Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Ceed
Kia Ceed
Kia Ceed
Kia Ceed
43 Fotogalerie

TEST Kia Cee´d 1,4 CVVT - Gól v oslabení

Nestává se moc často, aby automobil po faceliftu přišel o část svého výkonu, u základní benzinové jedna-čtyřky modelu Cee´d se tak ovšem stalo. Nebyl to krok vedle?

Ano, opravdu je to tak – zážehovému čtyřválci o objemu 1396 cm3 facelift odvál nezanedbatelných 14 kW. Zdá se to být paradox, vždyť jsme zvyklí slýchat z reklamních materiálů slova jako „silnější“, či „dynamičtější“, když je řeč o novinkách. Plánovači u Kie ale ví, že v zádech mají výborný benzin o objemu 1,6 l a výkonu 93 kW, takže si mohli dovolit trošičku základnímu motoru utáhnout otěže. Výsledek? Nebudeme vás dlouho napínat, pojďme rovnou k věci.

Šedivá teorie

Cee´d se starším naladěním agregátu 1,4 CVVT (80 kW) jsme měli možnost vyzkoušet v našem redakčním testu Kia Cee´d 1.4 CVVT – Cenový masakr. Tam jsme byli z jeho projevu nadšeni, protože razance, s jakou se malý agregát dral do otáček, spolu s velmi sympatickým přílivem síly, je opravdu na tak objemnou atmosféru špičková. Přesto jsme se nemohli zbavit pocitu, že z avizovaných 80 kW pod kapotou pár kilowattů chybí. Na papíře to ale bezesporu vypadalo výborně. Kia mohla mírně sarkasticky ptát své konkurence „Kdo z vás to má, pánové?“.

Zelený strom života

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | aczS úbytkem špičkového výkonu ale přišla optimalizace průběhu momentové křivky, jakož i příznivější spotřeba paliva.

V praxi tak není méně koní pod kapotou cítit, ba naopak. Zdá se, jakoby se Cee´du chtělo v nejčastěji používané pásmu zrychlovat snad ještě o kousek víc, což podporuje více než slušné maximum točivého momentu (137 Nm) i krátké převodování prvních rychlostních stupňů.

Příjemnější dynamika nového naladění je samozřejmě pouze náš subjektivní pocit, takže nechme hovořit čísla: zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá nová verze za 13 s, zatímco silnější provedení před modernizací potřebovalo jen 11,6 sekundy. Maximální rychlost 180 km/h je kupodivu shodná v obou případech. I po downgradu zůstává Cee´d s motorem 1,4 CVVT jedním z nejlépe zrychlujících hatchbacků v rámci této kubatury. Rychleji zvládá sprint z klidu na 100 km/h jen Fiat Bravo, kterému vypomáhá šestistupňová převodovka.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | aczV kombinovaném cyklu je o tři desetiny úspornější nově naladěná slabší verze (5,8 l na 100 km, se systémem start-stop dokonce 5,5 l/100 km). A mohlo by to být i méně. Zásluhou pětistupňové převodovky s lehkým posledním převodem je reálné šetření na dálnici zhaceno. Při dálničním tempu 130 km/h totiž agregát točí zbytečně vysokých 4100 min-1 a při stovce stále ještě odečtete 3100 min-1. To se odrazilo nejen na spotřebě při těchto jízdních režimech (7,5 resp. 6,4 l / 100 km) ale i na sníženém hlukovém komfortu posádky, jehož zhoršení při vysokých rychlostech jsme kritizovali už ve zmiňovaném dřívějším testu.

Slabší ale hezčí

Jinak je ale na palubě korejského vozu velmi příjemně. Facelift lehce uhladil exteriér i interiér vozu podle současných módních trendů a nutno dodat, že Cee´d po faceliftu vypadá na živo v testovaném modrém kabátku opravdu pěkně. Podrobný popis změn, týkajících se faceliftu najdete ve článku Kia Cee’d SW 1.6 CVVT – Druhé přiblížení k etalonu, kde popisujeme vůz s výbavou Active Plus, tedy o stupínek nižší než dnes testovaný Comfort.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz
 

Přidáme proto jen několik postřehů. Kožený volant působí na omak spíše jako méně povedená plastová imitace pravé kůže, což celkový dojem z interiéru trochu zbytečně shazuje. Utlumení motoru je sice při dálničních rychlostech (při vyšších otáčkách) spíše slabší, jakmile ale zastavíte na semaforech, rázem přestanete agregát slyšet. Ne, nemůže za to vypínání motoru IGS, to prostě jen inženýři výborně naladili jeho uložení. Opravdu bychom museli hodně pátrat v paměti po nehybridním voze bez start-stop systému, který by byl na volnoběh tišší. Slyšeli jsme motory aut okolo, jen ten náš ne.

Omlazený Cee´d s tímto motorem je žolíkem nižší střední třídy – kvalitní, živý a poměrně levný vůz na sebe dokáže strhnout pozornost nejenom akcemi tipu „sedmiletá záruka“ ale hlavně svými kvalitami...a to rozhodně zákazník (i novinář) ocení.

V testované výbavě stojí nyní díky akční slevě vůz 329.980,- Kč, v základní výbavě dokonce pouze 264.980,- Kč. A to se prosím stále bavíme o velmi dobře hodnoceném vozu nižší střední třídy po faceliftu. Tedy žádné výprodeje.

kia testy nizsistrednikia testy nizsistredni | acz
 

Plusy

  • Výhodná cena
  • Bohatá základní výbava
  • Výkonný a dynamický motor
  • Prostorný interiér
  • Velkorysé záruční podmínky
  • Dobré jízdní vlastnosti

Mínusy

  • Absence ESP
  • Podivný kožený volant
  • Hluk při vyšších otáčkách
  • Krátké zpřevodování nejvyššího převodového stupně

První cena vozu264.980,-Kč (1.4 Active, 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací264.980,-Kč (1.4 Active, 66 kW)
Základní cena testovaného vozu329.980,-Kč (1.4 Comfort, 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků341.980,-Kč (1.4 Comfort, 66 kW)