Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda 5
Mazda 5
Mazda 5
Mazda 5
37 Fotogalerie

TEST Mazda5 2.0 MZR-CD - Rodinná pouta

Po dvaceti měsících se na redakční pranýř zase dostala Mazda5 s nejsilnějším turbodieselem. Ani zub času s jejími špičkovými vlastnostmi mnoho nesvedl. Co přesně chybí rodinné Mazdě k lepším prodejním výsledkům?

Již při uvedení Mazdy5 jsme ji podrobně popsali, krátce se s ní svezli při mezinárodní prezentaci a nakonec předminulý rok v létě absolvovala pravidelný test levnější čtyřválcová Mazda5 se zážehovým motorem 1.8i (85 kW). Na začátku minulého roku jsme měli k dispozici vrcholný model se stejným motorem, tehdy jako poměrně čerstvou novinku.

Trh středních MPV, kterému u nás vládnou vozy francouzských značek Renault a Citroen, je přímo nabit množstvím modelů, z nichž je možno vybírat. Možná, že tato nepřehlednost je jednou z příčin, které Mazdě5 nedovolily prodejně vyniknout nad průměr třídy. Letošní prodejní výsledek řadí Mazdu5 do středu pole, do sfér, kde se nachází Opel Zafira nebo Volkswagen Touran. Právě to jsou velmi blízcí konkurenti, jak cenou, tak vlastnostmi.

mazda testy mpvmazda testy mpv | acz
 

Motoricky špičková

Ze spíše utiskovaného vznětového motoru se v roce 2002 stal ve výrobním programu Mazdy preferovaný motor. Moderní vysokotlaké přímé vstřikování paliva common-rail už tehdy umělo dopravit palivo do válců pod tlakem 180 MPa (1800 bar), z uživatelského hlediska byl potěšující klidný chod a příjemný průběh točivého momentu s rostoucími otáčkami. Po modernizaci z roku 2005 má silnější provedení motoru relativně malý kompresní poměr 16,7:1 a filtr pevných částic. Obojí indikuje, že se pracovalo na dalším snížení hlučnosti a vibrací, a na snížení emisí pevných částic. Pro některý z dieselů MZR-CD se rozhoduje polovina zákazníků v ČR.

Kdo na něj má, ten jej koupí. Proti podobně výkonnému benzinovému motoru drží Mazda v ceníku striktně sedmdesátitisícový rozdíl, což odpovídá i více než desetině ceny rodinného minivanu. Milovníkům moderních turbodieselů budeme ale velmi tiché vznětové motory japonské konstrukce jen těžko vymlouvat. Problematická místa vlastně neexistují. Ostatně chválu jsme na něj pěli už v testu před necelými dvěma roky. Klidný chod, dostatek síly, ochota nechat se vytáčet do vysokých otáček a spotřeba paliva, která i bez velkého sebezapření u 1,6 t těžkého auta setrvává kolem 6 l/100 km. Řidiči zvyklí na benzinové motory se budou muset naučit při rozjezdu přidat více plynu a tankovat místo benzinu naftu, ale to je asi tak vše, co se pro ně v praxi změní. Příjemná kulisa je čeká dokonce i ve vyšších cestovních rychlostech, protože šestistupňová převodovka s precizním řazením nedaleko volantu umí na šestku jezdit 130 km/h s 2250 ot./min.

mazda testy mpvmazda testy mpv | acz
 

Prostorově dobrá

Mazda5 je světovým modelem japonské automobilky, který se musí prosadit v Evropě, v USA i na domácím japonském trhu (jako Mazda Premacy). Proti německým konkurentům Mazdě více méně nic výrazně neschází ani nepřebývá. Větší délku pětky (4505 mm) asi využijete méně, než byste využili centimetry navíc, které chybí Mazdě5 do šířky (1755 mm je o 40 mm méně než kolik nabízí Opel nebo Volkswagen). Uvnitř je více než dostatečných 1460 mm vnitřní šířky vpředu i vzadu a uvážíme-li, že se ve vysokém interiéru sedí dost vzpřímeně, máme před sebou příjemného společníka na dlouhé cesty.

mazda testy mpvmazda testy mpv | aczMaximální pohodlí umí Mazda5 nabídnout čtyřem cestujícím a jejich zavazadlům. I když konfigurace mluví o marketingových sedmi cestujících (přesněji 6+1), zcela vzadu bude dostatečné místo převážně jen pro nezletilé a prostřední cestující ve druhé řadě také nebude právě nadšen. Z tohoto pohledu je snad trochu škoda, že pětimístný interiér pořídíte jen pro základní provedení. Odhadujeme, že sedmimístné obsazení bude v praxi spíše výjimečné.

Variabilita je v této třídě standardem, kterému plně vyhovuje i interiér Mazdy5. Druhou a třetí řadu lze sklopit, čímž vzniká zcela rovné i když výše položené dno ložného prostoru. Se sedadly ve druhé řadě je možné všemožně kouzlit, posunovat je, naklápět opěradla, vyklápět sedáky nebo je oddělit, většinu z toho ale využijete také spíše výjimečně. Příjemné a každodenním provozu praktické jsou jistě boční posuvné dveře, které ubraly interiéru pár centimetrů do šířky, ale co do zlepšení přístupnosti jsou nepřekonatelné.

Krásku čeká facelift

Sportovní vnější design, který mistrně maskuje úctyhodné vnější rozměry, už možná trochu zevšedněl, což jistě hovoří proti modelu, který je třetím rokem na trhu. Testovaný exemplář neměl sportovní doplňky, které zoom-zoom design pětky ještě více zvýrazní, takže kdo vyhledává velkoprostorovou modernu, asi skončí u Citroenu. Facelift, který Mazda chystá, posune rodinný minivan blíže k nové šestce. Zásadní proměna to ale nebude.

mazda testy mpvmazda testy mpv | aczRelativně jednoduchá a z pohledu letošních novinek na trhu i dost konzervativní přístrojová deska splní všechny uživatelské potřeby, ale právě tak asi znělo zadání. Složitější konstrukci a výběr dražších materiálů designéři interiéru vozu u vedení automobilky neobhájili, ale ke cti Mazdy jde skutečnost, že výrobní zpracování je vskutku perfektní. Francouzský Citroen je schopen u auta s cenovkou Mazdy5 nabídnout podstatně honosnější klubovky, luxusnější materiály a oku lahodící detaily. Jenže to zkrátka nepatří do filozofie Mazdy. Alespoň to tak chápeme.

S ohledem na konkurenci se dnes už nenápadné MPV řadí k autům, které sází na poctivou konstrukci, jednoduchá řešení bez nadbytečné a potenciálně rizikové elektroniky, kterou jsou naopak nejnovější francouzská auta bohatě zasíťována. Našli bychom ještě další kontrasty. Zatímco Scénikům a Picassům jsou vlastní především vlastnosti, týkající se komfortu posádky, Mazda zvolila podstatně vyváženější mix, který úspěšně integruje sportovní zoom-zoom rysy nižších modelů s pohodlím rodinného vozu. Řidič se za volantem pětky necítí ani trochu mimo dění a když na to příjde, celkem si i užije.

Výbava - ber nebo neber

Patříte-li k náročnějším řidičům, kteří obvykle kupují MPV se silným turbodieselem v ceně kolem 770 tisíc Kč, můžete si být jisti velmi bohatou výbavou, kterou u Mazdy dostanete. Na druhou stranu platí: co je psáno, to je dáno. Vybírat můžete barvu a několik drobností z výbavy, a to je dohromady asi vše. Na jednu stranu vám tady nehrozí nekontrolovatelný nárůst počátečních nákladů, známý z ceníků německých automobilek, na druhou stranu by si zákazník ve sféře 800 tisíc Kč zasloužil trochu více výbavové svobody.