TEST Audi Q8 50 TDI quattro (210 kW) – Tohoto giganta budou majitelé milovat
Design, interiér
V Ingolstadtu je letos opravdu živo. Audi pracuje na rozsáhlé proměně nabídky, kterou zároveň doplňuje další expanze. Modernizace TT a A4, nové generace A6 a Q3 doplňují úplné novinky v podobě SUV Q8 a e-tron. Zatímco elektrický e-tron zatím čeká na premiéru, luxusní Q8 jsme už vyzkoušeli na českých silnicích, v rámci týdenního redakčního testu. Nemá smysl nic tajit, Q8 nás nadchla!
Ale hezky popořadě, nejprve si musíme říci, co je vlastně Q8 zač. Vzhledem k alfanumerickému číselnému označení se dá považovat za vlajkovou loď SUV nabídky čtyř kruhů, což platí jen do jisté míry. Ano, Q8 přebírá nejmodernější techniku z vrcholného sedanu A8 (tedy té „pravé“ vlajkové lodi značky), zároveň však navzdory jménu není tím vůbec největším SUV čtyř kruhů.
Tím totiž s délkou 5.052 mm zůstává Q7, od níž je Q8 odvozena. Nebýt ale stejného rozvoru 2.995 mm, vůbec byste to nehádali, Q8 je zcela svébytná svým vzhledem i proporcemi. Díky kratším převisům je o dost kratší (4.986 mm), zároveň ale také nižší (1.705 mm) a širší (1.995 mm), výsledkem čehož je o dost agresivnější postoj než v Q7. Podle logiky názvosloví konvenčních modelů Audi by si tak obě SUV měla prohodit svá jména, protože svým stylem s dynamickou siluetou je Q8 vlastně takovou A7.
Rozměry Audi Q8 vs.Q7 | Q8 | Q7 |
Délka (mm) | 4986 | 5052 |
Šířka (mm) | 1995 | 1968 |
Výška (mm) | 1705 | 1741 |
Rozvor (mm) | 2995 | 2995 |
Zavazadlový prostor (l) | 605 | 770 |
Majestátní krasavec
Nechme ale úvahu nad pojmenováním auta stranou a zaměřme se na konkrétní testovanou Q8. Už při prvním setkání tváří v tvář si uvědomíte, jaký je to macek. S úctyhodnými rozměry a širokánským postojem okamžitě zapomenete na to, že je praktičtější a až sedmimístná Q7 vlastně ještě větší. Novinka čtyř kruhů vypadá zkrátka famózně, což okolí nepřehlíží. I v nenápadné tmavě šedé metalíze vůz vzbuzoval až nečekanou pozornost okolí. Zdravíme tak třeba toho motorkáře z pražské magistrály, který si při míjení Q8 v koloně při pohledu na ní málem ukroutil krk.
Osmiúhelníková maska single frame nebo bezrámová okna zdůrazňují sportovní střih auta, které na rozdíl od jiných SUV-kupé má praktičtější siluetu. Jeho střecha začíná klesat až v zadní části karoserie, nikoliv u B sloupků jako u jiných takových aut, díky čemuž zůstává vzadu dost místa nad hlavou. Q8 je tak díky charakteristické masce nebo částečně zatmaveným světlometům svébytná nejen v rámci nabídky Audi, ale také i ve srovnání s jinými SUV-kupé.
Právě pohled na zadní partie Q8 je asi ten vůbec nejlepší z celého auta. Inspiraci ve slavném Quattru díky obdobným zadním sloupkům karoserie nebo vodorovným černým pásem na zádi úplně nevidíme, spíše nás přitahují koncová světla propojená světelným pruhem. Tenhle pohled stojí vážně za to hlavně v noci, kdy se tu při odemykání rozehraje neskutečné světelné číslo. Ale pozor, jen za tmy! Za světla Q8 jen „obyčejně“ blikne. Za tmy navíc tolik neuvidíte ty „fejkové“ koncovky výfuku, které bychom si u tohoto typu auta klidně odpustili. Klienti to ale prý tak chtějí...
Jestliže už zvenku je Q8 naprosto jiná než Q7, to samé platí také pro kabinu tohoto SUV-kupé. Q8 koncepčně vychází z nejnovější generace audin, což znamená dvojici displejů na středovém panelu, které nahradily vysouvající se obrazovku z palubní desky v Q7. Zatímco ten spodní ovládající klimatizaci nebo komfortní funkce má úhlopříčku 8,6 palce, ten horní pro navigaci, rádio a další funkce dokonce 10,1“.
Práce se dvěma obrazovkami žádá zvyk, jakmile si ale tu záplavu funkcí osaháte, zjistíte, jak je práce s multimediálním systémem intuitivní. Minimalizace počtu konvenčních tlačítek nám tak v tomto případě ani nevadí. Displeje reagují haptickou i akustickou odezvou, kterou si lze dále upravit, přičemž okamžitě reagují na dotek. Potěší jasným obrazem s vysokým rozlišením, však dolní displej má rozlišení 1280 x 640 pixelů, zatímco ten horní dokonce 1540 x 720 pixelů. Dlaždicové menu multimediálního systému si navíc můžete upravit, díky čemuž si ještě detailněji nastavíte auto podle svých představ.
Dvojice displejů a strohé linie znamenají, že interiér Q8 působí hodně futuristicky, auta konkurence ve srovnání s ním působí uvnitř skoro až zastarale. To vše je navíc zabaleno do těch nejvybranějších materiálů, ať už mluvíme o jemné kůži na sedadlech nebo kartáčovaném hliníku na palubní desce. Kabiny si navíc užijete i ve tmě, v níž její tvary mohou být nádherně zdůrazněny ambientním podsvícením. Audi zkrátka Q8 dokazuje, že kabiny svých aut pořád náramně umí.
Q8 navíc potěší svým prostorem. Přebytek místa vpředu se dá vzhledem k úctyhodným rozměrům čekat, tolik prostoru vzadu ale překvapí. Místo je tu díky dlouhému rozvoru a lavici posuvné v podélném směru o 10 cm jak pro kolena, tak díky již zmíněné siluetě střechy i nad hlavou. Se svými 182 centimetry mi v obou směrech zůstává více než dostatečná rezerva. Pravda, trochu vadit tu může níže uložená lavice, zadní sedadla v Q7 určitě podpírají stehna lépe. Potěší ale prosvětlení díky bohatému bočnímu prosklení nebo pohodlné nastupování – díky vysokému podvozku se dovnitř nastupuje opravdu hravě.
Přední sedačky jsou nadmíru pohodlné, za příplatek máte opravdu široké možnosti jejich nastavení, a tak si ideální posaz najde opravdu každý. Chválíme i masážní funkci, která je možná ještě lepší než v Mercedesu třídy S.
Velkorysý je také zavazadlový prostor, s objemem 605 litrů už zvládnete kdejakou dovolenou. Nakládání usnadňuje širokánský vstupní otvor nebo vysoko otevírané víko zavazadelníku (standardně elektricky), potěší i možnost snížení nakládací hrany ze 79 na 71 cm pomocí vzduchového odpružení, díky němuž záď sjede blíže k vozovce. Při sklopení zadních sedadel ale počítejte s nakloněnou ložnou plochou, řešení roletky pak znamená, že si musíte dávat pozor na výšku bagáže. V nejnižším místě pod nakloněnou roletkou je 44 centimetrů prostoru. Plusem je ale síťka nebo háček na upevnění zavazadel, za příplatek je k dispozici i praktický kolejnicový systém umožňující kufr rozdělit na dvě části.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor bez poznámky. Za to převodovka...
Pohled do ceníku aktuálně ukazuje jednoduchou nabídku, při zájmu o Q8 máte i kvůli novým emisním normám jediný motor na „výběr“ – třílitrový vznětový šestiválec ukrývající se pod obchodním označením 50 TDI, který je naladěn na 210 kW a rovných 600 N.m. Má blok z lehké litiny s vermikulárním grafitem a je přeplňovaný turbodmychadlem pracujícím s tlakem až dvou barů. Na jiný motor si zájemci musejí počkat do začátku roku 2019, kdy portfolio doplní slabší vznětový třílitr se 170 kW (45 TDI) a zážehový třílitr s 250 kW (55 TFSI). Později dorazí i sportovně laděné SQ8.
Audi ale dobře ví, co dělá, když Q8 začalo prodávat právě s 50 TDI, k vyzkoušenému motoru totiž vlastně nemáme nějakou zásadní připomínku. Naftový šestiválec táhne už od nízkých otáček a jeho práce doprovází velice příjemný zvuk. Je decentně utlumený, aby posádku na dlouhých cestách nerušil. Navíc prakticky nevibruje, čemuž pomáhá uložení v pomocném rámu přední nápravy prostřednictvím hydraulických ložisek. Jen ta síla je tak nějak akorát, vzhledem k rozměrům a hmotnosti přesahující 2,1 tuny se nám k tomuto typu auta o moc slabší motor moc nehodí.
Vzhledem k tomu, že jde vznětový agregát, je i jeho spotřeba přijatelná. Závěrečný průměr činil 8,9 l/100 kilometrů, což je vzhledem k velikosti auta a jeho hmotnosti velice slušné číslo. Hranici devíti litrů se přitom Q8 nijak zásadně nevzdaluje za různých jízdních podmínek, ať už jsme jeli ve městě nebo po dálnici, stále jsme se pohybovali kolem devíti.
Vliv na slušnou spotřebu má nepochybně i fakt, že Q8 je standardně mildhybridem. Součástí výzbroje je lithium-iontový akumulátor a řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter), které jsou integrovány do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Díky tomu auto rekuperuje brzdnou energii pro nabíjení akumulátoru a při rychlosti 55 až 160 km/h zvládne jet po uvolnění plynu až 40 sekund s vypnutým spalovacím motorem. Stejně tak při brzdění před semafory se jeho šestiválec vypne už při rychlosti 22 km/h.
Audi si ale pomáhá i jinak, na dálnici vyřazuje na neutrál, nechybí tu ani rádce úsporné jízdy, který třeba před obcí zavibruje lehce pedálem plynu, aby dal řidiči najevo, že už může sundat nohu z pedálu. V kombinaci s 85 litrů velkou nádrží to všechno znamená, že tahle Q8 zvládne dlouhé přesuny bez nutnosti častých přestávek na dotankování.
Šestiválec je standardně spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou, která posílá sílu motoru přes mechanický mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím na všechna kola. Převod mění naprosto hladce, a to i v manuálním režimu, občas jsme se ale nemohli ubránit dojmu, že se změnou převodu až příliš váhá, aby následně zmatečně podřadila o dva stupně dolů a vůz nečekaně vyrazil do klusu. Sepnutí sportovního režimu přitom toto lehce chaotické řazení ne vždy vyřešilo. Pomůže však tomu, že převodovka nedrží až příliš nízké otáčky motoru, jak se to občas stává ve výchozím režimu.
Ten komfort!
Vzhledem k majestátním rozměrům už to na sportování úplně není, to však neznamená, že by se rychlejšímu tempu Q8 vyhýbala. Ba naopak, svižnou jízdu zvládá hravě, byť své rozměry a hmotnost neskryje. Šířka blízká dvěma metrům ale nevadí jen na úzké silničce, ale také na parkovištích, šíři vyznačených parkovacích míst Q8 obvykle vyplní beze zbytku. Samotná manévrovatelnost díky příplatkovému natáčení zadních kol ale není tak špatná (vzhledem k vnějším rozměrům). Stejný systém pomáhá i obratnosti v zatáčkách nebo stabilitě ve vysoké rychlosti.
Nejvíce si však stejně budete užívat poskytovaného komfortu, přestože Q8 svým vzhledem zdůrazňuje sportovní styl, ve výsledku je hlavně o pohodlí. V tomto směru je tak plnohodnotnou vlajkovou lodí SUV-nabídky značky. Její příplatkový vzduchový podvozek totiž funguje neskutečně, s nástrahami českých silnic si umí poradit jako málokteré jiné auto. Ani od obřích 22palcových kol se na nerovnostech neozývají rány, to už musí být opravdu díra, aby to audinu rozhodilo, jednotlivé nerovnosti navíc naprosto plavně filtruje, bez jakéhokoliv zaváhání. Přepnutí do sportovního nastavení přitom znamená jen výraznější podupávání kol, jinak podvozek tvořený pětiprvkovým zavěšením vpředu i vzadu zůstává pohodlný.
Q8 je navíc výtečně odhlučněna, příplatkové akustické čelní sklo a dvojitá boční okna znamenají, že o šumu okolního vzduchu prakticky nevíte. Do nějakých 150 km/h je tak uvnitř naprostý klid. To samé přitom platí o odhlučnění práce podvozku. Tomu mimochodem u 22palcových kol pomáhá obutí s prstencovými akustickými tlumiči, využívajícími vrstvy pěnové hmoty mezi běhounem a kostrou pneumatiky pohlcující nežádoucí hluk.
Ke komfortu dnes patří už také elektroničtí pomocníci, kterých je v Q8 celá řada. Dnes už obligátní adaptivní tempomat s funkcí stop & go, hlídání mrtvých úhlů nebo asistent pro jízdu v pruzích tak doplňují i takové systémy jako asistent vyhýbání, který v případě hrozící srážky umí řidiči pomoci zabrzděním a korekcí řízení, nebo asistent vystupování, který ambientním osvětlením ve dveřích upozorní cestujícího při vystupování, že Q8 právě míjí jiné vozidlo.
Bohužel však některé systémy se stávají až otravnými pro ty řidiče, kteří je zrovna používat nechtějí. To speciálně platí pro asistent pro jízdu v pruzích, který se při dalším nastartování opět sám zapne. Předstartovní příprava tak pro mnohé bude znamenat další mezikrok, vedle dnes již tak obligátního vypnutí stop-startu tedy ještě vypnutí tohoto asistenta.
Adaptivní tempomat se pak sice umí přizpůsobit právě povolenému rychlostnímu limitu (což si nastavíte v menu), na rozdíl od obdobného systému ve vozech BMW tak ale nečiní po potvrzení řidičem, ale samostatně. Na českých silnicích to tak znamená časté korekce, hlavně na dálničních nájezdech, což ve výsledku řízení moc neulehčuje. Naopak k Matrix LED světlometům nemáme výhrady, noc úžasně prozáří a umí krásně odstínit okolní vozidla, abyste neoslňovali jejich řidiče.
Závěr
Závěr
Audi Q8 nás nadchlo již při prvním seznámení, na čemž nic nezměnily první jízdní dojmy v dalekém Chile, ani první krátká jízda na českých silnicích. Týdenní redakční test pak naše dojmy jen potvrdil, tohle je zkrátka dokonalé SUV.
Díky své majestátní masce chladiče a úctyhodným rozměrům vypadá skvěle, konečně tak na trh přišla audina, která není nudná a příliš podobná zbytku nabídky, Q8 je jasně rozpoznatelným modelem. Uvnitř posádce poskytuje neskutečný komfort, i přes relativně nízkou siluetu je dostatek místa i na zadních sedadlech, zatímco vpředu potěší sedadla s vynikající masážní funkcí.
Vůbec nejvíce nás však nadchl podvozek. Obvykle radíme se velkým kolům vyhnout, Q8 si však s českými silnicemi dokáže poradit i na obřích dvaadvacítkách. Takový komfort a plavnost bychom opravdu nečekali. Výtku nemáme ani k motoru, byť si myslíme, že 210 kW je k tomuto typu auta minimum. Jen ta převodovka občas řadí až příliš úsporně, na co nejvyšší možný stupeň.
Vůbec se nebudeme divit, když bude Audi Q8 na českém trhu prodejním hitem, jak importér předvídá. Cílovou skupinu totiž patrně nerozhodí ani cenovka startující u testovaného motoru na vysoké částce 1,946 milionu korun, která navíc díky množství nabízených příplatků až příliš hravě překoná třímilionovou hranici.
Nejlevnější verze modelu | 1.945.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.945.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.945.900 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.454.700 Kč (50 TDI quattro/210 kW) |
Plusy
- Pohodlný podvozek
- Prostorný interiér
- Výtečné materiály uvnitř
- Výrazný design
- Skvělé odhlučnění
- Bohatá příplatková výbava
Minusy
- Mnohdy otravné asistenční systémy
- Občas váhající převodovka
- Vysoká pořizovací cena
Foto: Ondřej Kroutil, Ondřej Lilling