Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford C-MAX 1.6 EcoBoost – Zapomeňte na diesel

Ondřej Láník
Diskuze (45)
Jestli se chystáte utratit větší sumu peněz za MPV s dospělým turbodieselem, zadržte. Nový Ecoboost je podle naší zkušenosti lepší volbou.

Po lidovém turbodieselu 1,6 TDCi (85 kW) se k testu dostavil C-Max ze zcela opačného konce nabídky a my jsme byli natěšení na momentálně nejlepší podvozek v MPV nižší střední třídy.

Nejsilnější motorizace má sice skromný objem 1596 cm3, ale díky moderní motorářské technice dává v tomto segmentu velmi nadprůměrných 134 kW, ale hlavně 240 Nm ve snovém otáčkovém pásmu 1600 až 5000 min-1.

Není divu, že v disciplíně jízdní dynamika tento C-Max papírově snadno porazí všechny turbodiesely, včetně dvoulitrů. To ale není zdaleka vše!

Jsem rodinné ST

Nabídka zážehových motorizací v C-Maxu vypadá na první pohled dost nudně – samé šestnáctistovky! Jenže až detailnější načtení tabulky technických dat odhalí, že realita je spíše příslibem zábavy. Po dvou výkonových verzích atmosférické 1,6 Ti-VCT se 77 a 92 kW už následují oba EcoBoosty.

Naše první zkušenost byla velmi pozitivní, ale znáte to, pár desítek kilometrů na pečlivě vybraných trasách pro mezinárodní novinářské prezentace nemusí říci o autě úplnou pravdu. Naopak týden odježděný po Česku je prověrkou z těch nejreálnějších.

ford testy mpv ford testy mpv Start pomocí tlačítka podivně ukrytého očím řidiče za tlustým věncem volantu je ještě celkem nenápadný a ve stejném duchu probíhá i rozjezd. Jestli od nejsilnější motorizace očekáváte problematický odpich na křižovatce, můžeme vás uklidnit. Spojka se ovládá dokonce snáze než ve stejně motorizovaném Focusu, je tolerantní k nepřesnému okamžiku sepnutí a motor tak jen málokdy začátečníkům zhasne. C-Max 1,6 EcoBoost jednoduše zůstává rodinným autem, které s klidem půjčujte manželce.

Už krátce nad volnoběhem ukazuje EcoBoost svou nejsilnější stránku – mohutnou zásobu točivého momentu s gradujícím průběhem výkonové křivky. Je v podstatě jedno, jestli začínáte akcelerovat z 1500, 3000 nebo 4500 min-1, chuť motoru jít do otáček je obdivuhodná, podobně jako síla, kterou se do malého objemu podařilo soustředit.

ford testy mpv ford testy mpv  

Na zajímavé parametry přeplňovaných motorů jsme si už téměř zvykli a začínáme je téměř vyžadovat. Pravé umění však tkví v řízení dynamiky motoru, jeho spojení s převodovkou a vnímání projevu z místa řidiče. Právě v tom vidíme další silnou stránku tohoto Fordu.

Eliminace prodlevy turbodmychadla došla tak daleko, že ji v praxi jen těžko zaznamenáte. Síla motoru je k dispozici okamžitě, v nižších otáčkách pouze nemáte tolik výkonu jako mezi 4000 a 6000 min-1. Překvapivé je, že motor neprotestuje, ani když jej pošlete za 6000 min-1, což turbomotory ještě před několika lety vůbec neuměly. To vše je provázeno kultivovaným během, prostým vibrací a zvukem, který ve městě prakticky neslyšíte a mimo něj nebo na dálnici rozhodně neruší i když jedete hodně svižně.

Nyní by mohly pokračovat ódy na podvozek, ale v podstatě bychom jen opakovali závěry prvního testu. Tedy alespoň stručně: Ford v tomto MPV přivedl spojení komfortu a ovladatelnosti k hranici dokonalosti. Se 17palcovými koly tlumí auto ukázkově většinu běžných nerovností, přiměřeně se naklání, ale zůstává při tom skvěle čitelné a výborně ovladatelné. Řízení patří ke špičce mezi těmi, které dnes mají elektrický posilovač a absolutorium mu patří zřejmě i mezi vozidly kategorie MPV. O brzdách bychom mohli mluvit úplně stejně…

ford testy mpv ford testy mpv  

Spotřeba – Skoro jako u Focuse

Vyšší stavba karoserie a hmotnostní nárůst proti Fosucu se naštěstí na spotřebě takřka neprojevuje. Ve 130 km/h sice motor C-Maxe točí 3050 min-1, zatímco ve Focusu jen 2900 min-1, ale spotřeba poskočila ze 7,2 l/100 km (Focus) na stále velmi dobrých 7,5 l/100 km (C-Max). Připomínáme, že první testovaný C-Max 1,6 TDCi uměl stotřicítku se 6,6 l/100 km. EcoBoostu hraje do karet nižší hluk, nulové vibrace, jednodušší ovládání (točivý moment v širokém otáčkovém písmu) a podstatně lepší dynamika.

Úsporná jízda s průměrem 100 km/h znamená v případě C-Maxe odběr 5,8 l/100 km a přibližně 2400 min-1.

Celkový průměr atakující 8 l/100 km považujeme za výbornou hodnotu, zejména když uvážíme, že na trhu není mnoho MPV-konkurentů, kteří by v této třídě umožňovali akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,5 s!

ford testy mpv ford testy mpv  

Maxi-Focus

Testovací termín C-Maxe následoval po testu Focusu, což s sebou přineslo zajímavé srovnání. Závěr z něj je jednoduchý: Komu se zdá být nový Focus stísněný, může bez obav přestoupit do C-Maxe.

Z hlediska jízdních vlastností nepřicházíte téměř o nic, C-Max je jen o něco pohodlnějším autem, radost z jízdy je ale v rámci segmentu příkladná. Vyšší karoserie je prostornější, vzdušnější a přehlednější při jízdě ve městě i při parkování.

V rámci třídy najdete hned několik větších interiérů, ale Ford se jednoduše nenechal zlákat růstovými závody a nechal prostorové možnosti krátkého C-Maxe přesně mezi Focusem Kombi a Grand C-Maxem.

ford testy mpv ford testy mpv  

První cena vozu399.900,- (1.6 Duratec Ti-VCT, 77 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací563.900,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium)
Základní cena testovaného vozu563.900,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků658.700,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium)

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Perfektní řízení
  • Přesné řazení
  • Odhlučnění kabiny
  • Dobré tlumení běžných nerovností
  • Výhled šikmo vpřed
  • Dobrá dynamika i spotřeba motoru

Minusy

  • Méně místa v interiéru
  • Menší kufr
  • Smekavé ovladače klimatizace
  • Příliš výrazné profilování věnce volantu
  • Komplikované a fyzicky náročné sklápění a vyjímání sedadel

Ondřej Láník
Diskuze (45)
Ford C-MAX 1,6 EcoBoost
Cena základní sestavy 563 900 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým asistentem TCS, bezpečnostním brzdovým asistentem EBA a stranovým přesměrováním točivého momentu TVC, 6 airbagů, ICE 3 - Stereorádio/CD s MP3, USB, Bluetooth handsfree a hlasovým ovládáním, duální automatická klimatizace, rozptýlené osvětlení interiéru, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, přední a zadní okna elektricky ovládaná s jednodotykovým otevíráním a zavíráním, 16" kola z lehkých slitin s 10 paprsky, přední mlhová světla, bezklíčové startování tlačítkem Ford Power, asistent rozjezdu do svahu HSA, elektrické dětské pojistky, velurové přední a zadní podlahové rohože, kožený volant a hlavice řadicí páky, 6 airbagů, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, elektricky ovládaná boční okna, dálkové centrální zamykání. Kč
Cena testované sestavy 658 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.900,-Kč), Sada Family II (zahrnuje 5. dveře s elektrickým otevíráním a zavíráním, zadní sluneční clony, elektrická zásuvka 230 V / 150 W, charakter proudu PWM) (+13.500,-Kč), Sada Winter (zahrnuje přední sedadla – vyhřívaná, s regulací teploty, vyhřívané čelní sklo a vyhřívané trysky ostřikovačů) (+11.900,-Kč), Sada Easy III (zahrnuje aktivní parkovací asistent umožňující podélné parkování bez změny směru řidičem, signalizace vzdálenosti od překážek vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky stahovaná přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, funkcí proti sevření a globálním otevíráním/zavíráním oken dálkovým ovládáním) (+15.000,-Kč), Sada X Pack I (zahrnuje 17“ kola z lehkých slitin D2YL5, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, zadní tmavě tónovaná skla Privacy) (+33.000,-Kč), Sada ICE 7 (rádio SONY s CD přehrávačem s 4.2“ barevným multifunkčním displejem s možností přehrávat MP3 soubory, 9 HiFi reproduktorů včetně středového na přístrojové desce, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině) s USB portem pro připojení přehrávače iPod nebo zařízení Mass Storage Device, dálkové ovládání na volantu, AUX vstup pro externí přehrávač) (+6.500,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.3 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 471 / 1723
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 590
Rozměr pneu: 215/50 R17
Ford C-MAX 1,6 EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1626
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 5. 2011 11:17
Re: Chybi tomu 4x4 a diesel
To je Áda...toho nesmíš brát vážně :-) diesl to má, 4x4 nemá nikdo, a palubka se např. mě líbí :-)
Avatar - Atlis
30. 5. 2011 09:22
Re: Chybi tomu 4x4 a diesel
Riesili sme to vyssie. V tej kategorii nema 4x4 nikto, takze tomu nic nechyba... kto chce jazdit po horach, kupi si crossover alebo SUV. Dizajn palubky je cisto vec vkusu :-)
Avatar - Ada je zase tady
29. 5. 2011 20:07
Chybi tomu 4x4 a diesel
A palubka je designove naprosto silena :no:
Avatar - Atlis
29. 5. 2011 11:02
Re: Zapomeňte na diesl,......
:yes:

mam podobny pocit, ked sadam z ff do sluzobneho prasata tdi cr
29. 5. 2011 10:15
Zapomeňte na diesl,......
Vůbec se titulku nedivím :-) Po dlouhé době jsem řídil diesl (Insignia, 4x4, automat, 160 koniku) ...no hrůza..po zvyknutí na ticho s Ecoboostem a vůbec celkový komfort spojený s jízdou s turbo benzínem....bych už se nerad k dieslu vracel. Tak že řadě Ecoboost :yes: :yes: :yes: