Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS6 Avant – Tři sta z místa

Michal Fokt
Audi RS6 nepatří zrovna k autům, která by nějak zvlášť milovala zatáčky, ale má jednu úžasnou schopnost. Vzdálenost od jedné zatáčce ke druhé dokáže zkrátit tak, jako málokterý jiný vůz.

Je už předem jasné, že se tohle auto bude chovat na silnici jinak než klasické sporťáky. Jde tedy hlavně o to, co vůbec dokáže automobilovým labužníkům nabídnout a jestli to stojí za to. Porovnat totiž tento vůz nelze s ničím.

Vítejte v klubu

Vnější rozměry kombíku by napovídaly, že se v interiéru nebudete muset nijak zvlášť uskrovňovat, ale potvrzuje to otevření pouze těch zadních dveří. Nás ale pochopitelně zajímají nejvíc ty levé přední. Usedáme do velkoryse tvarovaných kožených sedadel a oceňujeme nízký posaz, volant by ale měl jít přitáhnout ještě o kousek blíže k řidiči. O palubní desce lze vzhledem k okolnostem říci, že příjemně obklopuje, ale kdyby u Audi trochu zúžili středový tunel, vůbec bychom se nezlobili.

audi testy sportovni audi testy sportovni
 

Už proto, že tohle není pravý sporťák, musíme zmínit ještě schopnost kabiny působit neobyčejně luxusně – sladění barev a materiálů je působivé a velice útulné. Volant není úplně nejmenší, ale vcelku dobře se drží a zploštění ve spodní části vypadá stylově. Pravá ruka ležérně spočine na masivní hlavici voliče šestistupňového automatu a to poslední, co nás dělí od krocení 500hlavého stáda je stisk tlačítka na palubce. Ještě musím stáhnout boční okénka…

Business Jet

Někde v dálce zahřmělo? Ne, to jen naskočil desetiválec o objemu pět litrů, namáčknutý pod dlouhou kapotou ingolstadtského kombi. Má dvě turba a skutečně děsivé parametry. Těžko říci, zda jít do kolen spíš z výkonu 580 koní (426 kW) při 6250 min-1 nebo z točivého momentu 650 Nm, jenž je k dispozici v rozmezí 1500–6250 min-1. Není divu, že je 2 tuny vážící bestie na stovce za 4,6 s, přičemž maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. Tedy pardon, v našem případě můžeme díky paketu za 45.195 Kč z audiny dostat i 280 km/h. A německá dálnice je tak blízko…

Přesouváme volič automatu na D a vyrážíme. Mačkáme plyn k podlaze a hned je jasné, že musíme použít to trapné klišé, připodobňující akceleraci auta ke startu proudového letadla. Audi RS6 prostě vystřelí z místa jako projektil, motor letí od volnoběhu až k 6500 otáčkám, ťuknout do pádla pod volantem, převodovka Tipronic v mžiku přeřadí a kombi si to pálí s nezměněnou chutí dál. Ručička rychloměru se pohybuje po ciferníku stejně rychle jako ta od otáčkoměru, lhostejno, jestli akceleruji ze stovky nebo ze dvou, případně jestli na dvojku nebo na pětku. Síla motoru je naprosto zdrcující, auta v pravém pruhu jedou stále pomaleji a pomaleji a pak zřejmě úplně zastavují. Čekali byste, že se bude RS6 od tachometrových 250 km/h trápit?

audi testy sportovni audi testy sportovni
 

Ani omylem, místo s označením 250 mine jako by nic a upaluje dál a výš. Dvě stě šedesát, 280 a auto působí dojmem, jako by se „plazilo“ jen lehce přes dvě stě. Robustnost a velikost auta prostě ubírá vjemově z reálné rychlosti dobrých 50 km/h a i když se ručička blíží k údaji dvěstěosmdestát, žádný zrychlený dech a zpocené dlaně se nedostavují. Jediným důkazem o rychlosti jsou až směšně pomalu se pohybující auta v pruzích napravo od nás. Nakonec se ručička rychloměru zasekne kousek nad tachometrických 290 km/h, což je důsledek proměřování rychloměru. Kdybychom tvrdili, že to nebyl příjemný pocit, lhali bychom a věříme tomu, že právě tohle většině lidí stačí ke štěstí. My byli ale více zvědavi na to, jak se RS6 vypořádá s okreskami.

Rovinkový král

Zázrak se nekonal. Vzít Audi RS6 na klikaté okresky a chtít po něm omračující schopnosti je stejně bláhové jako motat se s hot-hatchem po motokárové dráze a doufat v řidičskou nirvánu. I když je třeba chlapsky přiznat, že to nebylo tak zlé, jak by se dalo čekat.

Jak už bylo řečeno, nadupané kombi dokáže vzdor své hmotě na velmi krátké dráze vyvinout strašlivou rychlost – dynamiku supersportů opravdu nemá jen na papíře. A tak jsme schopni i na kraťoučkých rovinkách mezi zatáčkami dosáhnout nevídaných rychlostí. Jenže to mu není v zatáčkách nic platné, quattro nequattro, pánem se zde stávají kilogramy. Tedy vlastně tuny… Před zatáčkou to znamená tvrdě brzdit a samotný průjezd obloukem už je víceméně soubojem s nedotáčivostí a odstředivými silami. Důsledkem jsou nižší průjezdové rychlosti zatáčkami, než jakých dosáhnete u slušného kompaktního hot-hatche, navíc se ukazuje, že boční vedení sedadel není tak dobré, jak se zpočátku zdálo.

audi testy sportovni audi testy sportovni Jenže za apexem opět zarážíme plynový pedál do podlahy a akcelerace se nás vzápětí opět snaží propasírovat čalouněním opěradla. Nakonec to není taková nuda, jak by se dalo čekat, a to z jednoduchého důvodu. Okreskový boj širokých pneumatik se setrvačností hmoty v zatáčkách totiž budí, zejména u spolujezdce, dojem, že auto jede mnohem rychleji, než tomu ve skutečnosti je. A když k tomu přidáte reálnou rychlost na přímých úsecích, tak je vlastně o zážitky docela postaráno. Vůz se v zatáčkách vůbec nenaklání a díky elektronicky ovládaným tlumičům se při brzdění příď ani nehne. Současně je ale i ve sportovním režimu až překvapivě komfortní a výborně tlumí také rázy. Na dvacetipalcová kola opravdu slušný výkon.

Řízení bohužel nepatří k nejsportovnějším, účinek posilovače je chvíli velmi lehký a pak naopak až nepříjemně ztuhne, a navíc působí mírně odtažitě. Naopak velice příjemným překvapením byl výkon automatické převodovky Tiptronic, která míchá převody tak rychle, že by méně zkušený řidič sázel na DSG. A ten zvukový doprovod při podřazování…

Stejně důležitá jako akcelerace je i schopnost zpomalit. A RS6 Avant díky obřím brzdám zvládá velmi dobře i tuto činnost. Pedál má příjemný chod a soustava sice poněkud váhavý nástup, ale následně velmi dobrý účinek. Běžná rychlejší jízda nemá šanci brzdy utahat, ale ostrá okresková půlhodinka už ukázala, že účinek soustavy není takový, jaký byl na začátku. To ale platí jen pro standardní brzdy. Když už si kupujete kombi za 2.707.100 korun, tak rovnou s keramickými brzdami za příplatek ve výši slušného malého auta (231.625,– Kč), ne? A ručíme vám za to, že nejenže je neutaháte, ale jejich účinek je ještě mnohem, mnohem lepší.

Téměř supersportovní kombi

Zpočátku jsme se na Audi RS6 dívali trochu skepticky, ale test ukázal, že ačkoli nelze kombi vyšší střední třídy srovnávat s běžnými sportovními auty, rozhodně zanechalo velmi dobrý dojem. Dokáže totiž nabídnout i trochu víc, než jen viset v levém pruhu s rozsvícenými dálkovými na nárazníku auta před ním…

První cena vozu 974 700,- Kč (2.0 TFSI, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 2 707 100,- Kč (RS6, 426 kW)
Základní cena testovaného vozu 2 707 100,- Kč (RS6, 426 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 3 032 281,- Kč (RS6, 426 kW)

Plusy

  • Dynamický motor
  • Velký zavazadlový prostor
  • Vynikající sedadla
  • Poměrně rozumná spotřeba
  • Na danou třídu dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Famózní rejd

Mínusy

  • Tvrdší pérování
  • Hluk od kol
  • Aerodynamický hluk
  • Méně místa vzadu pro kolena
Michal Fokt
Audi RS6 Avant
Cena základní sestavy 2 707 100 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy, alarm, parkovací senzory, dálkově ovládané centrální zamykání, dělicí síť v roletě zavazadlového prostoru, determální skla, dešťový senzor, elektrické ovládání bočních oken vpředu i vzadu, elektromechanická ruční brzda, ESP, 19“ hliníková kola, automatická klimatizace, systém kontroly tlaku v pneumatikách, kryt zavazadlového prostoru, mlhovky, multifunkční kožený volant s pádly, navigační systém vč. MMI, pakety osvětlení, odkládacích prostor a leštěných prvků, podélné střešní ližiny, kožené čalounění Nappa, koberečky, audio BOSE, sportovní podvozek vč. Dynamic Ride Control, elektricky nastavitelná sportovní sedadla, pohon všech kol quattro, loketní opěrka vpředu, světelný senzor, tempomat, vnitřní zrcátko s ochranou proti oslnění, elektricky nastavitelná a vyhřívané zpětná zrcátka, vyhřívání předních a zadních sedadel, xenonové světlomety, dělené a sklopné zadní opěradlo. Kč
Cena testované sestavy 3 032 281 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní světlomety (53 669,-), advanced key (28 963,-), adaptivní tempomat (37 715,-), parkovací systém Advanced (13 010,-), 20“ kola (50 844,-) , omezovač rychlosti na 280 km/h (45 195,-), sportovní podvozek Plus (26 854,-), koberečky RS (12 994,-), elektricky nastavitelný sloupek řízení (11 299,-), střešní okno (31 907,-), hlasové ovládání (12 731,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 10 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 426 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1500 - 6250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 20.4 / 10.3 / 14
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2025 / 630
Rozměr pneu: 275/35 R20
Audi RS6 Avant
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4928
b) šířka (mm): 1889
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2846
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1637
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 480
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano