Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500L Living a Trekking: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (87)
Fiat 500L přichází ve dvou nových verzích: jedna míří na zákazníky s aktivnějším stylem života, ta druhá pak na zájemce o kompaktní a přitom velmi praktický vůz.

Příběh jménem Fiat 500L se odvíjí dál a to hned dvěma novými kapitolami. V první, méně výrazné, jde o oplastování a patnáctimilimetrové zvýšení, ve druhé o mnohem zajímavější sedmimístný interiér. Nejprodávanější kompaktní MPV v Evropě (podle květnových tabulek) se tak zase může těšit na rostoucí čísla.

500L Living

Pětistovka roste dál. Verze Living je dlouhá 4352 milimetrů, široká 1784 mm a vysoká 1667 mm; auto je tak o 205 milimetrů delší než „mateřský“ model 500L. Oproti němu však do svých útrob dokáže pojmout dokonce sedm pasažérů, byť objednat si lze i pětimístnou variantu.

Jak asi tušíte, zázraky se nedějí a zadní sedadla jsou určena téměř výhradně dětem. Dospělý, 180 centimetrů vysoký člověk se na ně sice také usadí, z hlediska delšího cestování jde o vysloveně nouzové řešení. I tak je ale u rodinného auta, kterým Living většinou bude, tato možnost, být připraven na „nečekané“, velmi příjemná.

Zavazadelník umí nabídnout neuvěřitelný základní objem 638 litrů a to při sedadlech druhé řady posunutých co nejvíc vepředu. V tu chvíli se na ně dospělí lidé pohodlně neusadí, takže pokud chcete vozit lidi v klidu a pohodě, bude vás zajímat spíše hodnota při sedadlech posunutých vzad, tedy 560 litrů. Popravdě, objemu srovnatelnému s Octavií Combi se na pohled nechce věřit, byť na tiskové konferenci jasně zaznělo, že je to hodnota měřená po plato. Po sklopení zadních sedadel (sedáky se dají vyklopit vpřed) vznikne prostor o velikosti 1708 litrů, při převážení dlouhých břemen se zase velmi hodí možnost sklopení opěradla spolujezdce vpřed.

Testovací trasy v okolí Milána nevedly zdaleka jen po kvalitních okreskách, takže jsme měli možnost vyzkoušet, jak se italský jezevčík umí popasovat se silnicemi českého typu.

Jízdně je na tom 500L Living překvapivě dobře, podélné i příčné nerovnosti filtruje díky novým tlumičům s progresivním útlumem pečlivě a v běžných zatáčkách se karoserie téměř nenaklání. Brzdy jsou hodně ostré, při sešlápnutí pedálu reagují skokově, čímž zabíjejí jakoukoliv dávkovatelnost. Auto vážící 1,4 tuny nerozhodí ani rychlá změna jízdního pruhu, výraznější zadní převis (při zachování původního rozvoru 2612 mm) jsou však při svižnější jízdě jasně cítit.

Řízení nadšencům sportovní jízdy nemá co nabídnout, dámy a slečny se však mohou těšit na režim posilovače „City“, díky kterému zaparkují bez jakékoliv námahy. Když už jsme u parkování, 500L Living umí být vybaven couvací kamerou.

Pod kapotou Livingu pracovala dieselová šestnáctistovka Multijet II o výkonu 77 kW a s velmi slušným maximálním momentem 320 N.m. Motor je poměrně dobře utlumen, oproti minulé generaci Multijetů se může pochlubit znatelně měkčím chodem. Turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek (variabilní je k mání pro menší diesel 1.3) nepotřebuje moc času k nadechnutí, motor dobře funguje už od 1.500 min-1 a vy tedy máte k dispozici více než dva tisíce využitelných otáček před sebou. Šestistupňový manuál, spojený s tímto motorem, má dobře vymezené dráhy, byť jejich délka je (i vzhledem k vysoké řadičce, kterou podle vzhledu patrně vymýšleli u nás v Kyjově) větší než u velké většiny ostatních vozů. Spotřeba se drží ve velmi příjemných mezích – ležérní jízda znamená pokoření pětilitrové hodnoty, svižnější splynutí s „nervózními“ italskými dodávkáři a příjezd do centra Milána zvýšil odběr o dva litry na stále hezkých sedm litrů nafty na 100 km.

Řada 500 již tradičně sází na široké možnosti individualizace vzhledu a 500L Living není výjimkou. V nabídce bude 19 barevných provedení karoserie (z čehož 11 použije dvoubarevnou kombinaci), 15 druhů kol a šest barevných variant interiéru.

Fiat 500L Living bude, stejně jako jeho kratší sourozenec, vyráběn v srbské továrně Kragujevac. Ještě do konce roku 2013 se v nabídce objeví i silnější 1.6 MultiJet II (88 kW) a přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka o stejném výkonu.

Fiat 500L Living- Základní technické údaje
Motor 0.9 Turbo TwinAir 1.3 MultiJet II 1.6 MultiJet II
Převodovka 6M 5M 6M
Zdvihový objem [cm3] 875 1248 1598
Válce/ventily 2/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/5500 62/3500 77/3700
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 145/2000 200/1500 320/1750
Max. rychlost [km/h] 179 167 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,0 15,6 12,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 4,2 4,5
Pohotovostní hmotnost [kg] 1290 1315 1395

500L Trekking

Pokud chcete jezdit do přírody, nicméně příliš daleko z prašných cest se stejně s autem neodvažujete, mohl by se vám zamlouvat model 500L Trekking. Ten hraje na moderní plastovou offroad notu, byť jeho jedinou kvalifikací pro jízdu mimo silnice je vypínatelný systém Traction+. Není třeba otevírat strojařská skripta, jde o poměrně triviální přibrzďování protáčejícího se kola tak, aby druhé kolo v záběru bylo schopno, diferenciálu navzdory, pohnout autem kupředu. Systém je vázaný na nevypínatelné ESP, kontrolu prokluzu (ASR) jde vypnout.

Trekking dostal do vínku standardně pneumatiky M+S, to aby výlet mimo zpevněný asfalt neskončil ještě dřív, než začal. Navíc se hodí i zvýšená odolnost těchto gum proti proražení, ve srovnání s klasickými letními specifikacemi. Světlá výška Trekkingu se zvýšila o 15 milimetrů, auto zatížené maximální přípustnou hmotností se může pochlubit světlostí 145 mm.

Video se připravuje ...

Inženýři museli, kvůli vyšší výšce, sáhnout k lehce tužšímu uložení náprav, přitvrzení pružin a odlišnému naladění tlumičů. Po přesednutí z Livingu nám Trekking připadal podvozkově o něco méně příjmený. Při náhlých změnách směru se auto déle usazovalo ve stopě a ani filtrování nerovností se nám nezdálo na stejné úrovni.

Hodně zajímavá byla zkušenost s dvouválcem TwinAir, který náš testovaný Trekking poháněl. V menších Fiatech sympatický motor se do Trekkingu příliš nehodí, s autem má hodně práce a při rozjezdu si musíte dávat opravdu dobrý pozor, aby se dvouválec nezakuckal. Převodovka, spojená s tímto motorem má taktéž šest rychlostí pro jízdu vpřed, nicméně její přesnost nedosahovala kvalit naftového Livingu.

Na ten ostatně nestačila ani spotřeba. I při poklidné jízdě jsme se nedostali pod šest litrů, snaha o občasné předjetí (spojené s trpělivým ždímáním všech dostupných koní) vyvrcholila údajem překračujícím deset litrů. Ani downsizing se nemá přehánět, zvlášť u velkých a relativně těžkých aut.

U verze Trekking očekáváme příplatek oproti 500L zhruba 20 tisíc Kč, u Livingu o deset tisíc víc. Oficiální ceny platné pro český trh zveřejní Fiat na začátku září, následně se k dealerům dostanou první vozy určené k prodeji.

Fiat 500L Trekking- Základní technické údaje
Motor 0.9 Turbo TwinAir 1.3 MultiJet II 1.6 MultiJet II 1.4 16V FIRE
Převodovka 6M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 875 1248 1598 1368
Válce/ventily 2/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/5500 62/3500 77/3700 70/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 145/2000 200/1500 320/1750 127/4500
Max. rychlost [km/h] 173 160 175 165
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 15,3 12,0 13,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 4,3 4,7 6,4
Pohotovostní hmotnost [kg] 1270 1305 1375 1255



Aleš Jungmann
Diskuze (87)
Avatar - PlumJelinek
15. 7. 2013 23:35
Re: Motory
Hyundai a Kia používají kůži, je sice hodně levná a působí až plastově - zvlášť na volantu, kterého se dotýkáš prakticky neustále, ale opravdu je to kůže. Podobnou kůži používá i Škoda Rapid, některý Seaty a nově od MR 2013 taky Fabia (kromě tříramenného perforovaného volantu)
15. 7. 2013 23:22
Re: Mno....
no asi to bude podobny jako ty oplastovany sragory z boleslavi
15. 7. 2013 23:05
Re: Motory
Smutne ale pravdive, jinak pred 2 tydny jsem jel po polske dalnici, kde je povolena rychlost 140 a i pri 105 jsem vetsinu aut predjizdel, pri vyssi rychlosti uz temer vsechny. >:D
Avatar - KANKUNEN
15. 7. 2013 15:13
Re: Auto pre 4%.
Mohlo to být pěkné auto, kdyby to nemělo vykradený design 500. Časem se retro zprotiví a další model nebude mít na co navázat.
Avatar - PeterLuk
15. 7. 2013 10:55
Re: Motory
Podľa slovenského konfigurátora má DS3 dotykový displej za príplatok/štandardne v najvyššej výbave Ultra Prestige. ;-)