TEST Ford Mondeo 2,0 16V Kombi
Ford Mondeo Kombi v modelovém provedení 99 spočinulo na týden v našich rukou. Dojmy po ujetí cca 2000 km jsou zde.
Pod nic neříkajícím označením "model 99" se u Mondea skrývá řada úprav, které mají za úkol především zvýšit komfort cestování. Praktická realizace se soustředila na snížení hlučnosti pohonných jednotek, volbu kvalitnějších materiálů v interiéru či změna některých ovladačů za ergonomičtější. Tyto změny neměly vliv na cenu, která zůstala oproti minulému provedení stejná.
Cenová politika Ford ČR je taková, že máte možnost si za stejnou cenu 654.957 Kč vybrat buďto čtyřdveřové, pětidveřové provedení nebo kombi. Zvláště při koupi verze kombi je tato cenová politika pro zákazníky velmi výhodná, protože u většiny konkurentů je kombi za příplatek.
Jízda s Mondeem kombi je díky velkému rozvoru (2704 mm) velmi komfortní a klidná. Dvoulitrový zážehový čtyřválec s čtyřventilovou technikou je velmi živý a poměrně dobře odhlučněný. Pocitu klidu při jízdě napomáhá dosti těžké zpřevodování. Toto řešení má v praxi za následek nižší otáčky motoru i při vyšších rychlostech. Výhodou je nižší hlučnost a snížená spotřeba, nevýhodou je zhoršená pružnost s nutností častěji podřazovat (především z pětky na čtverku). Pro upřesnění. Mondeo točí na pětku ve stokilometrové rychlosti 2500 otáček za minutu a ve stotřiceti jen 3000 ot/min, zatím co nedávno testovaná Honda Accord (také s dvoulitrovým motorem) má na tachometru tři tisíce otáček za minutu již ve 100 km/h. Spotřeba se během testu pohybovala mezi devíti a desíti litry naturalu na 100 km. Vzhledem k slušnému výkonu motoru a vyšší pohotovostní hmotnosti kombíku jde o přijatelnou hodnotu.
Interiér je kvalitně zpracován, pochvalu zaslouží především sedadla, která mají dobré boční vedení a výborně zvolený poměr tuhosti polštářů. Pozor, nejde o žádné americké měkkotiny, sedadla prostě nejsou ani moc tvrdá ani příliš měkká. Měl jsem možnost v průběhu testu přesednout do Škody Octavia a myslel jsem, že sedím na dřevěné desce. Prostor na zadních sedadlech i v kufru Mondea je nadprůměrný, evidentní zásluhu na této skutečnosti má již zmiňovaný velký rozvor. Vyšší bezpečnosti při plném obsazení vzadu napomáhá tříbodový bezpečnostní pás i u prostředního pasažéra.
Naopak u Mondea překvapí přítomnost ještě klasického, mechanického počítadla kilometrů. Dnes má už většina vozů této třídy digitální. Také nepotěší horší je adheze při rozjíždění, kdy dochází často k prokluzu kol. Toto by zřejmě vyřešila vhodnější volba pneumatik.
Mondeo, které v roce 1994 získalo prestižní ocenění Car of the year je i dnes velmi dobrým automobilem. Na tento úspěch v těchto dnech navazuje Focus, který byl 55 novináři z 21 zemí vybrán evropským automobilem roku 1999!