Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai H1: Korejský Transporter

Ondřej Láník
Když se ve firmách rozhoduje o dodávkách nebo mikrobusech, jen málokde je na začátku mezi kandidáty jiná než evropská značka. Hyundai má nový model H1, který sice má k evropským i30 daleko co do rozměrů, ale celkovou úrovní se...

Automobily tohoto formátu se na Auto.cz neobjevují příliš často, ale jedná-li se o novinku, která za cenu dobře vybaveného miniMPV nabízí místo osmi pasažérům a o výbavu přitom nejste ochuzeni, jde o výzvu. Takovou nabídku budou zkoumat nejen konkurenti, ale i zákazníci, kteří už si začínali myslet, že doba laciných aut z Koreje skončila.

Pětimetrová jednička

5125 milimetrů dlouhá karoserie H1 je jedinou verzí, kterou si u dealera můžete objednat. Soupeření flexibilitou tedy Hyundai jako obvykle ponechává Transitům a Transportérům. Další parametry výběru jsou už velmi konkurenceschopné. Začněme u designu.

Vnější vzhled vlastně v ničem nepřipomíná neevropský původ tohoto vanu. Hladké plochy, účelně navržené tvary i sebevědomě vyhlížející maska by mohla patřit k jakékoliv značce. Moderní styl je zřejmý z velkých zepředu trojúhelníkových světlometů i elegantně včleněných koncových svítilen, které na obrázcích opticky zmenšují celý automobil. Ke standardu vanu H1 patří lakování nárazníků v barvě vozu i kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/70 R16.

hyundai testy mpv hyundai testy mpv Praktické a bohužel zatím jinde ne zcela samozřejmé jsou dvoje boční posuvné dveře. V případě Hyundaie jsou jejich vodicí kolejnice dokonale ukryty pod spodní hranu třetích bočních oken, a tak vůbec neruší estetický dojem z celého jednolitě působícího designu. Po otevření (výhradně manuálním) vzniká v boku karoserie otvor dlouhý 980 mm a vysoký 1150 mm.Víc si lze jen těžko přát.

Interiér pro osm

Po všech stránkách příjemný interiér H1 byl překvapením. Sedí se relativně dost vysoko, takže po otevření obrovských řidičových dveří musíte vystoupat na velká sedadla, z nichž je dobrý výhled na dění kolem. Orientaci v provozu významně pomáhají velká vnější zpětná zrcátka.

Vnější rozměry užitkového auta se projevují i uvnitř. Vnitřní šířka v první řadě (1640 mm) překonává všechno osobní, ve druhé řadě je k dispozici 1730 mm, takže tři dospělí vedle sebe vlastně vůbec nemusejí přijít do kontaktu. Ve třetí řadě je díky šířce 1480 mm (všechny tři rozměry ve výši loktů) těsněji jen na poměry tohoto vozu, protože většina osobních aut nebude schopná nabídnout ani tento rozměr. Z objektivních kriterií musíme zmínit i dostatečně dlouhé a optimálně vysoko nad podlahou umístěné sedáky, které pasažérům nabízí dostatek podpory na krátkých i dlouhých cestách. Plnohodnotné sezení je na rozdíl od mnoha dražších minivanů nejen v první a druhé, ale také ve třetí řadě! Majitelé Espaců, Sharanů a Galaxy by měli vyzkoušet. Dvě osoby v první a tři ve druhé řadě mohou dokonce využívat určité boční vedení těla, které jsou sedáky a opěradla schopné poskytovat. Zcela rovná podlaha a značná šířka interiéru dovoluje volně procházet mezerou mezi předními sedadly dozadu, z první do druhé řady.

Dojmy a pocity ale také patří k našemu hodnocení, což u výstupů korejského autoprůmyslu ne vždy končilo dobrým výsledkem. Časy se ale zřejmě definitivně změnily. Sedadla mají na dotek příjemný materiál a přístrojová deska má – světe div se – i v této užitkové třídě, měkčený plast na hlavním dílu. Za horkých letních dnů, které letos vládly zatím jen na přelomu května a června, se plně osvědčila výkonná klimatizace, která rychle zvládá ochlazovat objemný bohatě prosklený interiér a dovoluje samostatně regulovat přísun čerstvého vzduchu i do zadní části interiéru. Na cestách přijde vhod množství odkládacích schránek.

Motor vpředu podélně a pohon zadních kol

Pro dnešní kategorii vanů a dodávek již netypické uspořádání hnací soustavy přináší určitá konstrukční omezení (výše položená podlaha, vyšší těžiště, složitější zadní náprava), ale také několik výhod. Jízda s Hyundaiem H1 je kupodivu příjemným řidičským zážitkem, protože s nezatíženým vozem si čtyřválec 2497 cm3 dokáže lehce poradit, díky maximám 125 kW a 392 Nm. Uvnitř navíc posádku ruší jen přiměřeným způsobem. Hnací zadní náprava sice na nerovnostech trochu poskakuje, ale při vypnutém stabilizačním systému dokáže v nízkých rychlostech vlát takřka závodnicky. K dokonalosti jízdních dojmů chybí přímější převod řízení, ale to už bychom žádali po původem užitkovém autě opravdu příliš. Pohon zadních kol dokonale eliminoval soupeření točivého momentu motoru se změnou směru natočení kol, takže akcelerovat lze v zatáčkách s mnohem větší jistotou vlády nad vozem, než je dnes ve třídě běžné. Perfektně po ruce je řadicí páka bohužel jen pětistupňové převodovky.

hyundai testy mpv hyundai testy mpv

Díky odpružení zadní nápravy listovými pružinami – připraveném až na tunu užitečného zatížení – je komfort pro posádku poněkud omezen, ale s rostoucí zátěží to bude lepší a lepší. Stabilizační systém je součástí sériové výbavy.

Omezená variabilita, neoriginální rádio

Celkově velmi dobré auto má i několik stinných stránek, s nimiž bude muset majitel žít. Předně zapomeňte na variabilitu, kterou mají standardně všechny velké minivany.

Zadní lavici (třetí řadu) nelze z H1 vyjmout, ale pouze sklápět opěradlo. Konkurence obvykle také tento prvek nenabízí, neboť plnohodnotná lavice váží už několik desítek kilogramů a pro manipulaci s ní potřebujete nejméně dva silné muže.

Větším problémem z hlediska každodenního používání je absence krycího plata zavazadelníku, které by mělo patřit ke standardní výbavě. Asi malé množství v Evropě prodaných vozů může za to, že originální elegantně zastavěné autorádio není součástí sériové výbavy. Budete tak konfrontováni s neustálým vyjímáním panelu aftermarketového rádia.

hyundai testy mpv hyundai testy mpv

Závěr

Výkonný a na ovládání příjemný motor, prostorný interiér, bohatá výbava a překvapivě nízká cena tvoří mix vlastností, které možná dovolí zapomenout na méně zvučnou image korejského výrobce i ve třídě, ovládané Volkswageny a Fordy. Možná, že nejsme daleko od doby, kdy turisty na letiště začnou vozit místo té-pětek há-jedničky.

První cena vozu 659.900,- Kč (2,5 CRDi VGT (125 kW), Tour)
První cena vozu s testovanou motorizací 659.900,- Kč (2,5 CRDi VGT (125 kW), Tour)
Základní cena testovaného vozu 659.900,- Kč (2,5 CRDi VGT (125 kW), Tour)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 659.900,- Kč (2,5 CRDi VGT (125 kW), Tour)

Plusy

  • silný motor
  • pohon zadních kol
  • řízení bez vlivů motoru při akceleraci
  • prostorný interiér, plnohodnotná sedadla ve všech řadách
  • bohatá výbava
  • velmi dobrá cena
  • tříletá záruka bez omezení počtu kilometrů

Minusy

  • omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
  • absence krytu zavazadelníku
  • nedostupnost vestavěného originálního autorádia
  • pevně stanovená výbava, nemožnost další individualizace
Ondřej Láník
Hyundai H1
Cena základní sestavy 659 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, protiprokluzový a stabilizační systém, bezpečnostní vzduchový vak řidiče a spolujezdce, klimatizace v přední i zadní části, disky kol z lehkých slitin, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání vč. alarmu, tónovaná skla, el. ovládání předních oken, přední mlhová světla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 659 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 392 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 7.1 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 850 / 0
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2282 / 748
Rozměr pneu: 215/70 R16
Hyundai H1
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5125
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1925
d) rozvor (mm): 3200
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 900 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1640
l) šířka vzadu (mm): 1730
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO