Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford B-Max 1.0 EB – The Doors

Aleš Jungmann
Diskuze (44)
Mezi malými MPV je velká tlačenice, jenže čím zaujmout? Downsizing už tolik netáhne, zato unikátní konstrukce dveří ano!

Za normálních okolností by přítomnost přeplňovaného litrového tříválce pod kapotou B-Maxu bylo nosné téma celého testu, to by však nesmělo mít toto malé MPV o sloupek míň.

Stačí otevřít oboje dveře a je jasno: Ford jde vstříc starším lidem a rodinám s dětmi. To jsou totiž přesně ty správné cílové skupiny, vyžadující co nejlepší přístup na přední i zadní sedadla a zároveň rozumnou pořizovací cenu. Ostatně, model B-Max by měl být nástupcem výborně prodávaného Fusionu, na jeho úspěch však s jistotou nenaváže. Nejde totiž o žádný low-end, s klimatizací jej pod 300 tisíc nepořídíte.

Ford B-Max není jediný, kdo se pustil tak trochu do neznáma: podobně je na tom třídní sok Opel Meriva se zadními dveřmi otevíranými proti směru jízdy. S klasickými dveřmi je totiž potíž: mezi zaparkovanými auty se na zadní sedadla už tak těžko dostáváte, když navíc ještě přijde na řadu usazování juniora do autosedačky, jde o výkon hodný artisty z Cirque du Soleil. Posuvné zadní dveře v kombinaci s chybějícím B-sloupkem jsou v této situaci rozhodně příjemnější, navíc po jejich úplném otevření má otvor v nejširším místě neuvěřitelných 155 centimetrů. Nezávislé otevírání všech dveří je samozřejmostí.

ford testy mpv ford testy mpv  

A co bezpečnost? Není absencí sloupku karoserie snížena? Ford tvrdí, že ne a nárazové testy EuroNCAP mu dávají za pravdu. Posuvné dveře tvoří s klasickými předními dveřmi tuhou strukturu, důraz na bezpečnost dokládá i masivnost jednotlivých komponent. I zde však funguje něco za něco: oproti klasickému uspořádání je toto o zhruba 50 kilogramu těžší.

Interiér

Ojedinělý systém dveří na sebe upozorní i po usednutí za volant. Bezpečnostní pásy totiž (logicky) nemohou být upevněny na tradičním místě a proto jsou integrovány do sedadla. Pozice za volantem je vzpřímená, což šetří místo vzadu: dospělý člověk se za sebe bez problémů posadí, což je v autě dlouhém 4077 milimetrů vždycky dobrá zpráva. Posádka nestrádá ani v příčném směru, zde je interiér překvapivě velkorysý.

Se zadními posuvnými dveřmi se žije dobře, musíte si však zvyknout na jistá specifika. Zvenčí je manipulace lehká a bezproblémová, trochu jinak je tomu na zadních sedadlech. Když chcete dveře otevřít, musíte použít vzdálenější ruku, protože v cestě bližší paži směrem vzad stojí vystouplá hrana nástupního otvoru. Při zavírání se pak musíte rukou natáhnout pro madlo poměrně hodně za sebe, což méně flexibilnějším cestujícím nemusí vyhovovat.

Zavazadlový prostor má základní objem pouhých 304 litrů (s dojezdovým kolem, se sadou na opravu pneu pak 318 l), po sklopení druhé řady sedadel se objem zvýší až na 1386 litrů. Po jednoduchém sklopení sedadel, dělených v poměru 60:40, vznikne téměř rovná ložná plocha bez schodu a to díky dvojité podlaze zavazadelníku. Na 4077 mm dlouhé auto nabídne B-Max po sklopení opěradla spolujezdce sympatických 2,35 metru využitelné délky, převážení dlouhých tyčových předmětů či krabic se tak obejde bez nutnosti hledat červený praporek.

ford testy mpv ford testy mpv  

Středový panel je focusovský, vyznačující se velikým počtem malých tlačítek a pěkným klavírním lakem. O jeho čistotu se však musíte starat. Šířka středového tunelu je, stejně jako u Focusu, možná až příliš velká. Potěšil nás počet i rozmístění odkládacích prostor, kterých je opravdu hodně. Na druhou stranu zde v zadních dveřích chybí postranní loketní opěrky. Sedadla mají spíše tužší polstrování, vzhledem k naturelu auta se „sportovnější“ sedadla hodí.

Motor a jízda

Jízdní vlastnosti B-Maxu jsou velkým překvapením. U malého MPV byste opravdu neřekli, že vám dokáže nabídnout ve třídě nevídané sportování za volantem.

Řízení je nepřeposilované, na MPV dokonce nadprůměrně citlivé, a brzdy se dají hezky dávkovat. I zákazníci Fordu, kteří mají rodinu, oceňují tužší, jistější podvozky – kdyby to bylo naopak, neprodával by se S-Max tak dobře. U tohoto modelu si tužší nastavení podvozku vynutila i kombinace vyšší stavby a relativně útlejší karoserie. V zatáčkách auto na šestnáctipalcových kolech poslušně drží stopu, nezjančí ani při rychlých změnách směru a náklony podvozek drží v přijatelných mezích. Horší tlumení příčných nerovností je malou daní za nadprůměrné silniční výkony, obutí příplatkových sedmnáctipalcových kol by však už mohlo být nic nepřinášejícím luxusem.

Karoserie se na nerovnostech nevlní, ostatně podle inženýrů Fordu má vyšší torzní tuhost než Fiesta. Očekávaná citlivost na boční vítr se nekoná, B-Max není na dálnici při vyšší boční složce větru o nic nervóznější než moderní malé (a taktéž vysoké) hatchbacky.

Řadicí páka je hezky na dosah, jednotlivé rychlosti zapadají bez protestů. Chod páky v kulise je dobře vymezen, mezipoloha se vyznačuje absencí výrazné „gumovosti“, kterou byste u malého MPV čekali. On je ostatně tento model Fordu celkově tak trochu jinej gang, myšleno vesměs v dobrém.

Přeplňovaný tříválec o výkonu 88 kW (nyní se již prodává verze s 92 kW, proto je v tabulkách uvedena tato) uděluje autu velmi slušnou dynamiku a bezpečnou rezervu při předjíždění. A to i s naloženým vozem. Zvuku tříválce se nebojte, jeho lehce nakřáplý projev ve vyšších otáčkách se vám možná bude docela líbit. Průměrná spotřeba kolem sedmi litrů potěší, klidná jízda stokilometrovou rychlostí znamená přiblížení se šesti litrům. Ani po městě jsme v hustém provozu nespotřebovali víc než 8 litrů benzinu na 100 km.

Závěr

Líbí se vám B-Max? Vymlouvat vám jej určitě nebudeme, zvažte však, zda vám stačí spíše menší zavazadelník. Absenci B-sloupku karoserie ve spojení s posuvnými zadními dveřmi hodnotíme velmi pozitivně.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Pohledný a vyvážený design karoserie je mezi MPV vzácnou vlastností, konstrukce dveří bez bočního sloupku pak naprostým unikátem. Jinak ale B-Max příliš nevyčnívá. Špičková ovladatelnost je typickým rysem Fordů a mezi MPV zcela unikátní hodnotou, zde je ale vykoupena nekomfortní jízdou. Interiér je pro rodinné využití podměrečný, palubní deska není z nejhezčích ani nejpřehlednějších a zaváděcí ceny jsou relativně vyšší. Celkově hodnotím B-Max jako sympatické MPV, ale mělo by být o nějakých 10-20 % větší. Pak by nabídlo prostor jako Fiat 500L, který v tomto segmentu považuji ve všech zmíněných ohledech za optimum.

ford testy mpv ford testy mpv  

První cena vozu 291.150 Kč (1,4 Duratec 66 kW Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací 372.150 Kč (1,0 EcoBoost 92 kW Trend)
Základní cena testovaného vozu 403.150 Kč (1,0 EcoBoost 92 kW Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 478.350 Kč (1,0 EcoBoost 92 kW Titanium)

Plusy

  • Pružný a ve většině situací tichý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Přístup k zadním sedadlům

Minusy

  • Malý zavazadelník
  • Menší tlačítka rádia a klimatizace
  • Chybí loketní opěrky v zadních dveřích

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (44)
Ford B-Max 1,0 EcoBoost
Cena základní sestavy 403 150 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP, čelní a boční airbagy, kolenní airbag řidiče, stropní airbagy, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač ECOmode, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě karoserie s integrovanými blikači, automatická klimatizace, mlhová světla, tempomat, startovací tlačítko Ford Power, Bluetooth, sedadlo řidiče s loketní opěrkou, rádio s CD, USB a MP3, kožený volant, 15“ litá kola, systém SYNC s funkcí „emergency assist“ a 3,5“ displejem atd. Kč
Cena testované sestavy 478 350 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (13.900,-), sada Easy (20.900,-), systém KeyFree (15.500,-), vyhřívané čelní sklo (6.000,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 304 / 1372
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1279 / 481
Rozměr pneu: 195/55 R16
Ford B-Max 1,0 EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4077
b) šířka (mm): 1857
c) výška (mm): 1586
d) rozvor (mm): 2489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 4. 2013 14:44
Re: ...velikost
nekomentuji jízdní vlastnosti, ale měl jsem možnost reálného srovnání fokus c-max a fokus combi. Krom vyššího posezu a lepšího nástupu nevidím objektivní plus. C-may, zvláště grand C-max je pro rodinu jiná liga. Neříkám, že malá MPV nemají opodstatnění, ale není to rodinné auto, ani moc auto pro ženskou s dvěma dětma, spíš je to volba pro starší populaci (dobrý nástup, vysoký posez) a B-max je cenově bohužel někde jinde. V této kategorii byl oblíbený fusion, dnes třeba SX-4.

Jo mimochodem, MPV jsem pár vyzkoušel, vlastnil, vlastním... Takže vím jak se s tím jezdí, jak se v tom sedí, jak se to nakládá a tak. Jo a zkusil jsem si v showroomu zapnout děcko do sedačky na zadním sedadle, zvláště do protisměrné (kategorie 0+) nic moc snadnýho není. Když si to ta ženská s dětma zkusí, radší bude jezdit c-maxem než B-maxem
Můj osobní názor je ten, že B-max má příliš malou cílovou skupinu.
Jinak o nějaké O2 nebo O3 jsem se nijak nezmiňoval.
22. 4. 2013 09:37
Re: pro redakci?
psal jsem cenovy rozbor o par odstavcu nahoru...a dle ofico ceniku fiatu..je 500l drahe az az :-)
21. 4. 2013 19:41
Re: Raději...
Tvoje pohnutky napodobovat "bravo" jsou tvoje věc, to, že na ostatní působíš jako ubožák (tím ale neříkám, že jsi), věc druhá. Rozhodni se sám, zda na ostatní chceš tak působit ;-) Já bych se teda sám dobrovolně takto ztrapňovat nechtěl.
21. 4. 2013 15:31
Re: Raději...
Nemám malé sebevědomí a neschovávám se za GTIho, jediné co jsem napodobil je "bravo" ;-)
Avatar - peter_ko
21. 4. 2013 14:50
Re: Raději...
Na Ádyho je škoda drať klávesnicu, je to taký malý trolko čo sa dožaduje diskusie, ale zatiaľ som od neho nečítal nič, čo by sa za diskusiu dalo považovať...