Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X5 3.0sd – Tvůrce sebevědomí

Ondřej Láník
Komu nestačí obyčejný šestiválec 3.0d, má prozatím v X5 jedinou další naftovou alternativu – dvojitě přeplňovaný motor stejného objemu – s označením 3.0 sd. Od nového modelového roku jej bude BMW prodávat jako xDrive35d.

Sen mnoha zajištěných mužů je v aktuálním provedení teprve druhým rokem ve službě, a přestože je jeho výrobce proslulý výrobou výkonných motorů, má zájemce na výběr jen mezi dvěma šestiválcovými turbodiesely. U Mercedesu i Range Roveru burácí pod kapotami konkurenčních modelů i vznětové osmiválce. Že by na ně přišla řada i v Mnichově je vzhledem politickému vývoji v EU čím dál méně pravděpodobné…

Zatímco většina zákazníků volí slabší konvenčně přeplňovaný motor 3.0d, touhu po lepších parametrech u BMW musí uspokojit druhé turbodmychadlo a složitá technika jejich vzájemného sladění v motorizaci 3.0sd. S modelovým rokem 2009 přichází změna označení na nové xDrive30d resp. xDrive35d.

Lepší naftový třílitr

Čekáte-li odpověď na otázku jak se změní velké BMW X5 instalací silnějšího vznětového agregátu, odpovědí je, že se po motorické stránce přiblížilo k ideálu. Dále zlepšovat dynamiku už lze opravdu jen zvětšováním objemu - či snad ještě lépe - současným zvyšováním počtu válců. To s sebou ale zákonitě nese nežádoucí zvýšení spotřeby resp. emisí CO2 v kombinovaném cyklu. V této kategorii dříve podružné hodnoty získávají na významu, kvůli chystaným změnám v automobilové legislativě zemí EU. Není tedy vyloučeno, že osm válců zůstane vyhrazeno zážehovým motorizacím a naftové šestiválce, tvořící jádro odbytu řady X5, budou snižovat vážené průměry flotilové spotřeby.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Už několikrát testovaný řadový třílitr pohání v tomto případě kolos s hotovostní hmotností téměř 2,2 tuny, takže z mimořádné dynamiky, kterou dokáže obšťastňovat řidiče v modelech 535d nebo 635d zůstal jen extrakt. Pocitově impozantní je každopádně schopnost urychlovat ohromnou hmotu, jejíž jste zanedbatelnou součástí, aniž by docházelo ke skokům v plynulosti takové akcelerace.

Pro řidiče je dobrou zprávou skutečnost, že složité děje, které řeší elektronika při zapojování a odpojování turbodmychadel, zůstávají zcela mimo oblast jeho zájmu. Vše totiž funguje s naprostou samozřejmostí, samočinná převodovka posílá motor při klidné jízdě do oblasti minimální spotřeby pod 2000 otáček, ze které se jednotka při plynulém sešlapování pedálu plynu ochotně sbírá a toto úsilí vzdává až kolem pětitisícové hranice. Rychlý pohyb pravé nohy znamená velmi hbité, ale stále ještě komfortní přeřazení. I když hydrodynamický měnič svou roli násobiče momentu postupně ztrácí kvůli nežádoucím ztrátám, při rozjezdu je i dnes ve velkém BMW nejlepším prostředkem jak komfortně a rychle rozpohybovat automobil, aniž by vše záviselo na umu řidiče.

Odhlučnění a ilozace interiéru od vibrací přirozeně vyvážené motorové konfigurace jsou podle očekávání příkladné. S charakteristickým zvukem turbodieselu se setkáte hlavně při vyšších zatíženích, ve středních a vyšších otáčkách, což nejsou situace, které byste v běžném provozu zažívali často.

suv bmw testy suv bmw testy
 

S dobrou spotřebou

Druhý nejrychlejší model po - zatím vrcholném - zážehovém osmiválci dokáže jezdit s podobnou spotřebou jako nejméně hbitá základní motorizace 3.0d. Minimální hodnota získaná konstantní jízdou rychlostí 100 km/h (1900 ot./min na nejvyšší převodový stupeň) zakotvila na 9,3 l/100 km, dálniční stotřicítka znamená spotřebu 10,8 l/100 km (cca 2400 ot./min). Jste-li s takovými čísly smířeni, potom asi budete za dobrou zprávu považovat i třináctilitrový odběr při rychlosti 160 km/h. Ano, spotřeba paliva kupodivu není svázána se zvolenou rychlostí jízdy tak těsně jako u zážehových motorů. To vše ale platí za předpokladu konstantních rychlostí. Časté střídání akcelerace a decelerace (obojí jde tomuto obrovi skvěle) vaši plnou 85litrovou nádrž vyždímá po třech až čtyřech stovkách kilometrů.

Kupujete nejen auto, ale také image

Křiklavě velké BMW X5 je už od první generace symbolem síly na silnici a symbolem moci ve společnosti. Automobil samotný nemůže za to kdo jej kupuje, ale rozhodnete-li se pro něj, budete muset počítat i se zájmem okolo jedoucích řidičů a ve městě i chodců. Ani druhý rok na trhu nezmenšil zájem o X5 na českých silnicích, i když s X6 asi vzbudíte větší pozdvižení. Pozornost vám kupodivu věnují i iks-pětkaři v drtivé většině na strojích 3.0d, aby zjistili, co že jste zač, když jste byli ochotní zaplatit za třílitr sd o 100 tisíc korun více.

Každodenní život s X5…

…začíná u obtížného nastupování. Daní za perfektní výhled a přehled o situaci kolem auta z výše položeného interiéru je nutnost zvládat téměř gymnastický úkon při opouštění vozu i při nastupování do něj. Šance na zachování čistého oděvu zvyšují prahové stupačky.

suv bmw testy suv bmw testy Pocit nadvlády nad zbytkem světa dostanete po usednutí do špičkových sedadel. Tam kde začíná vaše čelní sklo, končí některým autům střecha, takže pocit subjektivní pasivní bezpečnosti převládá. Až později si všimnete dokonalého zpracování všeho, co je na očích, perfektně rozmístěných ovládacích prvků a šíře možností nastavení polohy za volantem. Zklamáním pro řidiče s čerstvě nabytým sebevědomím může být jednoduchý – jen dvoubudíkový – přístrojový štít, který dnes má většina vozů této značky. Ve srovnání s ovládacími centry Range Roverů působí neplnohodnotně. Ergonomicky je ale vše v pořádku, mj. díky průhledovému displeji za 33,5 tisíc korun. Vše nedůležité je dostupné přes diskutovaný iDrive. Mimochodem, v autě byla špičková tovární A/V výbava za kterou u BMW zaplatíte v různých podpoložkách přes 100 tisíc a další desítky tisíc budete muset dát za navigační systém. Nejen 16 reproduktorů HiFi systému "Professional" však z tohoto BMW dělá poslechovou místnost par excellence.

Velké zvenku, velké uvnitř

Doby, kdy vozy SUV byly velké zvenku, ale malé uvnitř, jsou pryč. V tomto BMW je místa dost všemi směry a to i pro posádku oblékající velikost XXL. Vpředu je šířka ve výši loktů srovnatelná se sedmičkovým BMW a nad sedákem je místa ještě více. Vzadu je to s místem už o něco horší. Na vině je sedák vzdálený jen 350 mm od podlahy, takže k ideálu několik centimetrů schází. Na druhou stranu je šířka 1540 mm stále ještě pro komfort tří cestujících dostačující. Středová konzole – v našem případě s příplatkovým A/V centrem – prostřednímu cestujícímu překáží jen minimálně. Jakmile se vpředu usadí vysoký jezdec, který si spustí sedadlo zcela dolů, může se stát, že pasažér ve druhé řadě už nohy pod přední sedák nezasune.

Houpání místo skoků

suv bmw testy suv bmw testy Roli nejsportovnějšího SUV značky BMW už převzal model X6, a tak na testovaném voze byl na rozdíl od předchozího testu až třetí největší továrně dodávaný rozměr pneumatik 255/50 R19. S ním je jízda po silnicích místy nonšalantně houpavá. Jen velké a krátké nerovnosti vygenerují poskočení, když se neodpružené hmoty podvozku nepodaří včas usměrnit.

Aktivní podvozkové prvky, konkrétně tlumiče s proměnnou tuhostí a především elektromotoricky rozpojitelné stabilizátory dokáží zajistit nadprůměrný komfort při klidné přímé jízdě i v případě přejezdu nerovností jen jednou polovinou auta a zároveň ve zlomcích sekundy potřebnou kontrolu v kritických situacích. Dovést těžkou karoserii k naklonění v zatáčce dá hodně práce i osobní odvahy.

Řízení (v našem případě také s aktivním prvkem) zůstává i přes komfortnější podvozek v měřítcích této kategorie neskutečně přímé a reakce auta na zatočení volantu bezprostřední.

Závěr

Ve světle cenové hladiny základního šestiválce se jeví necelých 100 tisíc korun navíc jako dobrá investice do jízdních zážitků. Zvláště, když ceník příplatkové výbavy hýří na první pohled zbytečnými položkami v ceně desítek tisíc korun. Silnější motor vás nebude stát zřejmě ani litr nafty navíc a dynamika této X5 je na dostřel od špičkového zážehového osmiválce.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Související články:

První cena vozu 1.377.500,- (BMW X5 3.0si, 200 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.497.500,- (BMW X5 3.0sd, 210 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.533.400,- (BMW X5 3.0sd N1, 210 kW) – cena vč. DPH, lze uplatnit odpočet DPH
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.263.150,- (BMW X5 3.0sd N1, 210 kW) - cena vč. DPH, lze uplatnit odpočet DPH

Plusy

  • Rychlý, velký a prostorný automobil s vysokou mírou pasivní bezpečnosti
  • Přímé řízení
  • Hmotnosti a velikosti auta přiměřená spotřeba paliva
  • Jízdní komfort (odpružení, odhlučnění, kvalita sezení)
  • Servisní prohlídky zdarma
  • Ovládání základních funkcí vozu

Minusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Vysoké ceny za příplatkové položky
  • Ovládání systému drive
  • Image, kterou si kupujete společně s autem
  • Vnější rozměry a poloměr otáčení nevhodné do města
Ondřej Láník
BMW X5 3.0sd
Cena základní sestavy 1 497 500 Kč
Výbava základní sestavy Protiblokovací systém brzd (ABS), včetně asistenta brzdění (BA) a řízení brzd při zatáčení (CBC), Dynamické řízení stability (DSC), včetně Dynamického řízení trakce (DTC), airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor "Runflat" – pasivní monitoring všech 4 kol se světelným indikátorem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, bezpečnostní pásy s automatickým navíjením, pyrotechnickými pásovými napínači a omezovači napínací síly, zadní s 3-bodovými pásy pro všechna místa, 18" kola z lehké slitiny "Star spoke 209", 8,5 J x 18 s letními pneumatikami 255/55 R18, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, bez náhradního kola, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, přední a zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním a senzorem opotřebení brzdových destiček, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, 6ti stupňová samočinná převodovka s elektronickou volicí páčkou a funkcí "Steptronic", kruhové koncovky výfuku z nerezavějící oceli, viditelné, 1 na každé straně, filtr pevných částic, "xDrive" – permanentní pohon všech kol s plně variabilním rozložením trakce mezi přední a zadní nápravu, automatická brzda diferenciálu, dvoustupňová brzdová světla, mlhová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, podlahové rohože, varovný trojúhelník a lékárnička, zadní sedadla, vnější manuálně výškově nastavitelné a odnímatelné opěrky hlavy, centrální integrovaná a výškově optimalizovaná opěrka hlavy, sklopitelná centrální loketní opěrka s 2 integrovanými držáky nápojů, upevňovací systém dětské sedačky ISOFIX, 2x na vnější straně zadních sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, tříramenný kožený volant o průměru 391 mm, výškově a podélně manuálně nastavitelný volant, 2-zónová automatická klimatizace, termoizolační, zeleně zabarvená skla a vrstvené čelní sklo, odkládací prostory v centrální konzole, v předních a zadních dveřích, odpadkový koš vzadu vpravo, vyhřívaná, elektricky nastavitelná asférická vnější zpětná zrcátka s kryty v barvě vozu, "Car-/Key-Memory" – paměťová funkce v klíči, elektrické ovládání předních a zadních oken s možností uzamknutí ovládání, ochranou proti přivření a funkcí pro otevření /zavření všech oken najednou, dvoudílné dveře zavazadlového prostoru se samostatně otvíratelnou vrchní částí, multifunkční volant, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru, zadní části centrální konzoly a odkládací schránce vpředu, 4 upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX-In ve středové konzole, ukazatel venkovní teploty, palubní počítač, 6.5" barevný kontrolní displej, 8 programovatelných tlačítek systému "iDrive", BMW Basic Service Inclusive – 5 let / 100.000 km Kč
Cena testované sestavy 2 263 150 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+24.500,-Kč), exkluzivní kůže "Nappa" (+75.750,-Kč), aktivní řízení (+32.500,-), alarm (+12.000,-), komfortní přístupový systém odemykání a startování vozu bez nutnosti použití klíče (+23.750,-), hliníkové stupačky (+8.250,-), sportovní paket (+84.500,-) obsahující položky sportovní kožený volant, kola z lehké slitiny "Star-spoke 213" s kombinovanými pneumatikami, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, pro řidiče s paměťovou funkcí, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, BMW Individual "high-gloss Satin Chrome" (vysoce lesklé černé okenní lišty), čalounění stropu BMW Individual v barvě antracitu, vysokorychlostní úprava, přední mřížky vstupu vzduchu (pod ledvinou) v barvě titanu, čelní okno "Climate comfort" včetně dešťového senzoru (+6.000,-), parkovací kamera (+10.500,-), panoramatické střešní okno (42.500,-), 320.250 vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním, vnější elektricky sklopitelná (+12.750,-), vak na lyže (+6.000,-), Odkládací paket, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, držáky nápojů (2 ks) ve středové konzole (6.750,-), vyhřívání sedadel vpředu (+9.250,-), vyhřívání sedadel vzadu (+9.250,-), kvalitní dřevěné obložení "Burled Walnut" (ořech) (+14.750,-), čtyřzónová automatická klimatizace (+18.000,-), parkovací asistent (+20.250,-), vysokotlaké ostřikovače světlometů (+6.750,-), bi-xenonové světlomety (19.250,-), adaptivní světlomety (+11.250,-), tempomat s brzdnou funkcí (7.750,-), Světelný paket – rozšířené osvětlení interiéru a madel dveří (8.250,-), automatické vypnutí / zapnutí dálkových světel (+3.750,-), Navigační systém "Professional" (+55.250,-), "Head-Up Display" – projekce důležitých jízdních informací na čelní sklo (+33.500,-), TV funkce – modul pro příjem analogové a digitální TV (+25.750,-), hlasové ovládání (+10.250,-), Příprava pro mobilní telefon Business s rozhraním Bluetooth (+22.000,-), HiFi systém "Professional" – 16 reproduktorů (+32.250,-), CD měnič pro 6 disků (+10.750,-), DVD systém vzadu (DVD přehrávač a obrazovka rozměru 8") (+48.750,-), Rozhraní USB / audio (+6.500,-), BMW Individual protisluneční ochrana oken (+10.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 7 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2185 / 560
Rozměr pneu: 255/50 R19
BMW X5 3.0sd
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4854
b) šířka (mm): 1933
c) výška (mm): 1766
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano