Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost – Kurýr s tváří Astonu

David Bureš
Diskuze (41)
Zvenku je možná malý, uvnitř ale skrývá spoustu prostoru. Jmenuje se kurýr, Tourneo Courier.

Zatímco mnozí výrobci ze segmentu MPV utíkají, Ford se takových aut nevzdává a v současnosti se chlubí nejbohatší nabídkou na trhu. Pětici MPV B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-MaxGalaxy doplňuje ještě trio osobních dodávek odvozených od užitkových modelů Transit – Tourneo Courier, Tourneo Connect a Tourneo Custom. Nejmenší z nich jsme se rozhodli otestovat.

Tourneo Courier je letošní novinkou Fordu odvozenou od Transitu Courier, přičemž se svojí velikostí řadí lehce nad technicky spřízněný B-Max, kterému bude patrně výrazněji konkurovat. Auto je dostupné s trojicí motorů, my jsme sáhli po tom objemově nejmenším, avšak výkonově nejsilnějším, v podobě benzinového tříválce 1.0 EcoBoost se 74 kW.

Dodávka s tváří Aston Martinu

Světu dodávek v současnosti vládne trend výrazného vzhledu a tímto směrem se vydalo také Tourneo Courier. Jednotlivé modely značky Ford aktuálně spojuje šestiúhelníková maska chladiče podobná vozům Aston Martin, kterou dostalo i Tourneo Courier. Jestli mu to sluší, nechť ohodnotí každý po svém, pravdou ale je, že sportovně laděná příď je zajímavým oživením. Škoda, že Tourneo Courier nedostalo i dynamickou záď, tyhle partie jsou usedlé a kvůli maličkým koncovým svítilnám poněkud otylé.

Z profilu automobil vypadá kvůli vysoké stavbě trochu neforemně, jakoby za zadními podběhy ještě kus auta chyběl – nezapomeňme ale na to, že Courier je dlouhý jenom 4,16 metru. Plochu plechů opticky šikovně rozbíjí linka vedoucí od předních podběhů přes kliky dveří až ke koncovým svítilnám, do které se elegantně ukryly vodicí lišty zadních posuvných dveří.

Při nástupu do interiéru se majitelé Fiesty nebo B-Maxu ocitnou ve známém prostředí. Poněkud extravagantní palubní deska Tournea Courier je shodná s těmito modely, však i technika pod karoserií je sdílená. Středový panel se nese ve znamení záplavy tlačítek, přičemž některá z nich jsou miniaturní, řidič se ale v nich dokáže zorientovat. Tunel tlačí do pravé nohy řidiče a displej palubního počítače je opravdu titěrný. Přeostřování ze silnice na obrazovku není kdovíjak pohodlné a použité tvrdé plasty jasně dokazují dodávkový původ auta.

Po usazení si posádka všimne vzdušné kabiny, čelní sklo leží opravdu daleko od předních sedadel, a to i na poměry dodávek. Vzdušnosti pětimístného interiéru napomáhá i velice nízká hrana bočního prosklení a vysoká kabina – nad sedadlem řidiče jsme naměřili 1130 mm místa. Prostoru je dostatek rovněž v podélném směru a na šířku.

ford testy dodavky ford testy dodavky  

Praktičtější než Aston Martin

Neforemnou záď jsme už zmínili, její bachratost je ale díky obrovským pátým dveřím účelná. Vstupní otvor zavazadelníku je široký 1030 a vysoký 1100 milimetrů. Nakládací hrana leží pouhých 470 mm nad vozovkou, čemuž přispívá fakt, že rezervní kolo se skrývá zespodu karoserie.

Udávaný objem zavazadlového prostoru činí 708 litrů. Nenechte se ale zmást, tato hodnota platí při naložení zavazadelníku až po strop. Pod plato má zavazadelník stále slušných 395 litrů. Kufr lehce menšího B-Maxu má mimochodem 318 litrů. Zadní sedadla jdou sklopit, přičemž v takovém případě vznikne výrazný schod vysoký 220 milimetrů, nebo dokonce překlopit dopředu. Maximální objem zavazadlového prostoru činí 1.656 litrů.

Zavazadlový prostor Tournea Courier má pravidelný tvar, je dlouhý 780, široký 1030 a pod plato vysoký 580 milimetrů. Bytelné plato je možné dát i do nižší polohy, zavazadelník je potom vysoký 370 mm, pokud se naopak vyjme, je vysoký 1180 mm. Po překlopení zadních sedadel vzroste délka ložné plochy na 1100 milimetrů. Zadní sedačky se na rozdíl od některých MPV nedají posouvat, stejně tak je nelze vyjmout z auta.

ford testy dodavky ford testy dodavky  

Drobnosti je možné odložit i v kabině Tournea Courier. Do předních dveří se vejde 1,5litrová lahev, šikovný je šuplík pod sedadlem spolujezdce. Tak jako v jiných dodávkách zde nechybí polička nad předními sedadly, je ale poněkud křehká. Odkládací prostor se nachází i na vrchu palubní desky před spolujezdcem, je ale poměrně mělký.

Podvozek skoro jako u Aston Martinu

Myšlenka dodávky (byť osobní) s litrovým tříválcem pod kapotou zní opravdu podivně a realita není o moc příjemnější. Při běžné jízdě s nenaloženým vozem je 1.0 EcoBoost se svými 74 kW a 170 N.m vlídným společníkem. Turbomotor je při ustálené rychlosti skvěle utlumen a i na dálnici je dostatečně pružný. Jakmile se ale řidič rozhodne trochu šlápnout Courierovi na krk, pár koní navíc by neškodilo. Stejně tak větší obsazení kabiny rázem znamená průměrnou dynamiku.

Pětistupňová manuální převodovka má sice poněkud delší dráhy, ty ale nijak pocit z řazení nekazí. V 50 km/h motor na čtyřku točí jen 1500 min-1, více mu ale sedí trojka a 2000 min-1. Dálniční sto třicítka znamená vcelku vysokých 3500 min-1, autu by klidně vyhovovala i šestka. Zvuk turbomotoru ale posádku na dálnici neruší, to spíše proudění vzduchu kolem vysoké karoserie.

ford testy dodavky ford testy dodavky  

Reálná spotřeba se u turbomotorů od té udávané v mnohých případech výrazně liší, což je i případ Tourneu Courier s 1.0 EcoBoost, u kterého byla skutečná spotřeba zhruba o dva litry vyšší než ta normovaná. Kombinovaná spotřeba po týdenním testování se zastavila na hodnotě 7,7 litru na 100 kilometrů (udávaná je 5,2 l), jízda ve městě znamenala 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů, na dálnici pak 7,5 litru. Někomu se to může zdát hodně, vysoká karoserie ale znamená, že Tourneo Courier z fyzikální podstaty nemůže být spořílek.

Vozy Ford jsou známé perfektním naladěním podvozku, od osobní dodávky jsme ale nečekali zázraky. Proto jsme se po pár kilometrech opravdu divili, jak Tourneo Courier jezdí. Auto je vysoce komfortní, zároveň má ale řidič potřebnou jistotu pro řízení. V zatáčkách se vůz prakticky nenaklání a perfektně drží stopu, znervóznit se nechá jenom velkými nerovnostmi. I kvůli jízdním schopnostem Tournea Courier nás mrzí, že automobil není dostupný se silnějším motorem, podvozek by to bez potíží snesl.

Výrazně levnější než Aston Martin

Ford Tourneo Courier je na českém trhu nabízen ve dvou stupních výbavy. Jak už to tak u novinářských vozů bývá, usedli jsme do té lépe vybavené. Již základní Trend je ale slušně vybavený, když mu nechybí mimo jiné šest airbagů, manuální klimatizace, mlhovky, autorádio nebo tempomat. Testovaný Titanium dále přidává dešťový a světelný senzor, automatickou klimatizaci a střešní ližiny.

Cena Courieru je ale poněkud vyšší, s 1.0 EcoBoost (74 kW) a ve verzi Titanium automobil stojí 440.319 korun. Podobně vybavený, o něco menší B-Max se stejným motorem přijde na 379.990 korun.

Ford Tourneo Courier – srovnání s konkurencí
Model Ford Tourneo Courier Fiat Qubo
Motor 1.0 EcoBoost 1.3 MultiJet
Převodovka 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 999 1248
Válce/ventily 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/6000 70/4000
Točivý moment [N.m/min-1] 170/1400-4000 200/1500
Max. rychlost [km/h] 173 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,3 12,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 4,3
Základní cena [Kč] 427.009 370.400

Co se týče konkurentů, tím přímým je snad jedině Fiat Qubo, který se s takto silným benzinovým motorem jako Tourneo Courier ani nenabízí. Citroën Nemo Combi se v Česku neprodává, stejně jako Peugeot Bipper Teepee. Ostatní osobní verze užitkových automobilů už jsou výrazně větší – Peugeot Partner Teepee nebo Opel Combo Tour.

Závěr

Ford Tourneo Courier je velice zajímavou alternativou k MPV B-Max. Pro zákazníky hledající maximum prostoru, kterým nevadí charakter užitkového vozu, bude Courier jasnou volbou. Tato osobní dodávka nabízí při kompaktních vnějších rozměrech opravdu bohatý prostor, a to jak pro posádku, tak pro její zavazadla. Courier se dále chlubí skvěle naladěným podvozkem, který u této kategorie opravdu překvapí. Škoda, že s ním neladí motor, který by zasloužil pár koníků navíc.

ford testy dodavky ford testy dodavky  

Nejlevnější verze modelu 427.009 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend)
Základ s testovaným motorem 427.009 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend)
Testovaný vůz s výbavou 490.534 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Titanium)

Plusy

  • Obrovský vnitřní prostor
  • Perfektní naladění podvozku
  • Rozměrný zavazadelník
  • Dobře utlumený zvuk motoru

Minusy

  • Slabší motor
  • Vyšší pořizovací cena
  • Malý displej palubního počítače

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (41)
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
Cena základní sestavy 427 009 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, samočinná klimatizace, autorádio s bluetooth, palubní počítač, tempomat, centrální zamykání, mlhové světlomety, kožený volant, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektricky ovládaná boční okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání, dešťový a světelný senzor, střešní ližiny atd. Kč
Cena testované sestavy 490 534 Kč
Výbava testované sestavy Ice Pack 6 – multimediální systém SYNC s automatickým nouzovým asistentem, autorádio s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory (+16.940,-), kolenní airbag pro řidiče (+4.840,-), metalický lak (+9.680,-), litá 16“ kola (+12.100,-), zadní parkovací čidla (+5.445,-), dvojité zamykání (+1.210,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.5 / 5.2
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 708 / 1656
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1185 / 580
Rozměr pneu: 195/55 R 16
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4157
b) šířka (mm): 1976
c) výška (mm): 1725
d) rozvor (mm): 2489
e) rozchod vpředu (mm): 1496
f) rozchod vzadu (mm): 1484
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1130
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1180
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 11. 2014 15:56
Re: Připomíná mi Fiorino
Len ta 1,4 vo fiorine je uzrana a leniva, skratka je to zastaraly motor plniaci sucasne emisne normy
Avatar - Atlis
6. 11. 2014 15:24
Re: Ja tieto motory moc neuznávam..
To ja vsetko viem. Ale s 1.0EB v servisoch obcas nejaky problem je, ale s 1.6EB ziadne (co viem, bolo len par pripadov prasknutych piestnych kruzkov a niekomu padlo turbo). Osobne by som bol radsej, ak by ostali pri 1.6EB ja ked je to stale stara dobra Sigma.

Na novu 2.0EB si musime pockat do buduceho roka.

O problemoch s 3.5EB sa obcas na US forach pise. Nic zatial nikto nevie o 2.7EB a uvidime ako sa bude darit 2.3EB.
Avatar - 1975ak
6. 11. 2014 15:22
Připomíná mi Fiorino
rozměry je podobné, jen u Fiat dávají 1,4 B nebo 1,3 D jako nejmenší motor. Dnes není problém tam dát 0,9 ale pak se to točí jako mixér a tím jde i spotřeba nahoru. Tady to snižování se brzo musí zastavit.
Avatar - Dinar
6. 11. 2014 14:16
Re: aston martin?
...nezklamali, proboha!

Ta maska Astona v textu je míněna ironicky, na takové nevzhledné krabici od Fordu působí obzvlášť komicky.

Tohle auto vypadá jako cygnet po lobotomii, což není pochvala ani pro Aston ani pro Ford, když vidím jakoukoliv kladnou reakci na tourneo (vnitřek je obzvlášť nechutný), nemůžu než kroutit hlavou. >:D
Avatar - woody-alien
6. 11. 2014 10:18
Re: Prakticke auto...FAIL
Moc se nemrač ;-) , třeba já. Jinak si ovšem tyhle mini-dodávky živnostníci v benzínu smaozřejmě kupujou taky - a to minimálně ze dvou důvodů. Buď proto, že je ta verze s benzínem (samozřejmě atmo) o dost levnější než diesel a dá se předělat na plyn, případně výrobce úpravu na plyn přímo nabízí (např. Dacia). Anebo proto, že ta benzínová verze (v tomto případě většinou turbo) oproti dieselům celkem jede a spotřeba není ani zdaleka tak tragická, jak se tvrdí. Spojujícím prvkem obou možností pak je to, že auto využíváš většinou v městském nebo příměstském provozu a nehodláš trápit diesel - a hlavně řešit jeho potíže s FAPem při krátkých pojížďkách s mnoha zastávkami a mnoha starty.

Potíž je v tom, že výrobci neznají míru. Zatímco do tohohle Couriera bych 1.0 EB ještě akceptoval, v o dost větším a těžším Tourneu už se vyloženě trápí. Na přibližně podobnou pohotovostní hmotnost a nosnost jako je u tohohle Couriera mám v autě 1.2 TCe 85 kW a ten to zvládá v pohodě a se slušnou spotřebou.