Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus Combi 1.6 Duratec vs. Škoda Octavia Combi 1.6 MPI - Když hvězdy tančí

Ondřej Pavlůsek
Sny o naftových rodinných dostavnících se mnohdy rozplynou ve chvíli, kdy příjde řeč na peníze. Investice 50 tisíc do nízké spotřeby turbodieselu se jen málokteré rodině vyplatí, a tak nakonec koupí klasickou benzinovou jedna-šestku.

Evropská záležitost

Současná nabídka vozů kombi je na českém trhu v nižší střední třídě překvapivě omezená. Důvodem je přetrvávající zájem automobilek nabízet obvykle podobně velká MPV za ceny o něco vyšší než u vozů kombi. Přitom tato klasická karosářská verze mnohdy umí nabídnout více místa posádce i zavazadlům za předpokladu, že se vzdáte určité míry variability.

Vozy kombi jsou převážně evropským specifikem. V Japonsku už pravděpodobně zapomněli, jak takový automobil vypadá, a růžovější to není ani jinde. U výrobců z Itálie, USA nebo Velké Británie je také budete hledat těžko. Při pohledu do Francie se situace vylepšuje díky Peugeotu 308 SW a Renaultu Mégane Grandtour, u nějž právě probíhá generační obměna. Nejveselejší je situace u německy působících značek, kde si můžete vedle Focusu Combi pořídit i Astru Caravan nebo Golf Variant. Z Mladé Boleslavi míří do světa Octavia Combi. Situaci se snaží zachránit a evropským klientům vyhovět ještě korejské značky Hyundai a Kia, které poměrně úspěšně kombinují nízké ceny s kvalitními produkty. Zapomenout bychom s klidem mohli na Chevrolet Lacetti SW, jehož životní dráha brzy skončí a o nástupci, který by využíval nadějný základ modelu Cruze, zatím nejsou informace.

ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty  

Jak sami vidíte, je sice z čeho vybírat, ale nabídka je omezená víceméně na evropské značky, kterým se snaží sekundovat Korejci.

Dvě testovaná kombi, která už leccos pamatují, jsme postavili proti sobě s klasickými zážehovými jedna-šestkami. Oba vozy jsou po faceliftu, ale ještě je nějaký ten rok na trhu čeká.

Rozměrové odlišnosti

Při posuzování vzhledu karoserií záleží především na osobním vkusu. Na první pohled je zřejmé, že Octavia vyniká nad Focusem délkou, která jí zajišťuje nadvládu i na poli zavazadelníků. Trochu méně evidentní je převaha Fordu co se šířky, výšky i rozvoru týká.

Vnější rozměry Focus Combi Octavia Combi
Délka [mm] 4468 4569
Šířka [mm] 1839 1769
Výška [mm] 1503 1468
Rozvor [mm] 2640 2578

Škoda prošla loni obměnou image, která z decentní, až severské elegance vykrystalizovala v mladší, a pro někoho až příliš divoké rysy. Za to mohou zejména hlavní světlomety, které ne každému musí padnout do oka, a jejichž tvarování lze označit minimálně za zvláštní. Předloni inovovaný Focus působí praktičtějším dojmem, i když také tady došlo na umělé přikrášlování původně snad až příliš funkcionalistických rysů. Ty zůstávají patrné u kolmější zádě se svisle orientovanými svítilnami. Praktičtější v této kategorii bývala už jen Volva.

Interiéry evropské nižší střední

Uvnitř nečeká žádná extravagance. Snad jen střed volantu Octavie s chromovaným úsměvem může působit nezvykle. Tříramenný volant Focusu si oblíbíte, aniž by se skvělým řízením pověstný Ford vůbec rozjel.

Z funkčního hlediska jsou na tom oba interiéry podobně. Řidič má vždy k dispozici plnohodnotný přístrojový štít se čtyřmi kruhovými výsečemi rychloměru, otáčkoměru, palivoměru a teploměru chladicí kapaliny, na kterém výrobci v nižších třídách začínají v posledních letech šetřit. Lépe čitelnou grafiku (která „umí“ česky) nabídne zobrazovač ve Škodě, který je i lépe designově sladěn s fontem na cifernících. Červeně zářící písmo ve Focusu je příliš úzké, displej je hustě poset zobrazovacími prvky, což zhoršuje čitelnost. Plastové rámečky a ozdoby ve Focusu působí laciným, až pouťovým dojmem.

Při srovnání kvalit palubních desek po stránce dílenského zpracování a použitých materiálů je Škoda o krok před Fordem. Interiér vozu z Boleslavi působí dražším dojmem, je stylisticky čistěji vyřešen a snad můžeme říci, že je i hezčí. Ani ve Fordu nechybí měkčený plast na hlavním díle přístrojové desky, ale stříbrné lakování plastů (na přístrojové desce i dveřních výplních) je dnes už překonáno.

Po stránce ergonomie není ani jednomu ze zúčastněných co vytýkat. Rozsahy seřízení sedadla i volantu jsou dobré, u Fordu si můžete dokonce zaplatit za neobvyklé seřizování polohy pedálové skupiny. Už celé desetiletí Ford dodává intuitivní dálkové ovládání rádia pod volantem.

V Octavii je středová konzole plošší, přístrojová deska nezasahuje tolik do prostoru pro cestující, takže se zde cítíte volněji. Focus má bytelnou vnitřní šířku, ale taky přísně geometrický půdorys interiéru, bez náznaku plynulých přechodů přístrojové desky do dveří. I to je detail, který potvrzuje přísně účelové záměry Fordu (nabídnout prostor a ušetřit na výrobních nákladech) a snahu o zútulnění atmosféry ve Škodě.

ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty  

V případě usednutí za volant působí sedadlo, výplně dveří, palubní deska a středový tunel subjektivně pevnějším a tužším dojmem v Octavii, zatímco ve Focusu všechny tyto prvky vyvolávají uvolněnější, ne tak robustní pocity. Musíme ovšem dodat, že testovaná Škoda byla vybavena příplatkovým interiérem Duo, kdy jsou za příplatek 22.500,- Kč sedadla čalouněna kombinací látky, kůže a umělé kůže.

Ford neudělá velký dojem plasty použitými na výplně dveří a středovém tunelu, ale rozhodně si vás získá šířkou svého interiéru ve výši loktů vpředu i vzadu. U Focusu jsme naměřili 144 cm vpředu a 148 cm vzadu. Octavia sice vpředu kontruje shodnou hodnotou, ale vzadu nabídne o celých 5 cm méně. Ani délka opěradel a sedáků se nedá označit jako podměrečná, a tak se v obou vozech pohodlně usadí i lidé větších postav v první i ve druhé řadě.

Speciálně ve Focusu jsou místa na zadních sedadlech až neuvěřitelně prostorná. Vyšší stavba karoserie umožnila usadit sedáky vysoko nad podlahu, sedí se proto celkem vzpřímeně, máte příjemný rozhled a snadno se nastupuje i vystupuje. U Octavie to není o moc horší, sedák je níže nad zemí, nástupní profil omezuje objemnější práh dveří. V obou případech je na zadních sedadlech dost místa pro dospělé cestující jak do výšky, tak do délky. Proti velkoprostorovým vozům je však poloha sezení mnohem přirozenější a bezbolestně zde přečkáte i dálkové trasy.

Velký a ještě větší

Ano, nyní bude řeč o tom, co je uvnitř bachratých zádí. Nastupuje poměřování zavazadlových prostorů. Jako první se představí domácí zástupce, nabízející základní objem 580 litrů a po složení sedadel dokonce 1620 litrů. Ford zde trochu ztrácí, protože jeho zavazadelník má základní objem 482 litrů a může se zvětšit jen na 1525 litrů. Ruku na srdce: Opravdu takové objemy potřebujete?

Oba zavazadelníky mají relativně pravidelný tvar s lehkým vybráním za podběhy kol a oba nabízejí po sklopení zadních sedadel téměř rovnou podlahu. V případě Focusu se jedná o standard, zatímco u Octavie je toho dosaženo díky mezipodlaze za příplatek 4.200,-Kč.

Kufr Focusu je sympatický dokonalou vnitřní šířkou 1155 mm, která s přehledem překonává nejen Octavii, ale také řadu vozů kombi střední třídy. Další rozměry těchto automobilových jeskyní jsou v tabulce.

Zavazadlové prostory Ford Focus Combi Trend 1.6 Duratec Škoda Octavia Combi Ambiente 1.6 MPI
Objem zavazadelníku min/max [l] 482/1525 580/1620
Délka zavazadelníku u dna [mm] 1000 1080
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] 1655 1720
Šířka zavazadelníku u dna mezi podběhy [mm] 1155 1000
Šířka zavazadelníku u dna za podběhy [mm] 1180 1170
Výška zavazadelníku po plato [mm] 490 450/570
Výška nakládací hrany od země [mm] 655 570
Výška pod otevřeným víkem od země [mm] 1910 1940

Vstupní otvory do zavazadlových prostorů obou vozů mají pravidelný tvar. Ford nabízí jeho největší šířku 113 cm a Octavia 105 cm. Výška vstupního otvoru je u Focusu 83 cm a u Octavie 86 cm. Dno kufru je u obou vozů ve stejné výšce jako nákladová hrana. U českého vozu je toho dosaženo opět jen díky příplatkové mezipodlaze, bez níž by zde byl schod vysoký 14,5 cm.

Když musí 100 koní stačit

Hlavy rodin by si asi přály sedlat nejméně dvoulitry a pokud možno s turbem, jenže na ně obvykle peníze nezbývají a začíná se hledat mezi úspornými turbodiesely. Ti pragmatičtější se zastaví u příplatku 50.000,- Kč, který dělí cenu základní zážehové jedna-šestky a první cenu turbodieselu. Jestli ročně nenajezdíte několik desítek tisíc kilometrů, je tato investice velmi riziková. Co vás ale čeká, když zvolíte onu osvědčenou jedna-šestku?

Upřímně řečeno, není to velká výhra. S tím byste do nákupu takové motorizace měli jít. Dynamika jízdy se blíží o třídu menším autům s motorem 1,4 l, abyste na dálnici dosáhli svižnější akcelerace, musíte motory hnát daleko za 4000 min-1 a spotřeba paliva bude běžně oscilovat mezi 7 a 9 litry na 100 km.

Modrý ovál, s kdysi špičkovým motorem zkonstruovaným na zakázku u Yamahy, potěšil i v aktuálním provedení mírně sportovním naturelem, ochotou ke spolupráci od středních otáček a zvukovým projevem, který vybízel k rychlejší jízdě. V rámci možností jeho zdvihového objemu jsme byli spokojenější s odezvou jednotky na sešlápnutí plynového pedálu a lineárnějším zátahem.

Okřídlený šíp naopak trochu zklamal příliš velkým odporem plynového pedálu při sešlápnutí a téměř dieselovou reakcí při rozjezdu na krátký první rychlostní stupeň. I za jízdy působil motor Octavie dojmem, že se nad 3500 min-1 vysloveně trápí a nejraději by setrvával – jako typický dvouventilový agregát - mezi 2000 a 3000 min-1.

I nás to trochu překvapilo, ale oba motory, jak se za jízdy v přechodových stavech projevují odlišně, mají při jízdě konstantní rychlostí velmi podobné odběry paliva.

Naměřená spotřeba paliva Ford Focus Combi Trend 1.6 Duratec Škoda Octavia Combi Ambiente 1.6 MPI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 6,6 6,7
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 7,6 7,7
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 4000 4000

Převodovky obou soupeřů pracovaly spolehlivě a přesně, ale při vysloveně hnidopišském porovnávání by vždy zvítězilo převodové ústrojí Octavie, kvůli precizní kulise a chodu páky, která neklade prakticky žádný odpor při změně převodových stupňů.

Pro srovnání jízdních vlastností asi stačí říct jen: „Focus“. Ano, modří již vědí, zástupce Fordu i přes svůj věk stále patří ke špičce své třídy na poli jízdních vlastností, ale není to jen o držení stopy v rychle projížděné zatáčce nebo sérii zákrut! Vždyť obě auta se chlubí špičkovým podvozkem se zadní víceprvkovou nápravou.

Rozdíl je překvapivě v komfortu s jakým vás a vaše blízké tyto vozy přepraví. Při jízdě působí Focus ve srovnání s Octavií výrazně pohodlnějším dojmem. Jeho odpružení je o trochu měkčí, což přispívá k pohodlí cestujících na předních i zadních sedadlech. Přitom jsou ale tlumiče i pružiny dobře sladěny, takže jeho chování je i v extrémních situacích jisté, odezvy předvídatelné a chybypromíjející. K dobrým jízdním vlastnostem přispívá i přesné řízení s dnes už nezvyklým hydraulickým posilovačem a dobře dávkovatelné brzdy se sebevědomým účinkem.

Octavia je stavěná na naložení pěti lidí a pěti pytlů cementu (užitečná hmotnost 660 kg), a to se odráží na tuhosti odpružení při jízdě s obvykle nezatíženým autem. Na svého konkurenta Škoda ztrácí nejen při srovnání komfortu, ale také menší ochotou ke změně směru jízdy (snad efekt větších převisů karoserie). Nezatížený automobil na nerovnostech občas působí toporným dojmem, nejvíce stížností bude přicházet od cestujících na zadních sedadlech. Tuhý podvozek na druhou stranu umožňuje snadno pocítit všechny reakce auta, což znamená jistotu i ve vysokých rychlostech na dálnici i s plně naloženým vozem.

O půl třídy dražší

ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty V kategorii hatchbacků ještě aktuální ceník Octavií (liftback) jakž takž drží krok s konkurencí, díky bohaté bezpečnostní výbavě. Mezi kombi se o nic podobného Škoda nesnaží. Základ (Classic) za 424.900,-Kč je přeci jen trochu jinde než cenovka Focusu Combi (354.990,-Kč), který má navíc výbavu namixovánu tak, aby přesně sedla do vkusu českých zákazníků.

Tak, jako se u Fordu nekupují základní provedení Ambiente (zvýhodnění je nasměrováno na stupeň Trend), nekupují se u Octavií základní výbavy Classic (ale Ambiente). Abychom to trochu vyjasnili, je zde tradiční tabulka se základními cenami a příplatky.

Ceny a výbava [Kč] Ford Focus Combi Trend 1.6 Duratec Škoda Octavia Combi Ambiente 1.6 MPI
Základní cena 374.990,- 479.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S S
ABS S S
Stabilizační systém S S
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Automaticky regulovaná klimatizace 10.800,- 16.900,-
Autorádio s CD S S
Navigační systém 36.100,- 25.590,-
Metalický lak 13.900,- 8.500,-
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu 8.900,- 5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin 16´´ 28.000,- 16.600,-
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel 10.800,- 5.900,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu 12.900,- 9.000,-
Xenonové světlomety 32.900,- 25.700,-
Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu S S
Tempomat 9.000,- 11.000,-

Zatímco u Fordu se jedná o akční cenu a počítat tak můžete s další slevou obvykle jen v jednotkách tisíc korun, z ceníkových cen Škody byste se mohli dostat až o desítky tisíc níže, v závislosti na aktuální situaci na trhu a vašich preferencích, resp. ochotě k ústupkům ve výbavě a termínu dodání.

Dlouhodobě platnou akční nabídkou Škody je pro výbavu Ambiente sada Plus za 10.000,-Kč, která obsahuje rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3, Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou, audiozdířku v Jumbo Boxu, tempomat, malý kožený paket (čtyřramenný volant) a kola z lehké slitiny Pyxis 6,5J×15" – 4 ks

Co jsme zjistili?

Agresivní cenová politika Fordu už roky cílí na klienty Škody a poslední měsíce ukazují, že dlouhodobému tlaku domácí značka podléhá. Ne tak ovšem Octavia! Prodej této modelové řady se i po faceliftu vyvíjí na českém trhu slibně. Čím Škoda přesvědčuje? Velký zavazadelník je jednoznačný, ale ne jediný argument! Na rozhodování českých smrtelníků bezesporu zabírá téměř luxusní provedení interiéru Octavie, bytelná stavba karoserie i všech částí, kterých se jakkoliv dotýkáte. Celek zkrátka působí hodnotně, a když prodejce navíc uplatní nějákou práci s ceníkovou cenou je na uzavřený obchod zaděláno.

Z čistě faktického hlediska je racionálnější volbou Ford. Nabízí sice méně místa zavazadlům, není tak luxusní v interiéru a některé detaily by zasloužily ještě jeden estetický facelift, ale nabízí lepší svezení, ve třídě nepřekonané řízení, velmi dobrou ovladatelnost a přesvědčivý jízdní komfort.

Výrok o výhodnější ceně se zdá být na první pohled jasný. Jenže zkuste chvíli listovat v bazarových nabídkách a zjistíte, že Octavie jako ojetina drží pořád ještě cenu v úrovních, o kterých se konfekci od Fordu dlouho nesnilo.

ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford focus testy nizsistredni srovnavacitesty  

Ford Focus Combi Trend 1.6 Duratec

První cena vozu 439.490,-Kč (Focus Combi Ambiente, 1.4 Duratec 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 471.490,-Kč (Focus Combi Ambiente, 1.6 Duratec 74 kW)
Základní cena testovaného vozu 374.990,-Kč* (Focus Combi Trend, 1.6 Duratec 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 417.900,-Kč* (Focus Combi Trend, 1.6 Duratec 74 kW)
* akční ceny platné do 31.6.2009 nebo do odvolání

Plusy

  • prostorný interiér
  • velký a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • sportovní jízdní vlastnosti, ale současně i slušné jízdní pohodlí
  • řízení s příkladnou odezvou
  • účinné a nevadnoucí brzdy
  • velká sedadla a ergonomie ovládání
  • tuhá karoserie
  • ESP a 6 airbagů v základní výbavě

Minusy

  • lacině působící plasty i látkové potahy v interiéru
  • absence samostatných výdechů ventilace pro zadní sedadla
  • jednodušší stavba, méně vtipných detailů, důraz na nízké výrobní náklady
  • výraznější zvuk motoru

Škoda Octavia Combi Ambiente 1.6 MPI

První cena vozu 424.900,-Kč (Octavia Combi Classic, 1.6 MPI 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 424.900,-Kč (Octavia Combi Classic, 1.6 MPI 74 kW)
Základní cena testovaného vozu 479.900,-Kč (Octavia Combi Ambiente, 1.6 MPI 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 598.390,-Kč (Octavia Combi Ambiente, 1.6 MPI 74 kW)

Plusy

  • velmi hodnotné materiály uvnitř
  • kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • objemný zavazadelník
  • přesné řazení
  • bezpečné jízdní vlastnosti
  • poloha za volantem
  • ESP a 6 airbagů v základní výbavě
  • pocit jízdy s vozem o půl třídy větším

Minusy

  • tužší odpružení, horší jízdní komfort s nezatíženým vozem
  • horší zpětná vazba v řízení
  • méně agilní vlastnosti při jízdě
  • vyšší práh zavazadlového prostoru
  • horší jízdní dynamika
  • vyšší cena
Ondřej Pavlůsek
Model Focus Combi Octavia Combi
Cena základní sestavy 374 900 Kč 479 900 Kč
Cena testované sestavy 417 900 Kč 598 390 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1596 1595
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000 75 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000 - 4000 148 / 3800 - 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.5 / 6.7 10 / 5.8 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 482 / 1525 580 / 1620
Objem nádrže (l): 55 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1202 / 618 1250 / 660
Rozměr pneu: 205/55 R16 205/60 R15
Focus Combi
Octavia Combi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4468 4569
b) šířka (mm): 1839 1469
c) výška (mm): 1503 1468
d) rozvor (mm): 2640 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1535 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1531 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 980
k) šířka vpředu (mm): 1440 1440
l) šířka vzadu (mm): 1480 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500 520
délka sedáku vzadu (mm): 470 460
výška opěradla vpředu (mm): 660 620
výška opěradla vzadu (mm): 580 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano