Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 125d – Dvojitý zásah

Aleš Jungmann
Diskuze (89)
Malá dieselová raketa potěší nejen jízdními vlastnostmi, ale také velmi dobrou spotřebou. BMW 125d zkrátka boduje hned dvakrát.

Naftový motor o výkonu 160 kW v autě kratším než 4,4 metru, navíc se zadním pohonem? Na první pohled to může vypadat trochu divoce, nicméně podvozkáři z Mnichova přesně vědí, co dělají. Zvlášť, když si zákazník v katalogu zaškrtne M paket.

Jednička od BMW je sympaticky mrštné auto, jehož jedinou větší slabinou se zdá být (kromě vyšší ceny) design exteriéru. Je to přesně ten typ auta, které se vám buď líbí, nebo ne. Já to mám přesně půl na půl: zadek ano, předek ne. Doposud nad tím mohli prodejci v showroomech jen mávnout rukou, jenže s příchodem šarmantní třídy A od Mercedesu začíná jít do tuhého. Co máš ještě v rukávu, BMW?

125 argumentů

Ve světě downsizingu si už nemůžete být jistí skoro ničím. Diesel o výkonu 160 kW a točivém momentu 450 Nm musel být před několika málo lety minimálně třílitrový šestiválec, což řada manažerů s vozy vybavenými kultovním motorem 3,0 TDI jistě dosvědčí. Dnes stačí o třetinu méně: dva litry objemu a pouhé čtyři válce. Tedy u BMW.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni A funguje to. Díky nejmodernější generaci přímého vstřikování common rail a turbodmychadlu s variabilní geometrií sání je nástup síly plynulý, takže klasické zaražení do sedadel probíhá přirozeněji. Motor má chuť do života už téměř od volnoběžných otáček, vždyť maximálních 450 Nm je k mání mezi 1.500 a 2.500 min-1. Když se pak v katalogu dočtete, že výkonové maximum leží u 4.400 min-1, možná znejistíte. Jak bude 125d snášet vysoké otáčky?

Zvládne je s přehledem. Ručička otáčkoměru se s překvapivým elánem touží seznámit s červeným polem, přičemž křivka výkonu nejenže není sterilně plochá, ale dokonce graduje! Ve třech tisících před sebou máte ještě více než dva tisíce otáček, kam můžete čtyřválec bez obav hnát (a opravdu to bude mít smysl), nebo můžete přeřadit a dostat motor do pásma nejvyššího točivého momentu. Na papíře to vypadá možná složitě, v autě však rychle zjistíte, že je to vlastně jednoduché: když chcete točit, bude se točit. A když ne, umí 125d dřímat pod dvěma tisíci a šetřit u toho palivo. K tomu se ale ještě dostaneme.

Ona až benzinovsky točivá charakteristika totiž stojí za delší komentář. Dřívější neslaný nemastný projev dieselových motorů začíná být historií, na trhu najdete hned několik řidičsky přitažlivých aut s malým „d“ v názvu. A 125d, na rozdíl od předchozího, poněkud obhroublého 123d, se mezi ně může směle počítat. Díky dobře poskládané šestistupňové převodovce je auto v nízkých rychlostech schopné vystřelit dopředu jako raketa (z klidu na 100 km/h to zvládá za 6,5 sekundy) a v těch vysokých využívat síly motoru a zbytečně nerušit posádku.

Šestiválcové ševelení se sice opravdu nekoná, na druhou stranu není chod ani takto výkonného dieselového čtyřválce ničím, co by vás vyvedlo z míry. Druh paliva vstřikovaného do válců bez problémů identifikujete, hrubost projevu motoru je rozhodně možno zařadit do lepší poloviny mezi moderními dvoulitry. Snad jen studené starty udělají trochu neplechy, ale hoďte kamenem, pokud to váš diesel nedělá.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Silný abstinent

Motor tedy umí pořádně tvrdit muziku, dokonce tak svědomitě, že se jeho kořistí může stát kdejaké sportovnější auto. Spotřeba se však drží příjemně u zdi, na papírových 4,3 litru mimo město dosáhnou poměrně snadno i normální řidiči. Milovníci ekojízd následně spotřebu bez problémů srazí pod čtyřlitrovou hranici a začnou se nebezpečně blížit trojce. Komu se však nebude chtít jezdit osmdesát pět v pytli za kamionem, může směle cestovat stovkou a stále bojovat s pětilitrovou spotřebou. Ano, i se spolujezdcem a plným kufrem (mimochodem, opěradla lze sklopit téměř do roviny) jde jet za méně než pět litrů nafty a přitom se nikterak výrazněji neloudat.

Zrychlete na 130 (otáčky poskočí na zhruba 2.500 min -1) a spotřeba se posune jen o litr nahoru. Odbočte na oblíbenou okresku a dejte si ji rychle tam a zpět...spotřeba se pořád drží kolem sedmi. Zatopte pod kotlem, dejte si jí ještě jednou a...devět. Vážně si neumím představit člověka, který nejezdí jako naprosté hovádko a 125d mu ukazuje dlouhodobou spotřebu nad deset litrů.

Naftový hot-hatch

Auto se tedy může pochlubit skvělým motorem. Jenže co ten zbytek? K nelibosti konkurence je na tom také velice dobře. M paket auto sportovně přitvrdí, avšak i na osmnáctkách je podvozek stále schopen dobře odfiltrovávat výtluky a díry. Sice vám je ohlásí, ale mlácení na příčných nerovnostech nebo kanálech nemá emkové nastavení v povaze. Je až s podivem, že na autě jsou opravdu nasazené tuhé pneumatiky run-flat.

Jednička se v zatáčce krásně chytí asfaltu a vykrouží požadovaný poloměr. Ten určíte pomocí tlustého volantu, ve kterém sice kvůli elektrickému posilovači nemáte tolik citu, kolik by bylo potřeba, ale na auto z nové éry je to stále velmi, velmi slušné. Navíc vlastně ani tolik informací nepotřebujete, protože i díky skvělým sportovním sedadlům dokážete povrch silnice odhadnout i jinou částí těla, než jsou dlaně. Říkejme jí „zadní brada“.

Jízda je trochu jako zábavná skládačka: každá část auta s vámi svým způsobem komunikuje. Báječné na tom je ale to, že celý obraz naprosto přirozeně zapadá do sebe. Trochu jako když doděláte puzzle s osmi tisíci dílky a žádný z nich nemusíte „přemlouvat“ pěstí. Šup...a je to tam. Krajinka od Renoira jak živá.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Řízení je velmi dobré, brzdy mají nekompromisní nástup, skvělou dávkovatelnost a síla jim také rozhodně nechybí. Řadička se v kulise pohybuje po tradičně trošku delších drahách, nikde nedrhne a daná rychlost poslušně zacvakne bez jakýchkoliv protestů. Sportovní spojka dotváří sportovní atmosféru a je velmi precizní. Líbila se mi bezprostřední reakce čumáku na pohyby volantem. Nápravy jsou uloženy pěkně natuho, takže zde není skoro žádná prodleva mezi vaší myšlenkou a provedením. S tím souvisí i stabilita při vysokých rychlostech. Jak už bylo řečeno, jistá poddajnost podvozku je v kombinaci s jeho poctivostí opravdovým zážitkem. Auto není prkenné, nebojí se v zatáčce naklonit a zároveň nezaklekává dlouho, takže rychlé změny směru jízdy dokáže vystřihnout na požádání.

Adaptivnost podvozku patrně není příčinou špičkových vlastností, auto totiž funguje dobře v každém z režimů, v tom nejsportovnějším ale hezky ztuhne a nechá si líbit i bezstarostné smýkání zádě na výjezdu ze zatáček. Sílu na to má, celkové vyvážení ale nahrává spíše čisté stopě. Je tu však i další důvod: vypnutí stabilizace totiž automaticky znamená přednastavený jízdní režim s prostřední tuhostí, takže si musíte vybrat: vypnuté ESP nebo nejsportovnější tlumiče a „pouze“ omezený režim kontroly. Tak jako tak si jízdu užijí i zarytí odpůrci nafty v malých, sportovně naladěných autech. Věřte mi.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Závěr

Na závěr malý zážitek z testování. S kolegou jsme si jednou večer měli vyměnit auta. Pršelo, už byla tma a na silnicích mezi poli se válela mlha. Posadil jsem se do malého BMW, v těsném kokpitu rychle našel ideální pozici a vyrazil. Po projetí několika zatáček zrychluji, vypínám stabilizaci a užívám si bleskových reakcí jedničky na otočení volantem. Pokud jsem měl doposud podvozek za velmi dobrý, rychle jsem ho začal považovat za naprosto brilantní. Rozhodně je spolu s X6 M50d nejlepší mezi neemkovými (ano, já vím...) současnými BMW.

Kdykoliv záď nebo předek auta začali dělat něco, co nebylo v plánu, stačila jemná korekce a díky ideálnímu převodu řízení se auto velmi rychle srovnalo. Povolení při začínající nedotáčivosti nebo kontra volantem jsou najednou učivem pro základní školu, druhou přirozeností malé modré střely. Na vodě se ukáže delikátnost nastavení v celé kráse, kterou nepokazí ani trochu těžší naftový čumák. Ano, mnichovští, takováhle auta od vás opravdu chceme. Jen kdyby konkrétní kus nestál skoro 1,2 milionu.

První cena vozu 572.500,- (114i 75 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 857.500,- (125d 160 kW)
Základní cena testovaného vozu 857.500,- (125d 160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.188.650,- (125d 160 kW)

Plusy

  • Ideální vyvážení komfortu a jízdních vlastností
  • Přesné a rychle reagující řízení
  • Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
  • Jediný vůz v segmentu s pohonem zadních kol

Minusy

  • Vyšší základní cena, příplatky i za mnohé „samozřejmosti“
  • Lacině působící manuální nastavení sedadel
  • Stísněný interiér nebude vyhovovat každému
Aleš Jungmann
Diskuze (89)
BMW 125d
Cena základní sestavy 857 500 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, stabilizační systém, 16palcová ocelová kola, elektrický posilovač řízení, Auto Start/Stop, tlačítko Driving experience včetné módu Eco Pro, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, centrální zamykání, rádio BMW Business CD, 5 dveří a další. Kč
Cena testované sestavy 1 188 650 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Estoril Blue (16.650,-), 18palcová M kola (12.100,-), servotronic (6.300,-), M sportovní brzdy (15.125,-), adaptivní M podvozek (20.425,-), M sportovní paket (60.500,-), zrcátka s automatickým zatmavením (13.875,-), vyhřívání předních sedadel (8.325,-), Hi-Fi systém (8.825,-), dešťový a světelný senzor (3.275,-), automatická klimatizace (17.600,-), tempomat (11.600,-), navigace BMW Professional (60.250,-), Advantage Plus paket (67.500,-), BMW aplikace (6.300,-), displej s rozšířenými možnostmi zobrazení (4.275,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.3 / 4.9
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 455
Rozměr pneu: 225/40 R18, 245/35 R18
BMW 125d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4324
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 455
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 675
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 10. 2012 17:17
Re: První cena vozu 572 tisíc?
Nediv se, že se s tebou na MACZ lidi hádají, když tam dáváš fake recenze.
26. 10. 2012 09:07
Re: První cena vozu 572 tisíc?
taky tě znám z těchto stránek a dobře si pamatuju, jak jsi byl dříve konfliktní a hádal se tady jak malej, zejména na MACZ...
Koukám, že "prosťáček" je tvoje oblíbené slovo >:D seš mi u zadku a nechápu na co si tady hraješ a proč se povyšuješ, ale řešit to nebudu.
26. 10. 2012 08:33
Re: První cena vozu 572 tisíc?
Znám tě zde z ACZ podle toho co a jak píšeš - a to je projev prosťáčka.
Za to nebuď naštvaný na mně, ale na sebe.
Schválně si zkus odpovědět na otázku, kdo z nás se koho pokouší urážet - i když s tvým rozhledem je mi odpověď předem jasná...
25. 10. 2012 12:11
Re: První cena vozu 572 tisíc?
na tom se shodneme, ale tys sumarizoval zpracování jen na modely BMW. Já píšu o třídním zpracování a v tom BMW 1 prostě neboduje, jen patří k tomu lepšímu,ale nejlepší není.

zpracování se píše se Z
25. 10. 2012 12:07
Re: První cena vozu 572 tisíc?
prosťáček byl asi tvůj táta a tys to po něm zdědil, když urážíš někoho,koho neznáš...