Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q8 e-tron 55 quattro – Digitální peřinka se světelnou show

Vladimír Kadera
Diskuze (11)

Vypadá to, že změn na Audi Q8 e-tron je jako prstů na jedné ruce nešikovného truhláře. Byla by ale velká chyba nepodívat se pod pokličku.

Design, interiér


S Audi Q8 e-tron jsme měli možnost se seznámit již před pár týdny během české prezentace. Tehdy jsme si řekli, že u elektrického SUV nedošlo jen ke změně jména, ale také k chytrým vylepšením, které vedly k celkovému posunutí modelu na další úroveň. Na matriku se šlo až pak. Nyní jsme měli možnost vůz vyzkoušet během klasické týdenní zápůjčky, kdy jsme se mohli zaměřit především na spotřebu.

Najdi deset rozdílů

Vzhled Audi Q8 e-tron se nijak dramaticky nezměnil, všimnete si ale detailů, jakým je třeba 2D logo, které ale vypadá spíše jako samolepka. Jinak jde stále o statné SUV s rozměrnou maskou Singleframe, které je navíc již od začátku k mání také s karoserií Sportback. Předchozí e-tron na tuto karoserii musel čekat. Taky je rovnou od začátku k mání ve sportovně střižené variantě SQ8.

Neberte ale Q8 e-tron jako příbuzného Q8, elektromobil je o pár centimetrů menší, na délku má 4915 mm při rozvoru 2928 mm. My jsme měli výbavu S line, což automaticky znamená 20palcová kola, větší nasávací otvory na bocích předního nárazníku nebo zadní difuzor. My jsme měli na testovaném voze příplatkové jednadvacítky za 27.200 Kč a jdou i dvaadvacítky za 58.500 Kč.

Video se připravuje ...

Velkým lákadlem jsou pak digitální LED světlomety, které se v portfoliu Audi pomalu rozšiřují a v případě Q8 e-tron za ně dáte 135.700 Kč. Umí všechno, na co jste u high-tech světlometů zvyklí, tedy efektivně pracují s kužely světla tak, abyste vždy měly zapnuté dálkové a elektronika vám vykrývá nejen okolní dopravu. Nutno podotknout, že to v tomto případě funguje na jedničku, za žádné jízdní situace mě nikdo neproblikl.

Jenže ono to není všechno, digitální světlomety umí třeba promítat piktogramy nebo zvýrazňovat váš jízdní pruh. Ostatně už to známe z předchozího provedení e-tronu a zmíněné zvýrazněná pruhu je celkem užitečná věc, na kterou si po chvíli zvyknete. Na to už jsem si nemohl zvyknout, tak to byla digitální zrcátka. Q8 e-tron je má za příplatek 49.800 Kč a nevidím jediný důvod, proč to udělat.

Vypadá to sice cool a působí to samozřejmě vyvinutě a hodně technicky, ale ani po týdnu používání jsem si na toto řešení nebyl schopný zvyknout, především když parkuju u domu levou stranou vozu ke zdi, kdy se musím vždy elegantně obkroužit okolo lampy veřejného osvětlení. Ano, vidět v nich jde i v noci a celkem dobře, ale v klasických zrcátkách vidíte prostě lépe. Určitě si na virtuální zrcátka po nějaké době zvyknete, ale těch padesát tisíc bych uměl v konfigurátoru utratit lépe.

Audi Q8 e-tron 50 quattro Audi Q8 e-tron 50 quattro

Jinak je interiér taková klasika, moc se toho oproti předchozímu provedení nezměnilo a i nadále jde tedy o dva displeje uprostřed pod sebou, které jsou oba skvělé - mají vysoké rozlišení, rychlé reakce, velké ikony a haptickou odezvu. Horní má úhlopříčku 10,1 palce a dolní 8,6 palce. A aby to bylo kompletní, je před řidičem digitální přístrojový štít, který umí zobrazení s klasickými kulatými přístroji.

Modernizace přinesla nějaké nové recyklované materiály nebo možnost dekorů ve světle hnědém dřevě. Jinak tedy moc změn není, což je ale na jednu stranu dobře a Audi jistě dělá radost konzervativním zákazníkům, kteří si nemusí zvykat na nějaký přehnaně inovovaný interiér. Jinak řečeno - pokud jste zvyklí na naftovou A6, budete v tomto hi-tech elektromobilu jako doma. Kdo naopak přejde z BMW 5 do iX, bude jako ve vesmírné lodi.

Motor, jízdní vlastnosti


Pod pokličkou

Ty důležité novinky u Q8 e-tron nejsou vidět. Připomeneme si, že všechny verze jsou s pohonem všech kol quattro a s elektromotorem pro každou nápravu, ovšem vyjma eSka, která má vzadu elektromotory dva. Ostatní verze se typicky liší číselným označením podle výkonu - 50 a 55. Slabší nabídne výkon 250 kW a silnější 300 kW. Liší se také velikostí akumulátoru, která u verze 50 činí 95 kWh, což je příjemné zlepšení oproti předchozím 71 kWh. U verzí 55 a SQ8 e-tron je pak akumulátor o kapacitě 114 kWh.

My jsme měli základní padesátku. Ve výbavě S line jde o auto za 2,2 milionu a dostanete za to auto, které se nemá za co stydět, ačkoliv jde o základ nabídky. Výkon 250 kW (340 koní) je naprosto dostatečný na každodenní pojížďky, rychlejší jízdu na dálnici i korzování po městě. Akcelerace vám navíc nebude trhat hlavu z krku, jak je zvykem. Po sešlápnutí akcelerátoru se e-tron zvolna zhoupne z místa a pak velmi plynule nabírá rychlost.

Velmi dobře se podařilo vyladit i brzdový pedál, který má skvěle udělaný přechod mezi rekuperací. Odhlučnění je taktéž na jedničku, jen ve městě slyšíte typické a nutné hučení pro varování chodců. Opět se povedlo i odhlučnění od kol a ani naše velká zimní kola s pneumatikami Bridgestone Alenza jízdní komfort nenarušovaly. Na pohon by si vlastně obecně nešlo moc stěžovat, kdyby tu nebylo jedno velké ale, kterým je spotřeba elektřiny.

Audi na tom zamakalo, ne že ne. Třeba optimalizaci článků v baterii se podařilo navýšit hustotu energie o 20 procent. Lepší je i termomanagement a aerodynamika. Psali jsme také, že přepracovaný byl i zadní elektromotor, který je nyní efektivnější v nízkých a středních rychlostech a má silnější magnetické pole. Verze 50, která má využitelnou kapacitu akumulátoru 89 kWh, má tak disponovat dojezdem 491 km.

Jenže e-tron má prostě hlad, však váží 2510 kilogramů a u takto velkého elektromobilu se dá prostě očekávat, že jeho spotřeba bude vyšší. Stejně tak se asi nebudete zlobit na Q5 s naftovým motorem, že žere 7 l/100 km, když ten samý motor v menší A4 žere šest. Když jsem se opravdu snažil, dostal jsem se na 22,2 kWh/100 km. Jelikož ale trávím spoustu času na dálnici, šplhala se spotřeba ke třiceti a stačilo jen pár dynamických průjezdů a spotřeba se po 412 ustálila na 34,0 kWh/100 km.

Po nabití akumulátoru do plna jsem se pak nemohl divit, že mi palubní počítač ukazuje dojezd 305 km, místo slibovaných 491 km. A tak já, jakožto celkem běžný řidič z vesnice, který jezdí denně do Prahy, bych nehledal nabíječku každých třeba 450 km, ale každých 250 km. Pomoct si ale můžete třeba režimem Range, který vám mimo jiné ukáže potenciál dojezdu při úsporné jízdě.

Audi Q8 e-tron 50 quattro Audi Q8 e-tron 50 quattro

Pokud jde o nabíjení, tak verze 50 to umí nově výkonem až 150 kW. Na takové nabíječce jsem nebyl, maximálně na 75 kW a takřka ihned po připojení začala stanice do auta tlačit 74,4 kW. Za hodinu a patnáct minut bylo hotovo. Q8 e-tron má mnoho vychytávek pro to, abyste ho nemuseli moc řídit. Prediktivní tempomat funguje skvěle a automatická úroveň rekuperace funguje vlastně bez výhrad. Po dostatečně stráveném čase v nastavení si ale auto můžete řídit v klidu sami, téměř bez asistence.

Podvozek je již ve standardu vzduchový a bude to asi jeden z hlavních důvodů, proč na Q8 e-tron nakonec kývnete. Vůz je totiž mimořádně pohodlný. Ve spojení s tichem a velmi rychlými reakcemi elektropohonu je jízda v autě vskutku luxusním zážitkem. Vpředu i vzadu je pětiprvková náprava, zajímavostí Q8 je také možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 1800 kilogramů. A nesmím zapomenout ani na upravené řízení se strmějším převodem, které je jednou z novinek tohoto faceliftu.

Ruku v ruce s tím jdou i jízdní vlastnosti, když se trochu rozvášníte. Q8 e-tron se za komfortní zónu pneumatik prostě nehodí. Umí to, má neskutečné množství trakce, téměř vždy zatočí a na chvíli vaše zlobivé choutky ukojí, ale jinak je to umírněné auto a pokud se tak k němu budete chovat, odmění se vám jízdou jako letem na kouzelném koberci.

Závěr


Závěr

Audi Q8 e-tron by šiklo, aby na jedno nabití ujelo 600 kilometrů a nabilo se za patnáct minut. Pak by to bylo naprosto vynikající auto pro všechny. Současná technika mu prostě ještě trochu podráží nohy. Již tradičně také můžete připlácet výbavu do zblbnutí a dostat se velmi snadno ke třem milionům korun. Na to konto se ale hodí dodat, že auto jde výbavou skutečně natřískat včetně čtyřzónové klimatizace nebo reproduktory Bang & Olufsen.

Každý už asi máme v našem okolí někoho, kdo vlastní elektromobil jako jediné auto a používá ho i na delší cesty. Nebo jste o něm alespoň slyšeli. Takový člověk by asi šel po vyšší verzi 55 quattro. Je tu ale spousta rodin, pro které bude tato standardní padesátka pro každodenní ježdění bohatě stačit. A že je nesmysl dělat z velkého těžkého elektromobilu příměstský mamabus? Prosím vás, tyhle mámy stejně jezdí v naftových Q5 a Q7, ale s Q8 e-tron se jim bude nesrovnatelně lépe jezdit, protože tam nic necuká, nesmrdí a nehlučí.

Nejlevnější verze modelu 2.152.900 Kč (Q8 50 e-tron quattro advanced/250 kW)
Základ s testovaným motorem 2.254.900 Kč (Q8 55 e-tron quattro S line/250 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.254.900 Kč (Q8 55 e-tron quattro S line/250 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.840.900 Kč (Q8 55 e-tron quattro S line/250 kW)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Skvělé digitální světlomety
  • Snadno ovladatelný interiér

Minusy

  • Vyšší cena s příplatky
  • Nižší reálný dojezd
  • Vyšší hmotnost
Zobrazit celý článek
Vladimír Kadera
Diskuze (11)

Doporučujeme

Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Cena základní sestavy 2 472 900 Kč
Výbava základní sestavy S line exteriér s plným lakováním (20" litá kola, Singleframe maska s výraznou voštinovou strukturou v Šedé Hekla, rám masky chladiče Singleframe v leskle černé optice, podsvícené hliníkové nástupní lišty vpředu a vzadu, adaptivní sportovní pneumatický podvozek, zadní difusor se sportovní designem v leskle černé barvě), sada na opravu pneumatik, sada nářadí bez zvedáku, LED přední světlomety s přípravou pro další funkce a LED zadní světlomety, vnější zpětná zrcátka - elektricky nastavitelná, vyhřívaná, s integrovaným LED směrovým světlem, včetně vyhřívaných trysek ostřikovačů čelního skla, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, akustické čelní sklo, paket lesklé optiky, manuálně nastavitelná přední sedadla, elektricky ovládané pneumatické bederní opěrky pro přední sedadla, čalounění sedadel v tkanině Effekt, interiérová dekorace šedý grafit, koženkové čalounění vrchní části přístrojové desky, čalounění stropu ze světlé tkaniny, 4ramenný multifunkční kožený volant s paralelními rameny, tepelné čerpadlo, zvýšený topný výkon, 2zónová automatická klimatizace, nezávislá klimatizace, MMI navigace plus s MMI touch response, Audi Virtual Cockpit, Digitální příjem rádia, Audi Soundsystem, Audi connect Navigace & Infotainment, asistent rozpoznání dopravních značek, tempomat s omezovačem rychlosti, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, upozornění na opuštění jízdního pruhu a asistent nouzového zastavení, akustický parkovací asistent vpředu a vzadu s 360° displejem a další. Kč
Cena testované sestavy 3 183 200 Kč
Výbava testované sestavy Lak Červená Soneira (68.800 Kč), prodloužená záruka výrobce 5 let (29.300 Kč), tažné zařízení (23.900 Kč), nářadí a zvedák (800 Kč), 3ramenný multifunkční volant (3.500 Kč), elektricky nastavitelný sloupek řízení (12.100 Kč), Audi connect klíč (4.900 Kč), dojezdové rezervní kolo (8.800 Kč), střešní ližiny v černé barvě (12.100 Kč), vyhřívání předních sedadel (11.500 Kč), postranní airbagy pro zadní vnější sedadla (13.300 Kč), Paket černé optiky (21.100 Kč), interiérová dekorace z jasanového dřeva (16.600 Kč), komfortní středová loketní opěrka vpředu (6.100 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě (3.200 Kč), čalounění stropu z černé tkaniny (9.700 Kč), vnější zrcátka automaticky zaclonitelná (10.600 Kč), koženkové čalounění vrchní části palubní desky a spodních interiérových prvků (10.900 Kč), parkovací asistent (10.600 Kč), komfortní 4zónová klimatizace (24.200 Kč), vstupní osvětlení s logem e-tron (7.300 Kč), Audi phone box (15.100 Kč), prodloužení kabelu nabíjecí sady Connect (2.500 Kč), nezávislá komfortní klimatizace (2.800 Kč), ovládací prvky v hliníkové a černé (7.600 Kč), Audi smartphone interface (8.300 Kč), druhá AC nabíjecí zásuvka (15.100 Kč), zpětná parkovací kamera (14.200 Kč), palubní nabíječka 22 kW pro AC (50.200 Kč), head-up displej (41.900 Kč), sportovní sedadla (52.900 Kč), nástěnný držák pro nabíjecí systém e-tron (3.700 Kč), nabíjecí sada connect (20.800 Kč), brzdové třmeny červeně lakované (12.100 Kč), asistenční paket Tour (40.400 Kč), komfortní klíč (24.800 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla s paměťovou funkcí pro sedadlo řidiče (29.300 Kč), Matrix LED světlomety (43.800 Kč), paket odkládacích prostor (3.700 Kč), zatmavená skla (13.600 Kč), ambientní a konturní osvětlení interiéru (17.400 Kč), USB porty s nabíjecí funkcí pro zadní sedadla (4.600 Kč), dvojitá akustická skla (15.100 Kč), sleva na paket Gravity (-38.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 664 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1665
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2595 / 585
Rozměr pneu: 255/50 R20
Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4915
b) šířka (mm): 1937
c) výška (mm): 1619
d) rozvor (mm): 2928
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1655
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 855 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 615 / 855
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 975
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1545
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 895
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 10. 2023 18:04
Re: Když má KIA víc
tak se v tom nejdřív svezte a pak prosím něco komentujte
Avatar - Hammunasakra
26. 5. 2023 22:34
Re: Dojezd v pohode
Viz můj úvodní příspěvek = je čím dál absurdnější chtít zrovna Audi = konkurence je dál (americká německá korejská a bohužel už asi i čínská

Koncern to dlouhodobě (především s pohony) dost po... https://elektrickevozy.cz/…atistika-q1-2023
Avatar - Emel
22. 5. 2023 08:43
Re: Dojezd v pohode
Tohle bych rád upřednostnil... A6 kombík se 100kWh baterkou, klidně v nějaké base verzi s 300k na zadku. Má to jen dvě vady... (1) teď je to koncept a (2) až to koncept nebude, tak budeme rádi, když se to vejde do 3M.
19. 5. 2023 18:34
Dojezd v pohode
Ty jsi jak oktavkari, pro ktery je kazdy auto s mensim kufrem nez jejich na nic. :D

Vsiml sis, ze existuje i vyssi verze s delsim dojezdem?
Jestli ti jde o dojezd, uprednostni jinou karoserii nez SUV.
https://www.greencarreports.com/…arging-800v-tech
;-)

PS Dojezd 1032km je dostatecny?
https://citymagazine.si/cs/zeekr-001-2023-elektricke-auto-s-nejdelsim-dojezdem/
19. 5. 2023 10:55
Re: maly dojezd...
:yes: :yes: :yes:
krátke trasy, ale dlho na ceste (pri nabíjačke) :D