Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar F-Type Coupé: První jízdní dojmy

Diskuze (81)
Rok po atraktivním roadsteru přichází Jaguar s neméně atraktivním kupé, které je moderní poctou Jaguaru E-Type z roku 1961.

Obvykle se u sportovních aut nejprve představí kupé a příznivci jízdy s větrem ve vlasech musí netrpělivě čekat, až dorazí odvozený roadster. Jaguar na to ale šel oklikou: nejprve na frankfurtském autosalonu 2011 prezentoval koncept kupé C-X16, loni na jaře se ale u prodejců objevil roadster – pojmenovaný F-Type Cabriolet. Sériová verze kupé přichází nyní, s ročním zpožděním.

Projekt ryze sportovního auta si Jaguar nemůže vynachválit. Prodeje překonávají původní plány a 75 % majitelů přešlo od jiné značky – zejména Porsche a BMW (to navzdory své image nenabízí žádný podobně zaměřený model). Kupé by mělo odbyt víc než zdvojnásobit, automobilka u něj předpokládá 60% podíl na produktovém mixu. A není to jen kvůli karoserii s pevnou střechou, F-Type Coupé má totiž v záloze hned několik trumfů.

Stejně jako u roadsteru existují tři verze: šestiválcové F-Type a F-Type S a vedle nich osmiválec. Ten v kupé je ale vylepšený, jmenuje se F-Type R a má výkon 550 koní (404 kW). Kompresorem přeplňovaný osmiválec proti variantě F-Type V8 S Cabriolet posílil o 40 kW a točivý moment vzrostl z 625 na 680 N.m. Dále tato verze dostala vylepšený aktivní diferenciál, za příplatek může mít keramické brzdy s kotouči o průměru 398, resp. 380 mm, které uspoří 21 kg hmotnosti, a samotná karoserie kupé je o dalších 20 kg lehčí. Všechna tato vylepšení mají jednoznačný výsledek: s časem 7:39 je F-Type R nejrychlejším Jaguarem na Nordschleife a vyrovná se například Ferrari 458 Italia.

Vnější design věrně kopíruje původní koncept, který je moderní reinterpretací Jaguaru E-Type – například linie střechy, maska chladiče nebo koncová světla jsou jasným odkazem na legendární předlohu. Pro sériovou výrobu se měnily jen detaily, konkrétně tvar zrcátek, zadní boční okno a koncová světla, která jsou u produkční verze menší. Přidáním výztuhy z extrudovaného hliníku, která tvoří vnitřnosti oblouku střechy, se zlepšila torzní tuhost už tak velmi tuhé hliníkové samonosné karoserie o 80 %. Kupé je také praktičtější, díky absenci mechanismu skládací střechy se zavazadlový prostor více než zdvojnásobil, ze 196 na 407 litrů.

Jaguar uspořádal první testy na španělském okruhu Motorland Aragon, který je dílem architekta Hermanna Tilkeho a letos se na něm pojede už pátý ročník motocyklové Gran Premio de Aragón. Trať dlouhá 5,3 kilometru má náročný profil plný slepých horizontů, takže důkladně prověří schopnosti auta (i řidiče). F-Type R vyráží na trať vybaven keramickými brzdami, aktivním diferenciálem, který dosáhne 100% svornosti během 200 ms, a funkcí Torque Vectoring by Braking. Tento elektronicky pomocník citlivým přibrzďováním vnitřních kol předchází nedotáčivosti v zatáčkách.

Díky tomu se F-Type R neztratí ani na takto náročném okruhu. Torque Vectoring pomáhá bez zaváhání projíždět rychlé táhlé zatáčky, řízené přesunutí hnací síly na zadní kolo zase citelně vylepšuje trakci na výjezdu z těch utaženějších. K tomu se přidávají výkonné a nevadnoucí karbon-keramické brzdy a perfektně naladěná osmistupňová automatická převodovka. Ve sportovním nastavení řadí „natvrdo“ jako sekvenční skříně, v manuálním režimu reaguje okamžitě a při brzdění si pamatuje pokyn k podřazení – v nejbližším vhodném okamžiku s meziplynem přejde na nižší převod. Přestože má F-Type R Coupé proti verzi F-Type S V8 Cabriolet o 4 % přitvrzené pružiny, v rychlých úsecích by snesl ještě tužší naladění. Ale to se bavíme o specifických podmínkách náročné trati v Motorlandu Aragon…

Video se připravuje ...

Na silnici ovšem funguje vše dokonale. Sportovní pružiny a adaptivní tlumiče jsou naladěny tak, aby auto pevně sedělo na silnici a přitom neodskakovalo ani nemlátilo do zad. Síla pětilitrového přeplňovaného osmiválce je ohromující, sotva se ve dvou tisících otáčkách dostane do ráže, úderně táhne až do omezovače. Pro divokou rychlost není vůbec potřeba motor vytáčet, například při předjíždění je zrychlení na šestku i po mírném „polechtání“ plynového pedálu dílem okamžiku. Než se protáhnete okolo pomalejšího auta, už nejedete 100, ale 180 km/h.

Vyspělé řízení trakce ovšem dovoluje využívat potenciál motoru naplno i na těch nejklikatějších cestách. Kupé se s ledovým klidem protahuje vlásenkami, do toho pod přední kapotou burácí jeho osmiválec a zezadu se při každém ubrání plynu ozývá efektní a návykové střílení do výfuku.

F-Type R je nejrychlejším Jaguarem současnosti. Jeho maximální rychlost je omezena, ovšem místo obvyklých 250 rovnou na 300 km/h. Zrychlení z klidu na stovku je podle výrobce dílem 4,2 sekundy, orientační měření ovšem ukázalo, že ve skutečnosti sprint trvá velmi pravděpodobně méně než čtyři sekundy!

Ani šestiválec se v kupé neztratí

F-Type R s výkonem 550 koní a cenou od 2,9 milionu korun je opravdový performance car, který si brousí zuby na výkonné verze Porsche 911 nebo domácího konkurenta Aston Martin. Vedle vrcholného modelu ale existují ještě dvě další, o kousek krotší varianty, které mají pod kapotou třílitrový kompresorem přeplňovaný šestiválec. Základní model má 340 koní, výkonnější F-Type S se kromě výkonu 380 koní liší použitím samosvorného diferenciálu, adaptivních tlumičů a výkonnější brzdové soustavy.

I přes velký výkonový odstup od osmiválce je F-Type S všemi běžnými měřítky opravdu rychlé auto. Sprint na stovku zvládá za 4,9 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 275 km/h. Rozdíl mezi V6 a V8 navíc částečně kompenzuje jiné zpřevodování, šestiválec má o 20 % kratší stálý převod. Přesto se při klidné jízdě nevydává do přehnaně vysokých otáček, například ve 130 km/h točí na osmičku rozumných 2200 min-1, které plně odpovídají potenciálu motoru pro klidnou jízdu.

Jenže pro pohodové ježdění Jaguar vyrábí vhodnější auto, limuzínu XJ. A tak nejlepším nápadem je přepnout volič jízdních režimů do polohy Dynamic. Tlumiče, které normálně dodávají F-Typu až cestovní charakter, ztuhnou, převodovka začne pod plynem řadit rychleji a bez prokluzu měniče, zostří se reakce motoru a hlavně se otevřou klapky ve výfuku.

Ušlechtilý zpěv šestiválce je ještě návykovější než osmiválcová bouře. Třílitr vydává vyšší tóny, mezi nimiž se dá zaslechnout také pískání mechanického dmychadla pod kapotou. Dvě obří koncovky vyvedené středem nárazníku vypadají jako trumpety a podobně taky zní.

Šestiválec se nenechá zahanbit ani v zatáčkách. Naopak, přes nepopiratelné kvality osmiválcová verze zkrátka neskryje, že šestiválec je o 70 kg lehčí. Proto se F-Type S vrhá do zatáček ochotněji, v praxi se obejde bez aktivního diferenciálu a řízení v F-Type R vedle něj působí lehce odtažitým dojmem. Jaguar zkrátka vytvořil v jedné karoserii dvě auta, která osloví rozdílně zaměřené řidiče. S třílitrovým motorem poskytuje hlavně hravost a rychlost, pětilitrový F-Type R dává přednost brutální síle motoru a jejímu nesmírně efektivnímu přenosu na silnici.

Jaguar F-Type - technická data a ceny
Model F-Type F-Type S F-Type V8 S F-Type R
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2995 2995 5000 5000
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 250/6500 280/6500 364/6500 405/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 450/3500-5000 460/3500-5000 625/2500-5500 680/2500-5500
Max. rychlost [km/h] 250 275 300 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,3 4,9 4,3 4,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,8 9,1 11,1 11,1
Cena kupé [Kč] 1.853.478,- 2.170.135,- - 2.866.974,-
Cena roadster [Kč] 2.045.989,- 2.363.614,- 2.779.975,- -
Diskuze (81)
Avatar - šmoula nešika
1. 4. 2014 17:37
Re: GARÁŽOVÝ JACKPOT
S tou jízdou krásné přirovnání. ;-)
Avatar - šmoula nešika
1. 4. 2014 17:25
Re: Bol tam vôbec autor?
Jaké mají u Jaguaru asi chlebíčky?... >:D No dobře, Lukáš není zrovna král recenzistů a nejspíš má dost jiné práci, ale kurňa, fanda značky...
Avatar - šmoula nešika
1. 4. 2014 17:15
Re: Výkon
>:D :yes:
Avatar - Inferius
1. 4. 2014 15:20
F-Type
Autor článku: Vaverka + nadpis: první jízdní dojmy = ale podle článku to vypadá, že auto viděl tak leda na fotce........
1. 4. 2014 14:25
Re: Bol tam vôbec autor?
Tahle jízda bere slova ;-) ...za sebe můžu říct, že jsem to byl schopnej sepsat až po opadnutí euforie.