TEST Jaguar X-Type 2.5 - šest válců a mříž
Bylo to mé druhé setkání s touto malou velkou kočkou v roce 2006. Poprvé se X-Type dostavil na test se silným naftovým motorem 2.2 litru. Ze začátku měl hodně sebevědomé vystupování, tendence poučovat a chovat se mírně nabubřele. Sebevědomí opadlo se závěrečným verdiktem, ve kterém jsem konstatoval několik zásadních a neodpustitelných chyb a přehnané sebevědomí samotného princátka i jeho rodičů.
Tentokrát měl X-Type máslo na hlavě. Přijel v provedení kombi, ve skříňové úpravě umožňující odpočet DPH, základní výbavou Entry a pohonem všech kol, který se v našem podnebném pásu zatraceně hodí. Jedinou okázalostí, kterou si tentokrát X-Type dovolil, byl benzínový šestiválec s objemem 2.5 litru posílající na přední a zadní kola maximální výkon 144 kW a točivý moment 241 Nm.
Auto jako žádné jiné
Zcela zásadní inovací se stalo rozšíření nabídky modelové řady X-Type o kombi. Jaguar to myslel dobře. Chtě-li trochu zatopit BMW, Mercedesu nebo Audi, musel postavit nejen konkurenta základním sedanům, ale také populárním kombi. Od kombi si automobilka slibovala zvýšení zájmu o „baby Jag,“ ale dramatický nárůst poptávky se nedostavil. X-Type Estate (kombi) však není špatné auto, jen převzalo většinu chybiček, které odrazují od koupi sedanu.
Nepříjemný na pohled
Interiér X-Type mě nenadchl poprvé (test X-Type 2.2 D) a nepodařilo se mu to ani na druhý pokus. Nedokážu se prostě smířit s tím, že někdo v Jaguaru či Fordu dovolil osadit středovou konzolu zastaralými tlačítky a tím zničit skvělý dojem vytvořený dobrou souhrou kvalitních plastů palubní desky s krásným dřevěným dekorem. Nebýt nedůstojných ovládacích prvků a nepěkných zeleně podsvětlených displejů, nemám proti interiéru větší výhrady.
Příjemný na poslech
Testovaný model poháněl druhý nejsilnější motor, který Jaguar v X-Type nabízí. Napříč uložený zážehový šestiválec s objemem 2.5 litru poskytuje maximální výkon 144 kW při 6800 otáčkách a točivý moment 241 Nm při 3000 otáčkách. Motor však není zajímavý ani tak svými parametry, od toho má Jaguar třílitrový šestiválec, ale především svou kultivovaností a krásným zvukem.
Výkon okolo 150 kW a točivý moment 240 Nm skutečně není na auto střední třídy s provozní hmotnostní 1635 kg a stálým pohonem všech kol nic extra. Parametry dostačují na rychlou jízdu a celkem solidní zrychlení, z 0 na 100 km/h dokáže X-Type Estate reálně zrychlit za devět sekund, ale každá prudká akcelerace vyvolá otázku, zda si kombi nezaslouží něco silnějšího. Při rozjezdech totiž působí trochu těžkopádně.
Pokud motor něčím ohromí, je to zvuk. Utlumení jednotky spadá do kategorie bezchybný a samotný zvukový projev si říká o hodnocení adjektivy libozvučný či sametový. Do cca 3000 otáček motor není uvnitř téměř slyšet, kolem 3500 otáček se ohlásí na poslech příjemným hlubším hlasem, v oblasti omezovače se potom z motorového prostoru line krásný zvonivý zvuk šestiválce.
Zážehové jednotky Jaguaru jsou relativně úsporné, modely s pohonem všech kol však mají větší žízeň. Na dálnici při rychlosti mezi 120 a 130 km/h si jednotka řekla o 10,8 litru paliva, po většinu času jsem však jezdil se spotřebou mezi 12 a 12,5 litry paliva na 100 km jízdy. Nejnižší hodnota, které se mi podařilo dosáhnout, byla 8,4 litrů mimo město, naopak sportovnější jízda si vyžádala až 15 litrů paliva na 100 km jízdy.
Komfort a jistota
Jestliže se rozhodnete vybavit svůj nový X-Type zážehovým šestiválcem, ať už s objemem 2.5 nebo 3.0 litry, dostanete navrch pohon všech kol. Jedná se o systém stálého pohonu všech kol Traction 4 s asymetrickým dělením točivého momentu (60 procent točivého momentu putuje na zadní nápravu, 40 procent potom na nápravu přední). Pohon všech kol se osvědčil zejména na mokrém povrchu, jeho přednosti velmi oceníte v zimě.
Pohon všech kol udělal z luxusního kombi v zatáčkách poměrně nedotáčivé auto, přičemž míra nedotáčivosti převyšuje model s poháněnou přední nápravou. Zejména ve vysokých rychlostech je s tím v zatáčkách potřeba počítat. Zkrotit auto příliš nepomáhá dlouhý převod řízení s nikterak upovídaným posilovačem, ve vyšších rychlostech alespoň posilovač ubere na účinku a kontakt s vozovkou se zlepší.
Podvozek Jaguaru X-Type zvládá i na 17palcováých kolech eliminovat většinu nerovností, pouze s krátkými příčnými nerovnostmi si nerozumí. Řazení mě potěšilo přesným chodem řadicí páky a krátkými drahami, převodovka mě však zklamala pouze pěti stupni. Znovu jsem spílal flegmatickým brzdám s pomalým nástupem brzdného účinku a nevýraznou špičkou. Ocenit si zaslouží tuhá karoserie, která se prakticky nekroutí.
Škoda zbytečných chyb
Postavit luxusní kombi střední třídy asi nebyl od Jaguaru špatný nápad, byť neměl s podobným vozem zkušenosti. Zbytečné chyby bohužel srážejí vůz v očích příznivců bavoráků, mercedesů i audi, kteří měli jeho kouzlu propadnout.
Plusy
- tuhá karoserie
- dobře utlumený zážehový motor
- atraktivní design
- kvalitní zpracování
- dostatek odkládacích prostor
- stálý pohon všech kol
Minusy
- nepěkné ovladače na středové konzole
- flegmatické brzdy
- vyšší spotřeba