Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X5 xDrive40d – 6+2 bez koupelny

Ondřej Šuch
Diskuze (10)
Nejsilnější dieselovou motorizací není u řady X5 osmiválec, ale ze sedmičkové řady převzatý šestiválec se dvěma turbodmychadly. Bude to rozmazleným fandům značky stačit?

Jezdit v BMW X5 je v české kotlině témeř diagnóza a především příznivci ostatních značek (ale i jiných modelů BMW) jsou s to definovat řidiče mnoha přívlastky s různou měrou lichotivosti. Buď jak buď, vůz je určitě jedním z nejsportovnějších SUV na trhu a i díky mnoha extrémním motorizacím má pověst občasného popírače fyzikálních zákonů.

Námi testované provedení je zástupcem čerstvého faceliftu druhé generace, přičemž pod kapotou ukrývá nejsilnější naftový motor v nabídce. Vnější vylepšení odhalí oko i méně cvičeného fanouška: přední mlhovky se posunuly více ke středu vozu, změny tvaru se dotkly světlometů, ledvinek i nárazníků. Kdo chce více změn, může napsat do Mnichova – nám zatím připadá, že dokud zájem o ikonu trvá, není třeba hledat nové svaté.

suv bmw testy suv bmw testy  

Interiér je, opět tradičně, směsí prostoru s nijak okatým komfortem. Esencí pohodlí jsou příplatková kožená sedadla s všestranně elektrickým nastavením a opravdu dobrým držením těla v zatáčkách. Neméně chvály zasluhuje volant – jde sice opět o příplatkovou položku, ale M verze s příjemně silným věncem má potenciál udělat z řízení dvouapůltunového monstra radost i pro nesportovce. Kombinace jednoúčelových tlačítek a rozhraní iDrive se naštěstí opět vrátila k rozumnému kompromisu a návod k obsluze vozu je tak konečně o několik stránek kratší než Vojna a mír.

Abychom nezapomněli: překoná-li posádka opravdu silné prahy s plastovými nástavci, s překvapením zjistí, že vyšplhala do jednoho z mála skutečně pětimístných vozů. Zadní dělená sedadla vypadají poněkud ploše, poskytují však přijatelný komfort třem osobám i bez anorexie – ten prostřední bude ovšem postrádat (v tomto konkrétním provedení) opěrku hlavy. Jeskyni na zavazadla s kapacitou 620 litrů zpřístupňuje opět tradiční podélně dělené víko, využití zpříjemňují podélné lišty s masivními úchyty sítě, či jiných zajišťovacích prvků.

suv bmw testy suv bmw testy  

Jsme tu ale hlavně kvůli jízdě a pro tu poskytuje obsah kapoty papírově skvělé podmínky. Maximální výkon 225 kW, točivý moment 600 Nm a spotřeba 7,5 l/100 km zní jako pohádka z Mnichova a kapradí, jako u každého skvělého příběhu jsou minimálně dvě třetiny čistá pravda. Vpravdě fanfarónské zrychlení umožňuje především dvojice nestejně výkonných turbodmychadel – jejich připojování je navíc příjemně vyvážené, takže síla motoru se nikdy neprojeví kopancem do zad. Mohutný zátah cítí řidič pod plynem především mezi 1500-3000 otáčkami, rezervy pro jakýkoli manévr je dost v každé rychlosti.

Systém pohonu všech kol xDrive pomáhá držet tu kinetickou hračku na silnici spolehlivě, osm stupňů automatické převodovky je ale podle našeho názoru poněkud nadbytečných. Pružnost motoru by určitě umožnila téměř nerozeznatelně podobné dynamické reakce, ale počet stupňů se v konkurenčním zápolení tak hezky vyjímá…

K řidiči překvapivě sdílné řízení je v konkurenční tlačenici příjemnou výjimkou, minimální náklony karoserie jsme s 19“ pneumatikami a (opět) příplatkovým systémem Adaptive Drive s nastavitelnými tlumiči a stabilizátory trochu čekali. Fyziku ošálit nelze, ale jako u ostatních kříženců SUV s tahači platí, že vůz projede v podstatě vše, co řidiči dovolí nezmenšený pud sebezáchovy.

Zastáncům nafty v kamnech doporučujeme zbystřit: ono palivo ve spojení s bavorskými motoráři vyrábí zvuk, který se v mírných rychlostech blíží nule a při šlapání vozu na krk je ochoten i zpívat melodii téměř zážehovou… Milé.

suv bmw testy suv bmw testy  

Koho zajímá míra reality deklarované spotřeby, měl by vyjet na dálnici: Při zdejším rychlostním limitu a osmém stupni motor vrní při 1800 otáčkách a spotřeba se ustaluje okolo devítilitrové hodnoty. Týdenní test s 800 najetými kilometry jsme završili s průměrem 9,6 l /100 km, což se zohledněním poněkud sloní hmotnosti není úplně zlé.

Specifickým druhem výhrad je u luxusních vozů cena, respektive poměr základní a příplatkové výbavy. U BMW je hypertrofované sebevědomí tvůrců ceníku jaksi součástí image značky, takže potenciálním zákazníkům vzkazujeme jediné: inzerátový výkřik „cena od…“ rovnou přeskočte. Ostatně, i u tohoto testu se na základní cenu nedívejte – seznam příplatkové výbavy vám potvrdí, že to nemá smysl.

První cena vozu1.485.900,-Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.602.900,-Kč (BMW X5 xDrive 40d, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu1.602.900,-Kč (BMW X5 xDrive 40d 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.148.224,-Kč (BMW X5 xDrive 40d, 225 kW)

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Komunikativní řízení
  • Velmi dobrá jízdní dynamika
  • Přiměřený vnitřní prostor
  • Špičková sedadla

Minusy

  • Malý rozsah základní výbavy, příplatky i za samozřejmosti
  • Obtížné nastupování přes silné prahy
  • Vyšší hmotnost a obtížnější manévrovatelnost
  • Nepoužitelnost mimo zpevněný povrch

Ondřej Šuch
Diskuze (10)
BMW X5 xDrive40d
Cena základní sestavy 1 602 900 Kč
Výbava základní sestavy Protiblokovací systém brzd (ABS), včetně asistenta brzdění (BA) a řízení brzd při zatáčení (CBC), Dynamické řízení stability (DSC), včetně Dynamického řízení trakce (DTC), airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor "Runflat" – pasivní monitoring všech 4 kol se světelným indikátorem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, bezpečnostní pásy s automatickým navíjením, pyrotechnickými pásovými napínači a omezovači napínací síly, zadní s 3-bodovými pásy pro všechna místa, 18" kola z lehké slitiny "Star spoke 209", 8,5 J x 18 s letními pneumatikami 255/55 R18, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, bez náhradního kola, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, přední a zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním a senzorem opotřebení brzdových destiček, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, 6ti stupňová samočinná převodovka s elektronickou volicí páčkou a funkcí "Steptronic", kruhové koncovky výfuku z nerezavějící oceli, viditelné, 1 na každé straně, filtr pevných částic, "xDrive" – permanentní pohon všech kol s plně variabilním rozložením trakce mezi přední a zadní nápravu, automatická brzda diferenciálu, dvoustupňová brzdová světla, mlhová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, podlahové rohože, varovný trojúhelník a lékárnička, zadní sedadla, vnější manuálně výškově nastavitelné a odnímatelné opěrky hlavy, centrální integrovaná a výškově optimalizovaná opěrka hlavy, sklopitelná centrální loketní opěrka s 2 integrovanými držáky nápojů, upevňovací systém dětské sedačky ISOFIX, 2x na vnější straně zadních sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, tříramenný kožený volant o průměru 391 mm, výškově a podélně manuálně nastavitelný volant, 2-zónová automatická klimatizace, termoizolační, zeleně zabarvená skla a vrstvené čelní sklo, odkládací prostory v centrální konzole, v předních a zadních dveřích, odpadkový koš vzadu vpravo, vyhřívaná, elektricky nastavitelná asférická vnější zpětná zrcátka s kryty v barvě vozu, "Car-/Key-Memory" – paměťová funkce v klíči, elektrické ovládání předních a zadních oken s možností uzamknutí ovládání, ochranou proti přivření a funkcí pro otevření /zavření všech oken najednou, dvoudílné dveře zavazadlového prostoru se samostatně otvíratelnou vrchní částí, multifunkční volant, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru, zadní části centrální konzoly a odkládací schránce vpředu, 4 upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX-In ve středové konzole, ukazatel venkovní teploty, palubní počítač, 6.5" barevný kontrolní displej, 8 programovatelných tlačítek systému "iDrive", BMW Basic Service Inclusive – 5 let / 100.000 km Kč
Cena testované sestavy 2 148 224 Kč
Výbava testované sestavy 19" kola z lehké slitiny "Star-spoke 334" (31.720,-Kč), Adaptive Drive-el.nastavení tuhosti a aktivní stabilizátory (86.268,-Kč), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (14.690,-Kč), hliníkové nástupní prahy (8.658,-Kč), podélné střešní nosníky (7.072,-Kč), zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (13.364,-Kč), komfortní sedadla elektricky nastavitelná (59.254,-Kč), vak na lyže (6.292,-Kč), odkládací paket včetně 12 V zásuvky (7.072,-Kč), vyhřívání sedadel pro řidiče a spolujezdce (9.958,-Kč), kvalitní dřevěné obložení Bambus Maser (15.470,-Kč), vysokotlaké ostřikovače světlometů (7.072,-Kč), kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) vpředu i vzadu (21.242,-Kč), bi-xenonové světlomety (23.868,-Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1.040,-Kč), aktivní tempomat s funkcí "Stop and Go" (40.638,-Kč), navigační systém Professional (65.806,-Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (20.176,-Kč), USB-Audio-interface (7.878,-Kč), M Sportovní kožený volant (6.292,-Kč), Speed Limit Info-ukazatel aktuální povolené rychlosti (8.398,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 236
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.8 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2185 / 680
Rozměr pneu: 255/50 R19
BMW X5 xDrive40d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4857
b) šířka (mm): 1933
c) výška (mm): 1776
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Sysoj Psojič
29. 10. 2010 21:42
Re: pár poznámek
Zdarec původní Jugoslávská měno, manželka má X6 35i a zvuk bomba, jen jsem ji to musel poladit v Hamannovi. Teď už to aspoň trochu jede a při běžné jízdě to kupodivu opravdu míň žere. Jaké máš kola? 19 nebo 20"?
Avatar - Dinar
29. 10. 2010 11:19
Re: pár poznámek
Jo, spotřeba za šest tisíc lehce přes dvanáct, podle očekávání, jede solidně, ale 40d je rychlejší. Zas nemá ten zvuk od čtyř tisíc nahoru. ;-)
Avatar - Dinar
29. 10. 2010 11:17
Re: pár poznámek
Díky za reakci, budeme se muset smířit s tím, že se na některých věcech neshodnem.
Zatímco váhu a obratnost já chápu jako veličinu relativní, hodnotím-li auto, pak mi prostě přijde logické jeho váhu komentovat v rámci třídy. Naopak cit v řízení je jedna z věcí, které chápu jako veličiny absolutní, prostě auto buď cit v řízení má nebo ne. V případě X5 je první záležitost, váha a manévrovatelnost, v pořádku, i když ano, takový touareg má rejd lepší, druhá, cit v řízení, je na tom mizerně, prostě žádný cit, resp. zpětná vazba od kol v řízení cítit není,a to říkám přesto, že vím, že ve třídě velkých těžkých krabic s náhonem na všechna kola, nemá cit v řízení žádná z nich, takže z hlediska relativního na tom X5 špatně není.

K terénním schopnostem, reagoval jsem na Vaše konstatování "Nepoužitelnost mimo zpevněný povrch", což je dost kategorické prohlášení. Zmíněný touareg pravděpodobně zvládne těžší terén než X5, nemluvě o RR, ale mezi označením nezpevněný povrch a offroadová trať leží dost velký prostor, ve kterém X5 obstojí naprosto s přehledem. (o zasněžených silnicích ani diskutovat nechci, to je naprosto mimo debatu). Osobně mám SUV i kvůli poměrně častému ježdění po polních a lesních cestách v různém stavu rozpadu, a zcela zodpovědně říkám, že s X5kou tento "terén" zdolávám naprosto stejně bezproblémově jako s předchozím touaregem. Už jsem to tu ve vztahu k terénním vlastnostem SUV psal několikrát, vždy ve mě vyvolá úsměv akcent např. u RR na jízdu v terénu, nejlíp s nějakou fotkou Range s jedním kolem na kládě a druhým v potoku, je mi celkem líto Angličanů, žít v zemi kde se do lesa dá jet pouze korytem potoka nebo rozeklaným kaňonem musí být tvrdý život. Pro ostatní Evropu jsou terénní schopnosti kteréhokoliv SUV naprosto dostačující, pískovna a offroad vložky jsou pro offroady.

Věrni zůstanem! ;-)
28. 10. 2010 13:14
Re: pár poznámek
Záleží na pneumatikách:-) S X5 bych čekal v posteli či za bukem na první pluh...
Avatar - positivemind
27. 10. 2010 22:07
pár poznámek
Myslel jsem, že máš 35i :-)

Jak je na tom ten tvůj motor? Spotřeba, dynamika?