Jízdní dojmy s Hondou CR-V: Sázka na jistotu
Dlouho očekávaná šestá generace modelu Honda CR-V konečně dorazila i do Evropy. Jak nový hybrid jezdí a působí, to jsme měli možnost vyzkoušet na silničkách v okolí slunného Porta.
Už na první pohled je jasné, že v poslední generaci chtěla automobilka oslovit především ty, které od posledního CR-V odrazoval lehce amorfní, módní vzhled. Jak na fotkách, tak i naživo je nynější model ostřeji řezaný, s viditelně větším důrazem na čistotu ploch. Výsledek je v duchu posledních modelů značky konzervativnější, dynamičtější a subjektivně mnohem líbivější.
Šesté CR-V je také nepatrně větší. Rozvor je nyní o 39 mm delší pro verzi 2WD (2701 mm), čtyřkolka si vystačí s 2700 mm. Na délku přidává nemalých 106 mm na výsledných 4706 mm, co do šířky je novinka větší o 11 mm (1866 mm). Nové CR-V je také nižší o 6 mm s výškou 1684 mm pro čtyřkolku a 1674 pro přední pohon. Zavazadelník nabídne 596 litrů pro e:HEV (+9 litrů), plug-in hybrid poskytuje paradoxně ještě více místa (617 litrů), jelikož má baterii uloženou vedle nádrže paliva.
Povědomě skvělá
Hned po usednutí za volant je jasné, že konstruktéři nové CR-V připravili dle receptu předchozích generací. Interiér vychází z menšího civiku, byl však přizpůsoben větším rozměrům. Kabina je seskládaná z velmi kvalitních a převážně měkčených materiálů, větší je i odkládací prostor na telefon, jehož indukční nabíječka dostala větrák chlazení.
Velkorysý je i prostor v druhé řadě sedadel s dostatečnou rezervou pro kolena a zhruba dvojnásobným rozsahem nastavení sklonu opěradel. Bohužel zde ale nenajdeme systém Magic Seats, jelikož kvůli umístění baterie a nádrže nemohl být aplikován.
Na výběr bude ze dvou motorizací, v obou případech jde o hybridní jednotky založené na dvoulitrovém benzinovém čtyřválci. Vycházejí ze stávajícího systému umožňujícího jízdu jak na elektrický, tak i na hybridní či spalovací režim s motorem napřímo pohánějícím kola.
Umění tlumit
Ve full-hybridním e:HEV nyní elektromotor a generátor nejsou ve stejné ose, co umožnilo zvýšit maximální točivý moment na 335 Nm. Konstrukční změny v hnacím elektromotoru umožnily zvýšit jeho maximální otáčky na 14.500 min-1. Výsledkem je o 7 % vyšší maximální rychlost – na 194 km/h u pohonu přední nápravy a 187 km/h u čtyřkolky. V režimu jízdy s motorem zapojeným napřímo jsou nyní k dispozici dva převodové poměry.
Celé to funguje velmi dobře, jak jsme se mohli přesvědčit na zakroucených vlásenkách podél majestátní řeky Douro. Hybridní systém pracuje prakticky nepostřehnutelně a přepínání mezi elektrickým a spalovacím pohonem by s výjimkou změny zvukového projevu a animace na monitoru toku energie nebylo vůbec znát. Na rozbitějších sekcích asfaltového svršku, o které není v Portugalsku zrovna nouze, zase vyniknou nové tlumiče. Honda je označuje jako „reaktivní na amplitudu“ a jsou specifické pro full-hybrid e:HEV. Jde o mechanický systém umožňující volnější průtok kapaliny pro drobné a výraznější otřesy, jako třeba kočičí hlavy, zatímco při důrazném propružení je průtok omezený a naladění příjemně tvrdé. Auto tak zůstává komfortní a zároveň velmi sebejisté v zatáčkách.

Pan Sofistikovaný
Novinkou značky v Evropě je plug-in hybridní jednotka e:PHEV. Po vzoru full-hybridu používá dvoulitrový čtyřválec, je však vybavena citelně větší baterií s kapacitou 17,7 kWh, která umožňuje plně elektrický dojezd až 82 km. Více elektrické energie k dispozici znamená, že spalovací motor může běžet v nižších otáčkách a pracovat efektivněji a s nižší spotřebou.
Nás nejvíce zajímalo, jak se nový plug-in vyrovná s vybitou trakční baterií. Výsledek byl potěšující, jeho chování není daleko od systému v konkurenční Toyotě RAV4 PHEV. Systém tedy nechává baterii nabitou zhruba v třetině své kapacity a v trakci si elektřinou výrazně pomáhá, což je žádoucí. Díky nižšímu převodovému poměru je navíc nyní možné za CR-V táhnout přívěs s celkovou hmotností až 1500 kg.
Plug-in se dodává výhradně s adaptivním systémem odpružení s naprosto miniaturními rozdíly mezi jednotlivými režimy, celkové jízdní vlastnosti ale zůstávají na vynikající úrovni. I díky tomu nemáme problém novince s úsměvem prominout groteskní reprodukovaný zvuk motoru, jenž se hybridu v interiéru rozezní po zvolení režimu Sport.
Novinka startuje na 1.134.800 Kč za dvoukolku ve specifikaci Elegance, za dalších 50.000 Kč dostane zákazník pohon všech kol. Plug-in hybridní variantu si Honda cení na 1.409.800 Kč včetně nákladů na dopravu.
Plusy
- Skvělé jízdní vlastnosti
- Tažná kapacita plug-in hybridu
- Prostorný interiér
Minusy
- Umělý zvuk v režimu Sport
- Pouze 18“ kola
Technické údaje | ||
Model | 2.0 e:HEV (AWD) | 2.0 e:PHEV |
Motor, ventilový rozvod | hybrid, R4, DOHC | plug-in hybrid, R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1993 | 1993 |
Výkon soustavy (kW) | 135 | 135 |
Točivý moment soustavy (Nm) | 335 | 335 |
Délka x šířka x výška, rozvor (mm) | 4706 x 1866 x 1674 (2WD), 1684 (4WD), 2701 (2WD), 2700 (4WD) | |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 587 | 617 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 194 (187) | 195 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 (9,4) | 9,4 |
Spotřeba paliva (l/100 km; kWh/100 km) | 5,9 (6,7) | 0,8; 19,0 |
Cena (Kč) | 1 134 800 (2WD) 1 184 800 (4WD) | 1 409 800 |