Jaguar F-Type: První jízdní dojmy

 

Jaguar se hrdě hlásí o slovo. Už nemusí jen poukazovat na tradici a výkony svých motorů. Konečně má opravdové sportovní auto: takové, co může vyzvat na souboj Porsche. A takové, jaké v nabídce BMW vůbec nenajdete.

Jaguar má tradici výroby sportovních aut dlouhou už 75 let. Všechno začalo dnes velmi ceněným modelem SS100, na který po válce navázal roadster XK120 – nejrychlejší silniční auto své doby. Od něj byl odvozen závodní C-Type, vítěz Le Mans, následoval ještě úspěšnější D-Type a konečně legendární E-Type. Podle mnohých nejkrásnější auto všech dob.

Na pravého nástupce ale museli příznivci značky čekat téměř půl století. Všechny následující dvoudveřové modely totiž patřily do kategorie GT – i přes sportovní charakter byl pro ně (a jejich majitele) neméně důležitý komfort v každodenním provozu a na dlouhých cestách.

Video: Jaguar slaví rychlostní rekord z roku 1953

První náznak obratu v uvažování přinesl předloni ultimativní model XKR-S a teď tu máme sportovní auto ve své nejryzejší podobě: dvoumístný roadster F-Type. Jaguar jde dokonce tak daleko, že tvrdí: toto auto definuje naši značku.

F-Type je nejlehčím a nejmenším Jaguarem současnosti. Samonosná hliníková karoserie využívá desetileté zkušenosti automobilky s touto technologií a opět přináší několik nových řešení. Skelet je při srovnatelné tuhosti o 35 kg lehčí než u modelu XK (váží 261 kg) a neobsahuje jediný svár. Jaguar používá výhradně nýtování a lepení hliníkových dílů.

 [600×322]

Design navazuje na E-Type, ať už jde o oválnou masku chladiče, dlouhou dopředu otevíranou kapotu nebo nízká podélně orientovaná zadní světla. Oblé tvary se svalnatými blatníky zdárně maskují skutečnou velikost auta. S rozměry 4470 x 1984 x 1308 mm je o 10 cm delší a o plných 18 cm širší než Porsche Boxster! Ve skutečnosti má proto blíž k 911 Cabriolet, což platí i pro výkony nabízených motorů.

Na výběr jsou tři možnosti a každá má svůj účel. Základem je kompresorový třílitr o výkonu 340 koní (250 kW), který jako jediný lze pořídit do dvou milionů korun. Silnější F-Type S má u téhož motoru 380 koní (280 kW) a dává dost důvodů k zamyšlení: má standardně aktivní výfukovou soustavu, 19palcová kola a výkonnější brzdy. Všechno toto si připlatíte i do základního modelu, mechanický samosvorný diferenciál a adaptivní tlumiče jsou ale specialitou F-Typu S. Na druhé misce vah je ovšem příplatek ve výši 300 tisíc korun.

Vrchol modelové řady představuje F-Type V8 S. Pětilitrový osmiválec má výkon 495 koní (364 kW) a mamutí točivý moment 625 N.m, který nabízí prakticky napříč celým spektrem otáček. Od šestiválce se liší výbavou, čtveřicí koncovek výfuku a aktivním elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, který známe už například z modelů XFR nebo XKR-S. České zastoupení odhaduje, že 40 % u nás prodaných aut bude mít osmiválec. Celosvětově by mělo být zastoupení jednotlivých verzí rovnoměrné. Na evropské prezentaci, která se uskutečnila na novém německém okruhu Bilster Berg, jsme vyzkoušeli všechny tři varianty.

Jaguar F-Type - technická data a ceny
ModelF-TypeF-Type SF-Type V8 S
Převodovka8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]299529955000
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]250/6500280/6500364/6500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]450/3500-5000460/3500-5000625/2500-5500
Max. rychlost [km/h]250275300
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,34,94,3
Komb. spotřeba [l/100 km]9,09,111,1
Provozní hmotnost [kg]159716141665
Cena [Kč]1.903.209,-2.200.990,-2.589.642,-

F-Type V8 S: Drtivá síla

Pro cestu z frankfurtského letiště směrem na Kassel je ideální volbou osmiválec. Severní konec dálnice A5 je totiž jedním z těch úseků, kde je neomezená rychlost a kde se opravdu dá jet neomezeně. Sotva se červený roadster vysvobodí z příměstského provozu, neustále pozorován všemi v okolí, může začít vysokorychlostní test.

Přepínač jízdních režimů jde na pozici Dynamic, která přitvrdí nastavení tlumičů, zostří odezvu plynového pedálu a v manuálním řazení nechá ovládání převodovky zcela na vůli řidiče. Na řízení elektronika nemá vliv, Jaguar totiž stále zůstává věrný hydraulickému posilovači, který mezitím zmizel i z takového Mercedesu SLK nebo všech sportovních modelů Porsche.

Velkou výhodou kompresorových motorů je okamžitý a lineární zátah. Osmiválcový F-Type to předvádí naprosto doslovně: při 160 km/h točí na osmičku pouhé dva tisíce otáček, umí z nich ale velice hbitě akcelerovat. Ještě lépe ovšem umí točit k sedmi tisícům a letět s větrem o závod. Sotva se uvolní levý pruh, Jaguar jede během chvilky 250 a pokračuje stále dál. Elektronický omezovač rychlosti totiž zasahuje až při 300 km/h, v praxi není problém opakovaně dosáhnout tachometrových 280 km/h. Bez střechy.

 [600×251]

Dobrou zprávou je, že ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí brzdy nevadnou. Však také Jaguar použil historicky největší kotouče, přední mají průměr 380 a zadní 376 mm. Bezchybně fungují ale i další části auta. Řízení je přesné, o 10 % strmější a tužší než ve všech ostatních Jaguarech mimo XKR-S. Osmistupňová převodovka ZF s přívlastkem QuickShift řadí rychle a pracuje zásadně bez měniče. Ten se využívá jen k rozjezdům, samotné řazení probíhá takříkajíc natvrdo, jako u závodní sekvenční převodovky.

Každou změnu převodu navíc provází mocné odkašlání výfuku. Klapky v zadních tlumičích se starají o nepřeslechnutelný řev, jako z dílny ladičů supersportovních aut. Bouře za hlavou řidiče zní skoro jako Mercedes SLS AMG a naštěstí se dá kdykoliv vypnout. Tlačítko, které blokuje aktivní klapky ve výfuku, totiž lze přepnout nezávisle na zvoleném jízdním režimu.

F-Type: Koncert šesti válců

Další dějství se odehrává za volantem základního provedení. Tento konkrétní kus ale dostal aktivní výfuk (+45 tisíc), brzdy z osmiválce (+80 tisíc) a 20palcová kola (+80 tisíc). Technika se tedy dotáhla na úroveň výkonnějších variant, cenový rozdíl mezi F-Type a F-Type S se ovšem výrazně zmenšil. Místo 300 najednou činí 180 tisíc, stále ovšem chybí 40 koní, samosvorný diferenciál a adaptivní tlumiče.

Za jízdy ale vlastně nepocítíte akutní nedostatek ani jednoho. Šestiválec má dvojici centrálně vyvedených koncovek výfuku, které mají tvar trumpet. A umí pěkně zazpívat – takový koncert předvedou jen motory s počtem válců dělitelným šesti. Jaguar s třílitrem zní jako starší atmosférická BMW, jeho zvuk se také hodně podobá novému Porsche 911 s aktivním výfukem. F-Type je ale ještě o kousek hlasitější a podmanivější.

 [600×271]

S takovým hudebním doprovodem je jízda zkrátka zážitkem. Navíc výkonnostní odstup 114 kW a 175 N.m proti pětilitru sice vypadá propastný, jenže šestiválec si pomáhá o 30 % kratšími převody. Šestiválec pak naprosto suverénně zvládá okreskové svezení ilegálními rychlostmi i dvěstěčtyřicítku na dálnici.

Obojí si může řidič snadno dovolit. Rozdíl v hmotnosti je pouhých 68 kg, základní model je ale více lehkonohý a reakce motoru nejsou tak brutální. Nemusíte šlapat na plynový pedál s takovým rozmyslem, protože šestiválec nepopírá zákonitosti fyziky tak okázale. V nízkých otáčkách táhne přece jen umírněně a s plnou vervou se začne projevovat až pod čtyřmi tisíci otáček.

F-Type S a premiéra okruhu Bilster Berg

Poslední kapitola má dokonalou kulisu: okruh Bilster Berg. Přezdívá se mu „malá Nordschleife“ a oficiálně se otevře až na začátku června. A kromě flotily Jaguarů tu čeká instruktor snad z všech nejpovolanější: Horst von Saurma, bývalý šéfredaktor časopisu sport auto, který je na skutečné Nordschleife jako doma a jeho časy jsou mezinárodně uznávanou referencí.

Nový okruh opravdu připomíná slavnou předlohu. O návrh se postarala kancelář Hermanna Tilkeho ve spolupráci s Walterem Röhrlem. Trať dlouhá 4,2 kilometru se dělí na východní a západní smyčku, převýšení činí 70 metrů a nejprudší úsek má sklon 26 % – dvojnásobek toho, co potkáte na běžné silnici.

 [600×273]

Taková dráha důkladně prověří jakékoliv auto, zvlášť když do této rovnice přidáte zatáčky vedené přes horizont, víceapexovou odkloněnou zatáčku v klesání nebo postupně se utahující nájezd na cílovou rovinku. Příležitostí, kde může auto nebo řidič zklamat, je proto víc než dost. S okruhovým profesionálem ve vedoucím voze ale minimálně to druhé nehrozí.

Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

A nehrozí ani, že by zklamal sám F-Type. Pod brzdami je klidný, převodovka dokáže agresivně podřazovat pod omezovač a karoserie se ani na obrubnících nerozvlní. Podvozek není zbytečně utažený. Zatáčky umí projíždět téměř bez náklonů, dovolí ovšem mírné zhoupnutí, aby mohl řidič koketovat s hravou přetáčivostí. Nebo aby naznačenou nedotáčivostí upozornil na jezdeckou chybu.

V rukou Horsta von Saurmy se pak při ukázkovém kolečku F-Type proplétá zatáčkami opravdu jako hbitá kočka. Zvlněné klesání zvládá s maximem 210 km/h, ťuknutí na brzdy a podřazení na pětku stačí k tomu, aby pilot projel rychlý vracák zcela kontrolovaně na hranici smyku všech kol – asi tak ve sto sedmdesáti. Sluší se dodat, že ani po takové sodě se Jaguaru nekouřilo od brzd a teplota všech provozních kapalin byla v normě. To je příslibem slušné odolnosti při sportovní jízdě. F-Type sice není z nejlevnějšího kraje, ale předvede opravdu hodně a funguje perfektně.  [600×297]


Jaguar F-Type
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar F-Type: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Nástupce Jaguaru F-Type navzdory jeho slabým prodejům bude. Dostane elektromotor! Nástupce Jaguaru F-Type navzdory jeho slabým prodejům bude. Dostane elektromotor!

Britská značka se zástupce v segmentu sporťáků nechce…

Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít? Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít?

Jaguar F-Type měl až dosud pod kapotou pouze vidlicové…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…