Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
26 Fotogalerie

TEST Ford Mondeo ST220 Combi - STříbrný STěhovák (09/2002)

Po neúspěchu a ukončení výroby poslední verze Fordu Scorpio zeje ve vyšší střední třídě díra, kterou se Ford rozhodl alespoň částečně zaplnit novým Mondeem. Ford Mondeo se totiž svými rozměry značně přiblížil bývalému Scorpiu a tak mnozí...

Aby jim byla volba usnadněna, nabízí jim nyní Ford sportovně laděnou verzi s označením ST220, která se vyrábí ve všech karosářských verzích Mondea (do ČR se však dodává jen sedan a kombi). My jsme měli možnost si "osahat" verzi ST220 Combi.

Jak již asi víte z testu Fordu Focus ST170, který jsme uveřejnili nedávno, je označení modelu odrazem jeho přibližného výkonu v koních. Zatímco dvoulitr ve focusu poskytoval 173 koní, u Mondea má třílitrový šestiválec maximální výkon 226 koníkůOznačení STpak neznamená nic jiného než Sports Technology.

Ford Mondeo Combi svou délkou přesahující 4,8 metru se rozhodně nezdá být vhodným základem pro sportovní verzi. Úpravy na podvozku, snížení světlé výšky o 15 mm, osmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky rozměru 225/40 (osazeny na efektních 16paprskových discích Ronal) spolu s třílitrovým motorem s optimalizovaným výfukovým potrubím (klade o 42% menší odpor) a sáním dokázaly proměnit rodinné kombi v nabroušeného sportovce. Celkový dojem posiluje i pozměněný přední a zadní nárazník a rozšířené lemy předních blatníků.

Jízdní vlastnosti jsou jedním slovem výborné, v rychle projížděných zatáčkách je dvěstědvacítka velmi stabilní s neutrálním chováním. Nedotáčivost se dostavuje až v opravdu extrémních situacích a aktivovat sériové ESP se podaří jen zřídka. Přední velké ventilované kotoučové brzdy o průměru 300 mm spolu se zadními kotouči o průměru 280 mm zvládají zpomalení vozu velmi dobře bez známek slábnutí, jen se musí na brzdový pedál šlapat poněkud silněji než by se dalo očekávat. Pochopitelně, že pohodlí posádky je sníženo jak nízkoprofilovými pneumatikami, tak tužším naladěním podvozku, takže při úvahách o koupi silného Mondea je možná jít i níže k verzi 2,5 V6 s výkonem 170 k (125 kW), kde je naladění podvozku standardní a také pneumatiky mají vyšší profil. Taktéž rozdíl v ceně je výrazný. Ve verzi 2,5 V6 však nedostanete sportovní sedačky Recaro ani za příplatek, zatímco v ST220 je máte sériově. Musíme přitom zdůraznit, že vzhledem k jízdním parametrům vozu nemohl Ford zvolit lépe. Nejde sice o žádné závodní "skořepiny", ale svým výborným bočním vedením, výškou opěradla i celkově pohodlným posezem těžko mohou hledat konkurenci.

V interiéru je kromě sedadel Recaro již jen několik kosmetických změn, například ve formě stříbrných ciferníků, či cedulky ST na volantu.

Třílitrový šestiválec s hliníkovým blokem (hmotnost bloku pouze 31 kg) podává solidní maximální výkon 166 kW/6250 ot/min a točivý moment vrcholí hodnotou 280 Nm při 4900 otáčkách. Relativně vysoko položené maximum točivého momentu však zdaleka neznamená, že by tento motor neuměl pořádně zatáhnout z nízkých otáček. Právě naopak. Jako správný šestiválec dokáže pracovat bez protestů i v otáčkách blízkých volnoběhu. Tím také naznačuji, že tento motor není nevychovaným dravcem, který dokáže pracovat jen v určitých omezených otáčkách. S touto pohonnou jednotkou je možné jet velmi kultivovaně "rodinným" tempem, ale pokud se naskytne možnost, dá se okamžitě využít síly motoru k sportovnímu zážitku za volantem. Odhlučnění motoru v interiéru je na velmi dobré úrovni, což se snad ani k nabroušené verzi ST nehodí. Prostě žádný chraplavý zvuk se z dvojice výfuků na zádi neozývá. Škoda...

Narozdíl od Focuse ST170, který byl osazen šestistupňovou převodovkou, usoudili konstruktéři Fordu, že v Mondeu ST220 postačí převodovka pětistupňová. A zdá se že měli pravdu. Jednotlivé převody jsou sice poněkud dál do sebe, ale rozsah použitelných otáček šestiválce toto lehce eliminuje. Bohužel řazení je tužší a také dráhy řazení jsou delší než by se na sportovní verzi slušelo.

Spotřeba by teoreticky v průměru měla jen mírně přesáhnout desetilitrovou hranici, ale v praxi byla spotřeba v průběhu testu 13,4 l/100 km. Nutno však podotknout, že výkon motoru byl využíván více než je obvyklé.

Na závěr jen upozorním na to, že ST220 Combi zdědil po "standardní" verzi velmi prostorný interiér, kdy si cestující vepředu ani vzadu nemohou na nedostatek prostoru v žádném případě stěžovat. Také široký a dobře přístupný zavazadlový prostor o objemu 540 litrů (po sklopení sedadel 1700 l je radost využívat. Pod ním je ukryta pouze dojezdová rezerva s neobvyklým rozměrem 205/55 R16.

Za cenu 1.110.000 korun dostanete zajímavý automobil kombinující výkonný třílitr a skvělé jízdní vlastnosti s velmi prostorným a praktickým interiérem Mondea Combi. Pokud by se vám zdála cena příliš vysoká, je možné zauvažovat o verzi 2,5 V6 (ve výbavě Ghia za 846.900 Kč), která může část vlastností verze ST220 nabídnout také...

Test turbodieselové verze Mondea Combi TDCi najdete zde.