Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dlouhodobý test Hyundai i30 1,6 GDI: Na (opožděném) startu

Jiří Červenka
Diskuze (101)
Nová generace i30 nás o svých přednostech přesvědčila do té míry, že jsme odmítli ji vrátit.

Tento dlouhodobý test původně dlouhodobým být neměl. Když jsme na začátku února přebírali v Nošovicích novotou zářící Hyundai i30 druhé generace, byli jsme domluveni na měsíční zápůjčce. To je, pravda, o poznání více než obvyklých šest dnů od úterý do pondělí, ale dlouhodobý test jsme z toho udělali až dodatečně.

Na vlastní žádost

S blížícím se vrácením auta jsme totiž dospěli k poznání, že se nám s novou i30 koexistuje tak příjemně, až nás to samotné překvapuje, a zavolali jsme na tiskové oddělení společnosti Hyundai Motor Czech s dotazem, jestli by příliš nevadilo, kdybychom si auto nechali poněkud déle. Množné číslo je v předchozím souvětí použito proto, abych nemusel rovnou přiznat, že jsem to byl já, kdo si dokázal sám sebe na dalších pět měsíců představit za volantem levného hatchbacku korejsko-moravského původu.

Snad se to tak na první přečtení nejeví, ale toto je patrně ten nejzajímavější osobní postřeh, jaký vám k nové i30 vůbec dokážeme zprostředkovat. Když se z pozice člověka, který si každý týden může v podzemní garáži vybírat ze tří až čtyř nových aut, rozhodnete dobrovolně zvolit za svůj hlavní dopravní prostředek i-třicítku, zjevně to nemůže být špatné auto. A taky že není.

TEST Hyundai i30 1,6 GDI – Ostře sledovaný hatch

Nebudeme zde zdlouhavě opakovat, co už zaznělo v redakčním testu tohoto konkrétního exempláře, ale slušelo by se shrnout, čím nás i30 přesvědčila, že ji máme chtít používat až do začátku příštího školního roku. Především je tichá, a to i v dálničním tempu, kdy běžné šestnáctistovky nižší střední třídy obtěžují citlivé ucho zhýčkaného redaktora nepřeslechnutelným zvukem motoru i valivým hlukem od pneumatik. Odhlučnění podběhů snad není provedeno tak důsledně jako v Golfu, ale mezi cenově dostupnými hatchbacky segmentu C rozhodně patří k těm poctivějším. Hlavní zásluhu na vnímané kultivovanosti má ovšem motor.

hyundai testy hyundai testy

Atmosféricky plněná šestnáctistovka s přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním ventilů běží na čtyřválec velmi klidně a v kabině se neozývá nepříjemnými tóny ani v horní polovině otáčkoměru. Šestistupňová převodovka neznamená drastický pokles cestovních otáček: při 130 km/h motor točí 3500 ot./min., tedy jen o něco málo méně než běžné šestnáctistovky s pětistupňovými rychlostními skříněmi, ale díky efektivnímu využití odhlučňovací pěny přitom působí velmi tichým dojmem.

Také komfort odpružení je na výši, hlasitých ran do karoserie se obvykle nedočkáte ani na těch nejhorších zločinech tuzemských cestářů. Daní za měkčí uložení zadní nápravy je (což může někoho překvapit, ale skutečně to spolu souvisí) poněkud horší přesnost řízení, než na jakou jsme dnes zvyklí třeba od Golfu nebo Focusu. Přepnutí elektrického posilovače řízení na jiný ze tří dostupných režimů (Comfort, Normal, Sport) samozřejmě žádné zlepšení v tomto ohledu nepřinese, protože ani nemůže. Zajímavě to však ilustruje rozdíly v osobních preferencích: zatímco Lukáš Vaverka preferuje ze tří uvedených režimů ten nejsportovnější, mně se jako nepřirozenější jeví odezva řízení v módu Comfort. Řeč je samozřejmě výhradně o posilovém účinku, skutečná zpětná vazba od silnice zůstává stejná (=stejně slabá).

Úsporný i bez downsizingu

Spotřeba paliva pro nás byla na začátku velkou neznámou. Dokáže Hyundai s téměř starobyle „velkým“ motorem konkurovat supermoderním downsizovaným jednotkám evropské konkurence? Kupodivu naprosto bez problémů. Jedna z nejlepších věcí na novém autě (kterou bohužel běžný člověk mnohokrát v životě nezažije) je pozorovat, jak během prvních tisíců kilometrů klesá spotřeba.

hyundai testy hyundai testy

Zatímco krátce po svém příjezdu z Nošovic absolvovala i30 1,6 GDI moji pravidelnou denní trasu s indikovaným průměrem cca 8 l/100 km, s pěti tisíci na počitadle ujetých kilometrů jí za stejných podmínek stačí méně než sedm litrů! Cestou ze ženevského autosalonu jsme dokonce naměřili vynikajících 6,7 l/100 km, přestože na palubě cestovali tři muži se zavazadly na několikadenní cestu.

Související články

Při každodenním „normálním“ používání auta nabývá na důležitosti i komfortní výbava, která se nám při standardních testech trochu stírá. Hyundai nám poskytl vůz ve vskutku novinářské specifikaci, s koženým čalouněním, vyhřívanými sedadly a dokonce i zadní parkovací kamerou. Odemykání dveří tlačítkem je jedna z těch věcí, které, jakmile si na ně zvyknete, byste nejraději zavedli jako povinnou výbavu všech aut; naproti tomu xenony v podání Hyundai nás o svých přednostech zcela nepřesvědčily. Ještěže Bluetooth funguje bezchybně, rozumí si i s novějšími telefony a dokáže správně zobrazovat české znaky v telefonním seznamu.

TEST Hyundai i30 1,6 GDI vs. VW Golf 1,4 TSI

Hyundai používá systém, který vedle samotného telefonování podporuje také audio streaming neboli bezdrátový přenos hudby z telefonu do reproduktorů palubního audiosystému. Kvalita zvuku při tomto způsobu přehrávání není ovšem zázračná a pro výběr skladeb nebo další funkce musíte navíc manipulovat přímo s telefonem, což není pohodlné, natožpak legální. Lepší je využít USB vstup na středové konzole, který má pochopení pro zařízení standardu mass storage i pro iPhone.

Závady se prozatím žádné neprojevily, vždyť by to také po pěti tisících kilometrů byla pořádná ostuda. Jedinou uživatelskou nepříjemností je tak občasné slyšitelné vibrování vnitřního obložení B-sloupku na straně řidiče, které se objevuje v nevyzpytatelných intervalech a stejně nevyzpytatelně také mizí.

hyundai testy hyundai testy

Dílčí závěr? Při každodenním používání se i30 nové generace ukazuje být skutečně příjemnou společnicí a plně potvrzuje výsledek našeho srovnávacího testu, ve kterém si dokázala zachovat čest i při konfrontaci s nedostižným Golfem. Pro nadcházející období plánujeme několik srovnávacích testů s více i méně předvídatelnými soupeři, stejně jako prázdninové i pracovní výpravy do různých evropských končin. Uvidíme, jestli nám počáteční pozitivní dojmy vydrží i po několika měsících...

Jiří Červenka
Diskuze (101)
2. 5. 2012 09:53
Re: nedostižným Golfem
No je to tak. Jsem zvedavy v podstate na 2 veci.

Zaprve. Jestli korejci udrzi svuj raketovy vzestup na poli technologii a technickych trendu i do budoucna (= vyvinou si vlastni primovstrikove malolitrazni turbobenziny) a
Zadruhe. Jestli se jim nevrati jako bumerang za nejakych 5-6 let ty jejich velkoryse garance. Mozna pak u dalsich modelu uz ty garance snizi anebo to prestanou uznavat :-! Tuhle soucast jejich firemni politiky vidim jako nejvetsi riziko do budoucna. Pro spotrebitele samozrejme jen plus.
2. 5. 2012 07:32
Odkaz redakcii
STRČTE SI TIE SVOJE STARÉ ČLÁNKY ZA KLOBÚK !
29. 4. 2012 19:06
Spotřeba GDI
Ahoj, chci se zeptat jak to vypadá se spotřebou 1.6 gédéíčka ve vaší testované i30? Píšete že po 5000 km to kleslo z 8 l na necelích 7 l. Jak to vypadá ted? Protože se mi zdá že údaje o spotřebě konkrétně u tohodle motoru se hodně liší. Viz třeba test v Autotipu kde i30 testovali s Focusem, Golfem, C4 a M3. Tam ten motor za spotřebu moc nepochválili naměřili mu přes 8 l a vůbec nejmenší dojezd na nádrž. No tak nevim, byl bych rád kdybych věděl víc, Rozhoduju se mezi golfem comfort e. 1.2 tsi 77kw plus náká dovýbava takže cca necelích 400000kč, nebo počkat na do léta na i30 v combi s gdi motorem a s podobnou výbavou jako golf za cca 410000kč (za předpokladu že combi bude o 30000kč dražší než krátká i30, což mi říkal prodejce) vše ceníkové ceny bez případných slev. Vím že 1.2 tsi 77 kw se šestikvaltem dokáže být úsporná při lehké noze a dá se reálně jezdit kolem 6 l, ale zajímalo by mě jestli to dokáže po zajetí i gdi v i30? Dík za info!
2. 4. 2012 11:30
Re: motor 1,x MPI DOHC CVVT
Dekuji za informace a nazory.Hezky den.
Avatar - Ronault.
28. 3. 2012 15:39
Re: Vyber si i30!
Prostě sis vybral to levnější auto, no... na tom nic špatného není, jen netvrď, že máš to lepší auto, protože je levnější. doufám, že jsi s tím srovnaný.