Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 300 – Do lesa i na dálnici (10/2001)

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Lexus RX 300 se již více než dva roky prodává v USA, ale do Evropy si našel cestu teprve nedávno. Že se "rx třístovka" na cestu do Evropy náležitě připravovala nasvědčují i úpravy na podvozku, který má tvrdší charakteristiku.

Dále brzdách, které byla posíleny s ohledem na vyšších rychlostní limity na evropských dálnicích a také odhlučnění v interiéru bylo dále zlepšeno. Drobné změny k lepšímu doznal i vnější a vnitřní design.

RX 300 se sice na první pohled tváří jako off-road, ale nezávislé zavěšení kol, samonosná karoserie a mnoho dalších prvků naznačuje, že tvůrci měli za úkol navrhnout spíše pohodlný automobil schopný jet vysokými rychlostmi po kvalitních dálnicích než klasický vůz do terénu. Lehčí terén sice RX 300 hravě zvládá díky pohonu všech kol, ale absence redukce jej vyřazuje z boje například v prudkých stoupáních. Své naznačují i pneumatiky se "silničním" dezénem. Vyjmenované "minusy" se však stávají "plusy", pokud majitel od svého vozu očekává právě ono dobré svezení na běžných silnicích (nezávislé zavěšení kol + bezrámová konstrukce = slušné jízdní vlastnosti a odpružení) a při občasných výletech do terénu stejně nezajíždí do "nebezpečných" úseků (pohon všech kol, ale bez redukce).

Již samotný název Lexus má navozovat určení této divize automobilky Toyota - vyrábět maximálně luxusní vozy, které by v různých částech světa konkurovaly tamním luxusním značkám. Interiér vozu totiž jako by k tomuto vozu s pohonem všech kol ani nepatřil. Kožené čalounění, dřevěným dekorem vykládaný sportovně vyhlížející tříramenný volant i další části přístrojové desky jako by patřily spíše k nějakému sedanu... Jen vyšší posez připomíná vozy kategorie SUV či MPV. Vše se ovládá velmi lehce, posilovač má velmi silný účinek a o zbytek se postará výkonný motor s automatem. Řídit tento vůz rozhodně nebude problém ani pro jemné ženské ruce. Slušná je také prostornost interiéru a to jak vepředu, tak i vzadu. Prostor pro kolena i hlavu je dostatečný. Bohaté prosklení umožňuje poměrně dobrý výhled všemi směry, orientaci pomáhají také velká zpětná zrcátka. Přesto však u vozu za téměř dva miliony překvapí absence parkovacího systému, který není možné ani přiobjednat. Zcela plochý zavazadlový prostor, dobře přístupný širokými pátými dveřmi, o slušném objemu 489 litrů, je možno dále zvětšit sklopením opěradel až na 1725 l.

Pohonná soustava je tvořena třílitrovým šestiválcem s proměnným časováním ventilů VVT-i, který je spojen s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Motor s velmi klidným chodem, prostým vibrací a výtečným odhlučněním v interiéru poskytuje výkon 148 kW a kroutící moment 283 Nm při 4400 ot/min. Zatímco motor je opravdovou špičkou mezi srovnatelnými agregáty, čtyřstupňová automatická převodovka je již morálně zastaralá v porovnání s konkurencí, která již používá automaty a pěti stupni. Převodovka navíc neumožňuje ani manuální volbu jednotlivých stupňů, což je dnes také běžná funkce. Na její obranu je však nutno zmínit, že řazení bylo plynulé a bez rázů. Spotřeba více než 1800 kg vážícího vozu je "papírově" 13,0 l/100 km, my jsme jezdili za 14,6 l/100 km, což bylo dáno větším počtem jízd ve městě. S nádrží o objemu 75 litrů je tak možno ujet okolo 500 km na jedno natankování. Zajímavé je omezení nejvyšší rychlosti na 180 km/h (jde o omezení platné v USA), přesto že by motor byl schopen hnát toto vozidlo i dvousetkilometrovou rychlostí...

Jízdní vlastnosti na běžných silnicích a dálnicích jsou v rámci kategorie off-road velmi dobré, což ovšem v porovnání s nejlepšími vozy určenými jen na "asfalt" znamená průměr. Brzdová soustava je dobře dimenzována a má velmi dobrý účinek.

Lexus RX 300 je další z vozů kategorie, která svým majitelům nabízí pocit, že jedou v off-roadu, ale ušetří je špatných jízdních vlastností a neohrabanosti oněch opravdových "těžkých" off-roadů. S velmi dobrou výbavou a kvalitním zpracováním míří do segmentu BMW X5 či Mercedesu třídy M. Zdali se RX 300 podaří ukrojit podstatnou část z tohoto koláče trhu ukáží až prodejní tabulky. Zatím se to však Lexusu u konzervativních Evropanů moc nedaří, přestože jsou jeho výrobky na srovnatelné úrovni s konkurencí.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 1 939 000 Kč
Výbava základní sestavy tempomat, ABS, VSC - elektronický stabilizační systém, airbagy přední a boční, venkovní zrcátka elektrická vyhřívaná a sklopná, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání, rádio s kazetovým přehrávačem, CD přehrávač + měnič na 6 disků, 6 reproduktorů, kožené potahy sedadel, vyhřívaná přední sedadla, automatická klimatizace, dřevěné obložení přístrojové desky, dřevěný volant, palubní počítač + multifunkční dotekový displej, přední mlhová světla, nastavitelný volant, elektricky nastavitelná přední sedadla, posuvná zadní sedadla (120 mm) dělená 6: 4, alarm + imobilizer, klíč se zabudovaným dálkovým ovládáním Kč
Cena testované sestavy 1 939 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 148 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 283 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.7 / 10.3 / 13
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 489 / 1725
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 455
Rozměr pneu: 215/70 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano