Úvod do elektromobility v podání ElBlesku má tři kola a blíže ke skútru než autu. Odveze ale dva lidi docela daleko a dá se nabíjet i bez zásuvky v garáži.
ElBlesk se už před uvedením ponyho zabýval prodejem jiných elektrických vozítek. Tím nejlevnějším v nabídce je stroj pojmenovaný prostě jen tříkolka, za který si řekne o 139.970 Kč. Už na první pohled je zjevné, že tohle je jen kapotovaný skútr, vzhledově a použitými plasty trochu připomínající hračky z tržnice.
Po otevření dveří (jsou na obou stranách) se ale ukážou dvě běžné sedačky za sebou, s tříbodovým pásem vpředu a dvoubodovým vzadu. Tříkolka se ovládá řídítky jako skútr, uvnitř ale překvapí třeba elektricky stahovatelnými okny, couvací kamerou, rádiem s USB nebo topením. Ale také silným chemickým odérem, kterým byla proslulá starší čínská auta.
Dost místa pro dva Evropany
Zpracování je na první pohled nijaké, ale ono vlastně všechno lícuje docela slušně, nic nevrže a vše funguje, jak má. A dokonce se sem relativně pohodlně vejdou i dva dospělí Evropané. Jen už pak nezbude místo na žádná zavazadla, protože standardní kufr tahle věc prostě nemá.
Pod zadní sedačkou je umístěná baterie a pod ní u zadní nápravy elektromotor. Ten má výkon dle požadované varianty. V té úplně základní se totiž dá blesk řídit i bez řidičáku a má nejvyšší rychlost omezenou na 25 km/h. Právě o tu je podle ElBlesku největší zájem. Cílovkou jsou tady třeba důchodci, kteří už nemohou řídit běžná vozidla, nechtěli ale přijít úplně o mobilitu. No a kapotovaná tříkolka má výhodu v tom, že se dá používat celý rok.
Parametry závisí na variantě a baterii
Střední varianta má maximálku 45 km/h a můžou s ní jezdit i patnáctiletí. V našem případě jde o vlajkovou loď s 3 kW výkonu a maximem 60 km/h. Na výběr je ale i baterie. V základní ceně je 3,2kWh olověná, v našem případě je uvnitř 5kWh li-ion za příplatek 39.970 Kč.
Zajímavou variantou je ale možnost připlatit si stejných 39.970 Kč za lehčí, 3,6kWh baterii li-ion (20 kg), kterou lze vyjmout a nabít třeba doma. Do tříkolky se vejdou až tři (jen dvě pak ale jdou vyjímat), maximální kapacita je tedy 10,8 kWh. Vzhledem k nízké váze a výkonu je spotřeba minimální a i s našimi 5 kWh by se reálně dalo ujet kolem 100 kilometrů.
Na otočení akcelerátoru reaguje blesk mrštně, kupředu se vydává až se skokem. Pak ale jeho nadšení poněkud opadne a k maximálním 58 km/h se už dostává spíše vlažně. Pro běžný městský provoz to je vlastně postačující, jen si musíme v některých rychlejších ulicích zvykat, že jsme brzdou provozu. Na kvalitním povrchu tříkolka jede hezky a je překvapivě stabilní.
Tuhá zadní náprava a horší výhled
Tuhá zadní náprava ale znamená skok na každé větší nerovnosti, na kostkách se celá tříkolka třese a silnější boční vítr s ní dokáže zamávat. Řízení není příliš citlivé, po chvilce zvykání je ale tříkolka obratná, otočí se na pětníku a především se úplně všude vejde. Parkování usnadňuje i slušná couvací kamera.
Zásadní výtku tak máme jen jednu. Sloupky kolem oken jsou velmi tlusté, ukrývá se totiž pod nimi rám. Zadní okno je tak malé a nízko, že pro nás vlastně neexistuje. Stejně tak boční zrcátka, která se ztrácejí za sloupky a není v nich moc vidět.
Při jízdě je tak narozdíl od skůtru výhled poněkud limitovaný a musíme naklánět hlavu dokola. Pro postavy nižší než redaktorových 187 cm ale může být situace o kus lepší. Do Prahy nám proto tříkolka úplně nepasuje, jako přibližovadlo na venkově, použitelné za každého počasí, ale může být skvělá.
Plusy
- Slušný dojezd
- Relativně prostorné
Minusy
- Špatný výhled
- Tuhý podvozek
- Zápach v kabině
Základní údaje výrobce | |
Motor | elektromotor umístěný vzadu |
Výkon | 3 kW |
Pohon | zadních kol |
Převodovka | samočinná 1° |
Nejvyšší rychlost | 58 km/h |
Kapacita baterie | 5 kWh |
maximální dojezd | 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5 kWh/100 km |
Délka x šířka x výška | 2320 x 1220 x 1500 mm |
Rozvor náprav | 1645 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 300/191 kg |
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného | 0/0 kg |
Standardní pneumatiky | 135/75 R12 |
Objem kufru | neudán |
Celková záruka | 2 roky/15 000 km |
Nejlevnější ElBlesk Tříkolka (3,2 kWh kW) | 139 970 Kč |
Nejlevnější ElBlesk Tříkolka 5 kWh | 179 940 Kč |
Testovaný vůz | 179 940 Kč (verze Tříkolka 5 kWh) |