TEST Ford C-MAX 1.6 EcoBoost – Zapomeňte na diesel
Po lidovém turbodieselu 1,6 TDCi (85 kW) se k testu dostavil C-Max ze zcela opačného konce nabídky a my jsme byli natěšení na momentálně nejlepší podvozek v MPV nižší střední třídy.
Nejsilnější motorizace má sice skromný objem 1596 cm3, ale díky moderní motorářské technice dává v tomto segmentu velmi nadprůměrných 134 kW, ale hlavně 240 Nm ve snovém otáčkovém pásmu 1600 až 5000 min-1.
Není divu, že v disciplíně jízdní dynamika tento C-Max papírově snadno porazí všechny turbodiesely, včetně dvoulitrů. To ale není zdaleka vše!
Jsem rodinné ST
Nabídka zážehových motorizací v C-Maxu vypadá na první pohled dost nudně – samé šestnáctistovky! Jenže až detailnější načtení tabulky technických dat odhalí, že realita je spíše příslibem zábavy. Po dvou výkonových verzích atmosférické 1,6 Ti-VCT se 77 a 92 kW už následují oba EcoBoosty.
Naše první zkušenost byla velmi pozitivní, ale znáte to, pár desítek kilometrů na pečlivě vybraných trasách pro mezinárodní novinářské prezentace nemusí říci o autě úplnou pravdu. Naopak týden odježděný po Česku je prověrkou z těch nejreálnějších.
ford testy mpv Start pomocí tlačítka podivně ukrytého očím řidiče za tlustým věncem volantu je ještě celkem nenápadný a ve stejném duchu probíhá i rozjezd. Jestli od nejsilnější motorizace očekáváte problematický odpich na křižovatce, můžeme vás uklidnit. Spojka se ovládá dokonce snáze než ve stejně motorizovaném Focusu, je tolerantní k nepřesnému okamžiku sepnutí a motor tak jen málokdy začátečníkům zhasne. C-Max 1,6 EcoBoost jednoduše zůstává rodinným autem, které s klidem půjčujte manželce.
Už krátce nad volnoběhem ukazuje EcoBoost svou nejsilnější stránku – mohutnou zásobu točivého momentu s gradujícím průběhem výkonové křivky. Je v podstatě jedno, jestli začínáte akcelerovat z 1500, 3000 nebo 4500 min-1, chuť motoru jít do otáček je obdivuhodná, podobně jako síla, kterou se do malého objemu podařilo soustředit.
Na zajímavé parametry přeplňovaných motorů jsme si už téměř zvykli a začínáme je téměř vyžadovat. Pravé umění však tkví v řízení dynamiky motoru, jeho spojení s převodovkou a vnímání projevu z místa řidiče. Právě v tom vidíme další silnou stránku tohoto Fordu.
Eliminace prodlevy turbodmychadla došla tak daleko, že ji v praxi jen těžko zaznamenáte. Síla motoru je k dispozici okamžitě, v nižších otáčkách pouze nemáte tolik výkonu jako mezi 4000 a 6000 min-1. Překvapivé je, že motor neprotestuje, ani když jej pošlete za 6000 min-1, což turbomotory ještě před několika lety vůbec neuměly. To vše je provázeno kultivovaným během, prostým vibrací a zvukem, který ve městě prakticky neslyšíte a mimo něj nebo na dálnici rozhodně neruší i když jedete hodně svižně.
Nyní by mohly pokračovat ódy na podvozek, ale v podstatě bychom jen opakovali závěry prvního testu. Tedy alespoň stručně: Ford v tomto MPV přivedl spojení komfortu a ovladatelnosti k hranici dokonalosti. Se 17palcovými koly tlumí auto ukázkově většinu běžných nerovností, přiměřeně se naklání, ale zůstává při tom skvěle čitelné a výborně ovladatelné. Řízení patří ke špičce mezi těmi, které dnes mají elektrický posilovač a absolutorium mu patří zřejmě i mezi vozidly kategorie MPV. O brzdách bychom mohli mluvit úplně stejně…
Spotřeba – Skoro jako u Focuse
Vyšší stavba karoserie a hmotnostní nárůst proti Fosucu se naštěstí na spotřebě takřka neprojevuje. Ve 130 km/h sice motor C-Maxe točí 3050 min-1, zatímco ve Focusu jen 2900 min-1, ale spotřeba poskočila ze 7,2 l/100 km (Focus) na stále velmi dobrých 7,5 l/100 km (C-Max). Připomínáme, že první testovaný C-Max 1,6 TDCi uměl stotřicítku se 6,6 l/100 km. EcoBoostu hraje do karet nižší hluk, nulové vibrace, jednodušší ovládání (točivý moment v širokém otáčkovém písmu) a podstatně lepší dynamika.
Úsporná jízda s průměrem 100 km/h znamená v případě C-Maxe odběr 5,8 l/100 km a přibližně 2400 min-1.
Celkový průměr atakující 8 l/100 km považujeme za výbornou hodnotu, zejména když uvážíme, že na trhu není mnoho MPV-konkurentů, kteří by v této třídě umožňovali akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,5 s!
Maxi-Focus
Testovací termín C-Maxe následoval po testu Focusu, což s sebou přineslo zajímavé srovnání. Závěr z něj je jednoduchý: Komu se zdá být nový Focus stísněný, může bez obav přestoupit do C-Maxe.
Z hlediska jízdních vlastností nepřicházíte téměř o nic, C-Max je jen o něco pohodlnějším autem, radost z jízdy je ale v rámci segmentu příkladná. Vyšší karoserie je prostornější, vzdušnější a přehlednější při jízdě ve městě i při parkování.
V rámci třídy najdete hned několik větších interiérů, ale Ford se jednoduše nenechal zlákat růstovými závody a nechal prostorové možnosti krátkého C-Maxe přesně mezi Focusem Kombi a Grand C-Maxem.
První cena vozu | 399.900,- (1.6 Duratec Ti-VCT, 77 kW, Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 563.900,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium) |
Základní cena testovaného vozu | 563.900,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 658.700,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium) |
Plusy
- Vynikající jízdní vlastnosti
- Perfektní řízení
- Přesné řazení
- Odhlučnění kabiny
- Dobré tlumení běžných nerovností
- Výhled šikmo vpřed
- Dobrá dynamika i spotřeba motoru
Minusy
- Méně místa v interiéru
- Menší kufr
- Smekavé ovladače klimatizace
- Příliš výrazné profilování věnce volantu
- Komplikované a fyzicky náročné sklápění a vyjímání sedadel