TEST Infiniti M37S – Kouzlo osobnosti
S novým modelem Infiniti M jsme se důkladně seznámili ve velkém testu, který zahrnoval i cestu na autosalon do Ženevy. Model M30d S příjemně překvapil prakticky ve všech směrech. Jak si povede jeho benzinový souputník M37S, poháněný 3,7litrovým šestiválcem?
K testu dorazilo auto ve shodné specifikaci jako dieselové M. Kromě motoru se liší jen lakem Malbec Black – černou s nádechem do fialova. Vznikla tak efektní konfigurace celočerného interiéru s tmavou karoserií, šedými 20palcovými koly a tmavým pozadím světel.
M37S nevzniklo primárně pro náš svět. Evropa dostala svůj diesel a vysokootáčkový zážehový motor, který ze sebe umí vydat 320 koní, je určen pro minoritu těch, kdo netrvají na tom, aby do svého auta tankovali naftu. Logicky proto musí při téměř shodné pořizovací ceně nabídnout víc než jen to, že místo určitého množství nafty spálí větší množství benzinu.
Prvním podstatným faktem je konkurenční výhoda: motor dává z objemu 3,7 litru výkon 235 kW. Mnoha zákazníkům může v době příklonu k přeplňování imponovat atmosférické plnění motoru. Zvlášť pro to, že jde o nejvýkonnější šestiválec v daném segmentu – proti konkurenčním třílitrům dává k dobru sedm decilitrů objemu, které ve výkonu smažou výhodu turbodmychadla či kompresoru.
Infiniti nabízí jediné provedení převodového ústrojí – standardem je kombinace automatické převodovky a pohonu zadních kol. Manuální převodovka se (stejně jako v případě Audi a Mercedesu) nevyrábí a pohon všech kol se dodává jen na americký trh.
Po nastartování se motor přihlásí příjemnou zvukovou kulisou. Ačkoliv neoslní tabulkovým maximem točivého momentu 360 Nm při 5250 min-1, v praxi pěkně zatahuje už od nejnižších otáček. Posádku přitom o své práci informuje velmi tlumeným, ale sytým zvukem.
Na vrcholu sil je šestiválec v pásmu mezi 5 a 7 tisíci otáček, dostatek sil má ale prakticky ve všech jízdních režimech. Řidič jej proto vůbec vytáčet nemusí – ale může, protože je to příjemné zpestření jízdy. Odezva na plyn je ve standardním režimu dobrá, mimo jiné díky variabilnímu zdvihu ventilů VVEL, který nahrazuje konvenční škrtící klapku.
Převodovka i v manuální režimu řadí směrem vzhůru sama (jinak si ale můžete hrát s hořčíkovými pádly). Vzhledem k tomu, že ji přeřazení na vyšší převod zabere relativně delší čas, je to rozumné opatření, které prospívá akceleraci. Navíc změna převodu je vždy zcela hladká.
Na středovém tunelu se nachází otočný ovladač, který nabízí volbu jednoho ze čtyř jízdních režimů – Snow, Eco, Normal a Sport. Volbou se upravuje reakce na plynový pedál, chování převodovky a nastavení stabilizačního systému. Posilovač řízení je hydraulický a tlumiče pevné dvouokruhové Dual Flow Path, elektronika proto nemá na charakteristiku těchto komponent vliv. Vzhledem ke kvalitním jízdním vlastnostem to ale ve výsledku ničemu nevadí.
Standardní režim Normal neplní úlohu nepotřebného kompromisu, naopak je velmi vhodný pro běžnou jízdu. Eco (mimo jiné s funkcí aktivního pedálu, který působí tlak proti noze řidiče) se nám osvědčil v M30d, u benzinového motoru je ale ve snaze uspořit palivo příliš horlivý. M37 v takovém nastavení nejen že působí líně, ale hlavně podkopává snahu řidiče o akceleraci. V realitě českého silničního provozu je tento režim mnohdy zcela nepoužitelný.
Sport naopak odkryje skutečný potenciál auta. Motor dychtí po otáčkách, až se vkrádá touha, aby nebyl tak dobře odhlučněn. Zároveň ale ještě víc vyplývá na povrch, že sedmistupňová převodovka Jatco v rychlosti řazení zaostává nejen za špičkovými produkty ZF, ale také za oprávněnými požadavky řidiče.
V zatáčkách je M37S vzhledem ke svým rozměrům mrštné a obratné. Pomáhá mu relativně nízká hmotnost – úspora 130 kg proti M30d, převážně nad přední nápravou, je skutečně znát i bez přímého srovnání. Na ochotě zatáčet ale menší zatížení předních kol nic neubírá. Naopak M37S se nadšeně vrhá do zatáček, a to za asistence aktivní řízení zadních kol 4WAS. Benevolentní stabilizační systém navíc leccos dovolí a ve sportovním režimu auto raději postrčí stočením zadních kol, než by se hlásil o slovo nuceným přibrzďováním.
Skutečnou radost za volantem ale hledat nelze. Řízení má cestovní charakter. Je odtažité, přesně podle zvyklostí ve vyšší střední třídě – ze všeho nejvíc asi připomíná nové BMW 5 s aktivním řízením. Účinný posilovač řízení v Infiniti umožňuje použít relativně strmý převod řízení, zároveň má ale za následek přílišnou lehkost okolo středové pozice.
Právě okresková fáze testování jasně ukázala, kde leží místo M37S. Menší sedan G37S je mnohem živější a nabídne řidiči větší interakci, téměř doslova naplňuje definici 370Z v karoserii sedan. M30d S je zase přes určitý dynamický naturel především autem na komfortní cestování. M37S se stalo syntézou těchto dvou přístupů – je určeno pro ty, kdo nechtějí slevit z požadavků na komfort, ale zároveň ocení dravý motor, sympatickou zvukovou kulisu a skutečnou rychlost v zatáčkách.
I tak se Infiniti M s benzinovým motorem cítí nejlíp na dálnici. Na rozbitém povrchu sice vyžaduje mírné směrové korekce, jinak je ale směrově stabilní a především navzdory nízkoprofilovým pneumatikám a sportovnímu podvozku velmi pohodlné. Spotřeba paliva se při dálniční jízdě drží okolo přijatelných 10 litrů, konkrétně ve 130 km/h jsme odečetli 9,8 l/100 km a otáčky motoru 2600 min-1.
infiniti testy vyssistredni Ve 100 km/h se odběr z nádrže sníží na 7 l/100 km a otáčky motoru na 2000 min-1. Naopak při rychlém tempu 160 km/h Infiniti potřebuje 11,9 l/100 km (otáčky motoru 3200 min-1). Kolem dvanácti litrů se pohybuje také apetit při plynulém provozu ve městě.
Spotřeba paliva, i u takto drahých aut jeden z klíčových ukazatelů, proto nijak nevybočuje ze standardu nejmodernějších šestiválců ve vyšší střední třídě. K tomu Infiniti přidává výborný vnitřní prostor, velmi bohatou standardní výbavu, kvalitní materiály i dílenské zpracování. To vše v neortodoxním designu, který plně respektuje japonský původ a přitom má nesporné kouzlo.
infiniti testy vyssistredni Výměnou za to musí zákazník oželet některé pokročilé prvky výbavy (za ty by však musel u konkurence beztak připlácet) a akceptovat jen symbolické možnosti individualizace. Co se však týká samotného motoru, nelze jej než doporučit. Infiniti s ním má dvakrát silnější kouzlo osobnosti než s turbodieselem. Tedy ne, že by M30d S nemělo také své kouzlo, M37S si ale získá srdce každého řidiče. Záleží pak jen na finančních možnostech, zda dovolí provozovat stejně pohodlnou a dynamicky nadanější zážehovou verzi.
První cena vozu | 1.326.500,- Kč (M37) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.326.500,- Kč (M37) |
Základní cena testovaného vozu | 1.466.800,- Kč (M37S) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.645.800,- Kč (M37S Premium) |
Plusy
- Komfort odpružení a tlumení nerovností, odhlučnění interiéru
- Živý motor, výrazně dynamičtější než turbodiesel
- Pohodlná sedadla
- Prostor pro cestující vzadu
- Poměr cena/výbava
- Skutečná spotřeba paliva odpovídá udávaným hodnotám
- Funkčnost bezpečnostních asistentů
Minusy
- Existence pouze standardizovaných konfigurací
- Vyšší pozice za volantem
- Pomalé řazení v manuálním režimu
- Ovládání palubního počítače
- Vyšší spotřeba než s obdobně drahým turbodieselem