naopak, dudy a nebe.
Při přechodu dalších generací (už A6) allroadu, už to takový rozdíl nikdy, ani zdaleka, nebyl.
15. 1. 2022 09:11
Re: Allroad se přežil
Asi se ten problém jmenuje “nevyhraněnost”. Myšlenka zvýšeného macho kombi byla v první gen. úspěch, současná zjemnělá interpretace Allroadu je prostě netrefa.
Přitom ta hlavní myšlenka je myslím pořád živá, zvýšené kombi s drsnějším vzhledem, výrazně zvýšenou světlou výškou a díky tomu i komfortem na rozbitých cestách a přitom možností se trochu svézt, když je příležitost.
Avatar - white label
14. 1. 2022 19:32
Re: Allroad se přežil
Do značné míry máš pravdu, navíc dnes (na svou dobu a v některých ohledech i bez toho) vypadá ze všech g. nejhůř.
Druhá generace allroadu (po fl 2.g. už A6 allroadu, protože přišel i A4 allroad), která tehdy nově dostala pořádný moderní CR V6 diesel 3.0 TDI (2.7 TDI byl jen jeho slabý odvar), měla premiéru hned po uvedení tehdejší žhavé novinky Q7.
Jízdně se Q7 na tehdejší allroad absolutně nechytala, navíc zatímco allroad s 3.0 TDI doslova "lítal při zemi", pro Q7 to byla motorizaci spíš tak "na hraně".
Dnešní větší SUV už jsou někde hodně jinde a allroad zůstal přešlapovat na místě. Od druhé g. se kromě možnosti BiTDI a možnosti zadního sport. difu (u silnějších verzí s tiptr.) nic zásadnějšího nezměnilo. A přehnaně přeceňovaný kufr allroadu, ten je velký hlavně na papíře, v praxi jej výrazně omezují dvě věci, malá hloubka a hodně "položené" prosklení pátých dveří.
Na druhou stranu je to pořád výborný (pohodlný, tichý a úsporný) dálniční křižník, zvlášť při vyšších rychlostech, kde velká SUV naopak dál ztrácí (i když dnes už taky o poznání méně).
A co se svezení na širších okreskách týče, tam se SUV až neuvěřitelně dotáhla, ale pořád bych na nich dal přednost RS6, před RSQ8.
Články odjinud