Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi TT 2.0 TFSI – Dvoudveřový dorost

Ondřej Láník
Diskuze (8)

I když Audi TT vypadá skoro jako sportovnější osmiválcové R8, jeho charakter je mnohem civilnější.

Úspěch prvního Audi TT přiměl bavorskou značku k pokračování příběhu, který nemá zásadní dějové zvraty, ale využívá zaběhnutou dějovou linii s novými dílčími epizodami. Automobil s karoserií, která nikomu nemůže připomínat jiný model konkurenčního výrobce, využívá komponenty z dceřiných modelů VW Group. Na první pohled však nic nepoznáte. Audi je známé svou vášní k hliníku, a tak nepřekvapí informace, že 69% karoserie je tvořeno právě sofistikovanými slitinami tohoto kovu. Technika, která je dlouhá léta ve sloganu značky, je prvotřídní, ale mnohé z toho už důvěrně známe… Výjimkou jsou příplatkové magneto-rheologické tlumiče Audi Magnetic Ride za 39.141 Kč.

TT-Styl

Tím jednoznačně nejdůležitějším kriteriem, kvůli kterému potenciální zákazníci TT upřednostňují, je design. Funkční tvary s retrospektivními prvky prodávaly první generaci a jen málokomu vadilo, že podobné jízdní výkony bylo možno jinde pořídit za podstatně méně peněz. Stejný recept je použit v nové generaci, která rozvíjí koncept původního TT. Zcela nová karoserie je výrazně delší (137 mm), širší (78 mm) a také o málo vyšší. Přední část vozu je tvořena charakteristicky zaoblenou kapotou, která zmenšila rozměry blatníků na minimum. Maska je opticky rozměrná, ale její střední část nesoucí registrační značku je tvořena plným plastem, takže reálná plocha vstupních otvorů je možná dokonce menší než u minulé generace. Světla jsou nyní výrazným designovým prvkem. Směrovky integrované do spodní části světlometů a samotný dramatický tvar světel jsou důležité poznávací znaky druhé generace Audi TT.

audi testy sportovni audi testy sportovni

Vysoký ponton je nyní harmoničteji zakomponován do celého tvarového pojetí vozu. Záď klesá déle a spolu s delší karoserií tak vytváří dojem plnohodnotnějšího kupé. Ve skutečnosti jde i nadále spíše o třídveřový liftback. Nízká boční okna jsou nesmírně důležitý prvek v pochopení úspěchu TT. Když se totiž usadíte za volantem, periferním viděním vnímáte celý automobil, cítíte, že je malý a snadno ovladatelný. Nízký průhled čelním sklem i bočními okny, která mají navíc kapkovitě sportovní tvar, vzbuzuje zvláštní pocit jízdy v supersportovním voze, za který však platíte relativně málo. Rozměrná vnější zpětná zrcátka takřka vyplňují svou výškou prostor, který máte k dispozici daným směrem výhledu.

audi testy sportovni audi testy sportovni

Jestliže jste spíše věcně zaměření a design Audi TT vás dosud nepřesvědčil, pak vězte, že zadní výklopné víko otevírá prostor k 290 litrům zavazadlového prostoru, který lze zvětšit sklopením zadních opěradel až na neuvěřitelných 700 litrů. Takovou kombinaci užitného prostoru a elegantní dvoudveřové karoserie žádný výrobce kupé nenabízí. Ani toto nezabralo? Pak zřejmě ušetříte pár set tisíc, když si koupíte jiný automobil z nabídky Audi, Volkswagenu, Škody nebo Seatu se stejným motorem.

Kupé pro každý den

Rudá nekompromisně tvarovaná karoserie přitahuje oči kolemjedoucích řidičů a vy za volantem si užíváte pocit jízdy ve dvoudveřovém autě, které je stále středem pozornosti. Přitom však nejde o tak ryzí sportovní automobil se všemi plusy a minusy, které jsou pro tuto kategorii typické.

Do Audi TT se poměrně pohodlně nastupuje dvěma dveřmi, jen lidé s vyšší postavou musí dávat pozor na hlavu. Uspořádání 2+2 je jen symbolické, protože dozadu se reálně vměstnají pouze malé děti. Za volantem se sedí pohodlně a přestože máte kolem sebe řidičům Audi TT důvěrně známé „průhledy“ vpřed a do stran, není výhled z vozu zásadní slabinou. Uvnitř je více místa než v předchozí generaci, zůstal originálně pojatý interiér s bohatou aplikací hliníkových detailů, kvalitní audiosoustavou a velmi dobrými sedadly s pohodlným čalouněním a dobrým bočním vedením.

Sedadla i podvozek jsou připravena pro každodenní použití. Audi TT není tím sportovním automobilem, který byste měli vytáhnout z garáže jen v neděli odpoledne, když je hezky a zrovna na to máte náladu. Je to auto, se kterým bez velkého strádání můžete absolvovat delší cestu a přesto být dostatečně rychlí. Do výše uvedeného teď už dobře zapadá variabilní a více než dostatečně prostorný zavazadelník, který lze naplnit víkendovou výbavou stejně jako celotýdenním nákupem.

audi testy sportovni audi testy sportovni

Jízda

S nejlevnějším Audi TT se jezdí podobně jako s jinými modely s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Relativně malá hmotnost přeplňovaného čtyřválce, která zatěžuje přední kola, nestačí k bezpečnému přenosu hnací síly na vozovku a tak na suchém asfaltu počítejte s prokluzem při zařazené jedničce i dvojce, na povrchu s horší adhezí se kola se zimními pneumatikami protáčejí i při aktivovaném stabilizačním systému dokonce i na třetí převodový stupeň. Zejména na nerovném povrchu je tedy opatrnost je na místě. Druhá generace již nemá pevné záďové křídlo na odtrhové hraně, které přibylo po několika nehodách ve vysokých rychlostech. O dostatečný přítlak pečuje samočinně vysouvatelný spojler (při rychlosti 120 km/h jde nahoru, klesne-li rychlost pod 80 km/h, jde dolů). Aby si řidič tuto specialitu mohl také užít, lze křídlo vysunout pomocí tlačítka na středové konzole.

audi testy sportovni audi testy sportovni

Jízdní vlastnosti vycházejí z použité koncepce pohonu, ale v rámci této u sportovních vozů nepříliš populární kategorie patří k těm nejlepším. Auto reaguje na pohyb volantu ochotně, ale i když řízení nechybí ani přesnost ani tuhost, k vyloženě sportovním vlastnostem cosi schází. Řazení šestistupňové ručně řazené převodovky je přesné, dráhy páky krátké a řazení je optimálně tuhé.

Motor 2.0 TFSI (147 kW) známý z  Golfu GTI nebo Škody Octavie RS je i zde příjemným společníkem, který k rychlé jízdě a hbité akceleraci nevyžaduje setrvávání ve vysokých otáčkách. Silnou zbraní tohoto „turba“ je postupný a plynulý zátah od 2500 ot./min až k červenému pásmu otáčkoměru. Teprve v poslední čtvrtině pracovního rozsahu se motor ke svému sportovnímu nasazení začne hlásit také svým zvukovým projevem. Běžná jízda se nese ve znamení známého hrubšího tónu, který by si zasloužil dramatičtější zvuk. Spotřeba paliva se snadno udržuje při běžné jízdě mimo město pod desetilitrovou hranicí (minimálně jsme jezdili za 7,5 l/100 km), častěji však budete vídat na bodovém displeji hodnoty v rozmezí 12 až 14 l/100 km, které odpovídají dravější jízdě.

Baťovská základní cena (999.000,-)

…se těm co hledají především zábavu za volantem bude zdát vysoká, ti co hledají rychlé auto, které přitahuje pozornost kdekoli se zjeví, ti budou spokojeni. U Audi TT funguje „halo efekt“ dokonale. Vedle nezaměnitelného vnějšího designu nabízí ještě stylový interiér, který s přiměřeným komfortem převeze dva dospělé a všechna jejich zavazadla. To u dvoudveřových vozů v této cenové relaci nebývá vůbec samozřejmé. Pokud bychom si mohli přát nějaká vylepšení, jednalo by se o dostupnost pohonu všech kol i pro základní čtyřválcovou motorizaci a jadrnější zvuk jinak výborného přeplňovaného motoru. Výkonově relevantní přání se zřejmě stanou skutečností s příchodem dalších verzí (TT RS), které již automobilka testuje na závodních tratích…

První cena vozu 999.000 Kč (Audi TT 2.0 TFSI)
První cena vozu s testovanou motorizací 999.000 Kč (Audi TT 2.0 TFSI)
Základní cena testovaného vozu 999.000 Kč (Audi TT 2.0 TFSI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.158.917 Kč (Audi TT 2.0 TFSI)

Související články:

Představujeme nové Audi TT

Plusy

  • originální design
  • komfortní a stylový interiér
  • výkonný a pružný motor
  • snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
  • velikost a variabilita zavazadlového prostoru

Minusy

  • problematický přenos hnací síly na vozovku
  • civilní projev motoru i celého vozu
  • nepoužitelná zadní sedadla
Ondřej Láník
Diskuze (8)
Audi TT 2.0 TFSI
Cena základní sestavy 999 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag řidiče a spolujezdce, alarm včetně vypínatelné ultrazvukové kontroly vnitřního prostoru, automatická klimatizace, podélně i výškově nastavitelný sloupek volantu, boční airbagy vpředu, čtecí lampičky vpředu, dálkově ovládané centrální zamykání, determální skla, elektrické stahování oken vpředu, ESP, imobilizér, kola hliníková v 10paprskovém hvězdicovém designu, velikost 7,5Jx16, s pneumatikami 225/55 R 16, mlhové světlomety, normované držáky pro dětskou sedačku ISOFIX na sedadle spolujezdce, opěradlo zadního sedadla sklopné v poměru 50 : 50, posilovač řízení, potahy sedadel tkanina Tetris, rádio Chorus se 4 reproduktory, sportovní kožený tříramenný volant, sportovní sedadla vpředu výškově nastavitelná, ukazatel vnější teploty, vnější zpětná zrcátka el.nastavitelná a vyhřívaná, lepicí sada tire mobility system, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách Kč
Cena testované sestavy 1 158 917 Kč
Výbava testované sestavy lehká kovaná hliníková kola, se 7 paprsky ve tvaru Y, velikost 8,5Jx17 s pneumatikami 245/45 R 17 (+35.879,-), čalounění Alcantara/kůže (31.974,-), rádio Concert (27.059,-), vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče (+9.142,-), rozšířený interiérový paket hliníková optika (+12.082,-), tempomat (+8.178,-), vyhřívaná přední sedadla (+10.428,-), alarm (+11.761,-), ostřikovače světlometů (+8.499,-), paket odkládacích prostor (+4.915,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 700
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 400
Rozměr pneu: 255/55 R16
Audi TT 2.0 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4178
b) šířka (mm): 1842
c) výška (mm): 1352
d) rozvor (mm): 2468
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 420 / 660
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 745
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Hammunasakra
22. 5. 2023 10:28
Re: sympaticke parametry
Jako vážně? :-)

https://www.autorevue.cz/…stoupi-elektrina
22. 5. 2023 09:15
Re: sympaticke parametry
Jenom potvrzuješ, že se stále prodává. A v EU se jich letos zatím prodalo více než Super, daleko více.
Avatar - Hammunasakra
21. 5. 2023 22:45
21. 5. 2023 21:51
Re: sympaticke parametry
Něco jako TT nebude nabízet Audi? Audi stále TT/TTS/TTRS prodává.
Avatar - Hammunasakra
21. 5. 2023 21:14
Re: sympaticke parametry
Proto píšu JINÁ DOBA ale tahle Supra vycházející z konceptu https://de.wikipedia.org/…iki/Toyota_Supra#… už se taky pár let dělá = představená byla 2018

Ale že něco jako kdysi TT za -náct let nebude nabízet Audi ale Toyota = to tehdy asi moc lidí (tady v česku, kde starší Supry a Celicy asi nejsou moc známý) nečekalo