Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
184 Fotogalerie

TEST Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král?

Náš poslední srovnávací test Mercedesu třídy S a BMW 7 nazval David Bureš jako „Královský duel“. Teď tady ale máme jedno nové a velmi ambiciózní princátko.

Miluju závodní okruhy a ty městské obzvlášť. Dodnes mamka vzpomíná, jak jsem jako malý terorizoval domácnost tratěmi vytyčenými špejlemi, mezi nimiž se rodina musela pohybovat. Nadšení mi vydrželo dodnes, takže asi chápete, že jsem byl ve Valencii, přesně v místech, kde se po přístavu před lety proháněly formule 1, hodně ve svém živlu. Bohužel jsem objevil jenom pár připomínek někdejšího městského okruhu – sem tam nějaká čára, obrubník nebo zbytky plotů oddělujících trať od prostoru pro diváky. Jinak se po bývalé trati postavené pro F1 slehla zem.

A právě do jedné z částí okruhu ve Valencii situovalo Audi svůj technický workshop, kde prezentovalo nejnovější technické fičury nastupující generace vrcholného modelu A8. Jízdní dojmy bych s dovolením začal těmito praktickými ukázkami. Byla to pecka.

Když se na vás zboku řítí vozík

Nové Audi A8 má samozřejmě kompletně vzduchový podvozek, to až taková pecka není. Čtyři elektromotory (pro každé kolo jedno), díky nimž umí sedan měnit světlou výšku až o osm centimetrů, se už ale úplně nevidí. Na této operaci se tedy nepodílí samotné tlumiče, ale právě elektromotory, které přizvedávají/spouští kolo tak, jak je potřeba. Třeba při nástupu/výstupu A8 vyroste, aby se vám do auta lezlo/vystupovalo jako v SUV.

Audi tomu říká aktivní podvozek a kromě ulehčení nástupu/výstupu se elektromotory můžou velmi hodit i při nehodě, konkrétně při bočním nárazu. To se totiž á-osmička přizvedne až o zmíněných osm centimetrů a překážce nastaví své nejpevnější a nejodolnější místo – tedy práh. U Audi říkají, že se tím následky střetu sníží až o padesát procent.

Vyzkoušel jsem si to na vlastní kůži. Tedy ne že by do nádherného vínově červeného kousku s dvanáctiválcem pod kapotou překážka narazila, simulace ale byla velmi názorná a přesvědčivá. To jsem si takhle seděl na zadní sedačce a zprava se proti mně řítil vozík rychlostí 30 km/h. A ty gumové bloky vypadaly nějak moc betonově… Snad to bariéra z plexiskla vydrží. Vozík se mezitím přiblížil na dostřel a ještě před tím, než se ozvala rána (to jak gumové kvádry narazily do plexi-přepážky), vystřelila audina do vzduchu. Bleskově a opravdu znatelně. Mrkněte na video, je to tam hezky vidět.

Video placeholder
Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král? • auto.cz

Když nerovnosti mizí

Přizvedávání kol, případně jejich pokles, se však šikne i jindy. Třeba na nerovnostech. Díky kameře umístěné v čelním skle si A8 povrch vozovky přečte a na výmol nebo zpomalovací se připraví.

Znovu jsem samozřejmě vyzkoušel v praxi. Na asfaltu, kde drtil tehdy svoje Ferrari španělský polobůh Fernando Alonso, rozmístili pánové od Audi několik překážek, které ze všeho nejvíc připomínaly klasické zpomalovací pruhy. Ty jsme absolvovaly nejdřív čistě jenom na vzduchu, bez aktivního zapojení elektromotorů, a tlumiče zvládly svoji práci velice slušně. Na přímé porovnání si počkám až k nám, do českých reálií, ale řekl bych, že sedmička bude mít v tlumení nerovností víc než zdatného soupeře.

A pak technik elektromotory probudil. Najíždíme na překážku, a kde bylo před chvilkou jemné, ale přece jenom citelné žuchnutí a zhoupnutí celé karoserie, se teď nestane skoro vůbec nic. Jako bychom nepřejeli zpomalovací práh, ale trochu vystouplejší spáru. Rozdíl to byl dramatický, zážitek neskutečný. Nerovnost prostě zmizela. Něco podobného by měl umět i eskový mercedes, ten taky díky kameře připraví tlumiče na práci, která je za pár metrů na rozbité silnici čeká. Systém třícípé hvězdy jsem však nikdy nevyzkoušel, s Audi a aktivním podvozkem to byla moje premiéra. A musím říct, že tohle na mě udělalo fakt velký dojem.

Když se otáčí jako A4

Mezigeneračně nám Audi A8 citelně vyrostla, s délkou 5172 se blíží předchozímu prodlouženému provedení (5265). A aktuální „elko“ se protáhlo až na 5302 mm… Přesto může mít á-osmička poloměr otáčení jenom 11,4 metru (prodloužená verze 11,8 metru).

Zvládne to díky zadním kolům, která se v nízkých rychlostech otáčejí proti těm předním a nad tento limit jejich směr kopírují. My jsme si vyzkoušeli první extrém, kdy se zadní kola natočí v „protisměru“ až o pět stupňů. Na bývalém okruhu vytyčili audiňáci maličký okruh jak pro motokáry, jehož klikaticemi se měla prodloužené osmička proplétat. Trať jsem si nejprve projel bez pomoci zadních kol a docela jsem si zaručkoval. A závěrečnou vracečku projel až napodruhé, s couvnutím.

Před druhým kolečkem technik řízení kol zadní nápravy aktivoval. A já najednou nejenže v utažených vlásenkách nemusel rozplétat ruce, ale závěrečnou vracečku jsem projel na první pokus! Rozdíl to byl podobně dramatický jako u výše popsaného aktivního podvozku při překonávání nerovností. A neméně citelný i ze zadních sedaček. Tady mi přišlo, že se zadek snaží auto předběhnout, jak á-osmičku tlačil do zatáčky. Tohle se bude v podzemních garážích hodit.

Když je parkování sranda

Poslední vychytávka parkování a manévrování v těsných prostorech velmi usnadní. Ono ale stejně Audi A8 už parkuje skoro samo, takže vás rozměry karoserie tím tuplem nemusí vůbec trápit.

Samoparkovací automaty už dneska nikoho moc neohromí, samočinné kroucení volantem a soukání se do mezery „bez držení“ zvládá kde kdo. Audi však přidává několik důležitých novinek. Třeba pohlídá, abyste si o obrubník nepodřely disky. Komu se tohle někdy nepovedlo, ať hodí kamenem… Na blížící se tragédii upozorní na displeji zčervenáním příslušného kola, situaci u obrubníku si navíc můžete zblízka prohlédnout díky kamerám. Ty umí vytvořit kompletní 3D obrázek prostředí obklopujícího auto, vybranou oblast (právě třeba prostor u obrubníku nebo pohled před/za vozidlo), si lze kliknutím „vytáhnout“ a přiblížit. S 3D modelem autíčka na displeji můžete různě manipulovat, natáčet jej, prohlížet ze všemožných úhlů. A když se rozjedete a dáte blinkr nebo zabrzdíte, zabliká a červené svítilny zapne i modýlek na displeji… Jestli nezačínají být ti Němci trochu hračičky!

Na další demonstraci parkovacích schopností jsme se z bývalého závodního okruhu přesunuli do podzemních garáží. Na první stanovišti jsme ještě parkovali sami a zkoušeli, že odřít á-osmičku se zapnutým asistentem prostě nejde. Technici mě nutili, abych si to s naleštěnou limuzínou namířil proti zdi, audina si však svůj lak pohlídala. Nejdřív se prala o volant, jak se snažila dát vědět, že tudy cesta nevede. A když jsem i přes její naléhání trval na svém, před překážkou jednoduše zastavila. Potom jsem se měl otočit v rohu garáže na pětníku a z ničeho nic audina znovu dupla na brzdy. Po slečně od Audi, která mi při projížďce garážemi dělala společnost, jsem hodil nechápavý pohled. Blondýnka odvětila, ať si vystoupím a podívám se před čumák. A hele ho! Příhodně a nenápadně nastrčený nízký gumový kvádřík, který jsem přes vysoký předek auta neměl šanci vidět. Kdyby to byla taková ta šikovná betonová zábrana a já byl bez asistenčního hlídače, šetřil bych na nový nárazník.

A teď už jenom zaparkovat do nepříjemně úzkého místa. Pomocí aplikace v mobilním telefonu, přirozeně. Něco podobného jsme si ukazovali na sedmičkovém a pětkovém BMW. I bavoráky dokážou vyjet/zajet z parkovacího místa, ovšem prostřednictvím chytrého klíčku a jenom rovně. Aplikaci v mobilu používá taky mercedes, Audi A8 se však popasuje s daleko složitějším manévrem. Jenom se podívejte na video – do připravené mezery si to A8 namířila z pozice „celá nakřivo“. Musela tedy udělat malou myšku. A všechno „řízeno“ jenom přes mobil. Samozřejmě u sebe musíte mít i klíček od auta, pak už však jenom držíte ikonu na displeji a audi úplně samo parkuje.

Video placeholder
Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král? • auto.cz

Už jezdí samo?

Nejenom díky parkovacím schopnostem by jeden čekal, že Audi A8 už jezdí autonomně. A ono taky jezdí. Však jsme o tom psali, že nová á-osmička umí jet za určitých podmínek naprosto bez přispění řidiče. Těmi podmínkami jsou hlavně oddělené jízdní pruhy a rychlost do 60 km/h. Tedy třeba šinoucí se kolona na dálnici. Kdo by si v takovém případě nepřál řízení svěřit autu, takovou autonomii si líbit nechám. Ve Valencii jsme si však samořízení vyzkoušet nemohli, čeká se na legislativní posvěcení. Měli bychom se dočkat příští rok. V Německu s největší pravděpodobností a u nás… Možná.

50 TDI a 55 TFSI

Tak tohle bude oříšek, chlapci a děvčata. Pochopit nebo si najít mnemotechnickou pomůcku pro nové označení modelů Audi jednoduše nejde, tohle se budeme muset naučit. Padesátka v označení třílitrového TDI totiž neznamená absolutně nic hmatatelného, jde o „rozmezí výkonu“. A čím vyšší číslo, tím víc koníků. Proč ale zrovna padesát, pětapadesát, šedesát nebo třeba třicet… Protože proto! Zaslechl jsem tedy jednu historku, že prý některým zákazníkům vadilo, že i když mají nejsilnější verzi motoru 3.0 TDI, tak to není vidět. Teď už si díky čísílkům budou moct sousedi měřit pindíky. A my ostatní si budeme muset zapamatovat, že 50 TDI znamená vznětový vidlicový třílitr s výkonem 210 kW, poskytující 600 N.m. A šifra 55 TFSI pro změnu třílitr benzinový s výkonem 250 kW a točivým momentem 500 N.m.

Vyzkoušel jsem obě pohonné jednotky, které budou po zahájení prodeje k dispozici. Na ostatní (osmiválce a dvanáctiválec) si budeme muset počkat do příštího roku. Nejdřív jsem se posadil do padesátkového TDI (já se to snad naučím používat…) a měl jsem pocit jako u každého jiného luxusního sedanu se silným vznětovým šestiválcem – že nic výkonnějšího není potřeba, že to vlastně jede moc hezky a nic moc nežere. Spotřeba něco pod devět odpovídala profilu tratě (dvě třetiny dálnice a třetinka horské etapy se zatáčkami jak na katalánské rallye), pružné zrychlení naprosto dostačovalo a odhlučnění bylo na velmi slušné, i když ne mercedesí úrovni (ty nové řadové šestiválce se neskutečně povedly).

Pak jsem však vystřídal padesátkovou naftu za pětapadesátkový benzin a zjistil jsem, že vlastně nutně potřebuju A8 ve verzi 55 TFSI. Chvilku jsem si zvykal na odezvu plynu, která byla i v komfortním režimu živelnější, než by se mi líbilo. V dynamickém módu ok, pohodlí bych však prosil méně kousavé. S benzinovým šestiválcem pod kapotou mohutná A8 velmi vítaně ožila a najednou se hnala za plynem, jakoby ji to snad bavilo. Projev byl proti naftě neporovnatelně spontánnější, spotřeba se však pod jedenáct nedostala, horské pletenice pak průměr vyhnaly nad třináct.

  50 TDI 55 TFSI
Motor V6 nafta V6 benzin
Zdvihový objem [cm3] 2967 2995
Válce/ventily 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 210/3750-4000250/5000-6400
Točivý moment [N.m/min] 600/1250-3250 500/1370-4500
Převodovka 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,9 5,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 7,5

Když jsou všude displeje…

Audi sice vybavilo výhradně displejovo-dotykové ovládání zpětnou vazbou, takže vás „tlačítko“ ujistí zavibrováním, že jste se dostatečně dotkli. Všechno uvnitř je úžasně čisté, skleněné, minimalismus v ryzí podobě. Stejně se ale nemůžu zbavit dojmu, že sedmička působí uvnitř díky kombinaci tradičních ovládacích prvků a moderních dotykáčů luxusněji. Můj názor, víte, že nesnáším upatlané displeje, třeba najdete ve výhradně tabletovém stylu zalíbení. A je fakt, že ovládání, menu a pohyb po infotainmentu mají u Audi vymyšlený parádně, všechno je vlastně docela jednoduché. Jenom každý váš dotek zanechá stopu…

Velmi pochválit musím prostor na zadních sedačkách, u Longu to nikoho nepřekvapí, hodně místa je však i v základní délce. Úplná samozřejmost to není ani v luxusní třídě, viz nedávno testované krátké esko, kde bylo na zadních sedačkách místa pro kolena maximálně přiměřeně.

Audi A8 určitě v mnoha směrech posunulo automobilovou techniku, já se ale ve Valencii mimo workshopová stanoviště přesvědčil, že pořád jezdí vlastně normálně. Jenom jsou všude displeje, samo to parkuje, brzdí, hlídá karoserii před poškrábáním, před nerovnostmi nadzvedává kola, a když legislativa dá, budete se v zácpě šinout s rukama složenýma v klíně. Pokud však budete chtít, pořád se hezky svezete.

A jestli to bude nový král? Sedmička je o kousek lepší než čerstvě modernizované esko a á-osmička by se určitě mohla úžasnému BMW minimálně vyrovnat. Třeba se nám obě auta sejdou zase v nějakém tom královském duelu. Ale bude to nejspíš až příští rok. Předprodej novinky se totiž rozběhne sice ještě v říjnu, první auta však dorazí až na konci roku. České ceny ještě neznáme, možná se objeví ještě tento týden. Dáme vědět! Jo a na pravé zadní sedačce vám Audi A8 namasíruje nohy, kdyby vás to zajímalo.