Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi SQ8 – Hrubá síla

Filip Melich
Diskuze (96)

Po praktičtějším Audi SQ7 nadešel čas vyzkoušet atletičtěji tvarované Audi SQ8. Zážehový osmiválec, permanentní pohon všech kol, dramatický výraz… jak tohle rychlé SUV jezdí?

Design, interiér


Současná generace SUV Audi Q7 dostala sourozence v podobě atletičtějšího modelu Q8, který je sice ve výrobě už od roku 2018, ale pozornosti pořád poutá dost. Jeho sportovnější provedení SQ8, podobně jako SQ7, v roce 2020 vyměnilo původní čtyřlitrový vznětový osmiválec TDI za zážehový osmiválec TFSI. Před pár měsíci jsme měli příležitost připomenout si, jak jezdí praktičtější SQ7, tak se jedině slušelo prohnat také SQ8.

Audi SQ8 může na fotkách mást tělem, ale jde o pořádný kus auta. Však je také s délkou 4.996 milimetrů jen o 71 milimetrů kratší než SQ7 a na šířku (bez zrcátek) je s 1.995 milimetry o 25 mm širší. V šedé Nardo za 58.000 Kč, velkými 23palcovými koly Audi Sport za 72.100 Kč a černými detaily karoserie pak vypadá impozantně. Mimochodem, tahle šedá je u SQ8 dostupná výhradně v kombinaci s vizuálním balíčkem Competition plus (+ 6.600 Kč), jinak je vyhrazena modelům RS.

Video se připravuje ...

Za sebe musím říct, že jak moc SUV nemusím, tak SUV kupé mi přijdou vyloženě postavená na hlavu. Zákazníci je však chtějí, takže by Audi bylo hloupé, kdyby této kategorii vzdorovalo. Ve srovnání s konkurenčními BMW X6 a Mercedes-Benzem GLE kupé ale cením, že záď vozu svým tvarem místo liftbacku připomíná spíše hatchback. Auto působí praktičtějším dojmem, ale na „stylu“ mu to neubírá.

Prostornost

Přístup na přední sedadla SQ8 je obtížnější než v technicky příbuzném SQ7, protože zůstala zachována vyšší podlaha, ale je snížená střecha. Do auta tak sice šplháte trochu nahoru, ale zároveň se musíte trochu přikrčit. Tedy alespoň pokud jste vyššího vzrůstu. Naštěstí z modelu Q7 zůstala rovná podlaha bez vyvýšení v oblasti prahů, které jsou navíc zvenčí překryty rozměrnými dveřmi.

Kolegové si v dřívějších testech různých provedení tohoto modelu – od Q8 po RS Q8 – pochvalovali prostornost, já byl ze začátku spíše zklamaný. Ne, že bych vyloženě trpěl, ale od podobně velkého auta jsem přeci jen čekal trochu vzdušnější pocit na předních sedadlech. Ono to ale půjde z větší části na vrub snížené střeše v kombinaci s panoramatickým střešním oknem. Na hlavu mi s mými 184 centimetry bylo zkrátka trochu těsno. Na šířku pak dost prostoru zabere široký středový tunel. Na podélnou prostornost si ale stěžovat nemůžu.

Audi SQ8 Audi SQ8

Překvapení na mě ovšem čekalo vzadu, kde najednou ty ódy na prostornost začaly dávat smysl. Nejen, že je nastupování snazší, ale díky vybrání stropu jsem se i lépe vešel s hlavou. Na šířku je zde místa dostatek a podélně doslova na rozdávání. U sedadel se v případě našeho exempláře připlácelo za trojmístné provedení plus (6.700 Kč), což znamená možnost upravovat sklon opěradel pro každé ze tří míst zvlášť (poměr 40:20:40) a zároveň lze sedadla v poměru 60:40 posouvat v rozsahu 100 milimetrů. Už na první pohled je důraz kladen na krajní sedadla, ale prostřední na nějaké rozumně dlouhé trasy také poslouží.

Zavazadlový prostor je pravidelně tvarovaný a v základním uspořádání pro něj Audi uvádí objem 605 litrů, přičemž na tuto hodnotu má pochopitelně vliv pozice posuvných zadních sedadel. Sklopením jejich opěradel dělených v poměru 40:20:40 pak vznikne rovná ložná plocha. Kolejnicový systém s upevňovací sadou, který vidíte na fotografiích, přišel na 8.500 Kč, zatímco ochrana hrany zavazadlového prostoru z ušlechtilé oceli je součástí standardní výbavy. Za náhradní dojezdové kolo s kompresorem pod podlážkou kufru si Audi účtuje 7.600 Kč. Na poměry značky jsou to rozumné ceny.

Pracoviště řidiče

Uspořádání přední části interiéru pochopitelně vychází z modelu Q7 a podobné najdeme například také v modelech A8 nebo A6. Před řidičem je digitální přístrojová deska, kterou doplňuje dvojice displejů na palubní desce a středovém tunelu. Obě obrazovky jsou dotykové a slouží jako výstup infotainmentu MMI (Multi Media Interface). Horní displej má úhlopříčku 10,1 palce a řidič skrze něj ovládá navigaci, média a funkce vozu. Skrze spodní 8,6palcový displej pak kontroluje klimatizaci a ostatní komfortní funkce, případně zadává text. Oba displeje navíc mají haptickou i akustickou odezvu.

Jak už jsem psal dříve, když už musí být ovládací prvky soustředěny do infotainmentu, řešení Audi patří k těm povedenějším. Nové MBUX v nedávno testovaném Mercedesu-Benz GLC 220 d 4Matic mi přišlo snad ještě o fous lepší, ale s MMI mám podstatně více zkušeností, takže ještě není čas vynášet definitivní soudy.

Ještě bych rád upozornil, že interiér, jaký vidíte na fotkách, má do sériového hodně daleko. Jen pro představu - najdete zde například sedadla S sportovní plus čalouněná kůží Valcona s diamantovým prošíváním za 67.900 Kč, rozšířené čalounění částí interiéru kůží za 99.500 Kč, karbonový dekor Vector za 25.700 Kč, head-up displej za 41.900 Kč, čalounění stropu černou Alcantarou za 45.000 Kč a tak dále. Pravda, vybíral jsem v první řadě ty dražší prvky, ale představu jste si asi udělali.

Audi SQ8 Audi SQ8

Audi vám umožní poměrně rozsáhlou míru individualizace, ale také si za to nechá zaplatit. Zpracování je kvalitní a interiér působí hodnotně. Jen škoda toho rozsáhlého použití leskle černého dekoru na palubní desce a středovém tunelu. Vím, stěžuju si na to často, ale byť tomuto řešení do určité míry rozumím, pravdou zůstává, že není příliš praktické. Ale jestli na pravidelné čištění máte své lidi, tak proč ne…

Motor, jízdní vlastnosti


Čtyřlitrová potvora

Není velkým překvapením, že Audi Q8 sdílí platformu se sourozencem Q7. Ostatně, v rámci koncernu stejnou platformu používají také Bentley Bentayga, Lamborghini Urus a Porsche Cayenne. Proti praktičtějšímu Audi Q7 má Q8 jinak naladěný podvozek, ovšem pro vysledování přesnějších rozdílů bych potřeboval mít k dispozici obě auta najednou. Při zpětném porovnání s dříve testovanou SQ7 mi podvozek SQ8 s pětiprvkovým zavěšením kol vepředu i vzadu přišel mírně tužší, ale to se dá vzhledem k atletičtějšímu zaměření modelu očekávat.

Pod přední kapotou se ukrývá stejný čtyřlitrový přeplňovaný zážehový osmiválec TFSI jako v Audi SQ7, naladěný na totožný maximální výkon 373 kW při 5.500 ot/min. Také maximum točivého momentu je stejné, a to 770 Nm v rozmezí od 2.000 do 4.000 ot/min. Síla motoru proudí skrze osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic ke všem čtyřem kolům. Permanentní pohon všech kol quattro je doplněn samosvorným mezinápravovým diferenciálem. 

Dále je součástí standardní výbavy adaptivní sportovní pneumatický podvozek, elektromechanický posilovač řízení, progresivní řízení a řízení všech kol. Natáčecí zadní náprava pak funguje stejně, jak jsme u podobných systémů zvyklí, tedy v nízkých rychlostech se zadní kola otáčí na opačnou stranu než ta přední, čímž je zvýšena obratnost vozu, zatímco ve vysokých rychlostech se otáčí shodně s předními a zvyšují stabilitu.

U testovaného exempláře se navíc připlácelo 144.700 Kč za paket podvozku advanced, jenž zahrnuje například elektromechanickou aktivní stabilizaci náklonů karoserie nebo sportovní diferenciál na zadní nápravě. Klasický zadní diferenciál doplňuje dvojice elektronicky řízených vícelamelových spojek, jejichž pomocí systém quattro aktivně a variabilně rozděluje točivý moment mezi zadní kola.

Audi SQ8 Audi SQ8

Přerostlý hot hatch?

Podobně jako v případě naladění podvozku, také celkový jízdní projev Audi SQ8 mi při zpětném srovnání s SQ7 přišel o fous ostřejší. I zde by se hodila možnost přímého porovnání, nicméně je pravdou, že SQ8 má navzdory hmotnosti kolem dvou a půl tuny síly na rozdávání a třeba takové předjíždění je až absurdně jednoduché. Velké Audi je bestií v sofistikovaném hávu.

Zatímco rychlost v přímce se dá od auta s výkonem 373 kW očekávat, obratnosti SQ8 v zatáčkách se dá těžko věřit. Díky propracované technice a elektronice by s tímhle autem dokázal jet rychle i začátečník a auto by se o většinu postaralo samo. Stinnou stránkou je, že řidiče tolik nevtáhne do děje a není moc hravé. Rychlé Audi je neuvěřitelně schopné a na suché silnici by většina řidičů dosáhla svého limitu dříve, než by se k tomu svému dostala SQ8. Tou dobou ale jedou daleko za hranicemi zákona.

Audi SQ8 vyloženě svádí k „chuligánské“ jízdě a díky velkým kolům a systému quattro většinou nemá potíž s trakcí. Od řízení se dle očekávání moc zpětné vazby nedočkáte, zato je přesné a umožňuje velké auto precizně nasměrovat. Ve sportovním jízdním režimu navíc ztuhne a převodovka Tiptronic začne řadit agresivněji. Také systém vyrovnávání náklonů karoserie a natáčení zadních kol odvádí mamutí práci, o sportovním pohonu všech kol nemluvě.

Způsob, jakým si Audi SQ8 pohrává s fyzikálními zákony, je zábavný. Vím, je to klišé, ale oblafnout je úplně nedokáže. Hmotnost a výška auta se zkrátka dříve nebo později projeví. Přestože by se to v lehce svižném tempu mohlo zdát, SQ8 prostě není hot hatch. Nejen, že má z hlediska objemu i počtu válců minimálně dvojnásobný motor, jeho hlavním limitujícím faktorem je nejméně o tunu vyšší hmotnost. A ta absence hravosti.

Audi SQ8 Audi SQ8

Ani když zvolníte tempo na úroveň běžných smrtelníků, nepřestane být Audi SQ8 fascinující stroj. V komfortním jízdním režimu umí auto být dostatečně pohodlné, a to navzdory velkým 23palcovým kolům. Jako dálniční křižník funguje SQ8 skvěle a kilometry polyká s lehkostí. Drobnou pihou na kráse je trocha aerodynamického hluku ve vyšších rychlostech, který zřejmě způsobují bezrámová okna. Možná je ale registrovatelný jen kvůli tomu, jak dobře je auto jinak odhlučněné.

Ve městě se Audi SQ8 také neztratí a díky všem technickým fičurám se jím dokáže proplétat relativně snadno. Velikost auta neobelstíte, a to především při parkování, ale pro koho je snadné parkování na horních příčkách priorit, nepořídí si velké SUV. Pro vysoké řidiče pak může být občas problematický výhled na semafory.

A co spotřeba? Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Když na to šlapete, Audi SQ8 se neupejpá a při dravé projížďce si podle palubního počítače nebojí říct o příděl více než 30 litrů na 100 kilometrů. Po jednom obzvlášť agresivním svezení palubní počítač ukázal spotřebu o desetinku litru překračující 40 l/100 km… To jsme ale zpátky u té „chuligánské“ jízdy. Když jsem se zrovna nesnažil o změnu rychlosti nebo směru rotace Země a jezdil běžným, každodenním způsobem, spotřeba se pohybovala mezi 12 a 13 l/100 km. To je v souladu s oficiálně udávanou kombinovanou spotřebou 12,8 l/100 km. Týdenní test jsem zakončil s průměrnou spotřebou 14,1 l/100 km, a to včetně výše zmíněných rychlých svezení.

Závěr


Cena a konkurence

Základní Audi Q8 startuje na ceně bezmála dvou milionů korun. Pokud chcete mít v názvu modelu esko na začátku, připravte si téměř o milion více – 2.893.900 Kč. Mnou testovaný exemplář měl skutečně dlouhý seznam příplatkové výbavy a jeho cena se vyšplhala na 4.107.700 Kč. To je 1.213.800 Kč v příplatcích. Ehm. Pro informaci, vrcholné Audi RS Q8 začíná na částce 3.577.900 Kč.

Když se vrátíme k dříve zmiňovaným německým konkurentům, náhled do ceníků prozradí, že výkonově srovnatelné BMW X6 M50i (390 kW) pořídíte minimálně za 2.684.500 Kč. U Mercedesu je pak zřejmě nejbližším konkurentem AMG provedení GLE 53 4Matic+ kupé (320 kW + 16 kW) za 2.859.230 Kč.

Audi SQ8 Audi SQ8

Závěr

Přestože se purista ve mně bouří, Audi SQ8 si mě dokázalo získat. Je impozantní, drtivě rychlé a schopné, s povedeným podvozkem. A buďme rádi za každý osmiválec, který ještě přežívá. Obzvlášť, když je takhle dobrý. Sice jsem za volantem trochu bojoval s místem na hlavu (třeba by to bez panoramatické střechy bylo lepší) a výhledem na semafory, ale jinak je auto prostorné dost, podélně až královsky, především na zadních místech.

Řadu z vás určitě rozlítila spotřeba paliva, o čemž nás bezpochyby budete informovat v komentářích, ale mně přišla odpovídající schopnostem auta. Ano, diesel by měl spotřebu nižší, ale za sebe dávám přednost benzínu a zážehová SQ8 mi dává smysl. Kdyby už jen kvůli akustickému komfortu. Díky 85litrové nádrži navíc máte pořád velmi slušný dojezd bez nutnosti zastavovat každou chvilku u čerpací stanice.

Kdyby to byly moje peníze a já moc toužil po přemotorovaném SUV, zauvažoval bych, jestli nedat spíše přednost SQ7. V základní výbavě je téměř o 200 tisíc levnější a nabízí o něco větší šíři schopností, přestože možná není na první pohled tak „cool“ a je nepatrně krotší v jízdním projevu. Ale je mi jasné, že o nákupu podobných typů aut nerozhoduje v první řadě logika. Jen teda ta cena testované SQ8 včetně příplatků je… sebevědomá.

Nejlevnější verze modelu 1.959.900 Kč (Q8 45 TDI quattro)
Základ s testovaným motorem 2.893.900 Kč (SQ8)
Testovaný vůz bez příplatků 2.893.900 Kč (SQ8)
Testovaný vůz s výbavou 4.107.700 Kč (SQ8)

Plusy

  • Skvělý motor
  • Sebevědomé jízdní vlastnosti
  • Prostornost na zadních sedadlech
  • Dobré odhlučnění  

Minusy

  • Prostor na hlavu vepředu, výhled na semafory
  • Sebevědomé ceny některých příplatků
  • Množství leskle černého dekoru
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (96)

Doporučujeme

Audi SQ8
Cena základní sestavy 2 893 900 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní sportovní pneumatický podvozek, 18palcové brzdy vzadu s brzdovými třmeny v černé barvě, alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, asistent dálkových světel, Audi connect navigace & infotainment, Audi drive select s režimem efficiency, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, bezpečnostní šrouby kol s indikací uvolnění, čelní sklo z vrstveného termoizolačního skla, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, LED světlomety, LED zadní světla, parkovací systém plus s 360° zobrazením, pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, progresivní řízení, řízení všech kol, atd. Kč
Cena testované sestavy 4 107 700 Kč
Výbava testované sestavy Lak Šedá Nardo (58.000 Kč), 23palcová litá kola Audi Sport (72.100 Kč), tažné zařízení (32.900 Kč), náhradní dojezdové kolo (7.600 Kč), multifunkční sportovní vyhřívaný volant (6.700 Kč), paket ambientního ovzduší (13.600 Kč), bez označení modelu, výkonu a technologie (0 Kč), dvoudílné panoramatické střešní okno (46.800 Kč), kolejnicový systém s upevňovací sadou (8.500 Kč), 3místné provedení zadních sedadel plus (6.700 Kč), černé střešní ližiny (12.100 Kč), vyhřívaní předních a zadních vnějších sedadel (12.100 Kč), odvětrávací a masážní funkce předních sedadel (46.800 Kč), boční airbagy vzadu a Audi pre sense rear (19.600 Kč), komfortní středová loketní opěrka vepředu (5.500 Kč), paket karbonových prvků (66.400 Kč), prvky interiérové výbavy rozšířené z kůže (99.500 Kč), karbonový dekor Vector (25.700 Kč), automatická čtyřzónová klimatizace (24.200 Kč), Audi virtual cockpit plus (4.600 Kč), Bang & Olufsen s 3D ozvučením (34.700 Kč), head-up displej (41.900 Kč), červené brzdové třmeny (12.100 Kč), asistenční paket Tour (48.000 Kč), paket asistenčních parkovacích systémů (31.500 Kč), asistenční paket City (21.100 Kč), komfortní klíč s funkcí Safelock (29.900 Kč), paket podvozku advanced (144.700 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (49.800 Kč), čalounění stropu z Alcantary (45.000 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí (16.300 Kč), sedadla S sportovní plus – kůže Valcon a diamantové prošívání (67.900 Kč), zatmavená skla (13.600 Kč), ambientní osvětlení (7.600 Kč), dálkové ovládání garážových vrat (7.600 Kč), dvojitá akustická skla (15.100 Kč), competition plus (6.600 Kč), akční paket Technology (27.400 Kč po slevě), červené prošívání Audi Sport (23.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 373 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 770 / 2000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 12.8
Emise CO2: 291
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 0
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2498 / 462
Rozměr pneu: 285/35 R23
Audi SQ8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4996
b) šířka (mm): 1995
c) výška (mm): 1708
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1679
f) rozchod vzadu (mm): 1687
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 650
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
15. 1. 2023 11:29
bodování příspěvků
By mě zajímalo, jak to tady funguje s bodováním. Buď zde úřaduje nějaká aktivistická buňka EU nebo Hammuna alias převtělený Khárl antidiesel má 1 bod za 10 nebo fakt nevím. Kam ten svět spěje :-( .
Avatar - Mokrous
12. 1. 2023 13:22
Re: Po všech stránkách
Tak jasně, že všechno stárne a nejde vždy vše obhájit čistě ekonomicky.
Když si koupíš auto za mega a víc a najedeš za 10 let 100.000 km, tak máš každej kilometr dost drahej. Mě to dává smysl jedině při nákupu na firmu.

Když odhlédneš od nákladů na 1 km a vezmeš to spíš na roky užívání, tak určitě je lepší nižší nájezd, než totálně vylítaný auto. Prostě 100, nebo 300 tisíc je rozdíl. Pokud děláš správnej servis, tak obě stárnou a puchří stejně, ale to s trojnásobným nájezdem má unavenější kastli, tlumiče v tahu, občas i prasklý péra, podvozek na repasi, DPF už taky v nebi, rozvody, dvouhmota, převodovka, karbon?, ložiska, sedačky, volant, oprejskaný lampy, prostě cokoli.

Vše je o způsobu provozu a péči a k tomu potom i ten čas. Když najedeš 50 tisíc, ale nastoupíš a vystoupíš 10 tisíckrát do/ze sedačky a nebo 300 tisíc, ale nastoupíš a vystoupíš jen tisíckrát do/ze sedačky, tak bude líp vypadat to olítanější. A tak to je se spoustou věcí. Jedno zničíš kilometrama, jedno časem a druhý používáním.
Avatar - Barrichello
12. 1. 2023 12:00
Re: Po všech stránkách
No ne každej to tak dělá a občas sou v těch plánech jen Km, což je právě značně zavádějící u aut co najedou ročně nula nula prd.

+ to samozřejmě stárne i tím jak je mráz, horko, pálí na to slunce, prší, vlhkost. Takže není vylouč, že třeba i u 8-10 let starého co má najeto 50-100 tis ti klidně odejdou čidla, praskne nějaký plast, nebo odejde nějaká elektronika.

Takže ono je to asi jedno, jestli to máš od nového a šetříš to, nebo jestli máš káru, co má najeto 200 tis, ale měl to někdo kdo o to pečeoval a průbežně měnil co je potřeba a má to 70% běžných věcí dávno vyměněno. Možná je to lepším stavu než kára po důchodci s 60 000 km, kterej si liboval jak do toho nic nedal a lil benzín, měnil olej a dolíval ostřikovače.

On ten podvozek, svíčky, rozvody atd bude pak čekat na toho kdo to po něm nasaje i přes fakt že to nemá nic najeto. :-)
Já ted budu na Jaguaru taky měnit ložiska kol vpředu, taky má najeto 62 tis, ale je to prostě 26 let starý. To co na tom neměnili ti přede mnou (jakože nic krom náplní a svíček - to má původní brzdy s datem na destičkách 1997) tak čeká na mě.
Tak to je.
Avatar - Mokrous
12. 1. 2023 11:49
Re: Po všech stránkách
Řetěz chlapče, buď v klidu. A kapaliny se mění dle plánu. Takový vidle fakt nejsme. 😅
Avatar - Barrichello
12. 1. 2023 11:45
Re: Po všech stránkách
Ptal sem se tě proto, že když bude měnit spotřebák, nebude dělat nic víc než já tam tom Chargeru, kterej údajně není pro každého.

Já na tom nic krom spotřebáku nedělal.

To že sem si měnil sedačky atd z jiného auta, dával otevřené sání, jiné disky atd je moje soukromá věc, to nikdo dělat nemusí.