Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda nám ukázala tři klíčové novinky! A prozradila, kdy je uvidíme na českých cestách

Tomáš Dusil
Diskuze (6)

Japonci se pilně připravují na elektrickou budoucnost. Důkazem jsou hned tři zcela nové modely, které se brzy objeví i na českém trhu.

Je to zajímavé, ale zatímco u evropských i korejských výrobců automobilů je slovo elektrifikace slyšet stále častěji, ty japonské se navenek chovají poněkud zdrženlivě. Nejde ani tak o hybridy - tady je situace očekávaná - jako spíše o čistě elektrická auta.

Pokud zůstaneme u Hondy, tak ta zatím v Evropě nabízí velmi okrajový model Honda e. Jenže podobně jsou na tom i jiné značky. Třeba Mazda bojuje pro změnu s MX-30, Toyota nabízí crossover bZ4X, který se prodává také coby Subaru Solterra, no a třeba takové Suzuki elektromobil nemá v nabídce žádný. Když to srovnáte kupříkladu se skupinou VW nebo Stellantis, je rozdíl v nabídce skoro do očí bijící. Japonci tak stále věří spíše hybridům či plug-in hybridům a jako bonus přidávají v případě Hondy a Toyoty auta na vodík.

Honda však nespí, do roku 2030 plánuje uvést na trh třicet nových modelů, což si vyžádá investice ve výši 64 miliard dolarů. Na nových autech spolupracuje také s GM, LG a Sony. A do roku 2050 chce být značka uhlíkově neutrální, navíc si klade za cíl nabízet auta, v nichž se žádný člověk při nehodě ani vážně nezraní. Nyní ale pojďme k čerstvým novinkám. Tou největší je v pořadí už šestá generace modelu CR-V.

Video se připravuje ...

Honda CR-V poprvé do zásuvky

Honda CR-V patří k zakladatelům třídy SUV, kdy přímo v názvu je zakódován účel auta „pro trávení volného času“. Nové vydání využívá ze civicu již známý hybridní pohon e:HEV, novinkou v Evropě bude ale plug-in hybridní pohon e:PHEV. „Zcela nový model CR-V vychází ze všeho, čím se ikonický model vyznačuje – progresivní design, prémiová kabina, špičková úroveň bezpečnosti, praktičnosti a pohodlí a efektivní a citlivý výkon,“ říká Tom Gardner, výkonný viceprezident společnosti Honda Motor Europe Ltd.. „Tato nejnovější verze je opravdu jedinečné SUV. Nabízíme zákazníkům mimořádný, dynamický a prémiový produkt, jenž dokonale vyhovuje současným požadavkům evropského trhu.“

Na živo vypadá nové CR-V výrazněji než předchůdce. Zejména přídí auto připomíná Mazdu CX-60. Není to poprvé, kdy se design modelů obou japonských značek přiblížil. Vzpomeňte na Hondu Accord a Mazdu 6. Každopádně nové CR-V vypadá fešně.

V kabině se také inovovalo. Tady nás zaujal poměrně široký středový tunel s voličem samočinné převodovky ve formě tlačítek. Vícestupňová převodovka se zde ovšem nepoužívá, pohon si vystačí s reduktorem.

Základní tvary palubní desky připomínají nový Civic a to zejména výdechy ventilační soustavy. Chválíme, že i tak moderní auto má stále samostatný panel ovládání dvouzónové samočinné klimatizace s mechanickými tlačítky.

Rozměry a i další technické údaje zatím výrobce tají. Víme jen, že novinka má o 40 mm delší rozvor než předchůdce (2701 mm) z čehož těží zejména cestující vzadu. Ti tak mají o 16 mm více prostoru pro nohy. Prostor ve svislém směru zase chytře vylepšuje řešení zadní lavice, u níž lze měnit sklon opěradla v osmi úrovních v rozsahu 10,5 stupně. Zavazadelník nyní pojme o 90 litrů více a celkem 600 litrů.

Základem obou pohonů je čtyřválec 2,0 litru s Atkinsonovým cyklem a přímým vstřikováním benzinu. Doplňují jej dva elektromotory. U e:PHEV Honda uvádí elektrický dojezd na jedno nabití skvělých 81 km a pokud je teplota akumulátoru 25 stupňů Celsia, lze jej nabít z úplného vybití do plna za 2,5 hodiny. Hybrid, tedy e:HEV, má trakční akumulátor pod podlahou zavazadelníku, kdežto e:PHEV jej má přirozeně mnohem větší a hlavně uložený v podlaze uprostřed vozidla. Více toho výrobce o novém CR-V zatím neprozradil, další informace si schovává na dynamickou prezentaci. Dokonce ani na otázku jak to bude s pohonem všech kol, který k CR-V vždy patřil, jsme odpověď nedostali… Jinak český dovozce počítá zpočátku jen s verzí e:HEV. Plug-in hybrid by měl na náš trh dorazit až přibližně za rok.

Video se připravuje ...

Honda ZR-V: Novým jménem to teprve začíná

A zatímco nové CR-V navazuje na své úspěšné předchůdce a může se pochlubit působením na trhu už od poloviny 90. let, druhá novinka ZR-V nemá návaznost na žádné předchozí auto. Je to tudíž zcela nová modelová řada. Dle Hondy má vyplnit mezeru mezi SUV HR-V a již zmíněným CR-V.

Ideově vzato jde v podstatě o SUV odvozené od nové generace civicu. Kompaktní SUV na bázi segmentu C jsou u jiných automobilek již léta běžné, Honda kupodivu s tímhle trochu otálela. Že ZR-V vychází ze civicu, poznáte asi nejsnáze v kabině. Model má být dle slov Hondy určený pro mladé zákazníky, kteří požadují dobrou image, a také styl, výkon a v neposlední řadě zábavu za volantem.

Tu by měl zajistit jak pohon, kterým je výhradně hybridní jednotka e:HEV s dvoulitrovým čtyřválcem, tak zejména podvozek. Vzadu je uplatněna čtyřprvková náprava koncepčně shodná s tou v současném civicu.  

Kabina nabízí velký vnitřní prostor a také velmi dobré pohodlí. Kombinace materiálů s na dotyk příjemnou povrchovou úpravou a stylovým osvětlením vytváří působivou atmosféru.

„Zcela nový model Honda ZR-V jsme navrhli a zkonstruovali tak, aby vyhovoval rušnému, aktivnímu životnímu stylu. Sebevědomě doplňuje naší řadu vozů SUV,“ řekl Yutaka Kato, hlavní konstruktér modelu ZR-V. „Kombinuje každodenní funkčnost, výjimečnou úroveň pohodlí a přitažlivý design se sportovní dynamikou a naší výjimečnou hybridní hnací jednotkou e:HEV. Je to výsledek dokonalé evoluce naší evropské modelové řady.“

Již příští měsíc jsou naplánovány jízdní dojmy s ZR-V ve Španělsku, kam jsme také zváni, takže po nich vám o novince prozradíme více. Nyní jen dodáme, že na trhu by se mělo auto objevit na podzim 2023.

Video se připravuje ...

Honda e:Ny1: Elektro pro rodinu

Třetí novinku jsme si nechali na závěr zcela záměrně. Pod trochu tajemně znějícím označením e:Ny1 se ukrývá nový elektrický vůz, na evropském trhu teprve druhý po stylovém modelu e. Na první pohled novinka svými tvary připomíná současné HR-V, což byl prý záměr tvůrců. Sice bychom mohli říci, že jde o elektrickou verzi „háervéčka“ ovšem tak jednoduché to není. Pokud má být elektromobil opravdu dobrý, musejí jeho tvůrci jeho techniku elektrice přizpůsobit.

A zatímco Honda e má hnací jednotku uloženou napříč před poháněnou zadní víceprvkovou nápravou, tedy koncepci nejsportovnějších aut, šlo se u e:Ny1 jinou cestou. Cílem tvůrců bylo zajistit hlavně velmi dobrou užitnou hodnotu. A tedy uvést na trh auto, které zaujme spíše rodinně orientované zákazníky.

Elektrická novinka je postavena na nově vyvinuté architektuře e: N Architecture F pro bateriová vozidla se zvýšenou torzní tuhostí skeletu. Sedmačtyřicet procent jeho hmotnosti představují vysokopevnostní ocelové plechy. Hnací jednotka čítající elektromotor s reduktorem je v tomhle případě uložena vpředu napříč a tedy pohání přední kola. Zavěšení zadních kol si proto vystačí s torzně poddajnou příčkou. Motor se chlubí výkonem 150 kW a maximem točivého momentu 310 Nm.

Honda e úžasně jezdí a je opravdu mimořádně kvalitně vyrobená. Jenže její dojezd na jedno nabití je v praxi ani ne 200 km, takže pokud se za volantem trochu rozvášníte, záhy vás přepadne lehká frustrace z toho, že musíte myslet na to, kde auto dobijete.

Nové e:Ny1 je v otázce dojezdu mnohem lepší. Dle metodiky WLTP ujede na jedno nabití 412 km. To odpovídá akumulátoru o kapacitě 68,8 kWh.

Možná jste čekali delší dojezd. Když jsme argumentovali tím, že některá elektrická auta dnes nabízejí 500 km i více, velmi hbitě nám odpověděl Katsuhisa Okuda, prezident Honda Motor Europe Ltd: „Udělat elektromobil s ještě delším dojezdem než jaký má naše nové e:Ny1, není zase tak obtížné. Stačí použít větší baterii, přesněji o větší kapacitě. Jenže velká baterka je přirozeně těžší, což se příliš nestřetává s naší filozofií nabízet řidičsky záživná auta. Je rovněž dražší a při stejném nabíjecím výkonu a proudu ji budete déle nabíjet. Při navrhování naší novinky jsme vycházeli z požadavků našich zákazníků, a ti považují dojezd přes 400 km za zcela dostačující.“

Pokud při nabíjení využijete stejnosměrný proud s nabíjecím výkonem 78 kW, lze baterii nabít z 10 na 80 procent za 45 minut. Jinak řečeno, k tomu aby auto ujelo 100 km, jej stačí nabíjet pouhých 11 minut. Pokud využijete standardní pomalé nabíjení střídavým proudem, pak nabíječka s výkonem 11 kW baterii nabije do plna za šest hodin. Nabíjecí konektor typu Mennekes typ 2 je situován za sklopnou přední maskou. Kdy se Honda e:Ny1 dostane na český trh? To zatím rozhodnuto není.

Video se připravuje ...
Tomáš Dusil
Diskuze (6)

Doporučujeme

14. 5. 2023 07:52
Re: HR-V?
ZR-V?
Avatar - donPedro
13. 5. 2023 11:54
Re: HR-V?
Tož baže, može. Ale to už jde o hrušky/jablka, hodinky/holínky, aneb zde je to o Hondě, pravda? Jináč, A) Stelvio jest pro mne zbytečně velikostně "cufíl", cílil bych na Tonale B) stejně bych vybíral jinde, namátkou Audi Q3 Sportback, no kdybych se chtěl rozšoupnout tak RS s legendárním 2.5 litrem, nebo Range Rover Evoque, za tu dobu co je v prodeji, je vymazlenej k dokonalosti. Nicméně, z5 k Hondě HR-V. Jde o užitnou hodnotu, např. magic seats, cena/výkon, "lokomotivový" hybrid. o který mi šlo především. Kamenem úrazu jest ten již zmiňovaný motor, dobrý leda tak snad pro Jazz, a tím i slabší elektromotor. Stačí se podívat na několikero testů jak jest hodnocena ta 1.5 a jak 2.0. Uvidíme co nabídne ta novinka ZR-V ... no a ještě je v záloze "loko" Qashqai ;-)
12. 5. 2023 22:51
Re: HR-V?
Myslim, ze kdo na to ma, si 2.0 motor v SUV doprat muze.
https://www.sauto.cz/…telvio/191089579
12. 5. 2023 22:38
Re: Japonci a EV bez EU
https://www.e15.cz/…nou-sumu-1379903
"Japonská automobilka Honda Motor chce do roku 2040 prodávat pouze elektrické vozy. :-O Firma pod vedením nového šéfa Tošihira Mibeho investuje v příštích šesti letech zhruba pět bilionů jenů (téměř jeden bilion Kč) do výzkumu a vývoje, a to "bez ohledu na výkyvy tržeb", řekl Mibe."
:yes:
Nejvetsi vyrobce spalovacich motoru vi, co dela!
Diky Honde by to mohl pochopit snad i arese.
ballik ne.
Proc sakra vsichni jezdi v protismeru???
Neni uz cas se zamyslet, zda nejedu (nepremyslim) blbe ja (arese s vysokou skolou)?

Sbohem spalovaci motory
Avatar - posledni_skaut
12. 5. 2023 21:40
Japonci a EV bez EU
Nechápu to. V Japonsku není evropská unive s elektrofasisty, zelenými mozky a já nevím čím a přesto se chystají na elektrickou budoucnost. Čím to je? Mohli by mi to prosím zdejší chytráci vysvětlit? Děkuji