TEST Audi Q7 V12 TDI: První jízdní dojmy
Koncern Volkswagen klade na přeplňované vznětové motory takový důraz, že se už staly doslova součástí firemní kultury. A označení TDI už je, i díky úspěchům v závodech série Le Mans a závodů 24 hodin v Le Mans, nedílnou součástí značky Audi, podobně jako jméno quattro.
Být vrcholným manažerem Audi, nenaštvalo by vás, že vaším nejlepším sériovým dieselem je osmiválec 4,2 l, zatímco kolegové z lidového VW si hýčkají pětilitrový desetiválec s výkonem 258 kW a s točivým momentem 850 Nm?
S tím se přece muselo něco udělat. A právě to NĚCO jsme vyzkoušeli pod kapotou SUV Q7.
Audi Q7 V12 TDI - srovnání s konkurencí | ||||
Motor | Audi Q7 V12 TDI | Mercedes-Benz GL 420 CDI | Range Rover TDV8 | VW Touareg R50 |
Zdvihový objem [cm3] | 5993 | 3996 | 3629 | 4921 |
Válce/ventily | 12/4 | 8/4 | 8/4 | 10/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 368/3750 | 225/3600 | 200/4000 | 258/3500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 1000/1750-3250 | 700/2200 | 640/2000 | 850/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 230 | 200 | 235 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,5 | 7,6 | 9,2 | 6,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,3 | 11,6 | 11,3 | 11,9 |
Délka [mm] | 5063 | 5088 | 4972 | 4754 |
Šířka [mm] | 2000 | 1920 | 2034 | 1977 |
Výška [mm] | 1737 | 1840 | 1988 | 1703 |
Zakladní cena (Německo) [Euro] | 130.600 | 84.014 | 81.600 | 88.620,- |
Trochu teorie…
Když má Volkswagen desetiválec, celkem logicky muselo mít Audi něco lepšího, takže se dvanáctiválec přímo nabízel. A když má VW pětilitr, Audi přišlo se šestilitrovým motorem. V12 6.0 - to zní dobře, ne? A technické parametry snad ani nemohou být jiné, než dechberoucí. I přesto ale překvapí - výkon 368 kW (500 koní) při 3750 otáčkách a točivý moment 1000 Nm v rozmezí 1750-3250 otáček. Nic to s vámi nedělá? A co když vám řekneme, že s ním 2600 kg těžký mastodont zvládne stovku za 5,5 s? Pro srovnání - skoro o polovinu lehčí sportovní kupé TTS by vám moc neujelo - dokáže totiž to samé za 5,2 s. Spotřeba ve městě by měla činit 14,8 l, mimo město 9,3 l a v kombinovaném režimu 11,3 l. Tohle všechno je teorie - jak to ale funguje v praxi?
…a trochu praxe
Dost často slýcháte, že mívají ty nejlepší turbodiesely projev téměř jako benzinové motory. To ale není případ V12 TDI. Ten totiž v kabině opravdu zní jako zážehový motor a asi by vám dalo práci přesvědčit spolujezdce, že tam vpředu pracuje diesel. Do kabiny proniká pouze temné hučení, které by mohlo patřit benzinovému osmi- nebo desetiválci. Technikům šlo zřejmě spíš o efekt, než o dosažení maximální uživatelské přívětivosti, a tak hučení může být někomu až nepříjemné a na kdovíjak dlouhé cestování tahle Q7 asi nebude. Nedá se ale předpokládat, že by majitel s tímto autem lámal tisícikilometrové vzdálenosti a možná opravdu víc ocení, že o sobě dává tento vskutku nevšední motor vědět.
Zvukový projev ale není to, co překvapí nejvíce. Přestože čekáte od dvanáctiválce mnoho, dynamika více než 2,5 tuny vážícího SUV je prostě úchvatná. Při kickdownu sice převodovka dost často zařadí jedničku a esúvéčko trochu "kope", pak se ale už chová vzorně. Ručička rychloměru uhání po stupnici neuvěřitelným tempem, automat řadí velmi rychle a majitelé silných limuzín se jen neochotně klidí z rychlého pruhu. Za běžných podmínek končí sprint při dvě stě padesáti, naše kousky ale měly posunutý omezovač na 280 km/h. Ufff. Ještě že mělo Q7 tak dobré, neúnavné keramické brzdy... Spotřeba po zkušební jízdě činila 15,8 l na 100 km, což by mohlo naznačovat, za kolik budou budoucí majitelé jezdit, polovinu trasy jsme totiž projeli vysloveně defenzivním tempem.
Co říci na závěr? Automobilce z Ingolstadtu se daří marketing jako málokomu jinému a tenhle nový imagemaker se (zase) povedl, bez ohledu na to, jaký skutečný smysl v současné době dává. Posílení image značce rozhodně neuškodí. Kolik lidí si model V12 6.0 TDI za cenu 130 600 euro (v Německu, česká cena zatím nebyla stanovena) koupí, už asi není důležité…
TEST Audi Q7 3.0 TDI - čekání se vyplatilo (04/2006) |
Audi Q7 V12 TDI: Technika vznětového dvanáctiválce |