Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i40 2,0 GDI AT – Asijské Mondeo

Aleš Jungmann
Diskuze (157)
Do třetice všeho dobrého? Model i40 je v našem testu potřetí, avšak poprvé s benzinovým dvoulitrem.

Šokující nadpis? Jen pro toho, kdo v novém benzinovém Hyundai i40 nejel. Automobil jako takový známe podrobněji z předchozích testů, kde jej kolegové pečlivě popsali, takže se můžeme vrhnout na to hlavní: benzinový agregát a jízdu s ním.

Ještě předtím je ale nutné upozornit na odlišnosti od vznětových verzí. Tak zaprvé řízení, které se u dieselu zdálo být zbytečně přeposilované a informačně mrtvé, je nyní o stupínek lepší. Stále není na místě srovnání s evropskou elitou (teď mám na mysli právě ono Mondeo), avšak na střed maintreamu i40 v této oblasti již neztrácí. Sympaticky strmý převod řízení totiž zůstal zachován, navíc s rychlostí posilovač příjemně tuhne.

Druhým zlepšením je mnohem lepší schopnost tlumení rázů. U dieselu nebyly tlumiče schopné správně odfiltrovat nerovnosti a posádka si tak musela zvyknout na občasnou ránu do pozadí, doprovázenou hlučným zaduněním. Tomu je konec, benzinový model silnici velmi pěkně žehlil, v čemž mu pomáhaly i litá kola s rozumnou velikostí 17 palců. Jistě, osmnáctky, které jsou součástí paketu Premium, udělají více parády a na kvalitním povrchu je s nimi větší zábava, ale kola přeci nejsou jen pro efekt, ten je u rodinného kombi až na druhém místě. Sedmnáctky a zimní pláště vytvoří z i40 hodně příjemného společníka na cesty i do města.

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida  

Benzinový dvoulitr: Nejsilnější, nejrychlejší

Nebývá moc častým jevem, aby vrcholnou motorizaci ve střední třídě v dnešní přeplňované době zastupoval atmosférický čtyřválec. Samozřejmě, má na dvoulitr výborných 130 kW a 213 Nm točivého momentu, sprint z klidu na stovku však zvládne za nikterak blyštivých 9,7 sekundy, v případě automatu si počkáte ještě o 1,1 sekundy déle.

Nejvyšší výkon je přítomen při 6.500min-1, točivý moment vrcholí ve 4.700 min-1, takže vás asi nepřekvapí, když motor pochválíme za svěží zátah a sílu nad čtyřmi tisíci otáček. Klasický šestistupňový automat očividně motor trochu přidušuje, ale zato řadí bez škubání, plynule a při klidné jízdě s ním nejsou problémy. Motor nenechává trápit v nízkých otáčkách a často (velmi plynule) přeřazuje na nižší stupně, což je u benzinového agregátu samozřejmě dobře.

Horší to je, když se rozhodnete z motoru na okresní silnici dostat to nejlepší: pak automat často nestíhá a ani pádélka v tu chvíli moc nepomohou. Zkrátka, dvouspojkové převodovky ukázaly, že to v tomto směru jde o mnoho lépe.

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida  

Spotřeba benzinové atmosféry není pochopitelně tak příznivá, jako u vznětové sedmnáctistovky. Při ustálené stokilometrové rychlosti ukázal palubní počítač spotřebu 6,9 litru na 100 kilometrů (při zhruba 2.150 min-1), stotřicítka odběr zvedne na devět litrů při téměř třech tisících otáčkách. Po městě jsme jezdili také za devět, rychlá jízda znamená nárůst až ke dvanácti litrům a náš dlouhodobý průměr se ustálil na hodnotě 8,4 litru Naturalu na 100 kilometrů.

V zatáčkách to i40 bavilo podobně jako v minulých testech, lehký benzinový čtyřválec nad přední nápravou dělá z vozu ještě o něco hravějšího průvodce po okreskách. Brzdy jsou bez připomínek.

Mondeo? To jako opravdu?

Usednete-li za volant testované i40, dost možná mi dáte za pravdu. Design interiéru, tvar páky voliče automatu, tlačítka, logika ovládání...o kopírování samozřejmě nemůže být ani řeč, jen si podle mého názoru vzali konstruktéři jako vzor úspěšné Mondeo, jehož duch v kabině cítím. Model i40 je ušit přesně na míru Evropanům (alespoň v interiéru tedy), o čemž svědčí třeba i otočný vypínač světel vlevo od volantu. Ten můžeme najít kupříkladu v celé řadě německých modelů, ale i ve Škodovkách. Ptáte se, jaký jiný Hyundai jej má? Žádný.

Plasty, slícování, ale třeba výbava jako vyhřívaný volant nebo ventilovaná sedadla dělají z i40 hodně nebezpečného hráče na trhu. To však Korejec zatím pouze stál, po dálniční projížďce přidejte do kotlíku i ticho na palubě nebo německou stabilitu vozu i při vysokých rychlostech. Chutná polévka? Stále ne? Tak přihodíme pohodlná sedadla a prostorný interiér.

hyundai testy strednitrida hyundai testy strednitrida  

Uvařený pokrm však na jazyku ztrpkl po otevření ceníku. Před pár měsíci šlo 2,0 GDI nejlevněji pořídit za 669.900,- Kč ve výbavě Style, Hyundai však nejspíš pochopil že i40 ještě není onen průlomový model, na který si může dovolit nasadit sebevědomé ceny a ceník byl kompletně přepracován. Nyní si kombi 2,0 GDI pořídíte za 614.990,- Kč, což už na papíře vypadá o poznání lépe. Jen pro srovnání, Passat Variant 1,8 TSI (118 kW) se šestistupňovým manuálem ve výbavě Comfortline vyjde na 664.900,- Kč, Mondeo 1,6 EcoBoost (118 kW) ve výbavě Enterprise pak na 629.990,- Kč, nejlevněji pak ve výbavě Trend za 529.990,- Kč.

Testovaný vůz se může pochlubit celou řadou pokročilých systémů, bohužel byl sestaven ještě podle starého ceníku. Ten nový platí od 1. prosince, nechme tedy stranou testovanou specifikaci a řekněme si: chceme odvětrávané sedačky, chceme asistent pro jízdu v pruzích, chceme osmnáctky (i když ty zrovna nedoporučujeme, avšak v rámci paketů nemáme na výběr), chceme vyhřívání zadních sedadel, chceme vyhřívání volantu, chceme navigaci, automat a chceme třeba i kožené čalounění.

Výsledný účet je poměrně vysoký: 825.990,- Kč. Na druhou stranu máte z vozu takovou malou vesmírnou loď, která svou výbavou drtivou většinu ostatních kombíků střední třídy zadupe do země. Z tohoto pohledu je cena adekvátní. Zda se adekvátní zdá i zákazníkům uvidíme velmi brzy.

První cena vozu564.990,- Kč (1,6 GDI, 99 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací614.990,- Kč (2,0 GDI, 130 kW, Experience)
Základní cena testovaného vozu614.990,- Kč (2,0 GDI, 130 kW, Experience)
Cena testovaného vozu vč. příplatků825.990,- Kč (2,0 GDI, 130 kW, Experience)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici, ochota zatáčet
  • Přesné a rychlé řízení
  • Plavnost jízdy
  • Bohatá komfortní výbava
  • Útulný interiér
  • Velký kufr
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Málo místa pro nárty pod předním sedákem
  • Nízko nad podlahou uložené zadní sedáky
  • Rychlý nástup přetáčivosti při zatížené zádi
  • Rychlost převodovky při sportovní jízdě

Aleš Jungmann
Diskuze (157)
Hyundai i40 2,0 GDI AT
Cena základní sestavy 614 990 Kč
Výbava základní sestavy Pneu 205/60 R16, disky kol z lehkých slitin, dojezdové náhradní kolo, LED denni světla a statické přisvěcovaní do zatáčky, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka v barvě vozu, vnější zrcátka se směrovými ukazateli, chromované kliky dveří, střešni ližiny, ABS + elektronicky rozdělovač brzdne sily EBD, HBA, stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management) vč. protiprokluzového systému TCS, asistent pro rozjíždění do kopce HAC, elektronická parkovací brzda s funkci automatického brzdění, airbag řidiče a spolujezdce, přední boční airbagy, okenní airbagy pro všechny řady sedadel, kolenní airbag řidiče, aktivní přední opěrky hlavy, funkce varovných světel při nouzovém brzdění, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládané sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, el. ovl. a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, aamostmívací vnitřní zrcátko, el. ovládání oken, centální zamykání s alarmem, dvouzónová automatická klimatizace s funkci automatického odmlžování, chlazeni přihrádky před spolujezdcem, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívání předního skla pod stěrači, dešťový senzor, Bluetooth handsfree, automatické světlomety (světelný senzor), loketní opěrka vpředu, rádio s CD a MP3, 6 repro, ovládání audiosystému tlačítky na volantu Kč
Cena testované sestavy 825 990 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+16.000,-Kč), paket Premium (paket Comfort, Style + pneu 225/45 R18, adaptivní světlomety, zadní boční airbagy,asistent pro vedení vozu v jízdnich pruzích (Lane Keeping Assistant System),kožené čalouněni sedadel s ventilačním systémem př. sedadel, vyhřívání zadních sedadel,elektricky ovladané sedadlo spolujezdce,paměť nastavení sedadla řidiče, bederní opěrka v sedadle spolujezdce,inteligentní parkovací poloautomaticky systém) (+120.000,- Kč), automat (+40.000,- Kč), navigační systém (+35.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 213 / 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 5.9 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 553 / 1719
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1441 / 679
Rozměr pneu: 215/50 R17
Hyundai i40 2,0 GDI AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2770
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1597
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - wbcko
18. 1. 2012 23:27
Parkovací systém
120 litrů? Hodně by mě zajímaly statistiky, kolik lidí si za tohle zaplatí.
Avatar - Ronault.
11. 12. 2011 23:52
Re: A vedie k Vám i cesta ..... : )
:yes:
11. 12. 2011 23:47
Re: A vedie k Vám i cesta ..... : )
Já se nikterak nestydím za to, že mám už 15 let Fordy, byť se někdy jmenují Volvo ;-) . Se svým Mondeem se tady dělím a než jsem si ho koupil, kromě PR odděleními ovlivněných testů jsem si přečetl i názory skutečných majitelů na Moje.auto.cz. Hledal jsem i i40, ale zdejší obhajovatelé na něj buď nemají, nebo si ho (snad) koupí a pak se za něj stydí. Počet i40 na Moje.auto.cz je 0. 8-s

P.S. Samozřejmě mám pochopení i pro názory typu kam se Ford hrabe na VW (Škodu, Pažouta, jakéhokoli Japonce ....) nebo "prémie je Prémie". Jednoduše tu super i40 nikdo nekupuje. Podle mého skromného, neobjektivního a nekvalifikovaného názoru proto, že cena neodpovídá kvalitě a image. A protože Mondeo mám čerstvě, o i40 jsem uvažoval, ale rychle přestal, protože nejsem miliardář a 600.000 Kč jsou pro mě peníze :-!
Avatar - Ronault.
11. 12. 2011 20:49
Re: Kórejské Mondeo
O 0,6s, viz zdejší katalog... a hlavně, za ty peníze, co Civic stojí, už by měl být srovnáván s 1,4 TSI 118 kW a tam už je pomalejší i ve zrychlení. ;-)
To máš jeden test vrcholné motorizace na úrovni středu ostatních. A spotřebě bych až tolik nevěřil, to chce ještě počkat na to, až se na spritmonitoru ukážou reálnější čísla. Kdo ví, jestli s tím autem udělali opravdu dostatečné množství km. ;-) V zázrak od Hyundaie nevěřím, i jinde to je porovnatelné, třeba 1,6 CRDi a 1,6 TDI [odkaz]
[odkaz]
Avatar - Ronault.
11. 12. 2011 20:34
Re: i40 vs. Mondeo
Chlape, 21. století znamená v prémii možnost individualizace a čím je zboží dražší, tím si lépe vybereš. Samozřejmě, pokud je i40 jen obyč. spotřebák a obyč. spotřebákem z Asie chce zůstat, ať zůstane, jen tu cenu by měl upravit na úroveň tomu danou.
A já třeba mám při vybírání auta rád velký výběr motorizací, barev, kol, dekorů interiéru, exteriérových doplňků, příslušenství atd. Tady je... :-|