Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
16 Fotogalerie

TEST Ford Mondeo 2,0 TDCi Combi

Nový Ford Mondeo kombi je na ulici těžko přehlédnutelný, jednak pro své rozměry, kdy délka přes 4,8 metru již na první pohled signalizuje velký vnitřní prostor a také pro fordův současný "New Edge Design", který je sice umírněnější než třeba u modelu focus, ale přesto mondeo výrazně odlišuje od předchozí "zakulacené" generace.

Pro test jsme si vybrali v současné době nejzajímavější verzi s novým motorem 2.0 TDCi, kterému je mimochodem věnována celá reklamní kampaň se sloganem "uslyšíte jen tlukot vašeho srdce". Je jasné, že špičkové turbodiesely jsou v současné době v Evropě jedním z nejdůležitějších argumentů pro úspěšný prodej vozů této třídy a u fordu jsou evidentně rádi, že mají konečně důstojného konkurenta motorům TDI koncernu Volkswagen.

Vnější design zepředu zaujme především světlomety s čitým krytem s ostrými hranami. Pod odklopným logem ford se nachází, podobně jako u focusu, zámek, kterým se odemyká kapota motoru. Zboku je New Edge Design zastoupen především výrazným vykrojením blatníků a také hranatými zrcátky, které se však v praxi ukázaly jako poměrně malé. Zadní část tohoto kombi je charakteristická svislými sdruženými světly, které neomezují šířku pátých dveří a navíc jsou v koloně vozů dobře viditelná i přes vozy před vámi.

Interiér a přístrojová deska je pak v porovnáním s focusem již zcela konvenční a dravé křivky jsou zcela nahrazeny umírněnými linkami. Trochu zklamáni jsme byli přístrojovou deskou na které bylo možné spatřit několik druhů plastů, které jakoby k sobě vůbec nepatřily. Dokonce je odlišná i levá a pravá část přístrojové desky. Také středový panel byl ozdoben lacině vyhlížející imitací snad leštěného kovu. To však nemělo vliv na její funkčnost, dobrou ergonomii a velmi dobré dílenské zpracování (přejezdy nerovností nezpůsobily v interiéru žádné pazvuky). Volant se silným věncem dobře padne do ruky, jen jeho hliníkové části asi budou v zimě studit do rukou. Řazení pětistupňové převodovky je přesné, ale chod řadící páky má poměrně dlouhé dráhy. Spojka má vzhledem k velkému točivému momentu motoru (330 Nm) přijatelnou ovládací sílu, která by neměla dělat potíže ani při delších cestách.

Sedadla jsou poměrně dost tuhá, sám bych preferoval měkčí, jaké dělá například Volvo. Boční vedení předních sedadel je poměrně nevýrazné, ale odpovídající typu vozu.

Samostatný odstavec si zaslouží prostorný interiér a také velikost zavazadlového prostoru. Mondeo Combi je koncipováno jako maximálně prostorný vůz. To se povedlo, protože prostor na předních i zadních sedadlech je opravdu nadstandardní a těžko si lze představit ještě vyšší nároky. Také zavazadlový prostor s velmi širokým vstupním otvorem je dobře tvarován a jeho velikost 540 litrů nepotřebuje komentář (šířka mezi podběhy i délka v základním uspořádání je přes 1,1 metru, výška pak 85 cm). Po sklopení zadních sedadel pak vznikne "letiště" o délce téměř dva metry, bohužel však ne zcela rovné.

Dvoulitrový motor s označením TDCi poskytuje nejvyšší výkon 96 kW a úctyhodný točivý moment 330 Nm. S těmito parametry je přímou konkurencí proslulého TDI motoru montovaného do konkurenčního Passatu (96 kW/310 Nm). Nový turbodiesel v Mondeu používá nejmodernější technologie vstřikování common-rail druhé generace, která kromě vysokého výkonu zajišťuje také tišší chod motoru a nižší emise.

Tento motor je v Mondeu je velmi dobře odhlučněn a tak se dá slogan z reklamy "uslyšíte jen tlukot vašeho srdce", samozřejmě s nadsázkou, považovat za opodstatněný. Hluk pronikající od motoru k posádce je hodně podobný benzínovým motorům, protože TDCi neprodukuje "dunění", které dobře známe právě u TDI a Passatu. Síla motoru je taktéž velmi dobrá a dobrý zátah je znát již od 1800 otáček a nad dvěma tisíci otáček se již dá bez problémů předjíždět. Rychlá jízda totiž tomuto motoru není vůbec cizí, nechá se bez problémů vytáčet až do 4500 otáček a těžké převody pětistupňové převodovky umožňují velmi rychlou jízdu. Naměřená průměrná spotřeba 7,1 l/100 km je velmi dobrá a odpovídá pohotovostní hmotnosti přes 1,5 tuny a také častému využívání síly motoru TDCi. Vždyť zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá mondeo hatchback pod deset vteřin a kombi je jen o tri desetiny pomalejší (10,2 s). Nejvyšší rychlost je přesně 200 km/h a to už každý turbodiesel neumí...

Jízdní vlastnosti jsou v zatáčkách dlouho neutrální a v extrému lehce nedotáčivé. Velký rozvor 2754 mm zajišťuje dobrou směrovou stabilitu, například při nenadálém poryvu větru z boku. Odpružení je tužší, ale přiměřený komfort je zachován. Brzdová soustava je velmi dobře dimenzována (vpředu i vzadu kotoučové brzdy) a ani opakované brzdění z rychlosti 100 km/h nezpůsobilo znatelné slábnutí brzd.

Ford Mondeo kombi s motorem TDCi je možné pořídit ve střední výbavě Trend za 789.900 Kč, testovaná verze Ghia s výbavou pak přijde na 846.900 Kč. Otázkou je zda nezanedbatelný rozdíl šedesáti tisíc korun v ceně v porovnání s dvoulitrovým benzínovým motorem není příliš (cena verze 2.0 16V je 786.900 Kč).