TEST Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT - Nejsilnější FieSTa
Je to vpravdě nelehký úkol, snažit se alespoň částečně zaplnit mezeru, která se v portfoliu Fordu po ukončení výroby Fiesty ST minulé generace objevila. Zážehová atmosférická šestnáctistovka se však nevzdává a vyráží se svými 88 kW do boje.
Ano, s přehledem nejsilnější Fiesta současnosti nabízí výkon "pouhých" 120 koní, což je u relativně sportovně orientované značky škoda. V Německu a Británii prezentované provedení s 99 kW prý zatím Češi nedostanou. Agregát 1,6 Ti-VCT u nás hraje roli vlakové lodi, když je nabízen pouze v nejdražší výbavě Titanium. To o 13.500,- dražší vznětový Duratorq 1,6 TDCi je k mání i v levnější výbavě ECOnetic.
ford testy malevozy Pojďme se ale už zaměřit čistě na testovaný vůz. První co vás asi zaujme je netradičně sladěný exteriér a interiér vozu a to díky sadě Individual a speciálnímu laku Hot Magenta.
Díky Individualu jsme se na palubě mohli těšit ze sportovních sedadel, jemného koženého čalounění sedadel Windsor ve vínovo-stříbrné barevné kombinaci s logem "Individual", kůží čalouněných výplní dveří a nebo konečně z tlustého volantu, hlavice řadicí páky a madla ruční brzdy obšitých kůží v (opět) vínové barvě. Velmi zajímavý paket stojí sice 50 tisíc Kč, interiér však následně působí opravdu dobrým, snad se dá říci i prémiovým dojmem.
Navíc to sladění barev...zde budete jednoznačně sbírat body za styl. A i za pohodlí, protože sedadla jsou opravdu velká a sedáky dostatečně dlouhé (i vzadu), což nebývá u malých vozů rozhodně zvykem.
Motor
V záplavě vínové kůže vám však přesto neunikne fakt, že Ford nabízí ke svému nejsilnějšímu motoru pouze pětistupňovou manuální převodovku. Šest stupňů zkrátka nyní ve Fiestě nenajdete a to ani u již zmiňované nejsilnější (70 kW) vznětové verze. Každopádně je to škoda, motor se zhruba tunovým vozem hýbe hodně slušně a díky dálniční šestce by mohli konstruktéři poskládat nižší rychlosti o něco blíže k sobě. Sprint z klidu na stovku za 9,9 sekundy tak na papíře nevypadá nikterak světoborně, v praxi je však Fiesta opravdu příjemně svižná.
Motor 1,6 Ti-VCT nabídne sympatickou gradaci výkonu s otáčkami, přičemž zátah v horní třetině spektra využitelných otáček lze bez ostychu hodnotit jako sportovní. Ve čtyřech tisících už navíc máte k dispozici i všech 152 Nm, kterými šestnáctistovka disponuje a řidič si tak může vychutnat vzrůstající příval síly až k červenému poli, začínajícímu na šesti tisících. Na dálnici však znatelně chybí šestka, s ní by se podařilo snížit jak spotřebu, tak hluk motoru. Ten má sice ve vysokých otáčkách poměrně příjemný, drzý zvuk, při otáčkách tuzemského dálničního maxima však svým déletrvajícím projevem posádku spíše obtěžuje. To je ale asi jediná výtka, která může k převodovce mířit – její dráhy jsou jinak dobře vymezeny, gumové odpory nebo drhnutí Fiesta nezná a i dráhy řazení jsou adekvátní. S masivní řadicí pákou si bude rozumět i ten, kdo již nevydržel čekat na Fiestu ST.
ford testy malevozy Doplňme ještě odečtené údaje týkající se spotřeby. Tak tedy, při reálné rychlosti 100 km/h odečteme z přístrojového panelu 3000 min-1 a palubní počítač ukáže spotřebu 5,6 litru naturalu na 100 kilometrů. Zrychlení na reálných 130 km/h pak znamená nárůst otáček až na 3600 min-1 a spotřebu 7,7 litrů na sto ujetých kilometrů. Po městě jsme se pohybovali za zhruba osm litrů. A ještě poslední postřeh směrem k motoru, než přejdeme na jízdní vlastnosti. Za studena nám totiž agregát dosti výrazně cukal, věříme však tomu že nešlo o nějaký problém s řídící elektronikou ale že na vině byla kvalita paliva.
Jízda
Konečně je tu část věnovaná jízdním vlastnostem, tedy část, na kterou se Fiesta s příplatkovým sportovním podvozkem jistě velice těší. A má proč. Díky nepřeposilovanému a citlivému řízení je radost protáhnout Fiestu 1,6 Ti-VCT po okreskách. Vůz je stabilní, živě však reaguje na řidičovo podněty a hravá přetáčivost po ubrání plynu mu také není cizí. Navíc je zde stále ještě (naštěstí) mechanická ruční brzda s měkoučkým madlem, která vás doslova vybízí k akci. Náklony jsou rozumné, stopu malý vínový hatchback dokáže (pokud chcete) držet překvapivě usilovně a sedačky nabídnou i příjemnou porci bočního vedení. Přáli bychom si snad jen o něco nižší posaz, jenomže to už o voze přemýšlíme spíše jako o hot-hatchi než jako o luxusní, sportovností přikrášlené verzi.
Jenže je tu ještě odvrácená tvář podvozku. Jeho nesporné kvality si totiž budete moci užívat jen na rovném asfaltu, jakákoliv díra se okamžitě ohlásí nepěknou ránou a tak bude vaše sportování po českých silnicích vypadat spíše jako marná kličkovaná mezi výmoly. Dvakrát jsme během testu vjeli v noci do díry a ozvala se tak nepěkná rána, že jsme raději zastavili a šli zkontrolovat příplatkové šestnáctipalcové pneumatiky o rozměru 195/45. Například na kostkách sice cítíte sportovnost podvozku, komfort tlumení je však relativně ucházející; velkým problémem jsou tak pouze větší díry, které vás v sedadlech doslova nakopnou.
Výsledkem je bohužel občasné povrznutí interiéru, který (byť je hodnotný a dobře sestavený) si s tvrdým podvozkem logicky moc nerozumí. Je také potřeba zvyknout si na nastavení brzdového pedálu, kdy se zhruba do poloviny nic moc neděje a až pak následuje výraznější zpomalení. V praxi je tak třeba na pedál šlapat o něco více i třeba při popojíždění v koloně.
Závěr
Fandové staré Fiesty ST mohou v klidu dále čekat na novou ST, 1,6 Ti-VCT je nejspíše nezaujme. Pokud však netoužíte po vysokých výkonech a stačí vám sportovně naladěný podvozek, máte rozhodně důvod zajít si k dealerovi Fiestu zkusit. Tedy pokud jsou splněny dvě zásadní podmínky – jezdíte po ucházejících komunikacích a nemáte hluboko do kapsy, protože verze vybavená motorem 1,6 Ti-VCT je v duchu své vlajkovosti poměrně drahá, byť přichází s velice dobrou výbavou.
Nezapomeňme také na styl, protože toho díky dlouhému seznamu příplatkové výbavy můžete mít opravdu hodně. Výsledná cena vozu tomu však více než odpovídá.
JAKE.AUTO.CZ: FORD FIESTA (všechny články a testy aktuální generace)
První cena vozu | 224 190,- Kč (1.25 3D Ambiente, 44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 379 690,- Kč (1.6 Ti-VCT 3D Titanium, 88 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 394 690,- Kč (1.6 Ti-VCT 5D Titanium, 88 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 569 990,- Kč (1.6 Ti-VCT 5D Titanium, 88 kW) |
Plusy
- Pohodlná, velká sedadla
- Dynamika motoru
- Jízdní vlastnosti na rovném povrchu
- Přesné řízení
- Kvalitní interiér
Mínusy
- Méně místa vzadu
- Tvrdý podvozek, občasné vrznutí
- Zhoršený přístup do kufru
- Pouze pětistupňová převodovka