Ford C-MAX 1.6 EcoBoost – Zapomeňte na diesel

Ford C-MAX 1.6 EcoBoost – Zapomeňte na diesel

 
 

Jestli se chystáte utratit větší sumu peněz za MPV s dospělým turbodieselem, zadržte. Nový Ecoboost je podle naší zkušenosti lepší volbou.

Po lidovém turbodieselu 1,6 TDCi (85 kW) se k testu dostavil C-Max ze zcela opačného konce nabídky a my jsme byli natěšení na momentálně nejlepší podvozek v MPV nižší střední třídy.

Nejsilnější motorizace má sice skromný objem 1596 cm3, ale díky moderní motorářské technice dává v tomto segmentu velmi nadprůměrných 134 kW, ale hlavně 240 Nm ve snovém otáčkovém pásmu 1600 až 5000 min-1.

Není divu, že v disciplíně jízdní dynamika tento C-Max papírově snadno porazí všechny turbodiesely, včetně dvoulitrů. To ale není zdaleka vše!

Jsem rodinné ST

Nabídka zážehových motorizací v C-Maxu vypadá na první pohled dost nudně – samé šestnáctistovky! Jenže až detailnější načtení tabulky technických dat odhalí, že realita je spíše příslibem zábavy. Po dvou výkonových verzích atmosférické 1,6 Ti-VCT se 77 a 92 kW už následují oba EcoBoosty.

Naše první zkušenost byla velmi pozitivní, ale znáte to, pár desítek kilometrů na pečlivě vybraných trasách pro mezinárodní novinářské prezentace nemusí říci o autě úplnou pravdu. Naopak týden odježděný po Česku je prověrkou z těch nejreálnějších.

obrázek [300 x 270] Start pomocí tlačítka podivně ukrytého očím řidiče za tlustým věncem volantu je ještě celkem nenápadný a ve stejném duchu probíhá i rozjezd. Jestli od nejsilnější motorizace očekáváte problematický odpich na křižovatce, můžeme vás uklidnit. Spojka se ovládá dokonce snáze než ve stejně motorizovaném Focusu, je tolerantní k nepřesnému okamžiku sepnutí a motor tak jen málokdy začátečníkům zhasne. C-Max 1,6 EcoBoost jednoduše zůstává rodinným autem, které s klidem půjčujte manželce.

Už krátce nad volnoběhem ukazuje EcoBoost svou nejsilnější stránku – mohutnou zásobu točivého momentu s gradujícím průběhem výkonové křivky. Je v podstatě jedno, jestli začínáte akcelerovat z 1500, 3000 nebo 4500 min-1, chuť motoru jít do otáček je obdivuhodná, podobně jako síla, kterou se do malého objemu podařilo soustředit.

obrázek [600 x 295]  

Na zajímavé parametry přeplňovaných motorů jsme si už téměř zvykli a začínáme je téměř vyžadovat. Pravé umění však tkví v řízení dynamiky motoru, jeho spojení s převodovkou a vnímání projevu z místa řidiče. Právě v tom vidíme další silnou stránku tohoto Fordu.

Eliminace prodlevy turbodmychadla došla tak daleko, že ji v praxi jen těžko zaznamenáte. Síla motoru je k dispozici okamžitě, v nižších otáčkách pouze nemáte tolik výkonu jako mezi 4000 a 6000 min-1. Překvapivé je, že motor neprotestuje, ani když jej pošlete za 6000 min-1, což turbomotory ještě před několika lety vůbec neuměly. To vše je provázeno kultivovaným během, prostým vibrací a zvukem, který ve městě prakticky neslyšíte a mimo něj nebo na dálnici rozhodně neruší i když jedete hodně svižně.

Nyní by mohly pokračovat ódy na podvozek, ale v podstatě bychom jen opakovali závěry prvního testu. Tedy alespoň stručně: Ford v tomto MPV přivedl spojení komfortu a ovladatelnosti k hranici dokonalosti. Se 17palcovými koly tlumí auto ukázkově většinu běžných nerovností, přiměřeně se naklání, ale zůstává při tom skvěle čitelné a výborně ovladatelné. Řízení patří ke špičce mezi těmi, které dnes mají elektrický posilovač a absolutorium mu patří zřejmě i mezi vozidly kategorie MPV. O brzdách bychom mohli mluvit úplně stejně…

obrázek [600 x 386]  

Spotřeba – Skoro jako u Focuse

Vyšší stavba karoserie a hmotnostní nárůst proti Fosucu se naštěstí na spotřebě takřka neprojevuje. Ve 130 km/h sice motor C-Maxe točí 3050 min-1, zatímco ve Focusu jen 2900 min-1, ale spotřeba poskočila ze 7,2 l/100 km (Focus) na stále velmi dobrých 7,5 l/100 km (C-Max). Připomínáme, že první testovaný C-Max 1,6 TDCi uměl stotřicítku se 6,6 l/100 km. EcoBoostu hraje do karet nižší hluk, nulové vibrace, jednodušší ovládání (točivý moment v širokém otáčkovém písmu) a podstatně lepší dynamika.

Úsporná jízda s průměrem 100 km/h znamená v případě C-Maxe odběr 5,8 l/100 km a přibližně 2400 min-1.

Celkový průměr atakující 8 l/100 km považujeme za výbornou hodnotu, zejména když uvážíme, že na trhu není mnoho MPV-konkurentů, kteří by v této třídě umožňovali akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,5 s!

obrázek [600 x 416]  

Maxi-Focus

Testovací termín C-Maxe následoval po testu Focusu, což s sebou přineslo zajímavé srovnání. Závěr z něj je jednoduchý: Komu se zdá být nový Focus stísněný, může bez obav přestoupit do C-Maxe.

Z hlediska jízdních vlastností nepřicházíte téměř o nic, C-Max je jen o něco pohodlnějším autem, radost z jízdy je ale v rámci segmentu příkladná. Vyšší karoserie je prostornější, vzdušnější a přehlednější při jízdě ve městě i při parkování.

V rámci třídy najdete hned několik větších interiérů, ale Ford se jednoduše nenechal zlákat růstovými závody a nechal prostorové možnosti krátkého C-Maxe přesně mezi Focusem Kombi a Grand C-Maxem.

Ford C-Max a Grand C-Max: První jízdní dojmy

TEST Ford C-Max 1,6 TDCi (85 kW) – Od všeho nejvíc

Jake.auto.cz: Ford C-Max (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 358]  
První cena vozu399.900,- (1.6 Duratec Ti-VCT, 77 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací563.900,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium)
Základní cena testovaného vozu563.900,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků658.700,- (1.6 Ecoboost, 134 kW, Titanium)

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Perfektní řízení
  • Přesné řazení
  • Odhlučnění kabiny
  • Dobré tlumení běžných nerovností
  • Výhled šikmo vpřed
  • Dobrá dynamika i spotřeba motoru

Minusy

  • Méně místa v interiéru
  • Menší kufr
  • Smekavé ovladače klimatizace
  • Příliš výrazné profilování věnce volantu
  • Komplikované a fyzicky náročné sklápění a vyjímání sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford C-MAX 1,6 EcoBoost

Cena v základní výbavě: 563 900 Kč Cena v testované výbavě: 658 700 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým asistentem TCS, bezpečnostním brzdovým asistentem EBA a stranovým přesměrováním točivého momentu TVC, 6 airbagů, ICE 3 - Stereorádio/CD s MP3, USB, Bluetooth handsfree a hlasovým ovládáním, duální automatická klimatizace, rozptýlené osvětlení interiéru, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, přední a zadní okna elektricky ovládaná s jednodotykovým otevíráním a zavíráním, 16" kola z lehkých slitin s 10 paprsky, přední mlhová světla, bezklíčové startování tlačítkem Ford Power, asistent rozjezdu do svahu HSA, elektrické dětské pojistky, velurové přední a zadní podlahové rohože, kožený volant a hlavice řadicí páky, 6 airbagů, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, elektricky ovládaná boční okna, dálkové centrální zamykání.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.900,-Kč), Sada Family II (zahrnuje 5. dveře s elektrickým otevíráním a zavíráním, zadní sluneční clony, elektrická zásuvka 230 V / 150 W, charakter proudu PWM) (+13.500,-Kč), Sada Winter (zahrnuje přední sedadla – vyhřívaná, s regulací teploty, vyhřívané čelní sklo a vyhřívané trysky ostřikovačů) (+11.900,-Kč), Sada Easy III (zahrnuje aktivní parkovací asistent umožňující podélné parkování bez změny směru řidičem, signalizace vzdálenosti od překážek vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky stahovaná přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, funkcí proti sevření a globálním otevíráním/zavíráním oken dálkovým ovládáním) (+15.000,-Kč), Sada X Pack I (zahrnuje 17“ kola z lehkých slitin D2YL5, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, zadní tmavě tónovaná skla Privacy) (+33.000,-Kč), Sada ICE 7 (rádio SONY s CD přehrávačem s 4.2“ barevným multifunkčním displejem s možností přehrávat MP3 soubory, 9 HiFi reproduktorů včetně středového na přístrojové desce, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině) s USB portem pro připojení přehrávače iPod nebo zařízení Mass Storage Device, dálkové ovládání na volantu, AUX vstup pro externí přehrávač) (+6.500,-Kč).

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

Letadlo s tváří sněžného levharta: kazašské aerolinky modernizují flotilu Letadlo s tváří sněžného levharta: kazašské aerolinky modernizují flotilu

Kazašské aerolinky Air Astana obnovují svou flotilu.…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford C-MAX 1,6 EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.3 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 471 / 1723
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 590
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1626
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Ford C-MAX 1,6 EcoBoost
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,08
 

Přidat názorDiskuse: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost – Zapomeňte na diesel







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 



Ojetý Ford C-Max/Grand C-Max: Druhá generace neuspěla. Zaslouženě? Ojetý Ford C-Max/Grand C-Max: Druhá generace neuspěla. Zaslouženě?

Už v předchozí generaci platil C-Max za trochu…

Tohle je Ford C-Max Sport: Švihácké MPV, co umí jet na dva válce Tohle je Ford C-Max Sport: Švihácké MPV, co umí jet na dva válce

Nová verze kompaktního MPV od Fordu má sice Sport v…

 



 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Dnes 18:50

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

Vrána roste před očima, říká kouč. Led opouští poslední a stále se zlepšuje

Vrána roste před očima, říká kouč. Led opouští…

Je mu sice teprve 22 let, ale už si dokázal vybojovat místo na soupisce jednoho z nejlepších týmů současnosti, s…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…