Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS F-Sport - Chybějící článek

Michal Fokt
Diskuze (0)
Také vám přijde rozdíl mezi klasickými verzemi Lexusu IS a jeho sportovní verzí IS F příliš velký? V tom případě by vás mohl potěšit paket F-Sport, jenž se snaží tuhle mezeru zaplnit. Jak úspěšně?

Lexus má pro Evropu dost zeštíhlenou nabídku modelů i verzí, což platí i pro (stále ještě) základní model IS. Zatímco ve zbytku světa si ho můžete koupit nejen s „naším“ V6 2.5 a jako IS F s pětilitrovým V8, ale i se třiapůllitrovým šestiválcem. U nás tato možnost není, takže se zdá být skladba motorizací tak trochu ode zdi ke zdi. Posun správným směrem by ale mohla představovat verze F-Sport, která by do modelové škály dvaapůllitru měla přinést jistý sportovní náboj.

Při pohledu do papírové specifikace F-Sport prozrazuje, že máme počítat se sedadly a volantem z divokého IS F, s osmnáctipalcovými koly, obutými do pneumatik 255/40, hliníkovými pedály a lištou na víku kufru. A s tím nejpodstatnějším - sportovním podvozkem. A to už vypadá jako dobrý důvod, vzít si tohle auto do redakčního testu, co říkáte? A navíc můžeme hned v úvodu prozradit, že vůz působí dojmem, že nejde o jediné změny...

lexus testy sportovni lexus testy sportovni  

Více, než se zdá

Nemusíme ani absolvovat stovky kilometrů na řidičsky náročných silnicích, stačí pár zatáček na to, abychom cítili, že je tohle auto modifikované komplexněji, než prozrazuje ceník. Řízení si zachovalo obstojnou přesnost (ale i zoufale malou strmost a odtažitý projev) toho výchozího, mírně však ztuhlo, takže máme lepší pocit kontroly nad autem.

Zrychlení reakcí šestistupňového automatu (v rámci faceliftu) už jsme chválili v testu kabrioletu Lexus IS 250C, tady je ale elektronika ještě o chloupek rychlejší a jakmile dojde k přeřazení, ručka otáčkoměru rychle padá dolů, jako je tomu u dvouspojkových převodovek, což umocňuje dojem, že sedíme v opravdovém sportovním autě.

Spokojenost panuje také s výrazně profilovanými sedadly (taktéž z modelu IS F), která poskytují jak dobrou oporu, tak slušný komfort.

Sportovní sedan

Poslední díl skládačky představuje podvozek, zkombinovaný s 18" koly. Lexus IS F-Sport téměř eliminoval náklony v zatáčkách, což zase o kus zlepšilo ovladatelnost japonského sedanu, a přestože to už bude znít jako klišé, nestalo se tak nijak výrazně na úkor jízdního komfortu. Tedy jízdního komfortu, jak mu rozumíme u sportovně laděných aut. Lexus důsledněji kopíruje povrch vozovky a dobře se vyrovnává s méně výraznými nerovnostmi, pouze velké nerovnosti se projeví tupým rázem. Výsledkem je větší jistota řidiče i stroje samotného při ostřejší jízdě, která se vyznačuje neutrálním chováním s minimem nedotáčivosti, výjimkou naopak nejsou při ostřejším jízdním stylu ani přetáčivé choutky. Tohle zahrávání si ale může být trošku zrádné, protože IS F-Sport je po překročení meze adheze docela kousavý a při jeho krocení pak přijdou určitě vhod odvětrávaná sedadla.

lexus testy sportovni lexus testy sportovni Naše podezření o větším, než přiznaném rozsahu úprav (které je ovšem stále ještě zanedbatelné ve srovnání s tím, co lze dokoupit do IS v rámci programu F-Sport v Americe) víceméně potvrdila i naše novinářská spojka z Lexusu, ani ta ale nedokázala přesvědčivě vysvětlit, proč výrobce podrobněji nerozvádí rozsah provedených úprav, když celý komplet, připomínající konkurenční S a M pakety, funguje opravdu slušně...

Pak tu jsou ovšem i známé bolístky i silné stránky této japonské prémiovky. Tou největší je vysoký posaz a s ním související výrazný sklon volantu, jenž s označením Sport moc nekoresponduje. Ne každého také nadchne sportovní stísněnost kabiny, připomínající spíš auto o dvě kategorie menší. Pochválit naopak musíme šestiválcový dvaapůllitr, jeho 153 kW je na tento typ auta příjemná porce, netrpí nedostatkem výkonu a logicky není ani zbytečně divoký. Rozhodně neškodí ani jeho záliba ve vyšších otáčkách, byť v těch nižších může někdo vnímat rozpačitě omezenou pružnost auta.

Vítané zpestření

Prostě a jednoduše - pokud chcete Lexus IS a vrcholná verze F je už na vás prostě moc, pak rozhodně mohu doporučit provedení F-Sport, které autu dodalo potřebnou "šťávu". O bohaté standardní výbavě nemluvě, i když cena převyšující 1,1 milionu korun rozhodně nebude pro každého.

lexus testy sportovni lexus testy sportovni  

První cena vozu829.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací949.000,- Kč (IS 250, 153 kW)
Základní cena testovaného vozu1.104.000,- Kč (IS 250 F-Sport, 153 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.299.000,- Kč (IS 220 F-Sport, 153 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor
  • Výborné odhlučnění interiéru
  • Dobré tlumení rázů od kol
  • Rychlé řazení automatu
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Oproti ostatním verzím tužší řízení

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Vysoký posaz za volantem
  • Sklon volantu
  • Malý vstup do zavazadlového prostoru i zavazadlový prostor

Michal Fokt
Diskuze (0)
Lexus IS F-Sport
Cena základní sestavy 1 104 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBD, TRC, VSC (řízení stability vozidla), BA (brzdový asistent), čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem (vypínatelný), boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří Double Lock, systém na ochranu krční páteře (u předních sedadel), uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), přední mlhovky zabudované v nárazníku, systém bezklíčového nastupování a startování Smart Entry and Start, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, sportovní odpružení, 18“ kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/40 R18 vpředu a 255/40 R18 vzadu, paket F-Sport (maska chladiče a zadní spoiler), brzdová a zadní světla z diod, systém osvětlení vstupu pomocí diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné, vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu, přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, anténa zabudovaná do zadního skla, 6stupňová manuální převodovka, sportovní sedadla, černé čalounění střechy, tempomat, audiosystém: tuner FM/AM s RDS, měnič na 6 disků, konektor pro přenosné audiozařízení, 13 reproduktorů, automatická klimatizace: oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu (manuálně), volant: tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestaveným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje, se sloupkem řízení absorbujícím energii nárazu, palubní počítač, multifunkční informační displej ukazatelem venkovní teploty, dojezdu, průměrné spotřeby, průměrné spotřeby od posledního tankování, okamžité spotřeby, průměrné rychlosti a ukazatelem zařazení jízdního stupně pro automatickou převodovku, ukazatel vnější teploty, startovací tlačítko systému "Smart Entry and Start", optitronové přístroje, elektrický posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavenou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, se zásuvkou pro připojení externího přehrávače, střední loketní operka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky, parkovací asistent – senzory vpředu a vzadu, Bi-xenonové přední světlomety s výsuvnými ostřikovači, I-AFS (adaptivní přední světlomety), dešťový senzor, samostmívací vnitrní zpětné zrcátko, samostmívací vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách (výškově a podélně) Kč
Cena testované sestavy 1 299 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (20.000,-), Paket Navigační systém (7" dotyková obrazovka, navigační systém DVD s dynamickou navigací (DRG), připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth s ovládáním na volantu, audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory, přehrávač na 6 disku DVD s digitálním prostorovým zvukem 5.1, parkovací kamera, hlasové ovládání (navigace-audiosystém-klimatizace-telefon) – (90.000,-), adaptivní tempomat a přednárazový bezpečnostní systém (85 000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 153 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 252 / 4800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 6.9 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 485
Rozměr pneu: 255/40 R18
Lexus IS F-Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano