Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai ix35 1,6 GDI – Sportovně-užitkové minimum

Diskuze (9)
Hyundai ix35 přišel o pohon 4x4 a dostal malý benzinový motor. Vznikla tak vstupenka do světa SUV.

Proč si kupujeme SUV? O průchodnost terénem v žádném případě nejde, tato představa padla, když klasické off-roady s žebřinovým rámem a nezřídka i tuhou zadní nápravou na silnicích vystřídala moderní SUV, zpravidla konstrukčně odvozená od modelů nižší střední a střední třídy.

Vnitřní prostor? Kdyby ten byl prioritou číslo 1, zákazník zaloví v kategorii MPV. Snad každé MPV nabídne víc prostoru pro cestující i zavazadla a lepší variabilitu než stejně velké SUV.

Jako poslední záchrana v úsilí ne-majitelů pochopit pohnutky majitelů SUV zůstával pohon všech kol. Ale jak si vysvětlit rostoucí oblibu SUV se znakem 4x2? Navíc když pohon všech kol dnes nabízí kdejaké kombi…

Odpověď je jasná. Jde tu o styl a pocit bezpečí, který vyvolává vyšší karoserie s robustními proporcemi.

suv hyundai testy suv hyundai testy  

Tento posun v uvažování znamená, že Hyundai ix35, který stojí před námi, můžeme brát zcela vážně. Ano, má motor GDI o výkonu 99 kW a poměrně skromném objemu 1,6 litru a má poháněnou jen přední nápravu, 4x4 s touto motorizací nedostanete ani za příplatek. Ten, kdo si ho koupí, asi nebydlí v horách a většinu času stráví jízdami po městě a jeho okolí. Nejspíš by si vystačil s kompaktním hatchbackem nebo kombi, ale chce styl a vyšší posaz, který k SUV jednoduše patří.

A Hyundai mu bez debat všechno z toho dává. Navíc nedráždí oči kombinací hravých a agresivních tvarů jako sesterské Kie Sportage. Místo toho balí robustní proporce do jemných oblin, které dle reakcí okolí mají také mnoho příznivců.

První z rodu GDI

Pod kapotou má své místo motor 1,6 GDI – nejlevnější a nejmenší pohonná jednotka pro ix35. Z relativně malého objemu dává výkon prakticky dvoulitrových 99 kW, točivý moment 164 Nm však jen mírně převyšuje standard dané objemové třídy. Původ v konstrukční řadě Gamma znamená přítomnost plně variabilního časování sacích i výfukových ventilů D-CVVT a proměnlivé délky sání VIS. K tomu se přidává přímé vstřikování paliva GDI.

Motoru určitě zaujme příznivce klasických atmosférických benzinových jednotek. Směle točí až 7000 min-1 a nechybí mu dravost v honbě do vysokých otáček. Zároveň ale dokáže naplno využít možností D-CVVT a VIS, korejští konstruktéři dokázali i bez přeplňování postavit motor, který má dostatek síly v nízkých otáčkách.

Na volnoběh je točivého momentu málo, k samotnému rozjezdu je proto i na rovině potřeba polechtat plynový pedál. Už kousek nad 1000 min-1 ale motor k pohonu auta stačí, když nepotřebujete akcelerovat nečiní motoru problém pohybovat se mezi 1 až 2 tisíci otáček. Rádce řazení dokonce k podobnému chování vybízí.

suv hyundai testy suv hyundai testy  

Špičkové parametry pohonné jednotky ale nejsou na 1380 kg těžké SUV nijak ohromující. Hyundai proto moudře využil šestistupňové převodovky k tomu, aby nastavil menší rozdíly mezi jednotlivými převody. Šestka je tedy stejně krátká, jako bývá pětka u pětistupňových převodovek.

Nejvyšší převod díky tomu můžete řadit už mezi 60 a 70 km/h. Plynulá jízda mimo město se tím stává relativně ekonomickou záležitostí – ix35 při takovém použití potřebuje jen kolem 7 l/100 km. Požadavku dynamické jízdy dokáže pohonné ústrojí také vyhovět, stačí jej držet v nejvyšších otáčkách. Variabilní časování ale v takovém režimu umí dodat do válců hodně vzduchu a přímé vstřikování dopraví odpovídající množství benzinu, spotřeba proto radikálně vzrůstá. Takové použití ale jde samozřejmě i proti smyslu auta, jakým je ix35 1,6 GDI. Charakter motoru přesto dynamické jízdě nebrání, takže na případnou sportovní verzi malého i20 s 1,6 GDI se jednoduše těšíme.

Dálničních 130 km/h je v podání této motorizace kompromisem. Otáčky motoru se drží v 3600 min-1 a z nádrže každých 100 km odteče 9,3 litru. Ve stoupání síla motoru stačí na udržení zvolené rychlosti, pro akceleraci je potřeba jít cestou hbitého a vhodně načasovaného podřazení. Vyšší rychlosti nečiní ix35 potíže, i za 130 km/h dokáže zrychlovat a souboj s aerodynamikou jeho čtyřválec začíná prohrávat opravdu až při dosažení udávané maximální rychlosti.

Rychlost 100 km/h představuje ve 2700 min-1 podstatně menší zátěž, která se při delší jízdě touto rychlostí projeví i na spotřebě paliva – 6,5 l/100 km.

Jistý, ale tvrdý

Jestli je ale něco za jízdy opravdovou předností ix35, je to jistota, s jakou se pohybuje po silnicích. Boční náklony? Minimální. Stabilita v podélném směru? Příkladná. Ochota měnit směr? Zcela bezproblémová. Nebýt vysokého posazu, ix35 jednoduše jezdí jako jakýkoliv kompaktní hatchback.

Přítomnost lehkého hliníkového čtyřválce před přední nápravou navíc nedává prakticky žádný důvod k nedotáčivosti v zatáčkách. S motorem GDI je proto ix35 ještě o něco obratnější než s těžším turbodieselem 2,0 CRDi. Elektricky posilované řízení je odtažité, jak lze od rodinného SUV očekávat. Díky tvrdému podvozku ale ve vyšších rychlostech přesto k řidiči přes volant nějaké impulzy proniknou. Zapracovat by v Hyundai přesto měli na účinku posilovače řízení, který se nemění plynule, ale ve znatelných skocích.

Vše má ale své zápory, a tak sebejistý jízdní projev ix35 si vybírá daň v podobě horšího komfortu tlumení nerovností. Samozřejmě, evropský zákazník je na tvrdší podvozky zvyklý a snad je i vyžaduje. Nemohu se ale ubránit dojmu, že tady to konstruktéři z evropské centrály v Rüsselsheimu přehnali, protože ix35 je i z tohoto úhlu pohledu tvrdá. Navzdory vysokoprofilovým pneumatikám 215/70 R16.

Naštěstí podvozek na nerovnostech funguje dobře – auto neznervózní ani mu neodskakuje zadní náprava. Cestující ale rozbitou cestu pocítí víc, než je zdrávo. Přejezdy větších výtluků jsou navíc doprovázeny kovovými zvuky, které do kabiny pronikají od zavěšení.

Na pohodlí nepřidají ani sedadla, která mají měkké bočnice, středová část sedáku i opěradla je ale tvrdá. Jak se ovšem ukázalo v průběhu testu (stejně jako u předchozích ix35), víc než cokoliv jiného je to otázka zvyku. Jinak ale není z hlediska posádky co vytýkat. Vnitřní prostor je bohatě dimenzovaný, k dispozici je dostatek odkládacích přihrádek a zavazadlový prostor je přiměřeně velký.

Závěr

S motorem 1,6 GDI vytvořil Hyundai pro model ix35 velmi slušnou základní verzi. Sice pokud chcete v autě alespoň klimatizaci, na atraktivní cenovku 409.990,- Kč nedosáhnete. Přesto je cena testované verze, dosahující k půl milionu, oprávněná.

ix35 1,6 GDI představuje hozenou rukavici pro Škodu Yeti 1,2 TSI. I bez přeplňování dokázali Korejci připravit pro SUV agregát, který z něj nedělá žádného sprintera, ale ani brzdu provozu. Kdo chce pod kapotu svého ix35 pohodový, ale důstojný motor, navíc s příjemně lineární charakteristikou, ten se s testovanou verzí nesplete.

Spotřeba paliva se sice může ve srovnání s turbodiesely zdát vysoká, stále se ale drží v rozumných mezích a rozdíl pořizovací ceny ve prospěch základní šestnáctistovky je dost velký na to, aby obhájil nějaký ten litr navíc.

Toto provedení bylo jednoduše stvořeno pro jízdy po městě a nejbližším okolí. Tam absence 4x4 a velmi omezené možnost jízdy mimo asfalt nijak nevadí a ovladatelnost co nejbližší kompaktnímu hatchbacku je naopak podstatnou výhodou. Nissan to pochopil a vytvořil Qashqai. Hyundai neváhal a přispěchal s SUV sestaveným podle stejného receptu. Na prodejní úspěch je zaděláno.

suv hyundai testy suv hyundai testy  

První cena vozu 409.990,- Kč (Classic 1,6 GDI/99 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 474.990,- Kč (Comfort 1,6 GDI/99 kW)
Základní cena testovaného vozu 474.990,- Kč (Comfort 1,6 GDI/99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 474.990,- Kč (Comfort 1,6 GDI/99 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor s příjemným zvukem
  • Plynulý zátah motoru, ochota vytáčet se
  • Vzhledem k velikosti motoru dobrá dynamika
  • Malé náklony karoserie v zatáčkách
  • Přesné řízení
  • Přehledná karoserie
  • Krátký chod páky ruční brzdy

Mínusy

  • Nelineární chování posilovače řízení
  • Spotřeba paliva při dynamické jízdě
  • Prodleva při puštění elektronického plynového pedálu
  • Měkký a necitlivý spojkový pedál
  • Tvrdá sedadla
  • Klepání od podvozku
  • Středový bezpečnostní pás vzadu ukotvený ve stropě
Diskuze (9)
Hyundai ix35 1,6 GDI
Cena základní sestavy 474 990 Kč
Výbava základní sestavy Rádio s CD/MP3/USB/AUX a ovládáním na volantu, Bluetooth hands-free, ESP, 6 airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu, kola z lehkých slitin, přední mlhová světla, zadní spoiler, střešní ližiny, černé ochranné plasty na dveřích, kliky dveří v barvě karoserie, kombinované čalounění látka/umělá kůže, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, alarm, manuální klimatizace, vyhřívání čelního skla pod stěrači, světelný senzo Kč
Cena testované sestavy 474 990 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 167 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1436
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 450
Rozměr pneu: 215/70 R16
Hyundai ix35 1,6 GDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4410
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - gld
9. 2. 2011 21:35
Re: FSI
fsi motory boli akési "polotovary" na ceste k dnešným tsi, boli ponúknuté zákazníkom ako závan moderny no v praxi neprinášali nič prevratné

gdi k tomu pridáva variabilné časovanie ventilov a zatiaľ sa zdá, že je ďalej ako fsi
Avatar - FISHkaa
9. 2. 2011 13:24
Re: FSI
jediné společný max ten přímý vstřik do válců. FSI motory nemají D-CVVT a VIS, odtud pochází také větší živost motoru :-)
Avatar - Flai
9. 2. 2011 11:55
FSI
jaky byl rozdil oproti 1.6 FSI tenhle motor se daval jeste do 2oktávky,5Golfu ale nejak se nepovedl vim že byl ještě 2.0 FSI ... to byl tak 2004,5... nakonec to nahradili TSI
že by hyundai ten motor až tak vychytal a opravdu nemel zadne mouchy ?
Avatar - saldy
8. 2. 2011 21:57
Re: tak má to turbo, nebo ne?
nemá ale průběh parádní [odkaz]
Avatar - saldy
8. 2. 2011 20:58
naprostá
ztráta soudnosti v této konfiguraci kupovat jinak celkem sympatický vůz, kterým ix je. Do města a nejlépe s foliema na sklech tohle nepatří, na rychlostní silnice taky ne, možná na okresky v létě a to je málo. Tentokrát za mě tahle hyu. ne :no: