Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda ZR-V se začíná prodávat v Česku. Nejlevněji ji koupíte za necelý milion korun

Lukáš Volšický
Diskuze (19)

Nová Honda ZR-V oficiálně přijíždí do Česka. Je spojením pečlivě naladěného hybridu z nejnovějšího Civicu, letošního Českého auta roku, s populárním stylem crossoverů. Naše první dojmy s novinkou jsme nasáli na španělských silnicích.

Evropské portfolio Hondy se dnešním dnem oficiálně zvětšuje o další crossover. Nová Honda ZR-V vstupuje do populárního segmentu vozů SUV nižší střední třídy s cílem vyplnit pomyslnou mezeru mezi kompaktnějším modelem HR-V a větším CR-V. Nejnovější Honda k nám přijíždí až po uvedení na globálních trzích a představuje se s vysoce pokročilou hybridní technikou e:HEV z nejnovějšího Civicu.

Nová Honda ZR-V se v Evropě pokusí zaujmout typicky americkým konzervativním designem a jejím hlavním lákadlem jsou inovativní technologie. Ty vozu napomáhají k lepší každodenní praktičnosti, ale také k úspornosti a řidičskému zážitku. Japonci si stále zakládají na jízdních vlastnostech jako na jednom z hlavních pilířů automobilového vývoje. Honda nám už při prvním seznámení ukázala, že to nejsou pouze řeči.

Nejmodernější Civic pro příznivce crossoverů

K řidičským dojmům se však dostanu až za chvíli, nejprve se pojďme věnovat „ZR-Včku“ tak, jak působí na první dojem. Nejmodernější jedenáctá generace Civicu, letošního českého auta roku, nasadila vysokou laťku a novinka si z toho bere to nejdůležitější. Zejména vedle menšího HR-V v modernějším interiéru působí mnohem hodnotnější dojmem. Napomáhá tomu i Civicem inspirovaná horizontální mřížka s výdechy ventilace a další prvky.

Honda se přibližuje prémiovější atmosféře a doplňuje, že pohodlí a užitnost na palubě jsou na prvním místě. Českým standardem bude základní výbava Elegance s černým látkovým čalouněním sedadel Mélange, zlatým středem bude výbava Sport se syntetickou kůží a kombinovanou všívanou látkou a vrcholem bude výbava Advance s luxusnější syntetickou i pravou perforovanou kůží.

V dnešním světě si už ani neumíme představit automobilovou novinku bez inovativních technologií a Honda odhaluje, že si zakládá především na snadno ovladatelném infotainmentu. Ten cílí na zjednodušení ovládacích prvků a přehledné zobrazení nejdůležitějších informací.

Stupně výbav budou 3

Standardem nižších výbav Elegance a Sport bude 7” digitální přístrojový kokpit kombinující TFT displej s analogovým rychloměrem. Vrcholná Advance je plně digitální a má 10,2” TFT obrazovku.

U obou uvedených systémů se lehce odlišuje logika ovládání přístrojových štítů - kombinovaná verze má tlačítko Home pro pohyb v menu, plně digitální varianta jím nedisponuje a je zjednodušená. Všechny varianty jsou současně vybaveny 9” dotykovou obrazovkou infotainmentu v horní části palubní desky s podporou stále populárnějšího zrcadlení chytrých mobilních telefonů skrze Apple CarPlay a Android Auto.

Video se připravuje ...

Nejluxusnější výbava Advance má i zcela nový 6” head-up displej ukazující řidičům všechny zásadní informace, jako je rychlost, navigace, asistenční systémy Honda SENSING nebo příchozí telefonní hovory. Standardem je i pět samostatných portů USB-A a USB-C pro nabíjení mobilních zařízení a od verze Sport je standardně k dispozici i 15wattová bezdrátová nabíječka pro telefony.

Praktičtější jedinci ocení úložné přihrádky a kapsy s cílem usnadnit cestujícím život. V zavazadlovém prostoru najdeme sklopná sedadla, nákladovou přepážku, zatahovací roletu i úložný prostor pod podlahou. Honda ZR-V má o dvacet procent větší zavazadelník než HR-V a disponuje základním objemem 370 litrů (po sklopení zadních sedadel celkem 1 291 litrů).

Inovativní hybridní technologie e:HEV z Civicu

Nová Honda ZR-V technicky zakládá na moderní platformě nejnovějšího Civicu, se kterým sdílí také inovativní hybridní technologii e:HEV. Srdcem Hondy ZR-V tak je atmosférický dvoulitrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem, přímým vstřikováním a dvěma elektromotory s celkovým maximálním výkonem 135 kW (184 koní) a točivým momentem 315 newtonmetrů. „ZR-Včku“ to umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy.

Hybridní technologie ZR-V kombinuje lithium-ion akumulátor se dvěma kompaktními výkonnými elektromotory a spalovací jednotkou, přičemž systém automaticky přepíná mezi čistě elektrickým, hybridním nebo konvenčním pohonem bez jakéhokoli zásahu řidiče. Ve městech většinou jezdí na elektřinu, při potřebě vyššího výkonu zapojuje elektromotor i spalovací motor v hybridním režimu a při konstantní jízdě vysokou rychlostí, například na dálnicích, se přepíná do režimu konvenčního pohonu a je poháněn pouze zážehovým motorem s minimálními ztrátami.

Honda ZR-V je současně vybavena nastavitelnou rekuperací, kterou si přizpůsobujete pádly pod volantem. Honda doplňuje i zajímavost, že nové ZR-V a moderní supersport NSX jsou jedinými modely značky s pádly vyrobenými z hliníku. Adaptivní rekuperaci přitom můžete jednoduše využívat třeba při sjíždění výrazných klesání, aniž byste museli zpomalovat konvenčními brzdami.

Inženýři Hondy při vývoji zapracovali také na vylepšení spalovacího motoru, který dosahuje špičkové tepelné účinnosti 41 procent. Nová struktura motoru a koncepce spalování je optimalizovaná pro rychlejší a účinnější spalování a větší točivý moment. Konstruktéři použili i katalyzátor aktivovaný při nízké teplotě, optimalizované tvary sacích otvorů nebo ventily plněné sodíkem. Důležitá je také nejnovější verze inteligentní napájecí jednotky IPU a nová řídicí jednotka PCU.

Hybrid e:HEV si žije vlastním životem, vy pouze tankujete benzín

Už nejnovější Honda Civic nám ukazuje nejvýznamnější technologické přednosti hybridní technologie e:HEV, která díky perfektnímu naladění funguje snad lépe než kvalitou pověstné hybridy od konkurenční Toyoty. Nová Honda ZR-V navazuje na kvality tradičnějšího modelu a kombinuje jeho charakteristické jízdní vlastnosti s vyšší konstrukcí stále populárnějších módních crossoverů.

A pokud se obáváte elektrifikace, zrovna u Hondy si ji často ani nevšimnete. Stejně jako Civic, dokonce i ZR-V si při jízdě žije vlastním životem a vy jej pouze tankujete benzinem. Hybrid nezávisle pracuje s efektivním využíváním elektromotoru, což poznáte už při rozjezdu. Instantní točivý moment vozu dodává pocitově příjemný „kopanec“, s jakým se rozjíždí mnohem svižněji než dnešní nekompromisními emisemi otupělá čistě spalovací auta.

Jízdní dynamika je pro normální život na silnicích naprosto dostačující, díky okamžitému odpichu elektromotoru se můžete pružně pohybovat i v hustějším městském provozu a velkým pozitivem je i odhlučnění spalovacího motoru. V nižší zátěži často přemýšlíte, zda jedete na elektřinu nebo benzin, ve vyšších otáčkách se začíná lehce projevovat, a dokonce i ve vysokých otáčkách vás nijak neobtěžuje extrémním hlukem. Čtyřválec navíc jemně graduje a neobtěžuje konstantním řevem.

Video se připravuje ...

Městský crossover, který nezklame ani na okreskách

Nejvýraznějším rozdílem oproti běžnějšímu Civicu je nepochybně nastavení a naladění podvozku, který je komfortní, ale při rychlejších průjezdech se znatelně naklání. I přesto je Honda ZR-V jedním z těch lépe jezdících crossoverů, což jsem si mohl osahat na klikatých španělských okreskách v kopcích. Spojení instantního točivého momentu a „eko“ pneumatik mu bohužel trochu nesvědčí při rychlých výjezdech ze zatáčkách, kdy zpravidla trochu prohrabává.

Jenže to jsou pro městský crossover až extrémní podmínky, se kterými se reálně setká jen minimum řidičů a uživatelů. Všem ostatním ZR-V poskytuje především snadnou ovladatelnost, i když s lehce tužším řízením, v kombinaci s nízkými provozními základy. Honda slibuje kombinovanou spotřebu paliva 5,7 l/100 km podle WLTP, zatímco já jsem ve Španělsku jezdili za přibližně 6 l/100 km.

Nová Honda ZR-V tak přijíždí i na evropský trh se zajímavým a povedeným spojením techniky jednoho z nejlepších nových aut současnosti s nepřetržitě vzkvétajícím trendem crossoverů. Velikostně je přitom ideálním modelem značky pro všechny zájemce, pro něž je HR-V příliš malé a CR-V zase zbytečně velké. Teď už si jen musíme počkat, až jej budeme moci vyzkoušet v našem tradičním redakčním testu.

Honda ZR-V se v Česku začíná prodávat se základní cenou od 939.900 Kč včetně DPH. České zastoupení značky zatím zveřejnilo pouze startovací cenu, kompletní ceník bude zveřejněn později.

Nová Honda ZR-V: Technická data
Motor 2.0 i-MMD
Zdvihový objem [cm3] 1993
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW] 135
Převodovka A
Max. rychlost [km/h] 173
Spotřeba dle WLTP [l/100 km] 5,7
Cena Elegance [Kč] 939 900
Cena Sport [Kč] bude zveřejněna
Cena Advance [Kč] bude zveřejněna
Lukáš Volšický
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - Emel
22. 6. 2023 15:00
Re: To je ale rypáček
U Jazzu je třeba ten generátor slabší než spalovák (70kW generátor a 80kW motor myslím), takže ta propustnost je menší. Zase na druhou stranu, 2 minuty plného kotle jsou víc než se zdá. A na třetí stranu, reálně ta baterka bude málokdy plná, takže pokud na to šlápneš, budeš mít v průměru třeba minutu... ale i to by mělo stačit. Ale zajímalo by mě, jestli to fakt takhle je - že udávaná vmax odpovídá téhle situaci.
Avatar - twistedTSD
22. 6. 2023 14:51
Re: To je ale rypáček
No spadneš níž než na 105 kW, protože jsou tam nějaké ztráty a kdoví, jak je vůbec to elektrické ústrojí zpřevodované a jak moc mu klesá výkon.
Avatar - Emel
22. 6. 2023 09:48
Re: To je ale rypáček
Ne, převodovka. A tady prostě převodovka není. Ani z pohledu mého, ani z pohledu Hondy... když si pustíš třeba prezentaci e:Hev systému v Jazzu, tak tam inženýr explicitně říká, že auto nemá převodovku.
22. 6. 2023 00:36
Re: To je ale rypáček
CVT v překladu znamená kontinuální variabilní převod. Není řečeno, jakým způsobem je toho dosaženo. Honda má "krabici", kde je vstup spalovací motor a dva el.motory. Výstup je jeden na kola. V krabici jsou ozubená kola a spojky, vše řízeno elektronicky. Z pohledu mého i Hondy tedy e-CVT má. Ještě si dovolím připomenout, že i EV auta mají "převodovku", i když jednostupňovou, v podstatě je to jen redukce.
21. 6. 2023 09:29
Re: To je ale rypáček
Honda e:hev zadny promenny prevod nema.

Je to seriovy hybrid.
Plus ma moznost primeho spojeni spalovaku s koly pres spojku a JEDEN pevny prevod.