Jaguar F-Type: První jízdní dojmy

 

Jaguar se hrdě hlásí o slovo. Už nemusí jen poukazovat na tradici a výkony svých motorů. Konečně má opravdové sportovní auto: takové, co může vyzvat na souboj Porsche. A takové, jaké v nabídce BMW vůbec nenajdete.

Jaguar má tradici výroby sportovních aut dlouhou už 75 let. Všechno začalo dnes velmi ceněným modelem SS100, na který po válce navázal roadster XK120 – nejrychlejší silniční auto své doby. Od něj byl odvozen závodní C-Type, vítěz Le Mans, následoval ještě úspěšnější D-Type a konečně legendární E-Type. Podle mnohých nejkrásnější auto všech dob.

Na pravého nástupce ale museli příznivci značky čekat téměř půl století. Všechny následující dvoudveřové modely totiž patřily do kategorie GT – i přes sportovní charakter byl pro ně (a jejich majitele) neméně důležitý komfort v každodenním provozu a na dlouhých cestách.

Video: Jaguar slaví rychlostní rekord z roku 1953

První náznak obratu v uvažování přinesl předloni ultimativní model XKR-S a teď tu máme sportovní auto ve své nejryzejší podobě: dvoumístný roadster F-Type. Jaguar jde dokonce tak daleko, že tvrdí: toto auto definuje naši značku.

F-Type je nejlehčím a nejmenším Jaguarem současnosti. Samonosná hliníková karoserie využívá desetileté zkušenosti automobilky s touto technologií a opět přináší několik nových řešení. Skelet je při srovnatelné tuhosti o 35 kg lehčí než u modelu XK (váží 261 kg) a neobsahuje jediný svár. Jaguar používá výhradně nýtování a lepení hliníkových dílů.

 [600×322]

Design navazuje na E-Type, ať už jde o oválnou masku chladiče, dlouhou dopředu otevíranou kapotu nebo nízká podélně orientovaná zadní světla. Oblé tvary se svalnatými blatníky zdárně maskují skutečnou velikost auta. S rozměry 4470 x 1984 x 1308 mm je o 10 cm delší a o plných 18 cm širší než Porsche Boxster! Ve skutečnosti má proto blíž k 911 Cabriolet, což platí i pro výkony nabízených motorů.

Na výběr jsou tři možnosti a každá má svůj účel. Základem je kompresorový třílitr o výkonu 340 koní (250 kW), který jako jediný lze pořídit do dvou milionů korun. Silnější F-Type S má u téhož motoru 380 koní (280 kW) a dává dost důvodů k zamyšlení: má standardně aktivní výfukovou soustavu, 19palcová kola a výkonnější brzdy. Všechno toto si připlatíte i do základního modelu, mechanický samosvorný diferenciál a adaptivní tlumiče jsou ale specialitou F-Typu S. Na druhé misce vah je ovšem příplatek ve výši 300 tisíc korun.

Vrchol modelové řady představuje F-Type V8 S. Pětilitrový osmiválec má výkon 495 koní (364 kW) a mamutí točivý moment 625 N.m, který nabízí prakticky napříč celým spektrem otáček. Od šestiválce se liší výbavou, čtveřicí koncovek výfuku a aktivním elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, který známe už například z modelů XFR nebo XKR-S. České zastoupení odhaduje, že 40 % u nás prodaných aut bude mít osmiválec. Celosvětově by mělo být zastoupení jednotlivých verzí rovnoměrné. Na evropské prezentaci, která se uskutečnila na novém německém okruhu Bilster Berg, jsme vyzkoušeli všechny tři varianty.

Jaguar F-Type - technická data a ceny
ModelF-TypeF-Type SF-Type V8 S
Převodovka8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]299529955000
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]250/6500280/6500364/6500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]450/3500-5000460/3500-5000625/2500-5500
Max. rychlost [km/h]250275300
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,34,94,3
Komb. spotřeba [l/100 km]9,09,111,1
Provozní hmotnost [kg]159716141665
Cena [Kč]1.903.209,-2.200.990,-2.589.642,-

F-Type V8 S: Drtivá síla

Pro cestu z frankfurtského letiště směrem na Kassel je ideální volbou osmiválec. Severní konec dálnice A5 je totiž jedním z těch úseků, kde je neomezená rychlost a kde se opravdu dá jet neomezeně. Sotva se červený roadster vysvobodí z příměstského provozu, neustále pozorován všemi v okolí, může začít vysokorychlostní test.

Přepínač jízdních režimů jde na pozici Dynamic, která přitvrdí nastavení tlumičů, zostří odezvu plynového pedálu a v manuálním řazení nechá ovládání převodovky zcela na vůli řidiče. Na řízení elektronika nemá vliv, Jaguar totiž stále zůstává věrný hydraulickému posilovači, který mezitím zmizel i z takového Mercedesu SLK nebo všech sportovních modelů Porsche.

Velkou výhodou kompresorových motorů je okamžitý a lineární zátah. Osmiválcový F-Type to předvádí naprosto doslovně: při 160 km/h točí na osmičku pouhé dva tisíce otáček, umí z nich ale velice hbitě akcelerovat. Ještě lépe ovšem umí točit k sedmi tisícům a letět s větrem o závod. Sotva se uvolní levý pruh, Jaguar jede během chvilky 250 a pokračuje stále dál. Elektronický omezovač rychlosti totiž zasahuje až při 300 km/h, v praxi není problém opakovaně dosáhnout tachometrových 280 km/h. Bez střechy.

 [600×251]

Dobrou zprávou je, že ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí brzdy nevadnou. Však také Jaguar použil historicky největší kotouče, přední mají průměr 380 a zadní 376 mm. Bezchybně fungují ale i další části auta. Řízení je přesné, o 10 % strmější a tužší než ve všech ostatních Jaguarech mimo XKR-S. Osmistupňová převodovka ZF s přívlastkem QuickShift řadí rychle a pracuje zásadně bez měniče. Ten se využívá jen k rozjezdům, samotné řazení probíhá takříkajíc natvrdo, jako u závodní sekvenční převodovky.

Každou změnu převodu navíc provází mocné odkašlání výfuku. Klapky v zadních tlumičích se starají o nepřeslechnutelný řev, jako z dílny ladičů supersportovních aut. Bouře za hlavou řidiče zní skoro jako Mercedes SLS AMG a naštěstí se dá kdykoliv vypnout. Tlačítko, které blokuje aktivní klapky ve výfuku, totiž lze přepnout nezávisle na zvoleném jízdním režimu.

F-Type: Koncert šesti válců

Další dějství se odehrává za volantem základního provedení. Tento konkrétní kus ale dostal aktivní výfuk (+45 tisíc), brzdy z osmiválce (+80 tisíc) a 20palcová kola (+80 tisíc). Technika se tedy dotáhla na úroveň výkonnějších variant, cenový rozdíl mezi F-Type a F-Type S se ovšem výrazně zmenšil. Místo 300 najednou činí 180 tisíc, stále ovšem chybí 40 koní, samosvorný diferenciál a adaptivní tlumiče.

Za jízdy ale vlastně nepocítíte akutní nedostatek ani jednoho. Šestiválec má dvojici centrálně vyvedených koncovek výfuku, které mají tvar trumpet. A umí pěkně zazpívat – takový koncert předvedou jen motory s počtem válců dělitelným šesti. Jaguar s třílitrem zní jako starší atmosférická BMW, jeho zvuk se také hodně podobá novému Porsche 911 s aktivním výfukem. F-Type je ale ještě o kousek hlasitější a podmanivější.

 [600×271]

S takovým hudebním doprovodem je jízda zkrátka zážitkem. Navíc výkonnostní odstup 114 kW a 175 N.m proti pětilitru sice vypadá propastný, jenže šestiválec si pomáhá o 30 % kratšími převody. Šestiválec pak naprosto suverénně zvládá okreskové svezení ilegálními rychlostmi i dvěstěčtyřicítku na dálnici.

Obojí si může řidič snadno dovolit. Rozdíl v hmotnosti je pouhých 68 kg, základní model je ale více lehkonohý a reakce motoru nejsou tak brutální. Nemusíte šlapat na plynový pedál s takovým rozmyslem, protože šestiválec nepopírá zákonitosti fyziky tak okázale. V nízkých otáčkách táhne přece jen umírněně a s plnou vervou se začne projevovat až pod čtyřmi tisíci otáček.

F-Type S a premiéra okruhu Bilster Berg

Poslední kapitola má dokonalou kulisu: okruh Bilster Berg. Přezdívá se mu „malá Nordschleife“ a oficiálně se otevře až na začátku června. A kromě flotily Jaguarů tu čeká instruktor snad z všech nejpovolanější: Horst von Saurma, bývalý šéfredaktor časopisu sport auto, který je na skutečné Nordschleife jako doma a jeho časy jsou mezinárodně uznávanou referencí.

Nový okruh opravdu připomíná slavnou předlohu. O návrh se postarala kancelář Hermanna Tilkeho ve spolupráci s Walterem Röhrlem. Trať dlouhá 4,2 kilometru se dělí na východní a západní smyčku, převýšení činí 70 metrů a nejprudší úsek má sklon 26 % – dvojnásobek toho, co potkáte na běžné silnici.

 [600×273]

Taková dráha důkladně prověří jakékoliv auto, zvlášť když do této rovnice přidáte zatáčky vedené přes horizont, víceapexovou odkloněnou zatáčku v klesání nebo postupně se utahující nájezd na cílovou rovinku. Příležitostí, kde může auto nebo řidič zklamat, je proto víc než dost. S okruhovým profesionálem ve vedoucím voze ale minimálně to druhé nehrozí.

Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

A nehrozí ani, že by zklamal sám F-Type. Pod brzdami je klidný, převodovka dokáže agresivně podřazovat pod omezovač a karoserie se ani na obrubnících nerozvlní. Podvozek není zbytečně utažený. Zatáčky umí projíždět téměř bez náklonů, dovolí ovšem mírné zhoupnutí, aby mohl řidič koketovat s hravou přetáčivostí. Nebo aby naznačenou nedotáčivostí upozornil na jezdeckou chybu.

V rukou Horsta von Saurmy se pak při ukázkovém kolečku F-Type proplétá zatáčkami opravdu jako hbitá kočka. Zvlněné klesání zvládá s maximem 210 km/h, ťuknutí na brzdy a podřazení na pětku stačí k tomu, aby pilot projel rychlý vracák zcela kontrolovaně na hranici smyku všech kol – asi tak ve sto sedmdesáti. Sluší se dodat, že ani po takové sodě se Jaguaru nekouřilo od brzd a teplota všech provozních kapalin byla v normě. To je příslibem slušné odolnosti při sportovní jízdě. F-Type sice není z nejlevnějšího kraje, ale předvede opravdu hodně a funguje perfektně.  [600×297]


Jaguar F-Type
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Je to kampaň. Vedení ministerstva je manažerská práce, brání Malou Babiš Je to kampaň. Vedení ministerstva je manažerská práce, brání Malou Babiš

Novou vládu jmenuje prezident ve středu, o její důvěře by…

Simkanič končí v čele Internet Info. Vystřídá ho Antoš Simkanič končí v čele Internet Info. Vystřídá ho Antoš

Ke konci června skončí své působení ve společnosti…

Elektrárna Počerady se přidala k žalobě proti evropským limitům znečištění Elektrárna Počerady se přidala k žalobě proti evropským limitům znečištění

 Hnědouhelná elektrárna Počerady ze skupiny ČEZ se jako…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar F-Type: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Nástupce Jaguaru F-Type navzdory jeho slabým prodejům bude. Dostane elektromotor! Nástupce Jaguaru F-Type navzdory jeho slabým prodejům bude. Dostane elektromotor!

Britská značka se zástupce v segmentu sporťáků nechce…

Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít? Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít?

Jaguar F-Type měl až dosud pod kapotou pouze vidlicové…

 



 
Renault 19 (1988-2003): Jaký vlastně byl poslední renault s číslem?

Renault 19 (1988-2003): Jaký vlastně byl poslední renault s číslem?

Dnes 18:55

Renault 19 si pamatujeme i z našich silnic. Vznikal ve čtyřech karosářských variantách a v historii francouzské automobilky uzavřel kapitolu označování modelů jednotlivými čísly.




Blesk.cz

Nová dominanta Prahy: Rozhledna, jakou svět neviděl! Doubravka je naprostý unikát

Nová dominanta Prahy: Rozhledna, jakou svět neviděl!…

Nepodobá se žádné jiné rozhledně, jakou jste kdy viděli. Na stavbu Doubravky, která byla tento měsíc otevřena v…

Hasič Jaromír (†31) zemřel při brigádě v cementárně. Pro přítelkyni a děti vybrali kolegové 625 tisíc

Hasič Jaromír (†31) zemřel při brigádě v cementárně.…

Tragicky dopadla brigáda ústeckého profesionálního hasiče Jaromíra (†31). Při opravování nádrže v kněževské…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Uruguay - Rusko 3:0. Suárez, Laxalt a Cavani vystříleli první místo

Uruguay - Rusko 3:0. Suárez, Laxalt a Cavani…

Vítězem základní skupiny A jsou Uruguayci! V přímém souboji o první místo jasně porazili hostitele šampionátu,…

 

Reflex.cz

Vzácné snímky deportace Romů z nacistického Německa. Podívejte se

Vzácné snímky deportace Romů z nacistického Německa.…

V roce 1936 bylo v třetí říši založeno Centrum pro rasovou hygienu a výzkum dědičnosti. Vedl ho nacistický…

Festival United Islands of Prague: 20 000 lidí v ulicích a Praha roztančená hudbou

Festival United Islands of Prague: 20 000 lidí v…

Patnáctý ročník multižánrového festivalu United Islands of Prague zaplnil o víkendu ulice a parky pražského…