TEST Kia Soul 1.6 CVVT– Krutihlav
Budu se opakovat, protože jsem to už psal posledně, když jsem se seznamoval se Soulem na mezinárodní prezentaci – Kii se povedlo udělat velmi stylové auto, takové by snad nikdo od dosud poměrně nesmělých korejských značek ani nečekal. Nepamatujeme, kdy naposledy jsme byli v takovém obležení kolemjdoucích prakticky všude, kde jsme zastavili. Chtělo by se vyseknout poklonu panu Schreyerovi, kdyby se tenhle koncept neobjevil ještě před jeho příchodem do čela designérského oddělení... V našem případě výrazný styling karoserie umocňoval ještě nepřehlédnutelný lak v barvě slonové kosti a osmnáctipalcová kola – standard testované vrcholné verze Exclusive.
Větší, než se zdá
Ne, že by byl Soul nějaký prcek, působí opravdu jako kus auta, ale i přesto prostorové poměry v kabině překvapí. Na všech sedadlech je dost místa na výšku, na šířku i na délku. Pochopitelně v případě, že cestujete ve čtyřech, ale to platí u drtivé většiny aut obecně. A tentokrát to kupodivu neodnesl ani kufr, 340 litrů je hodnota, která nemá příliš daleko ke kompaktním hatchbackům. Jednoduchá zadní náprava uvolnila místo alespoň do šířky – 112 cm mezi podběhy neumí v této třídě asi nikdo jiný.
Vnější vzhled maskuje dokonale své skutečné rozměry i určení. V mohutné přídi, která nejvíce připomíná styl SUV, je nízko utopen čtyřválec 1,6 CVVT. V zámoří se na stejném místě nachází podstatně větší dvoulitr.
Ale pojďme zpět do kabiny. Pracoviště řidiče má vyšší, esúvéčkový posaz, doprovázený výrazněji odkloněným volantem, pozice se ale hledá dobře. Volant má dobrou velikost i tloušťku věnce, sedadla vypadají skvěle, tělo ale už vedou o něco méně, než na pohled slibují. Tato ale udělají radost příjemně tuhým polstrováním. Ovladače na středovém panelu jsou v dobrém dosahu a nemáme výhrady ani k jejich funkčnosti. Hračíčkové si v nejdražší výbavě Soulu užijí. Reproduktory mohou světelně pulsovat do rytmu hudby, skoro jako na diskotéce.
Rozměry interiéru překonávají standardní hranice čtyřmetrové třídy. Vnitřní šířka ve výši loktů 1450/1440 mm odpovídá spíše nižší střední třídě, vzpřímená poloha sezení je přirozenější a pohodlná i na delších cestách, a to i v případě, že vaše rozměry jsou mírně nadstandardní.
Poklidné cestování
Pro sportovně-užitková auta, jako je Soul, jsou ideální silné motory s masivním točivým momentem, které poskytují dobrou dynamiku i bez nutnosti vytáčet motor. To ale vcelku pochopitelně není případ atmosférické benzinové šestnáctistovky. Ta má sice slibné papírové výkony 93 kW a 156 Nm, ale pokud od něj chcete dynamiku, musíte se pohybovat nad 4000 otáčkami, což je spojeno s větší hlučností jednotky. Pohodové cestování ale zvládají i nízké a střední otáčky, v nichž čtyřválec akusticky rozhodně neobtěžuje.
Pětistupňová manuální převodovka má příjemné dlouhé dráhy a je přesná, vůle v kulise jsou jen malé, jen rychlejší řazení je doprovázeno kostrbatým překonáváním neutrální polohy. Ale jak už bylo řečeno, Soul si určitě nedělá ambice být sporťákem, ale stylovkou.
Neboj se
Pokud byste snad měli obavy, že bude Soul trpět v duchu starších korejských aut strašidelnými náklony v zatáčkách a nepředvídatelným chováním, tak se ošklivě pletete. Kia neponechala nic náhodě a svěřila naladění podvozku a řízení Lotusu. A je to poznat. Náklony v zatáčkách jsou minimální, překvapí i na tak vysoké auto překvapivě malá tendence k nedotáčivosti a příchod smyku je snadno předvídatelný. Zadní náprava se nedá vyvést z klidu, takže lze očekávat ztrátu adheze výhradně přední nápravy. Svůj podíl na tom mají nepochybně i 18“ kola s pneumatikami 225/45, která patří ke standardu nejvyšší verze Exclusive. V této specifikaci se ale už je třeba smířit s poněkud omezeným komfortem pérování. Soul má už sám o sobě dost tuhé pérování, které velká kola ještě umocňují. Na druhou stranu musíme ale říci, že jsme čekali, že to bude horší, schopnost tlumit rázy tedy spíš mírně potěšila.
Dobrý pocit zanechalo i řízení, které je ostré a přesné, s dobře nastaveným účinkem posilovače. Soul se sice nevyhnul lehce umělémupocitu v řízení, ale na to, že jde o auto s charakterem SUV, je to rozhodně chvályhodný výsledek.
„In“ za pár korun
Pokud vám učaroval vzhled crossoveru, měli byste vědět, že nejde jen o pozlátko. Soul k němu nabídne prostorný interiér, dobrý motor, překvapivě dobré jízdní vlastnosti a v neposlední řadě i sympatickou cenu. Snad jen tvrdé nastavení pérování by mohlo někoho odradit. To ale nemění nic na tom, že jde o velmi zdařilé autíčko.
První cena vozu | 299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 449 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 459 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Prostorný interiér
- Dobré jízdní vlastnosti
- Přesné řízení
- 5letá záruka do 150 tisíc km
Mínusy
- Tvrdé pérování
- Hlučnější motor ve vyšších otáčkách
- Kostrbatější řazení