Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 2.0 CRDi 103 kW – Sníh nesníh

Ondřej Šuch
Kia Sportage dostala v nabídce na českém trhu výraznou vzpruhu v podobě nového dvoulitrového turbodieselu, společného i pro sesterský Hyundai Tucson.

Zásadním rozdílem oproti minulému vznětovému agregátu je možnost variabilního natáčení lopatek turbodmychadla (VGT) a vůz také disponuje odlučovačem pevných částic ve výfukovém systému. Pro řidiče je ale podstatnější nárůst výkonu z původních 83 kW na 103 kW a krouticího momentu 245 Nm na současných 310 Nm při 2000 otáčkách. Výsledkem je razantní zlepšení dynamiky, například sprint z 0 na 100 km/h zvládne vůz za solidních 12 vteřin. Kromě pásma nad 4000 otáček je reakce na pedál plynu okamžitá a turboprodlevu se podařilo téměř úplně eliminovat.

suv kia testy suv kia testy Motor není hlučnější než předchůdce, subjektivně se nám zdál dokonce tišší než zážehový dvoulitr. Jízda je i přes relativně vysoký výkon stále úsporná, autu nevadí ani městský provoz a nejlépe se cítí při poklidném cestování rychlostmi do 120 km/h. Někde nad touto hranicí přestává i šestý stupeň převodovky pomalu stačit a spotřeba jinak skvělého motoru roste až k „městským“ hodnotám. Deklarované průměrné spotřeby 7,1 l/100 km jsme dosáhli bez problémů i v náročném zimním provozu, vůz navíc potěšil dobře ovladatelným a rychle nastupujícím topením.

Stále skvělé hodnocení si zaslouží Sportage za vnitřní prostor, musíme ale přiznat, že použité tvrdé černé plasty se nám líbily podstatně méně než světlé čalounění u dříve testovaného zážehového dvoulitru – slícování je ovšem bezchybné. Vysoká hrana a relativně malý objem zavazadelníku jsou daní za přítomnost rezervního kola pod podlahou, za podstatnější ale považujeme komfort a prostor na zadních sedadlech.

suv kia testy suv kia testy Na suché i mokré silnici je Sportage příjemně neutrální, ani těžký motor nezpůsobuje větší nedotáčivost. I když je ESP k dispozici jen za příplatek, nemělo by pravděpodobně důvod k zásahu příliš často – připojitelný pohon všech kol odvede za zhoršených adhezních podmínek dobrou práci a přiměřeně rychlé průjezdy zasněženými zatáčkami zvládá KIA s přehledem. Mimo silnice je Sportage limitován malou křížitelností náprav a světlou výškou 195 mm, v praxi ale vyšplhá výše než bychom čekali. Podstatně lepší oproti zážehovému dvoulitru je využití síly motoru na první rychlostní stupeň – s kvalitními zimními pneumatikami, vypnutým protiprokluzem a zamčeným rozdělením kroutícího momentu na obě nápravy lze projíždět i hodně hlubokým sněhem či blátem.

suv kia testy suv kia testy V turbodieselové motorizaci je Sportage k dispozici od 709.980 Kč, přičemž testovaná verze EX je dražší o 50 tisíc. Toto provedení má vyčerpávající seznam výbavy, připlácí se pouze za ESP v kombinaci s koženým čalouněním a vyhřívanými sedadly a pochopitelně za metalízu. Vzhledem ke konkurenci, zárukám a hodnotě vozu jde o velmi zajímavé ceny, je ovšem třeba počítat s relativně rychlým poklesem ceny ojetého auta.

První cena vozu599.980,- (2.0 104 kW, CVVT LX)
První cena vozu s testovanou motorizací709.980,- (2.0 103 kW, CRDi LX)
Základní cena testovaného vozu759.980,- (2.0 103 kW, CRDi EX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků772.980,- (2.0 103 kW, CRDi EX)

Plusy:

  • cena/hodnota
  • pružnost, spotřeba a odhlučnění motoru
  • schopnosti v lehkém terénu
  • vnitřní prostor a pohodlná sedadla
  • výklopné sklo pátých dveří

Minusy

  • chybějící axiální nastavení volantu
  • dlouhé dráhy řazení
  • objem zavazadlového prostoru

Ondřej Šuch
Kia Sportage 2.0 CRDi 103 kW
Cena základní sestavy 759 980 Kč
Výbava základní sestavy 6-ti stupňová manuální převodovka, Hliníkové disky kol, Vnější kliky a zpětná zrcátka v barvě karosérie, Plastové boky v barvě karoserie, Nárazníky a nástavce prahů v barvě, Střešní anténa, Pneumatiky235/60x16, Podélné střešní ližiny, Přední světla do mlhy, Elektronický systém řízení pohonu 4x4, Stěrač a ostřikovač zadního okna, Tónovaná izotermická skla, Třetí brzdové světlo, Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Vyhřívané přední okno – stěrače, Vyhřívané zadní okno, Zatmavené zadní okno a okna zadních dveří, Bezfreonová elektronická klimatizace, Kontrola kvality vzduchu / filtr, Dálkové ovl. centrálního zamykání dveří + alarm, Chromované vnitřní kliky dveří, Dálkové otvírání víčka nádrže, Digitální hodiny, Palubní počítač, Držák nápojů v konzole vpředu a vzadu, Metalický dekor palubní desky, Elektrické ovládání sklápění předních světlometů, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Látkové čalounění sedadel, Loketní opěrka předních sedadel se schránkou, Loketní opěra zadních sedadel, Opěradla předních sedadel s kapsami, Kosmetické zrcátko ve slunečních clonách, Kožený volant a hlavice řadicí páky, Osvětlení zavazadlového prostoru, Otáčkoměr, Posilovač řízení, Příprava na montáž radiopřehrávače+repro (ks), Signalizace otevřených dveří, Sklopná opěradla zadních sedadel, zanoření sedáků, Stavitelný sklon opěradel zadních sedadel, Variabilní cyklovač stěračů, Stropní schránka na brýle a bodové osvětlení, Úchytná oka v zavazadlovém prostoru / síťka, Schránka před spolujezdcem, zamykatelná, Vnější zpětná zrcátka s elektrickým ovládáním, Výklopné sklo pátých dveří, Výškově stavitelné opěrky hlavy všech sedadel, Výškově stavitelné sedadlo řidiče, Výškově stavitelný volant, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, Airbag řidiče a spolujezdce, Bezpečnostní vzpěry dveří, Boční airbagy předních sedadel a hlavové airbagy, Dětské pojistky zámků dveří, IN KEY imobilizér, Kotoučové brzdy všech kol, Odjištění dveří při nárazu, Zdvojené pyrotechnické předpínače bezp. pásů, TCS Kč
Cena testované sestavy 772 980 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+13.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.2 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 325 / 1375
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1612 / 598
Rozměr pneu: 235/60 R16
Kia Sportage 2.0 CRDi 103 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4350
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano