Audi quattro ultra: Vylepšená ingolstadtská čtyřkolka
Audi si roky zakládalo na to, že mají jeho auta stálý pohon všech kol. Pak ze své filozofie trošku slevilo - s příchodem menších aut s motory napříč se u nich muselo obejít bez torsenu a vystačit s haldexy. A nyní přichází další významná evoluce systému pohonu aut, tentokráte s motory podélně. A jak se dá v dnešní době očekávat, není to tím způsobem, který uvítá tvrdé jádro příznivců značky.
Pod označením "quattro ultra" se prezentuje systém, který je méně "quattro", než ten dosavadní. Ze čtyřkolky se totiž stává předokolka a to vždy, pokud není potřeba pohon všech kol. Ale nemáme se prý bát, že by audiny přišly o něco ze svých schopností, elektronika prý reaguje v řádu milisekund a pokud četné senzory a související algoritmy odhalí vhodnost aktivace pohonu zadních kol, dojde k jeho aktivaci.
Jak už je dnes zvykem, neznamená to nutně, že musí dojít k protočení předních kol, bere se v úvahu příčné zrychlení, natočení kol a volantu, točivý moment motoru a kvanta dalších proměnných a quattro tedy bude quattro, kdykoli to bude žádoucí, tedy při rozjezdu, v zatáčkách a řadě dalších situací. Systém také bude vědět přibližně s půlsekundovým předstihem, že dojde k prokluzu předních kol. Tedy přesněji řečeno že BY k němu došlo. A kupříkladu na zatáčkovitých úsecích cest se 4x4 nebude odpojovat vůbec.
Systém bude kompatibilní i s aktivním zadním diferenciálem a stále bude fungovat i proměnná distribuce točáku mezi oběma nápravami, takže lze očekávat, že quattro ultra nahradí dosavadní systém u všech aut včetně sportovních. Audi si od toho slibuje pochopitelně v první řadě snížení spotřeby a emisí. Jako první jej dostane už letos nová generace modelu A4.