TEST BMW M440d xDrive Convertible – Život nahoře bez
Prémiových kabrioletů je na dnešním trhu už jen pomálu, ale o to lepší jsou. Faceliftované BMW M440d xDrive Convertible je skvělou ukázkou toho, že i na první pohled zvláštně působící koncepce nakonec může být povedeným autem.
Design, interiér
Kabriolety jsou v našich zeměpisných končinách ryze letním svezením pro radost, a pokud s blížícím se koncem letošního roku přemýšlíte, proč jsme si pro vás připravili redakční test nejnovějšího BMW M440d xDrive Convertible, odpověď je jednoduchá. Sice to ještě chvíli potrvá, ale konec letošní zimy se začíná blížit a vy to můžete vzít jako inspiraci do příštího roku – není právě teď ten nejlepší čas si konečně koupit kabriolet?
Na dnešním trhu jich však už zbývá jen minimum a dokonce i německé prémiové značky se jich začínají zbavovat, protože si je kupuje jen minimum lidí. Audi se otevřených aut už definitivně vzdalo, Mercedes-Benz je stále nabízí u modelů CLE a SL, ale dřív jich bylo mnohem víc, a zatím je najdete také v portfoliu mnichovského BMW. Ten nejdostupnější z jejich nabídky už začátkem letošního roku prošel modernizací.
Přenesme se na chvíli v čase zpět do posledních dnů července 2024. Je nádherný letní podvečer, když s novou čtyřkou bez střechy jedu vstříc horizontu na své oblíbené okresce. Z červeného bavoráku se koukám na zelenající se krajinu zalitou zlatými paprsky podvečerního slunce a trochu přemýšlím nad celkovou konfigurací tohoto konkrétního BMW M440d xDrive Convertible.
Kabriolet je v mých myšlenkách autem o svobodě, čímž jsem si v minulosti odůvodňoval i hladovější benzinové motory, ale tenhle naftový bavorák mi vlastně dává dokonalý smysl. I když jsem s ním během posledních dnů ani nepřejel českou hranici, zřejmě je ideálním autem na letní dovolenou, pokud si to chcete užít do poslední chvíle a cestujete jen ve dvou. Chvíle za volantem ale ještě dejme na chvíli stranou a pojďme si jej představit.
Decentní facelift
Faceliftované BMW řady 4 se představilo na úplném konci letošního ledna a nese jen minimální designovou inovaci. Mnichovská automobilka vylepšila styling modelu jen decentně, když provedla malé retuše přední části a vsadila na modernější signaturu předních LED světlometů s potkávacím a dálkovým režimem sdruženým do jediného modulu. Novou výbavou jsou i nová zadní světla Laserlight s jemnou 3D grafikou, poprvé uvedená na exkluzivním BMW M4 CSL.
Náš kabriolet je ještě pokročilejší, protože je má volitelné adaptivní přední LED světlomety s neoslňující matrixovou technologií. Všimnout si můžete také metalického červeného laku v odstínu Fire, devatenáctipalcových kol z nabídky příslušenství divize BMW M či antracitové plátěné střechy. V luxusním interiéru pak čtyřka zaujme černo-červeným koženým čalouněním Vernasca a karbonovými dekory.
V modernějším interiéru faceliftovaného modelu je architektura BMW iDrive s operačním systémem 8.5 se širokoúhlou obrazovkou skládající se z 12,3“ digitálního přístrojového štítu a 14,9“ dotykové obrazovky infotainmentu. BMW si připravilo i nové ambientní osvětlení, zdobící také výdechy klimatizace, a v testovaném autě můžeme vidět i nový M kožený volant se zploštělým věncem a červeným středícím proužkem.
Černá kůže do kabrioletu nepatří
Konfigurace interiéru má i svá negativa. Černá kůže není v horkých letních dnech ideálním čalouněním, protože se na ostrém slunci až nepříjemně rozpaluje. Pozitivem naopak je, že ač střecha vypadá jako čistě látková, pod vrchním materiálem jsou tvrdé panely, díky nimž má otevřená čtyřka blíže k už málo vídaným kupé-kabrioletům, než klasickým kabrioletům.
Hlavními pozitivy tohoto řešení těžko rozporovat – přináší kvalitnější odhlučnění i lepší ochranu interiéru proti zlodějům. Tuhle skladbu materiálů jen těžko proříznete nožem, abyste z kabrioletu něco ukradli, a když jedete vyšší rychlostí po dálnici, v interiéru už není nesnesitelný hluk.
V tu chvíli si v tomhle autě připadáte jako v kupé. Na delší cestování ale může mít omezenou praktičnost. Zavazadlový prostor totiž disponuje omezeným základním objemem 385 litrů, protože se v něm nachází pevná schránka pro složení střechy. A mimochodem, ta se skládá za 18 sekund a její pohyb je povolen i při jízdě do rychlosti 50 kilometrů v hodině.
Motor, jízdní vlastnosti
I po letošní modernizaci se BMW řady 4 ve všech karosářských verzích – kupé, kabriolet i čtyřdveřové Gran Coupé – prodává se čtyř- i šestiválcovými benzinovými a naftovými motory. A nám se tenhle kabriolet dostal s tou nejsilnější motorizací, minimálně co do vrcholného točivého momentu, kterou si můžete koupit – M440d xDrive.
BMW M440d xDrive Convertible má dvěma turbodmychadly přeplňovaný třílitrový zážehový řadový šestiválec B57, který kombinuje s osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic od ZF a pohonem všech kol xDrive. Všechny motorizace, včetně testovaného nejsilnějšího turbodieselu, přitom mají 48voltovou mild-hybridní elektrifikaci.
Spalovací motor sám o sobě vyvine maximálních 250 kW (340 koní) a 700 newtonmetrů, 48voltový startér-generátor mu pomáhá dalšími 8 kilowatty (11 koňmi). BMW uvádí, že mild-hybrid slouží pro napájení základního 12voltového akumulátoru i elektrických spotřebičů, a dokonce má pomoci k rychlejším reakcím spalovacího motoru na plynový pedál.
A jak tedy jezdí? Reálně si přispění elektromotoru snad ani nevšimnete. Tenhle diesel se dvěma turbodmychadly je pořádně silný, díky čemuž má M440d solidní dynamiku. Už v nízkých otáčkách se odpichuje od asfaltu s velkou razancí, v nejsilnějším středním pásmu táhne brutální silou a až ve vysokých otáčkách, které nikdy nebyly předností naftových motorů, začíná malinko vadnout.
Se sice syntetickým, ale hutným zvukem v interiéru si v něm užijete každou klikatou okresku, a to i s relativně těžkým vznětovým šestiválcem vpředu. S variabilním řízením se ochotně vrhá do zatáček, čtyřkolka pod plynem upřednostňuje zadní nápravu a ani na výrazně rozbitém asfaltu se nijak zvlášť nekroutí. Během týdenního testování na různých silnicích jsem si v něm nevšiml jediného vrznutí karoserie a ani se vám nechvěje čelní sklo před očima.
Osobně jsem si jej ale nejvíc užíval ve chvíli, kdy jsem zpomalil a pustil si svou oblíbenou hudbu. S větrným štítem, bohužel eliminujícím beztak nepříliš prostornou zadní řadu sedadel, do něj nijak zvlášť nefouká a i se staženou střechou je odhlučnění na skvělé úrovni. I při dálniční „stotřicítce“, kdy šestiválec na osmý stupeň točí přibližně 1700 otáček za minutu, si klidně můžete povídat se spolujezdcem. A pokud zrovna posloucháte muziku, ani ji nemusíte dávat extrémně nahlas pro přehlušení okolního provozu.

A teď se konečně můžeme vrátit k úvodní myšlence dnešního testu. Tenhle kabriolet může být ideálním autem, v němž si v letních měsících budete zpříjemňovat každodenní dojíždění do kanceláře a následně s ním můžete vyrazit na dovolenou do Itálie nebo na francouzskou riviéru. I se staženou střechou v něm procestujete Evropu, aniž by vás unavil
Nemusíte se přitom bát sáhnout po stylových M doplňcích, sportovním adaptivním M podvozku ani větších než základních kolech. V celku se totiž jedná o skvěle naladěnou kombinaci s komfortním i dynamickým jízdním projevem.
Závěr
Současný kabriolet BMW řady 4 je na dnešním trhu jedním z posledních zástupců postupně upadající kategorie. V minulosti kabriolety a další volnočasová auta pro automobilky znamenaly jistou prestiž, ale teď si je mohou dovolit jen ty, které si na ně umí vydělat jinde. A v Mnichově zvládají, díky čemuž si stále můžeme užívat život s nekonečným azurovým nebem nad hlavou.
A ač se naftová verze M440d může zdát jako málo svobodná, protože s větrem ve vlasech nechcete řešit vůbec nic, ani spotřebu paliva, můžete s ním cestovat po Evropě s malými provozními náklady. Současně se postupně smazávají rozdíly mezi přeplňovanými zážehovými a přeplňovanými vznětovými motory, takže si skoro ani neuvědomíte, že pod kapotou máte turbodiesel. Benzinová verze vám v tomto případě může nabídnout jen hezčí zvuk.
Srovnání s hlavní konkurencí | BMW M440d xDrive Convertible | Ford Mustang GT Convertible | Mercedes-Benz CLE 450 4Matic kabriolet |
Motorizace | přeplňovaná vznětová | atmosférická zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 5038 | 2999 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 6/4 |
Maximální výkon spalovacího motoru [kW/min] | 250 | 328 | 280 |
Převodovka | 8A | 10A | 9A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5 | 5 | 4,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4-6,9 | 12 | 8 |
Emise CO2 [g/km] | 167-182 | 282 | 181 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 385 | 310 | 295 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2055 | 1951 | 2080 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4770 x 1852 x 1394 | 4810 x 1916 x 1398 | 4850 x 1861 x 1424 |
Rozvor [mm] | 2851 | 2719 | 2865 |
Cena od [Kč] | 2.111.200 | 1.776.900 | 2.198.570 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 1.536.600 Kč (420i Convertible) |
Základ s testovaným motorem | 2.111.200 Kč (M440d xDrive Convertible) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.111.200 Kč (M440d xDrive Convertible) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.561.784 Kč (M440d xDrive Convertible) |
