Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT - Nejsilnější FieSTa

Aleš Jungmann
Diskuze (8)
Čekání na nástupce Fiesty ST má zkrátit verze 1,6 Ti-VCT. Uspokojí sportovně naladěné řidiče?

Je to vpravdě nelehký úkol, snažit se alespoň částečně zaplnit mezeru, která se v portfoliu Fordu po ukončení výroby Fiesty ST minulé generace objevila. Zážehová atmosférická šestnáctistovka se však nevzdává a vyráží se svými 88 kW do boje.

Ano, s přehledem nejsilnější Fiesta současnosti nabízí výkon "pouhých" 120 koní, což je u relativně sportovně orientované značky škoda. V Německu a Británii prezentované provedení s 99 kW prý zatím Češi nedostanou. Agregát 1,6 Ti-VCT u nás hraje roli vlakové lodi, když je nabízen pouze v nejdražší výbavě Titanium. To o 13.500,- dražší vznětový Duratorq 1,6 TDCi je k mání i v levnější výbavě ECOnetic.

ford testy malevozy ford testy malevozy Pojďme se ale už zaměřit čistě na testovaný vůz. První co vás asi zaujme je netradičně sladěný exteriér a interiér vozu a to díky sadě Individual a speciálnímu laku Hot Magenta.

Díky Individualu jsme se na palubě mohli těšit ze sportovních sedadel, jemného koženého čalounění sedadel Windsor ve vínovo-stříbrné barevné kombinaci s logem "Individual", kůží čalouněných výplní dveří a nebo konečně z tlustého volantu, hlavice řadicí páky a madla ruční brzdy obšitých kůží v (opět) vínové barvě. Velmi zajímavý paket stojí sice 50 tisíc Kč, interiér však následně působí opravdu dobrým, snad se dá říci i prémiovým dojmem.

Navíc to sladění barev...zde budete jednoznačně sbírat body za styl. A i za pohodlí, protože sedadla jsou opravdu velká a sedáky dostatečně dlouhé (i vzadu), což nebývá u malých vozů rozhodně zvykem.

Motor

V záplavě vínové kůže vám však přesto neunikne fakt, že Ford nabízí ke svému nejsilnějšímu motoru pouze pětistupňovou manuální převodovku. Šest stupňů zkrátka nyní ve Fiestě nenajdete a to ani u již zmiňované nejsilnější (70 kW) vznětové verze. Každopádně je to škoda, motor se zhruba tunovým vozem hýbe hodně slušně a díky dálniční šestce by mohli konstruktéři poskládat nižší rychlosti o něco blíže k sobě. Sprint z klidu na stovku za 9,9 sekundy tak na papíře nevypadá nikterak světoborně, v praxi je však Fiesta opravdu příjemně svižná.

Motor 1,6 Ti-VCT nabídne sympatickou gradaci výkonu s otáčkami, přičemž zátah v horní třetině spektra využitelných otáček lze bez ostychu hodnotit jako sportovní. Ve čtyřech tisících už navíc máte k dispozici i všech 152 Nm, kterými šestnáctistovka disponuje a řidič si tak může vychutnat vzrůstající příval síly až k červenému poli, začínajícímu na šesti tisících. Na dálnici však znatelně chybí šestka, s ní by se podařilo snížit jak spotřebu, tak hluk motoru. Ten má sice ve vysokých otáčkách poměrně příjemný, drzý zvuk, při otáčkách tuzemského dálničního maxima však svým déletrvajícím projevem posádku spíše obtěžuje. To je ale asi jediná výtka, která může k převodovce mířit – její dráhy jsou jinak dobře vymezeny, gumové odpory nebo drhnutí Fiesta nezná a i dráhy řazení jsou adekvátní. S masivní řadicí pákou si bude rozumět i ten, kdo již nevydržel čekat na Fiestu ST.

ford testy malevozy ford testy malevozy Doplňme ještě odečtené údaje týkající se spotřeby. Tak tedy, při reálné rychlosti 100 km/h odečteme z přístrojového panelu 3000 min-1 a palubní počítač ukáže spotřebu 5,6 litru naturalu na 100 kilometrů. Zrychlení na reálných 130 km/h pak znamená nárůst otáček až na 3600 min-1 a spotřebu 7,7 litrů na sto ujetých kilometrů. Po městě jsme se pohybovali za zhruba osm litrů. A ještě poslední postřeh směrem k motoru, než přejdeme na jízdní vlastnosti. Za studena nám totiž agregát dosti výrazně cukal, věříme však tomu že nešlo o nějaký problém s řídící elektronikou ale že na vině byla kvalita paliva.

Jízda

Konečně je tu část věnovaná jízdním vlastnostem, tedy část, na kterou se Fiesta s příplatkovým sportovním podvozkem jistě velice těší. A má proč. Díky nepřeposilovanému a citlivému řízení je radost protáhnout Fiestu 1,6 Ti-VCT po okreskách. Vůz je stabilní, živě však reaguje na řidičovo podněty a hravá přetáčivost po ubrání plynu mu také není cizí. Navíc je zde stále ještě (naštěstí) mechanická ruční brzda s měkoučkým madlem, která vás doslova vybízí k akci. Náklony jsou rozumné, stopu malý vínový hatchback dokáže (pokud chcete) držet překvapivě usilovně a sedačky nabídnou i příjemnou porci bočního vedení. Přáli bychom si snad jen o něco nižší posaz, jenomže to už o voze přemýšlíme spíše jako o hot-hatchi než jako o luxusní, sportovností přikrášlené verzi.

ford testy malevozy ford testy malevozy

Jenže je tu ještě odvrácená tvář podvozku. Jeho nesporné kvality si totiž budete moci užívat jen na rovném asfaltu, jakákoliv díra se okamžitě ohlásí nepěknou ránou a tak bude vaše sportování po českých silnicích vypadat spíše jako marná kličkovaná mezi výmoly. Dvakrát jsme během testu vjeli v noci do díry a ozvala se tak nepěkná rána, že jsme raději zastavili a šli zkontrolovat příplatkové šestnáctipalcové pneumatiky o rozměru 195/45. Například na kostkách sice cítíte sportovnost podvozku, komfort tlumení je však relativně ucházející; velkým problémem jsou tak pouze větší díry, které vás v sedadlech doslova nakopnou.

Výsledkem je bohužel občasné povrznutí interiéru, který (byť je hodnotný a dobře sestavený) si s tvrdým podvozkem logicky moc nerozumí. Je také potřeba zvyknout si na nastavení brzdového pedálu, kdy se zhruba do poloviny nic moc neděje a až pak následuje výraznější zpomalení. V praxi je tak třeba na pedál šlapat o něco více i třeba při popojíždění v koloně.

Závěr

Fandové staré Fiesty ST mohou v klidu dále čekat na novou ST, 1,6 Ti-VCT je nejspíše nezaujme. Pokud však netoužíte po vysokých výkonech a stačí vám sportovně naladěný podvozek, máte rozhodně důvod zajít si k dealerovi Fiestu zkusit. Tedy pokud jsou splněny dvě zásadní podmínky – jezdíte po ucházejících komunikacích a nemáte hluboko do kapsy, protože verze vybavená motorem 1,6 Ti-VCT je v duchu své vlajkovosti poměrně drahá, byť přichází s velice dobrou výbavou.

Nezapomeňme také na styl, protože toho díky dlouhému seznamu příplatkové výbavy můžete mít opravdu hodně. Výsledná cena vozu tomu však více než odpovídá.

JAKE.AUTO.CZ: FORD FIESTA (všechny články a testy aktuální generace)

ford testy malevozy ford testy malevozy

První cena vozu 224 190,- Kč (1.25 3D Ambiente, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 379 690,- Kč (1.6 Ti-VCT 3D Titanium, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu 394 690,- Kč (1.6 Ti-VCT 5D Titanium, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 569 990,- Kč (1.6 Ti-VCT 5D Titanium, 88 kW)

Plusy

  • Pohodlná, velká sedadla
  • Dynamika motoru
  • Jízdní vlastnosti na rovném povrchu
  • Přesné řízení
  • Kvalitní interiér

Mínusy

  • Méně místa vzadu
  • Tvrdý podvozek, občasné vrznutí
  • Zhoršený přístup do kufru
  • Pouze pětistupňová převodovka
Aleš Jungmann
Diskuze (8)
Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT
Cena základní sestavy 394 690 Kč
Výbava základní sestavy Rádio s CD a 6 repro, manuální klimatizace, přední a boční airbagy, kolenní airbag, palubní počítač, kožený volant s ovladači, dálkové centrální zamykání, el. Ovládaná přední okna, kožená hlavice řadicí páky, přední mlhovky, 15“ litá kola, chromované doplňky exteriéru, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu a elektricky ovládaná a vyhřívaná, výškově stavitelné sedadlo řidiče, kliky dveří v barvě karoserie, dvouose stavitelný volant, posilovač řízení, ABS, denní svícení, mlhovky, velurové koberečky. Kč
Cena testované sestavy 569 990 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (15.500,-), 16" x 6.5 kola z lehkých slitin s 15 paprsky, pneumatiky 195/45 (+4.000,-), Key Free systém (bezklíčový vstup do auta + startování tlačítkem) (21.500,-), sada Parking (17 000,-), sada Individual (50.000,-), ESP+TCS+EBA (+16.000,-), tempomat (+10.800,-), automatická klimatizace (+10.000,-), vyhřívané čelní sklo (+6.000,-), elektricky ovládaná zadní okna (+5.000,-), velký zadní spojler (+4.500,-), audiosystém ICE 4; Bluetooth handsfree, hlasové ovládání v AJ, multifunkční informační displej, rádio s CD přehrávačem, 6 reproduktorů (4 přední, 2 zadní), dálkové ovládání na volantu, AUX vstup pro externí přehrávač, vstup USB pro připojení iPod nebo zařízení Mass Storage (+11.500,-), sportovní podvozek (+4.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 152 / 4050
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.6 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 985
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 970 / 530
Rozměr pneu: 195/45 R16
Ford Fiesta 1,6 Ti-VCT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3950
b) šířka (mm): 1722
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2489
e) rozchod vpředu (mm): 1473
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - gld
14. 3. 2011 11:29
Re: Čekání na ST
Viem, že koža je príplatková..chválim odvahu fordu PONÚKNUŤ niečo také ;-)

A je dosť rozdiel medzi fabiou RS a touto fiestou..porovnávať by si mohol RS-ku a fiestu ST. Toto je skôr "monte carlo" od fordu.

Predsalen, 88 kw, hladká 1,6 bez akýchkoľvek technických fičúr, manuálny 5 kvalt, náhon na predok takisto bez nejakých športových serepetičiek..
Avatar - Atlis
14. 3. 2011 10:15
Re: Čekání na ST
koza je priplatkova.

fabia stoji v zaklade 7.5tis E, RS 18tis. detto polo ci ibiza. dvojnasobna cena za top model nie je v dnesnej dobe nicim zvlastnym.
Avatar - gld
14. 3. 2011 07:31
Re: Čekání na ST
Tak ten motor by som príliš nekritizoval, z testu mi vyšlo, že je to veľmi slušná pohonná jednotka. Príjemne prekvapila dobrá spotreba a motor s klasickou točivou charakteristikou aby dnes človek hľadal lupou. V záplave malých turbomotorov slušná alternatíva.

Čo však naozaj nepríjemne zarazí je cena všetkých príplatkov- základ verzie tristo pade a po dovybavení cena takmer dvojnásobná?! To je tak akceptovateľné pri BMW, ale pri fieste..

btw- pochvala fordu za dvojfarebné kožené čalúnennie interiéru, v európe sa toto výrobcovia boja ponúknuť, a pritom je to naozaj vítané oživenie kabíny.
Avatar - Atlis
12. 3. 2011 22:28
Re: Čekání na ST
problem asi bude v tom, ze doteraz ford taky motor nemal...
12. 3. 2011 11:47
Čekání na ST
Vyplatí se kupovat verzi s 1.6TiVCT myslim že ne, ten motor není špatný, ale ani českého fanouška rychlích verzí neopijem Rohlíkem. Pořád nerozumím proč chybí EcoBoost ve Fiestě s jakým-koli výkonem, nejlépe 180PS. Nic lepšího tam stejně přijít nemůže, 2.0L je vyhrazen Focusu ST/RS. zajímalo by mě v čem je problém. VW když nabídlo 1.4TSI do Škody Fabia RS řeklo aspoň narovinu, manuál tam nevejde! A bylo po spekulacích, prostě tam bude jen 7DSG. A takto by měl jednat i Ford pokud je nějaký problém tam ten motor dostat. Je to škoda, určitě je spousta zákazníků co čeká, ale taky těch co už čekat nebude.