Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy s Citroënem C3. Komfortní pseudocrossover s unikátní kamerou

David Bureš
Diskuze (41)
Třetí generace Citroënu C3 se inspirovala stylem crossoverů. Mladistvou vizáží chce lákat na stylový vzhled, ale také na komfort a netradiční prvky.

Citroën letos představuje důležitou novinku, třetí generaci malého hatchbacku C3, svého nejprodávanějšího modelu, který má od roku 2002 na svém kontě více než 3,5 milionu prodaných exemplářů. Na českém trhu se francouzská novinka začne prodávat v lednu 2017, my už jsme ji však s předstihem vyzkoušeli na mezinárodní novinářské prezentaci v okolí španělské Barcelony.

A prezentace opět dokázala, jak se svět automobilů v posledních letech změnil. Nemluvilo se tolik o technice v útrobách, jako o prvcích C3, které s jízdou vlastně vůbec nesouvisí. Hlavní důraz byl kladen na unikátní kameru ConnectedCam u vnitřního zpětného zrcátka. Ta je na jednu stranu lákadlem pro mladé zákazníky, protože si pomocí ní mohou fotit své zážitky za volantem, které lze následně jednoduše sdílet na sociálních sítích, na druhou stranu ale jde hlavně o bezpečnostní prvek.

Na přání dodávaná full HD kamera s širokoúhlým obrazem sledujícím 120° úhel automaticky nahrává dění před vozem, což v případě nehody může posloužit jako důkaz. Jestliže čidla ESP vyhodnotí, že automobil prudce brzdí, výsledný záznam se automaticky uloží. Tímto způsobem řidič může získat záznam až 30 sekund před a 60 sekund po nárazu. Pomocí speciálního tlačítka pak posádka může ukládat i obrazy z jízdy, které se jím zrovna zlíbí – krátkým stisknutím pořídí fotografii, dlouhým video. Auto má na jejich ukládání 16 gigabytů prostoru, přičemž pomocí wi-finy je lze uložit do chytrého telefonu.

Na to je potřeba stáhnout aplikaci Citroënu, která funguje na zařízeních s operačními systémy iOS (9 a výše) a Android (5 a více). Ne všechna zařízení se nám však povedla s autem spárovat, software u některých zazlobil. Kamera se nám ale líbila slušnou kvalitou obrazu (viz fotogalerie) i tím, že řidiči nepřekáží ve výhledu. Je ideálně skrytá za vnitřním zpětným zrcátkem. Celkově tak kameru chválíme a doporučujeme ji nejen ruským řidičům, kteří díky ní budou moci snadněji zaznamenávat všechny podivnosti na ruských cestách i necestách.Teď už se ale přesuňme k tomu nejdůležitějšímu, jízdě. Přestože při prezentaci šla trochu do pozadí, stojí za to se jí blíže věnovat.

Jízda s dvěma dvanáctistovkami

C3 se zatím představuje s pěti motory. Ty zážehové jsou výhradně tříválce rodiny PureTech o objemu 1,2 litru. Zatímco dvě slabší varianty s 50 kW a 60 kW jsou atmosférické, nejsilnější verze v nabídce s 81 kW je přeplňovaná. Turbodiesely zastupuje čtyřválcová šestnáctistovka BlueHDi s 55 kW nebo 73 kW. Všechny agregáty jsou standardně spárovány s pětistupňovou manuální převodovkou, k 1.2 PureTech (81 kW) ale bude počínaje únorem 2017 k dispozici také šestistupňový automat. A právě ten jsme měli možnost otestovat, spolu s 1.2 PureTech (60 kW) v kombinaci s manuálem, který bude na českém trhu patrně nejoblíbenější motorizací.

Na příměstské popojíždění bude středně výkonná dvanáctistovka stačit, při zrychlování na dálnici se už její výkon začíná projevovat. Brzdou provozu ale s ní nebude. Přestože se jedná o atmosféricky plněný motor, nejlépe se cítí ve středních otáčkách jako turbomotory. Ostatně vrchol točivého momentu 118 N.m leží v celkem nízkých 2750 otáčkách. Elánu ve městě ale pomáhají i krátké první dva stupně. Kombinace s pětistupňovým manuálem je ryze „francouzská,“ dráhy jsou delšího ražení, obzvlášť pětka, přičemž ani nejsou zrovna nejpřesnější.

To v kombinaci s nejvýkonnějším motorem v nabídce s 81 kW a 205 N.m jede automobil dospěleji a jistěji. Zátah turbodmychadla je lineární, turboefekt není tolik zřejmý. Motor však do dvou tisíc otáček poměrně duní, což z hlediska komfortu není právě ideální. Automat jednotku kvůli snížení spotřeby často podtáčí, což se projevuje právě dunivým hukotem zpod kapoty. Řešením je tedy přepnutí do sportovního módu, který řadí logičtěji – při stálé jízdě klidně přeřadí na vyšší stupeň. Také ve vyšších otáčkách zní dvanáctistovka spíše jako turbodiesel než zážehový motor, což platí i pro slabší verzi.

Šestistupňový automat EAT6 z dílny Aisinu má sice hydrodynamický měnič, svým chováním ale spíše připomíná robotizovaný manuál, byť skvěle naladěný. Zatímco za vyšších rychlostí mění převody hladce, ve městě při rozjíždění a v nízkých rychlostech během řazení lehce zacuká – trochu jako robot. O to víc nás překvapil manuální režim, rychle reaguje na pokyn, přičemž dráhy k změně převodu jsou na rozdíl od manuálu velice krátké. Dokonce se řadí i správně – nahoru směrem vzad.

A jak jsou na tom testované jednotky se spotřebou? Podle normovaných čísel 1.2 PureTech (60 kW) jezdí v kombinovaném cyklu za 4,7 l/100 km, zatímco detailní technická data kombinace 1.2 PureTech (81 kW) s automatem ještě nejsou k dispozici. PSA ale v post-dieselgatovské éře začíná zveřejňovat i tzv. reálnou spotřebu paliva, která je měřena pomocí speciálního cyklu simulujícího jízdu ve skutečném provozu. Proto automobil ujede 92 kilometrů s řidičem i spolujezdci na palubě, zavazadly v kufru a zapnutou klimatizací. Zatímco 1.2 PureTech (60 kW) tento cyklus zvládl s průměrem šesti litrů na 100 kilometrů, 1.2 PureTech (81 kW) s převodovkou EAT6 za 6,8 l/100 km. A takové hodnoty odpovídají i našim zjištěním. Slabší motor na kombinaci dálnice a okresních silnic jel za 6,3 l/100, zatímco dálnice a průjezd městem znamenaly 5,8 l/100 km. Druhý motor na okruhu kombinující město, dálnice i okresky to měl s průměrem 6,9 litrů.

Citroën C3 – technická data nabízených motorů
Motor 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.6 BlueHDi 1.6 BlueHDi
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1199 1560 1560
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min] 50/5750 60/5750 81/5500 55/3500 73/3750
Točivý moment [N.m/min] 106/2750 118/2750 205/1500 233/1750 254/1750
Převodovka 5M 5M 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 164 (165*) 173 (168*) 188 171 (169*) 185
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,9 (16,3*) 14,6 (14,9*) 10,9 15,3 (15,5*) 11,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,7 4,6 3,5 (3,6*) 3,7
Suchá hmotnost [kg] 976 976 1050
*Vozy vybavené systém Airbump

Důraz na komfort

Francouzské vozy byly vždy proslavené vysokou úrovní komfortu, to se však v posledních letech změnilo, když se velká část z nich rozhodla přejít na tvrdší odpružení. Citroën se však ke komfortu opět s pompou vrací (byť už bez hydropneumatického odpružení) a tvrdí, že do budoucna bude komfort jednou z jeho hlavních charakteristik. Značka chce být dokonce z hlediska pohodlí měřítkem pro konkurenci, což už má platit pro C3. Je to skutečně pravda?

Popravdě řečeno hladké silnice v okolí Barcelony komfort podvozků příliš neodhalí, a tak si definitivní verdikt ještě necháme pro sebe. Pravdou každopádně je, že těch několik nerovností citroën se svými vzpěrami pseudo McPherson vpředu a torzní tyčí vzadu překonal obdivuhodně zdatně. Filtroval je s přehledem, zvlášť příčné nerovnosti ale byly slyšet, byť do karoserie se žádné rázy nepřenášely.

Řízení je naladěno spíše lehčeji, což ale u městského auta ničemu nevadí. Slabší agregát pak byl poměrně tichý i na dálnici, byť lehký rykot slyšitelný byl. Problémem silnější jednotky pak byl fakt, že daný exemplář dostal panoramatické sklo (vedoucí až nad zadní sedadla), kolem kterého vítr poněkud foukal.

Hatch, nebo crossover?

Vedle unikátních prvků (po boku kamery pod zrcátkem ještě vzduchové polštáře Airbump) a komfortu má být nová cé-trojka dle autorů charakterizována ještě stylovým vzhledem. Tak se pojďme mrknout i na něj. A nutno podotknout, že nová C3 se designérům náramně povedla. Dokonce bych ji neváhal označit za jeden z nejhezčích malých hatchbacků na trhu.

Malá auta by podle mého názoru měla být hravá a mladistvá a přesně taková C3 je. Sluší jí hlavně jasné a pestré laky, které je možné doplnit kontrastní střechou v černém, bílém nebo červeném provedení. Speciální polepy jsou zatím jen zvažovaným prvkem, s jedním se však už počítá pro domácí francouzský trh. Příď s rozdělenými světlomety design ozvláštňuje, stejně jako prvky Airbump. Ty jsou na rozdíl od C4 Cactus jen na bočních dveřích, tvoří je šest vaků z termoplastického polyuretanu naplněných vzduchem. Dodávány jsou za příplatek, přičemž slouží nejen jako praktický, ale i jako stylový doplněk.

Celkový postoj se inspiroval módními crossovery, což designéři sami přiznávají. C3 ale vždy patřila mezi ta vyšší auta v segmentu, a tak novinka vlastně navazuje na hierarchii. Mezigeneračně se však vůz snížil, výška 1.474 mm je o rovných 50 mm méně než u předchůdce. O 55 mm se však natáhl, a to na celkových 3.996 mm, zatímco šířka 1.749 mm je o 21 mm více než dosud.

Povedená je také kabina, svojí minimalistickou palubní deskou se též inspirovala C4 Cactus. Použité plasty jsou sice tvrdé, jsou ale kvalitní, přičemž nadchnou i svojí vysokou úrovní zpracování. Snad jen podivné spáry na předních dveřích trochu kazí dojem z jinak zdařilého interiéru.

Středový panel se omezil jen na sedmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému a několik konvenčních tlačítek. To na jednu stranu znamená, že palubní deska je z designérského hlediska velice čistá, zároveň je ale ovládání všech prvků soustředěno do multimediálního systému. Jestliže chce řidič vypnout start-stop systém, musí do multimediálního systému. To samé, pokud si chce nastavit teplotu klimatizace nebo úroveň ventilace. Jestli je to ideální řešení, nechávám na vás, pravdou ale je, že ovládání usnadňuje rychle reagující displej. Ani jednou se mně nestalo, že by mu reakce na pokyn trvaly dlouho, nebo že bych musel snad zběsile klikat, než se něco stane. Samotný multimediální systém je nový, což lze poznat třeba pomocí odlišné grafiky navigace.

C3 pak na předních sedadlech nadchne nabízeným prostorem. Spolujezdec má díky vybrané palubní desce spoustu místa pro nohy, odkládací schránka přitom stále zůstává velká. Hodně místa je i nad hlavou. Sedadla jsou spíše takové gauče, v zatáčkách trochu vadí minimální boční vedení, které tělo nepodrží. Loketní opěrka je integrována jen do sedadla, což v rámci segmentu není nic neobvyklého, její umístění ale překáží při manuálním řazení. Sedí se výše, jak je v segmentu zvykem. Nárůst rozvoru o 74 mm na celkových 2.540 mm slibuje více prostoru na zadních sedadlech. S ním to opravdu není špatné, jsme ale stále ve třídě malých aut, a tak s žádnými zázraky nepočítejte.

Zavazadelník nabízí rovných 300 litrů objemu, což je stejně jako u předchozí generace. Velikost C3 nahání hlavně hloubkou, což při vykládání zavazadel není zrovna výhodné. Jistou daní za styl je pak vysoká nákladová hrana ležící ve výšce 760 mm. Líbilo se nám ale vysoko otevírané víko.

Závěr

Mladí sice ztrácejí zájem o automobily, věřím ale, že nový Citroën C3 by tento trend mohl alespoň trochu zvrátit. Nabízí toho totiž spoustu, co mladé může zaujmout. Ať už velice zajímavý vzhled s širokými možnostmi individualizace nebo unikátní kameru, díky níž mohou sdílet své jízdní zážitky se světem. Auto navíc potěší i poskytovaným komfortem.

Pro mladé je ale u nových automobilů vždy problémem cena, na což musí myslet i C3. Český ceník zatím neznáme, zveřejněn bude před koncem roku, Citroën ale slibuje, že hlavně individualizační prvky mají mít atraktivní cenovku. Základ by měl přijít na 230.000 korun (za 1.2 PureTech s 50 kW), přičemž by měl zahrnout šest airbagů, elektrické ovládání předních oken, palubní počítač nebo 15“ kola. Z příplatkové výbavy bude k dispozici upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, varování před vozidly v mrtvém úhlu nebo zpětná parkovací kamera.

Ať už budou novou C3 kupovat mladí, nebo staří (jak se minimálně u nás dá očekávat), přejeme jí úspěch. Už jen proto, že svým funky vzhledem zvládne rozjasnit i pošmourný den, zvlášť když je v modrém nebo oranžovém hávu. Jen víc takových veselých aut!

David Bureš
Diskuze (41)
11. 5. 2021 18:47
Re: Sas Puretech 110 6man vs. Sas Puretech 82 6man
ak to bude "mamataxi", tak urcite 82.... to f pohode zvladne.
primovstrek do mesta e-e. :no:
3. 6. 2020 10:17
Sas Puretech 110 6man vs. Sas Puretech 82 6man
Dobrý den, potřebuji radu.
S manželkou uvažujeme o koupi Citroënu C3 ve verzi Shine. K dispozici jsou dva benzínové motory a to Sas Puretech 110 6man a PureTech 82 6man. Chtěl bych se zeptat jakou verzi bychom měli spíše vzít. Já zastávám výkonnější motor se 110 koňmi, který je o zhruba 30 tisíc dražší, ale svižnější.
A teď ta otázka. Vyplatí se u tak malého auta? Nebo stačí 82 koňový. Nikde na webu jsem srovnání nenašel. Přeci jen 30 k je rozdíl a jestli se motor nevyužije, nemá smysl ho kupovat. Díky za odpověď
Avatar - Blue Sun
24. 10. 2016 11:42
Re: Kamera Rakousko
Je škoda, že k tomu neexistuje žádné závazné vyjádření. Ne, že bych kameru vozil, ale je dobré vědět, s čím mohu případně počítat.
24. 10. 2016 11:10
pár poznámok
Najprv napísať, že vy sa nebudete obsiahlo venovať kamere a potom jej venovať 3 dlhé odstavce? Čo sme na hifi&video? Je tam kamera s dobrou konektivitou na siete a bežné softy. Prečo 3 odstavce? O komforte silnejšej jednotky som sa dozvedel len, že šumí strecha, ale o kamere viem aj rodné číslo. Prečo to robí citrón, je jasné, radšej capnúť kamerku ako poctivý hardvér, ale prečo to robí autoserver? Ten veľký stredový displej tuším nie je v nižších verziách výbavy, ale nie som ale istý. Za mňa kúl autíčko. S tým automatom to môže byť slušné, len otázka je, ako nepríjemné je to dunenie pod 2 tis. Ale na to treba asi komplet test.
24. 10. 2016 11:01
Roztomilé
Ano, je to roztomilé, cool. Ale jako téměř dvoumetrový chlap nechci roztomilé, malé, cool auto o pěti barvách s tříválcem:-). Ani do města ne. Pro ženský fajn. :-!