TEST Chevrolet Lacetti 1.8 CDX - z klanu černých elegánů
Pětidveřové Lacetti s designem od Giugiara je novodobý lidový automobil pro každého. Uspěje toto spotřební zboží v konzervativní Evropě, kde dominují hodnoty jako potěšení z jízdy, image značky nebo motor na naftu?
Univerzální značka největšího světového výrobce automobilů se už zabydluje v myslích Evropanů, loga Daewoo u prodejců byla vystřídána americkým stylizovaným symbolem Chevyho, ale auta zůstávají až na některé detaily korejská. Visačka Made in Korea už však nějaký čas není posměšné konstatování. Konkurenční ryze korejský koncern Hyundai-Kia si v Evropě vede více než dobře a další expanze je již do detailu naplánována. Americká cesta koncernu GM k Daewoo Motor se rozvinula v odvážné globální rozšíření značky Chevrolet.
S příchodem čínských automobilek se rýsuje příležitost pro korejské značky definitivně opustit roli outsiderů, kterou stále hrají u části zákaznické veřejnosti. Chevroletu k tomu schází dokončení generační obměny a nové vznětové motory. To první bude nějakou chvíli trvat, ale výchozí modelový program není rozhodně starým železem. Vývojové práce jedou naplno, stávající modely ve třídě mini, v kategorii malých vozů a v nižší střední třídě, úspěšně obsazují jak vyspělé, tak rozvíjející se trhy.
Automobilka prohlašuje, že ve svých automobilech hodlá použít právě tolik elektroniky a nové techniky, kolik je schopen zákazník ocenit a zaplatit. To se jeví, v době častých svolávacích akcí vozů i těch nejdražších značek, jako rozumná strategie. Chevrolet usiluje o průměrného zákazníka a těch je jak známo mnoho. Na starém kontinentě mu v radikálním rozšíření bude ještě několik měsíců bránit absence vznětového motoru, ale i na tom se v korejském vývojovém centru již tvrdě pracuje…
Lacetti: jedno jméno pro tři modely
Již v minulém roce prošel testem Chevrolet Lacetti SW, předtím ještě pod hlavičkou Daewoo se k nám na týden dostal model Nubira. S dnešním hatchbackem mají mnoho společných komponent a od loňska také sjednocené pojmenování Lacetti, ale zvenku zákazník snadno podlehne dojmu, že jde o zcela svébytné vozy. Mohou za to rozhodnutí korejské automobilky z posledních let, jejichž výsledkem bylo zadání designérských prací dvou příbuzných řad dvěma slavným studiím. Náš hatchback oblékl Giugiaro, sedan vznikl v dílně Pininfariny a kombi pak přímo v Koreji.
Rozměrný interiér, průměrný zavazadelník
Zvenku upoutá především čistě zpracovaná a sportovně působící záď. Vpředu jsou možná až příliš zaoblené světlomety, které se dnes už moc nenosí. Celek ale působí vyváženým dojmem, což lze připsat práci evropských designérů.
Ovládání? Jednoduché!
Pracoviště řidiče je jednoduché, uspořádání tří klasických přístrojů nelze nic vytknout. Ovládací páčky pod volantem jsou svým provedením i uspořádáním dědictvím minulosti, změn tohoto detailu se dočkáme nejdříve v příští generaci Lacetti. Přístrojová deska je v našem nejdražším provedení vyrobena v dvoubarevné kombinaci plastů, které zdobí imitace hliníku. Stejný motiv je i na volantu, který má příliš velký průměr a současně tenký věnec. Užitečné je ovládání rádia na volantu. Středovému panelu vytýkáme zbytečně nízko umístěný displej automatické klimatizace, který je navíc hůře čitelný. Vzhled kruhových ovladačů klimatizace ani způsob zabudování autorádia a měniče CD neodpovídají posledním designérským trendům, ale svůj účel bezezbytku plní a pravděpodobně jsou také levnějším řešením.
Příjemně tvarovaná sedadla mají dobré boční vedení, ale poněkud korejsky zvolený vzor čalounění, hodnotíme-li naše Lacetti s vědomím, že jde o vrchol řady s výbavou CDX (nyní již Platinum). Sedadlu řidiče nechybí nastavitelná bederní opěrka, po stranách sedadel jsou odkládací kapsy, na drobnosti lze použít také úložnou schránku mezi sedadly, brýle najdou své bezpečné místo ve schránce nad řidičovými dveřmi.
Jízda: komfort má přednost
Na rozdíl od středoevropských zvyklostí, dostává krátké Lacetti do vínku komfortně nastavené odpružení a tlumení. Tento Chevy se přes výmoly českých silnic a pravidelné dálniční nerovnosti přenáší s přehledem. Tato charakteristika je však provázena zhoršením ovladatelnosti v extrémních situacích. To se přirozeně měkké pružiny snadno stlačí, karosérie se rozhoupá a řidič tak má v náhlém vyhýbacím manévru co dělat, aby automobil uřídil. Stopu vede tento hatchback dobře, ale pořád je třeba počítat s většími náklony v zatáčkách.
Žádné velké řidičské zážitky za volantem Lacetti nečekejte. Na druhou stranu světový rodinný hatchback musí plnit svůj účel v mnoha odlišných podmínkách a asi správně přepokládáme, že nové trhy Chevroletu kam Lacetti míří, nebudou mít o mnoho lepší silnice než máme my. Zdá se nám, že mnoho automobilek zapomnělo, že v autech nejezdí pouze řidič, ale také cestující, pro které se sportovní jízdní vlastnosti, minimální náklony v zatáčkách, snížené podvozky a další předpoklady řidičova uspokojení, stávají utrpením v podobě natřásání tělesných schránek na sedadlech, fyzické námahy při překonávání bočních zrychlení atp. Komfortní Lacetti proto nemusí být krokem vedle.
Měkce působí také řazení, které má jemný chod řadící páky, ale i ve chvíli kdy je zařazena rychlost vykazuje páka značnou vůli, která může méně zkušeného řidiče přivést k pochybnostem co je vlastně právě zařazeno. Od čtveřice kotoučových brzd jsme čekali razantnější nástup, výraznější brzdný účinek si žádá vyšší sílu na pedálu. Řízení je poněkud degradováno velkým průměrem volantu, ale to opět zapadá do komfortního scénáře techniků Chevroletu. Jízda na dálnici nad českými rychlostními limity je provázena nejistotou, vyplývající z naladění odpružení a velkým účinkem posilovače řízení. Jízda v přímém směru i po méně kvalitním povrchu je zase plusem Lacetti.
Motor: čtyřválec 1.8 (90 kW)
V nabídce hatchbacků Lacetti figurují pouze šestnáctiventilové zážehové motory. Ten náš měl zdvihový objem 1799 cm3 a jistě půjde o okrajovou motorizaci hatchbacku. Dodáván je totiž jen s nejdražší výbavou CDX, proti hovoří navíc vyšší sazby povinného ručení. Výrazně větší zájem lze očekávat o základní motorizaci 1399 cm3 o nadprůměrném výkonu 70 kW při 6300 ot./min, zájemci o pružnější motorizaci pak zřejmě sáhnou po kompromisním motoru 1598 cm3, který dává 80 kW při 5800 ot./min.
Náš čtyřválec disponuje 90 kW v 5800 ot/min, točivý moment vrcholí hodnotou 165 Nm ve 4000 ot/min. Zvukový projev souvisí s požadavkem na dynamiku jízdy. Poklidné cestování, kdy se motor pohybuje pod hodnotou maxima kroutícího momentu, je provázeno tichým chodem čtyřválce, nad čtyřtisícovou hranicí proniká hluk motoru výrazně do interiéru. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 7,5 l se v našem případě vyšplhala na devítilitrovou hodnotu, zřejmě díky převaze městského provozu. Mimo město lze i s nejsilnějším hatchbackem Lacetti cestovat za 7-8 l / 100 km. Z hlediska spotřeby se jeví jako optimum motor 1,6 16V, který vykazuje shodné hodnoty spotřeby jako základní motor, ale s vyšší bezpečnostní výkonovou rezervou.
Motor 1.8 16V jsme testovali také ve větším Lacetti s karosérií kombi resp. sedan a tak nezbývá než konstatovat jeho nezvyklé chování. Na rozdíl od řady jiných asijských vozů tento nemá příliš v oblibě náročné zrychlování, raději se pod zátěží drží ve dříve nastavených otáčkách, kde díky svému objemu dokáže vzdorovat i náročným úkolům. Extrémně pomalu klesající otáčky po uvolnění plynového pedálu vyžadují podobně poklidný způsob řazení. Zkrátka s plným zatížením lze pohodlně cestovat na dovolenou se značnou výkonovou rezervou, ale sportovně orientovaný řidič bude z 90 kW trochu zklamán.
Závěr
Základní cena vozu | 333.333,- (1.4 70 kW, Star) |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 462.900,- (1.8 90 kW, Platinum) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 472.400,- |
Plusy
- vzhled
- komfortní odpružení
- nadbytek místa v interiéru
Mínusy
- nejisté chování vozu ve vysokých dálničních rychlostech
- podprůměrný objem zavazadlového prostoru
- větší průměr volantu
- omezený rozsah příplatkové výbavy