Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line – Útok na 500 kilometrů

Stanislav Švarc
Diskuze (59)

První elektrické SUV-kupé značky Audi nedávno prošlo modernizací, která vedle  omlazeného vzhledu a vylepšené techniky přinesla nové jméno.

Design, interiér


A to samé se týká i sesterského modelu s tradiční a „hranatější“ karoserií. Ten německá automobilka představila v roce 2018 – jako svůj první produkční elektromobil – s jednoduchým označením e-tron. Druhá karosářská verze se sportovnější střešní linií, odhalená v roce 2019, dostala navíc jen přídomek Sportback.

Od té doby se však nabídka elektrických e-tronů rozrostla (a ještě rozroste), takže se výrobce rozhodl udělat ve značení pořádek. I když… Pořádek možná není vhodný termín, původní e-tron a e-tron Sportback totiž automobilka přiřadila k modelu Q8, což je přísně řečeno jiné auto. A také trošičku větší. Původní Q8 je dlouhá 4986 milimetrů, široká (bez zrcátek) 1995 mm a nabízí 2995milimetrový rozvor. Obě karosářské varianty Q8 e-tron na délku měří 4915 milimetrů, široké jsou 1937 mm a mají 2928mm rozvor. V délce je tak rozdíl 71 mm, v šířce 58 mm a v rozvoru 67 mm.

Vedle úpravy jména modernizace přinesla decentní změny designu. Auto dostalo přepracovanou přední masku, nárazník s většími bočními nasávacími otvory nebo jinak tvarovaný zadní difuzor. Audi se povedlo ještě vylepšit aerodynamiku, koeficient aerodynamického odporu v případě Sportbacku klesl z 0,26 na 0,24. Za zmínku jistě stojí také použití omlazeného loga Audi a označení modelu na B-sloupcích. To dostanou v budoucnu i ostatní vozy značky.

Video se připravuje ...

Klasika se dvěma dotykovými displeji

Nic zásadně převratného se během modernizace neudálo v interiéru. Výrobce vyzdvihuje použití recyklovaných materiálů nebo rozšíření nabídky dekorů o světle hnědé dřevo z vlašského ořešáku. V testovaném autě si mimochodem můžete prohlédnout obložení z dřeva jasanového.

To hlavní zůstalo, takže uvnitř stále najdeme audí klasiku se dvěma dotykovými displeji pod sebou. Obě obrazovky slouží k obsluze palubního systému – a hezky se v tom doplňují. Horní má úhlopříčku 10,1" a představuje hlavní panel pro infotainment, spodní s 8,6" úhlopříčkou pak funguje především jako náhrada za chybějící fyzická tlačítka, nejčastěji jako panel pro práci s klimatizací. Kromě toho má ale řidič díky spodní obrazovce pěkně po ruce také například parkovací asistent, vypnutí/zapnutí head-up displeje nebo rychlé přepínání jízdních režimů.

Fyzická tlačítka sice pro mě stále zůstávají nejpříjemnějším způsobem ovládání automobilu, řešení se dvěma obrazovkami je však výrazně lepší než integrace většiny ovládacích prvků do jediného displeje. U Audi se mi navíc líbí, že si u panelů můžete nastavit haptickou odezvu na stisk, díky ní práce s dotykovými obrazovkami alespoň trochu připomíná stisk tradičních tlačítek. Musíte pak opravdu přitlačit a díky zpětné vazbě máte jistotu, že jste příslušnou plochu skutečně zmáčkli. Akorát konkrétní plochy nenajdete po hmatu, takže stějně musíte věnovat pozornost tomu, abyste se prstem trefili, kam potřebujete. Samotný systém je logicky uspořádaný, přehledný a poměrně svižný.

U Audi tradičně najdeme povedený digitální přístrojový panel, nabízející i tradiční uspořádání s kulatými budíky, skvělou čitelnost a schopnost zobrazit přehledným způsobem velké množství informací. Digitální přístrojovka se intuitivně ovládá prostřednictvím ovladačů na volantu.

Na uspořádání kabiny a ovládání si podle mě prostě každý rychle zvykne. Já osobně navíc oceňuji, že Audi se své klasiky drží i v elektrickém autě a nevymýšlí něco nového, jen aby to bylo jiné. A asi se nemusím podrobněji rozepisovat o použití kvalitních materiálů a skvělém zpracování, to je v případě velkých audin samozřejmost. Plně mi vyhovovala příplatková sedadla.

Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line

Q8 Sportback e-tron také nabídne dostatek prostoru, zejména v podélném směru a na šířku. Místo do výšky vzadu pak ovlivňuje svažující se střecha, takže vyšší cestující se už mohou hlavou drbat o stropnici. Se 182 centimetry jsem se ještě o účes bát nemusel.

Zavazadlový prostor má základní objem 615 litrů, po sklopení zadních opěradel SUV-kupé pojme až 1665 litrů. Potěší dvojité dno, pod které schováte menší náklad, případně dojezdovou rezervou. Kufr má jinak pravidelný tvar, nabízí praktické kapsy po stranách a celkově není příliš hluboký. Koncepce karoserie ovlivňuje přístup: samotný otvor je slušný, ale vadit může vyšší nákladová hrana.

Užitečným „doplňkem“ je odkládací prostor pod přední kapotou. S objemem 60 litrů se skvěle hodí k uložení nabíjecích kabelů.

Motor, jízdní vlastnosti


Stále hodně svižné, dojede ale dál

Audi Q8 Sportback e-tron je dostupné ve třech variantách, všechny využívají více než jeden elektromotor a pohon všech kol quattro. Základní verzi s číslem 50 ve jméně pohání dva elektromotory, poskytující maximální kombinovaný výkon 250 kW a nejvyšší točivý moment 664 Nm. Akumulátor má celkovou kapacitu 95 kWh, využitelných je 89 kWh.

Testované prostřední provedení 55 e-tron už má baterii s využitelnou kapacitou 106 kWh (celková je 114 kWh) a dvojice elektromotorů produkuje špičkový výkon až 300 kW a „krouťák“ 664 Nm. A vrcholná SQ8 spoléhá na elektromotory tři, dávající až 370 kW a 973 Nm. Baterie je stejná jako u varianty 55.

Kapacity akumulátorů jsou důležité, neboť patří na seznam zásadních změn v rámci modernizace. U předfaceliftových e-tronů mají využitelnou kapacitu jen 69 kWh (50 e-tron) a 86 kWh (55 e-tron, e-tron S). Vedle vyšší energetické hustoty Audi vylepšilo také software – a to všechno by se mělo promítnout do delšího dojezdu na jedno nabití. U testovaného Sportbacku 55 e-tron Audi udává dosah 487 až 600 km. Ale o tom později, dovolte mi ještě několik poznámek k motorům a pohonu.

Novinku představuje také zadní asynchronní elektromotor, který má 14 vinutí ve statoru místo dřívějších 12. Při stejném elektrickém proudu tak vytváří silnější magnetické pole a dává vyšší točivý moment. Přitom má nižší spotřebu energie.

I když pohotovostní hmotnost Q8 Sportback e-tron začíná na 2595 kg, jde o příjemně rychlé auto. Elektromotory těžkému a velkému SUV-kupé poskytují spoustu síly, jež je navíc dostupná typicky elektromobilním způsobem, tedy prakticky hned a nepřerušovaně. Bateriové Audi umí bleskově předjíždět, umožňuje okamžité zapojení do kolony nebo napojení na dálnici. Ochotně zrychluje nejen v jakémkoli v Česku legálním tempu, ale více než důstojně akceleruje i za povolenou hranicí.

Rychle působí dokonce i v úsporném jízdním režimu, který normálně otupuje reakce pohonu na pravý pedál. Stačí však přitlačit „plyn“ až k podlaze, e-tron se rychle probere a okamžitě vypálí vpřed. Akcelerace sice nikdy není vyloženě drtivá a dramatická, ale působivá rozhodně ano. A líbí se mi, že je úžasně plynulá a že auto pod plynem nepůsobí přehnaně „splašeně“.

Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line

A spotřeba? Nejhůř si Audi vedlo při popojíždění v hustém pražském provozu, kde se průměr ustálil na 28,4 kWh/100 km, nejlépe pak na cestě vedoucí přes několik menších měst a obcí a mimo dálnice, zvládlo ji se spotřebou 21,4 kWh/100 km. Zkusil jsem však i výrazně rychlejší přesun na podobné trase (menší obce a mimo dálnice), průměr činil 26,8 kWh/100 km. Na dálnici velký elektrický Sportback požadoval 23,8 kWh/100 km. Po týdenním testu v teplejším „skorojarním“ počasí palubní počítač ukazoval dlouhodobý průměr 26,6 kWh/100 km.

S využitelnou kapacitou baterie 106 kWh se tedy auto v mém případě dokázalo v nejlepším případě přiblížit 500kilometrovému dojezdu, s dlouhodobou spotřebou 26,6 kWh téměř 400kilometrovému. Na dálnici by zvládlo asi 445 km.

Další novinkou, kterou přinesla modernizace, je zvýšení maximálního výkonu nabíjení ze 150 na 170 kW (u základní verze 50 e-tron zůstává 150 kW). Konkurence už umí lepší špičkový výkon, e-tron však odpovídá „efektivním“ průběhem nabíjení – dokáže totiž vysoký nabíjecí výkon „přijímat“ po většinu nabíjení. V praxi tak dokáže u nabíjecí stanice Ionity doplnit energii z 10 na 80 procent velkokapacitní baterie za nějakou půlhodinku.

Horší je to samozřejmě u 50kW stojanu, u něhož jsem dobíjel dvakrát. Jednou 42,987 kWh na 96procentní nabití za hodinu a 10 minut, podruhé 57,244 kWh do 87 procent za hodinu a 9 minut. Nabíjení střídavým proudem (AC) z „nuly na sto“ při výkonu 22 kW by mělo zabrat asi 11 hodin a 30 minut. Jen pozor na to, že Q8 e-tron má standardně pouze 11kW palubní nabíječku, 22kW je za příplatek 50.200 Kč. Utratit peníze můžete ještě za druhou AC nabíjecí zásuvku na straně spolujezdce, stojí 15.100 Kč. A ne, oba porty nelze používat současně...

A jak se řídí?

V Audi během modernizace zapracovali na charakteristice progresivního řízení a vzduchového odpružení, přidali tužší ložiska přední nápravy a pozornost věnovali úpravě nastavení regulačních systémů podvozku a softwaru točivého momentu. Řízení by mělo být strmější a auto by se mělo v zatáčkách projevovat agilněji. Vzduchový podvozek, který v závislosti na jízdní situaci umí měnit světlou výšku v rozsahu 76 milimetrů, je mimochodem součástí standardní výbavy, stejně jako elektronicky řízené tlumiče. V případě našeho kousku ve verzi S Line jde o adaptivní pneumatický podvozek s přívlastkem „sportovní“.

A musím uznat, že zrovna Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line se řídí docela hezky. Řízení je opravdu docela tuhé a celkem strmé, i v komfortním režimu, přitom ale působí přirozeně. Na zakroucené silnici se tohle velké a především těžké SUV-kupé chová více než důstojně, v pohodě si poradí se svižnou jízdou. Do určité míry mu samozřejmě pomáhá nízko položené těžiště, je také znát, že se těžká karoserie může při změně směru a v oblouku opřít o tužší podvozek, pozitivní vliv má i pohon všech kol s rozdělováním točivého momentu, díky němuž si můžete dopřát rychlé výjezdy ze zatáček. Sportovní však tohle zhruba 2,6 tuny vážící auto pochopitelně není - a při ostrém zacházení se už přece jen projevuje trochu neohrabaně. Sedí mu hlavně plynulá jízda.

Slušné je poskytované pohodlí. Testovaný exemplář dorazil na pneumatikách o rozměru 255/50 R20 a právě obutí s výraznými bočnicemi mělo kladný dopad na schopnost tlumit a filtrovat nerovnosti, zvlášť ty menší a ostré. Do interiéru díky tomu během jízdy prakticky nepronikají žádné rázy, vibrace nebo dusot kol. Stav povrchu přesto vůz zcela utajit nedokáže, a to kvůli pohybům těžké karoserie. Na některých nerovnostech kvůli tomu auto působí maličko neklidně. Ne že by se na nich karoserie vyloženě rozkmitala, ale takový ten jeden její pohyb, který asi z pohledu posádky nejlépe přiblíží výraz „hopsnutí“, se prostě občas projeví. Vzhledem k hmotnosti a koncepci vozu je to ale očekávatelné. Trochu „utaženěji“ pak e-tron působí ve sportovním režimu.

Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line

Celkově je však komfort opravdu vysoce nadprůměrný. Auto je také po většinu času velice tiché, a to i ve vysokých rychlostech, aerodynamický hluk je minimální a nijak neruší. Úplně bezhlučný není elektrický pohon, který se někdy projevuje zvláštním mechanickým hukotem. Uměl bych si představit tišší projev, ale i takto je to v pohodě. Líbily se mi brzdy, na elektromobil jsou hezky dávkovatelné, špatný není ani jejich účinek.

Audi také nabízí několik možností rekuperačního brzdění, včetně automatického režimu. V něm vůz vyhodnocuje různé informace, zejména dopravní značky, provoz před vámi, data z navigace nebo profil silnice, a podle nich samočinně brzdí právě rekuperací. Funguje to celkem dobře.

Osobně ale dávám přednost vypnuté rekuperaci, líbí se mi totiž, jak krásně a efektivně e-tron dokáže plachtit a využívat setrvačnost. Rekuperační brzdění si pak mohu jednoduše vyvolat sám prostřednictvím páček u volantu. Tohle řešení je za mě ideální.

Drobnou výtku mám ale k funkci Auto Hold, která po uvolnění brzdového pedálu drží auto na místě, dokud řidič nepřidá „plyn“. Jde sice vypnout, ale vůz se ani poté po sundání nohy z brzdy nerozjede a stejně potřebuje pokyn od akcelerátoru. Je to maličkost, ale mě trochu mrzela.

Závěr


Závěr

Modernizace Audi Q8 Sportback 55 e-tron jednoznačně prospěla. Změny sice nejsou výrazně patrné na pohled, vylepšení techniky však má jasně pozitivní dopad. Z pohledu uživatelů půjde zejména o baterii s větší kapacitou, která má příznivý vliv na prodloužení dojezdu. Při běžném zacházení nyní provedení 55 podle mě v pohodě zvládne 400 km, s trochou snahy a ve vhodných podmínkách snad i 500 km. Celkově je Q8 Sportback 55 e-tron příjemným automobilem, komfortním, svižným a hlavně tak nějak solidním, poctivým.

Cena začíná na 2.373.900 Kč, ale Audi tradičně nabízí dlouhý seznam příplatkových prvků, z nichž velkou část zájemci jistě budou považovat za nutnost, jiné jednoduše budou chtít. A pak se cena snadno vyšplhá výrazně výš, testovaný kus ostatně vychází na 3.183.200 Kč.

Nejlevnější verze modelu 2.152.900 Kč (Audi Q8 Sportback 50 e-tron quattro advanced)
Základ s testovaným motorem 2.373.900 Kč (Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro advanced)
Testovaný vůz bez příplatků 2.472.900 Kč (Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line)
Testovaný vůz s výbavou 3.183.200 Kč (Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line)

Plusy

  • Výkonný elektrický pohon
  • Nadprůměrně kultivované chování
  • Luxusní interiér
  • Solidní ergonomie
  • Slušný dojezd
  • Možnosti nastavení rekuperace

Minusy

  • Vysoká hmotnost
  • Komfort by mohl být ještě o něco lepší
  • Vyšší spotřeba v některých režimech
  • Ceny příplatků
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (59)

Doporučujeme

Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Cena základní sestavy 2 472 900 Kč
Výbava základní sestavy S line exteriér s plným lakováním (20" litá kola, Singleframe maska s výraznou voštinovou strukturou v Šedé Hekla, rám masky chladiče Singleframe v leskle černé optice, podsvícené hliníkové nástupní lišty vpředu a vzadu, adaptivní sportovní pneumatický podvozek, zadní difusor se sportovní designem v leskle černé barvě), sada na opravu pneumatik, sada nářadí bez zvedáku, LED přední světlomety s přípravou pro další funkce a LED zadní světlomety, vnější zpětná zrcátka - elektricky nastavitelná, vyhřívaná, s integrovaným LED směrovým světlem, včetně vyhřívaných trysek ostřikovačů čelního skla, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, akustické čelní sklo, paket lesklé optiky, manuálně nastavitelná přední sedadla, elektricky ovládané pneumatické bederní opěrky pro přední sedadla, čalounění sedadel v tkanině Effekt, interiérová dekorace šedý grafit, koženkové čalounění vrchní části přístrojové desky, čalounění stropu ze světlé tkaniny, 4ramenný multifunkční kožený volant s paralelními rameny, tepelné čerpadlo, zvýšený topný výkon, 2zónová automatická klimatizace, nezávislá klimatizace, MMI navigace plus s MMI touch response, Audi Virtual Cockpit, Digitální příjem rádia, Audi Soundsystem, Audi connect Navigace & Infotainment, asistent rozpoznání dopravních značek, tempomat s omezovačem rychlosti, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, upozornění na opuštění jízdního pruhu a asistent nouzového zastavení, akustický parkovací asistent vpředu a vzadu s 360° displejem a další. Kč
Cena testované sestavy 3 183 200 Kč
Výbava testované sestavy Lak Červená Soneira (68.800 Kč), prodloužená záruka výrobce 5 let (29.300 Kč), tažné zařízení (23.900 Kč), nářadí a zvedák (800 Kč), 3ramenný multifunkční volant (3.500 Kč), elektricky nastavitelný sloupek řízení (12.100 Kč), Audi connect klíč (4.900 Kč), dojezdové rezervní kolo (8.800 Kč), střešní ližiny v černé barvě (12.100 Kč), vyhřívání předních sedadel (11.500 Kč), postranní airbagy pro zadní vnější sedadla (13.300 Kč), Paket černé optiky (21.100 Kč), interiérová dekorace z jasanového dřeva (16.600 Kč), komfortní středová loketní opěrka vpředu (6.100 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě (3.200 Kč), čalounění stropu z černé tkaniny (9.700 Kč), vnější zrcátka automaticky zaclonitelná (10.600 Kč), koženkové čalounění vrchní části palubní desky a spodních interiérových prvků (10.900 Kč), parkovací asistent (10.600 Kč), komfortní 4zónová klimatizace (24.200 Kč), vstupní osvětlení s logem e-tron (7.300 Kč), Audi phone box (15.100 Kč), prodloužení kabelu nabíjecí sady Connect (2.500 Kč), nezávislá komfortní klimatizace (2.800 Kč), ovládací prvky v hliníkové a černé (7.600 Kč), Audi smartphone interface (8.300 Kč), druhá AC nabíjecí zásuvka (15.100 Kč), zpětná parkovací kamera (14.200 Kč), palubní nabíječka 22 kW pro AC (50.200 Kč), head-up displej (41.900 Kč), sportovní sedadla (52.900 Kč), nástěnný držák pro nabíjecí systém e-tron (3.700 Kč), nabíjecí sada connect (20.800 Kč), brzdové třmeny červeně lakované (12.100 Kč), asistenční paket Tour (40.400 Kč), komfortní klíč (24.800 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla s paměťovou funkcí pro sedadlo řidiče (29.300 Kč), Matrix LED světlomety (43.800 Kč), paket odkládacích prostor (3.700 Kč), zatmavená skla (13.600 Kč), ambientní a konturní osvětlení interiéru (17.400 Kč), USB porty s nabíjecí funkcí pro zadní sedadla (4.600 Kč), dvojitá akustická skla (15.100 Kč), sleva na paket Gravity (-38.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 664 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1665
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2595 / 585
Rozměr pneu: 255/50 R20
Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4915
b) šířka (mm): 1937
c) výška (mm): 1619
d) rozvor (mm): 2928
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1655
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 855 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 615 / 855
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 975
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1545
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 895
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
1. 5. 2023 21:54
Re: připomínka fosilní historie
Jo.
Setina jsou tady třeba 4%, což sice není úplně zanedbatelný (+4% dojezdu)... ale taky je to na hraně chyby měření. Každopádně Audi na to, že vcelku vypadá jako auto, tak má tu aerodynamiku slušnou a velká maska očividně problém není.
1. 5. 2023 08:26
Re: Nabijeni a spotreba
A proto chodim do diskuze, abych doplnoval/opravoval.
1. 5. 2023 08:24
Re: připomínka fosilní historie
Sorry, setiny. :D
1. 5. 2023 08:10
Re: Posun za 4-5 rokov
Jsem rád za to, že píšeš o svých zkušenostech/číslech s/z FVE. Taky se snažím já psát o svém dopravním prostředku - reálně, bez snahy potlačit nevýhody a cpát všem přiblblou propagandu. Garance by měly podle zákona platit 15 let, takže jsem zvědavý jestli příští rok přestanou vyplácet soláry z 2008.
Avatar - rohYpnol
30. 4. 2023 19:55
Re: A bacha na mosty na silnicích 3 třídy........
Stačí vyjet za hranice že. Hlavně v Rakousku si to hlidaji.