TEST Audi A6 Allroad 50 TDI – Cestování na úrovni
Vrcholná vznětová motorizace s elektrickým dmychadlem EAV zanechala fantastický dojem, ani slabší vznětový šestiválec však nezklamal.
Design, interiér
Od představení současné generace Audi A6 již uplynulo několik let a letos se očekává představení jejího faceliftu. Není tedy divu, že se nám v redakční garáži objevila již několikrát – vyzkoušeli jsme si klasickou limuzínu, dobrodružně laděný Allroad i ekologičtější plug-in hybrid.
Když se pak před svátky naskytla možnost vyzkoušet si kombinaci modelu Allroad s motorizací 50 TDI, která během prvního testu pod kapotou limuzíny neudělala zrovna oslnivý dojem, byla to sice překvapivá, nicméně vítaná příležitost. Nemluvě o tom, že mě osobně zachránila před svátky v okovech nabíječek a elektromobility. To je ale nyní vedlejší – pojďme se podívat na samotný vůz.
Elegance není zadarmo
Zatímco první setkání s aktuální generací Audi A6 Allroad probíhalo v duchu narozeninové party, kdy vůz zdobila speciální zelená barva Gavial v kombinaci s paketem 20edition, nyní testovaný kousek vsadil na nestárnoucí eleganci černé barvy v kombinaci s matně šedými plasty a hliníkovými doplňky. Jednoduchá elegance ale neznamená, že je levná.
Například černý lak Mythos vyšel na 36.200 Kč, příplatková 19“ litá kola s 10 paprsky Dynamik stojí 33.200 Kč a paket exteriéru v hliníkové optice, obsahující například lesklé okenní lišty nebo střešní ližiny z eloxovaného hliníku, přišel na 14.800 Kč. Zatmavená skla jsou otázkou 13.600 Kč a vrcholná LED Matrix světla, která mají skvělou svítivost a nechybí jim ani rychlé reakce, přijdou na 37.400 Kč.
Nutno ale dodat, že autu tahle kombinace exteriéru sluší a samotný design A6, ať už ve verzi allroad či jakékoliv jiné, působí stále moderně a elegantně. Zkrátka auto, za kterým se rádi otočíte.
Prostor a dotyk
Při usednutí za volant mi opět chvíli trvalo zvyknout si na koncepci interiérů Audi, kdy je kladen důraz na minimalismus ovládacích prvků v kombinaci s velkými obrazovkami a především dotykové ovládání. Přiznám se, že tenhle moderní směr automobilového průmyslu mi nikdy moc neseděl, v podání Audi ho ale ochotně beru na milost.
Všechny obrazovky totiž mají jemné rozlišení, svižné reakce, logicky uspořádané menu a nechybí ani zpětná vazba na stisk, ačkoliv klasickému tlačítku se zkrátka nevyrovná. Pro staromilce jako já ale Audi stále nabízí klasické ovládání na volantu (snad to s modernizací nepokazí jako VW kapacitní alternativou) a nechybí ani praktický joystick pro ovládání audia, který ocení především spolujezdec.
Trochu mě ale zamrzelo, že i infotainment Audi začal předvádět vrtochy, kterými mě v poslední době vytáčela celá řada koncernových modelů. Občas zamrzla konektivita s mobilním telefonem přes Apple Car Play, paradoxně především při připojení přes kabel, setkal jsem se ale i s nepříjemným zasekáváním při volbě jízdního režimu.
Z poměrně bohaté příplatkové výbavy pak mohu zmínit například velmi příjemný a praktický Audi Virtual Cockpit plus (22.700 Kč), kvalitně hrající sound systém (11.500 Kč) nebo sportovní sedadla čalouněná kůží Valcona (28.800 Kč), která v kombinaci s elektrickým nastavením a bederní opěrkou (29.300 Kč) zajišťovala ideální pozici za volantem a nabízela skvělou kombinaci jistoty a komfortu při svižnějších i dálkových cestách.
I při skutečně velmi „rozvalitém“ komfortním posedu vpředu přitom allroad stále nabízí spoustu místa na zadních sedačkách, které jsou velmi příjemné. Zavazadelník o objemu 568 litrů, respektive 1130 litrů po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40, pak nabízí dostatek prostoru pro většinu sportovních i rodinných aktivit. Testovaný kousek navíc dostal i elektricky výklopné tažné, to ale přijde na dalších 29.900 Kč.
Motor, jízdní vlastnosti
Šestiválcová pohádka
Pod označením 50 TDI se ukrývá 3,0litrový vznětový šestiválec naladěný na 210 kW, standardně spojený s 48V mild-hybridní technologií, který je druhým nejvýkonnějším vznětovým motorem v nabídce modelu A6 Allroad (po 55 TDI) a celkově třetím nejvýkonnějším motorem v rámci modelů A6 Allroad (za 55 TDI a 55 TSI). Pro zájemce o modely allroad ale může být důležité, že jde o nejlevnější motorizaci s tradičním pohonem quattro (slabší verze sází na jednodušší systém quattro ultra) a nejdostupnější motorizaci pro allroad s výkonem přes 200 kW a osmistupňovou převodovkou.
Nejvyšší výkon 210 kW je dostupný v rozmezí 3500 až 4000 otáček, nejvyšší točivý moment 620 Nm je ale řidiči dostupný již v rozmezí 1750 až 3000 otáček. O přenos výkonu na systém stálého pohonu všech kol quattro se pak standardně stará osmistupňová převodovka tiptronic. Tedy stejná technika, kterou testoval již Standa pod kapotou klasické limuzíny a ze které nebyl příliš nadšen – zejména kvůli nesouladu mezi motorem a převodovkou.
Tyto problémy však měly trápit jen modely A6 zkraje výroby a moje zážitky to plně potvrzují. Pozitivní dojem ostatně začal již po nastartování, kdy mě uvítal příjemně hutný zvuk motoru. Rozjezdy byly vždy plynulé a při klidné jízdě v nižších otáčkách jsem o motoru prakticky nevěděl.
Při běžné akceleraci se pak motor klidně, ale nikoliv lenivě či ležérně, vytočil zhruba na úroveň 2500 otáček, kde ho převodovka po dobu akcelerace udržovala a plynule sázela jednu rychlost za druhou. Auto přitom svižně nabíralo rychlost, aniž by posádku obtěžovalo jakýmkoliv hlukem nebo záškuby. Příjemně hluboký zvuk motoru zněl opravdu vzdáleně.
Teprve při skutečně ostré akceleraci, případně při přepnutí převodovky do sportovního režimu, otáčkoměr překročil hranici 3000 otáček, motor začal pořádně táhnout, vytvářet velmi příjemnou zvukovou kulisu a převodovka ho nechávala vytáčet a svižně střídala kvality nahoru a dolů podle potřeby. Dostat se na stovku je ostatně otázkou 5,8 sekundy, Allroad 50 TDI ale nemá problém ani s německým tempem dálnic – maximálka je totiž 250 km/h.
Snad jediný moment, kdy jsem motor nachytal na holičkách, byla akcelerace z velmi nízké rychlosti – tedy téměř před zastavením. Navzdory silně (ovšem nikoliv plně) sešlápnutému pedálu motoru chvíli trvalo, než nabral dech a začal něco dělat. Chyba však mohla být i v mém nedostatku důrazu na pedálu. Každopádně po přesednutí z elektromobilu, který mi před allroadem dělal společnost, byl vznětový třílitrový šestiválec doslova balzámem pro uši i mou mysl, kterou konečně netížily obavy z dojezdu.
Při opravdu klidné jízdě jsem totiž s dvoutunovým allroadem 50 TDI dokázal jezdit za 7,3 l/100 km, což je jen kousek od automobilkou slibovaného kombinovaného průměru 7,2 l/100 km (dle WTLP). Svižnější přesuny městem i po okreskách znamenaly kombinovaný průměr zhruba o litr vyšší, ani při nerozumně svižné jízdě jsem se ale nedostal přes desítku. S nádrží o objemu 73 litrů se tak bez tankování dostanete opravdu daleko.
Komfort a jistota
Cestování na dlouhé vzdálenosti navíc neskutečně zpříjemňuje standardní pneumatický podvozek allroad, který umožňuje nastavení výšky v rozmezí 55 mm. V nejextrémnějším režimu Lift, který se aktivuje ručně, se tak podvozek allroadu zvedne ve srovnání s klasickou A6 Avant o 39 mm, zatímco v režimu Allroad/Offroad o 24 mm. Naopak v režimech Auto/Comfort se podvozek o 6 mm sníží, zatímco v režimu Dynamic jde až 16 mm pod úroveň A6 Avant.
Osobně jsem většinu času strávil v režimu Allroad, kdy auto dokonale vyhlazovalo naprostou většinu nerovností a poskytovalo tak naprosto fantastický jízdní komfort – vyšší než v režimu Comfort. V režimu Dynamic pak vůz příjemně ztuhnul, na žádné velké sportování bych to ale s téměř pět metrů dlouhým kombíkem moc neviděl. Ostatně tentokrát neměl testovaný kousek ani příplatkové natáčení zadní nápravy, takže jsem si na pár místech (zejména parkovištích) užil trochu zábavy. Je ovšem trochu ostuda, že se u auta s cenovkou atakující 1,9 milionu musí připlácet i za parkovací kameru.
Adaptivní podvozek sice nedělá z allroadu žádný offroad, v kombinaci s pohonem všech kol quattro vás ale dostane rozhodně dál, než byste čekali. Já se bohužel přes svátky žádné pořádné sněhové nadílky, ve které bych mohl allroad vykoupat, nedočkal. Výhody stálé čtyrkolky jsem přesto pocítil na lehce zasněžených a namrzlých silnicích, kde mě při přemíře odvahy velmi schopně pomohl udržet na asfaltu.
Závěr
Závěr
Nebudu vám lhát, když jsem na konci roku sepisoval seznam best-off, Audi A6 Allroad 50 TDI byla jedním z vážných kandidátů. Ostatně v seznamu jsem jí musel alespoň zmínit. Tohle auto si mě jednoduše získalo dnes stále vzácnější kombinací charakterního šestiválce, komfortního podvozku, prostorné a příjemné kabiny, velmi příjemné spotřeby a prémiového vzhledu i zpracování navenek i uvnitř. Vše má ale svou cenu, která není ani v případě A6 Allroad 50 TDI zrovna nízká.
Už základní motorizace A6 Allroad 40 TDI s dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 150 kW a s pohonem quattro ultra začíná od cenovky 1.723.900 Kč, testovaný třílitrový šestiválec s výkonem 210 kW, osmistupňovým tiptronicem a klasickým pohonem quattro ale začíná na cenovce 1.894.900 Kč. Rozsáhlá příplatková výbava však nakonec vyhnala cenu na 2.360.500 Kč. To samozřejmě není vůbec málo, přesto dává allroad řidiči celkem jasně najevo, za co si zaplatil.
Nejlevnější verze modelu | 1.723.900 Kč (A6 allroad 40 TDI quattro ultra, 2.0 TDI 150 kW, 7st. S tronic) |
Základ s testovaným motorem | 1.815.900 Kč (A6 allroad 45 TDI quattro ultra, 3.0 TDI 180 kW, 7st. S tronic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.894.900 Kč (A6 allroad 50 TDI quattro, 3.0 TDI 210 kW, 8st. tiptronic) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.360.500 Kč (A6 allroad 50 TDI quattro, 3.0 TDI 210 kW, 8st. tiptronic) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Charakterní motor
- Jízdní stabilita
- Vnitřní ergonomie
- Prostornost
- Spotřeba
Minusy
- Místy svéhlavý infotainment
- Důraz na obrazovky/dotykové ovládání
- Ceny příplatkových výbav
