Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 323 DiTD sedan

Mazda 323 sedan je na českých silnicích stále ještě poměrně neznámé auto. Většina objemu prodeje této typové řady totiž připadá na nadprůměrně prostorný hatchback. Ale i pokud vezmeme za dominantní měřítko prostoru a elegance, nemá se sedan zač stydět.

K testu jsme tentokrát zvolili provedení s turbodieselovým motorem - test je tedy zaměřen především na využitelnost a hospodárnost vozu.

Zvenčí zůstala Mazda i po faceliftu velmi nenápadná, rozložením křivek a hran. Na přední masce, která působí díky rozměrným sdruženým světlometům dojmem větší šířky, zaujmou i velké otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Na víku zavazadlového prostoru se v námi testované verzi usadil příplatkový spoiler, jehož předností je kromě elegantního tvaru i velmi pevné uchycení, což není vždy obvyklé. Při pohledu z boku pak nelze přehlédnout relativně ostrý úhel návaznosti zadního okna a víka zavazadlového prostoru, dávající tušit snahu maximálně využít vnitřní prostor.

Z pohledu řidiče vévodí interiéru Mazdy lacině působící šedý plast, který v parném létě zásobuje kabinu svým odérem. Jisté nepohodlí sice ještě způsobují příliš vlevo dole "utopená" tlačítka ovládání mlhových světel a jejich vyhledání vyžaduje trochu cviku. Ostatní ovládací prvky i ukazatele jsou v pohodlném dosahu. Sedadla jsou sympaticky poddajná, mají ale poměrně krátký sedák, což při delších cestách osoby vyšších postav unavuje. Také boční vedení by mohlo být silnější, zvláště když podvozek umožňuje i sportovnější jízdu. Zvláštností je možnost sklopení sedadla spolujezdce a to až do polohy stolečku.

Na zadní sedadla se díky velkému úhlu otevírání dveří nastupuje celkem pohodlně a ani při maximálním vysunutí předních sedadel vzad zde cestující netrpí nedostatkem místa pro nohy. Naopak místa pro hlavu si vzadu užijí jen lidé s výškou do 175 cm. Příjemným překvapením byla pohodlná zadní sedadla s nastavitelnými opěrkami a třemi tříbodovými bezpečnostními pásy.

Zavazadlový prostor má u Mazdy dva handicapy - mechanismus jeho otevírání zasahuje do jeho obsahu a případné sklopení zadních sedadel vytvoří více místa, ale podlaha není zcela rovná. Naopak nás příjemně překvapil na sedan až překvapivě velký vstupní otvor, navíc s nízkou spodní hranou. Sám základní objem 416 litrů není sice nijak oslnivá hodnota, běžné nároky však uspokojí. Po sklopení zadních opěradel lze převážet i větší předměty a sami jsme se přesvědčili, že do takto vniklého prostoru se vejde i horské kolo. Otvor mezi kabinou a zavazadlovým prostorem je vždy kompromisem mezi požadavkem na tuhost karosérie a využitelností místa, Mazda ale i zde nabízí nadprůměr. Lze říci, že zavazadlový prostor u tohoto modelu je co do praktičnosti a využitelnosti na velmi vysoké úrovni, plně srovnatelný např. s Opelem Astra sedan nebo Seatem Toledo.

Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 74 kW, známý např. z modelu Premacy, se vyznačuje především sytým hlubokým zvukem v nízkých otáčkách a to nejen při studených startech. Po otočení klíčkem v zapalování a sympaticky krátkém žhavení dá motor okamžitě posádce najevo, jakým palivem je poháněn a jakou hmotností vládne. Hluk ani lehké vibrace při volnoběhu ale nejsou nijak nepříjemné a jejich nejcitelnější část zmizí po pár metrech jízdy. Převodovka je odstupňována tak, že celý točivý moment 230Nm, dosažitelný mezi 2000 a 2600 otáčkami se dá využít v širokém rozsahu rychlostí. Charakterem je ale převodovka spíše "pomalá", o to více ale vynikne síla motoru. Zvyknout si je třeba na krátkou řadicí páku s objemným zakončením jejíž dráhy řazení jsou sice krátké, ale i tak dosti "vyviklané". Kladem vozu je samozřejmě spotřeba, která se i při kombinaci dálnice/město nedostala nad sedmilitrovou hranici.

Již dříve zmíněné sportovnější možnosti podvozku se v praxi projevují překvapivě malým bočním náklonem v zatáčkách a pouze mírnou nedotáčivostí. Díky pružnému motoru je možno dosahovat slušných zrychlení v jakékoli situaci. Těžký motor naopak způsobuje, že autu vyloženě nesedí přejíždění příčných nerovností a zejména uliční retardéry jsou pro pohodlí posádky pravou pohromou. Ve vyšších rychlostech je Mazda neutrální, není ani příliš citlivá na boční vítr. Při náhlé změně směru se poctivě snaží jet tam, kam řidič přikáže a pokud nejde zrovna o nepravděpodobný losí test, daří se jí tyto manévry až překvapivě jistě. Hluk uvnitř vozu je spíše aerodynamický a v malých rychlostech jej střídá již zmíněný naftový baryton.

Mazda 323 sedan je v kombinaci s turbodieselem na první pohled fádní ale jinak překvapivě dobře využitelné a praktické auto. K jeho kladům můžeme přičíst také silný a úsporný motor, dlouhé záruky a jisté jízdní vlastnosti. Váhat bychom mohli nad zpracováním některých detailů v interiéru a již zmíněným vnějším vzhledem.

Cena základní sestavy 579 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, přední mlhovky, nárazníky, vnější zrcátka a boční ochranné lišty v barvě vozu, 4x airbag, imobilizér, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné sedadlo spolujezdce, otáčkoměr, ukazatel vnější teploty, el ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, el. stahování oken vpředu a vzadu, dvojité centrální zamykání, manuální klimatizace, tónovaná skla, kožený potah volantu a řadicí páky Kč
Cena testované sestavy 630 592 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+10.980,-), rádio s přehrávačem (+6.990,-) zadní spoiler (+15.000,-) litá kola (+17.812,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 5.8 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 416
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 550
Rozměr pneu: 185/65 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4390
b) šířka (mm): 1705
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano