Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 150 - luxusní low-end

Ondřej Láník
Ke koupi nového vozu značky Mercedes-Benz již hezkou řádku let nemusíte být milionářem. Aktuální generace nejmenšího Mercedesu se u nás prodává dokonce za méně než půlmilión korun českých, takže jsme prozkoumali, co základní model nabízí ve...

Ke koupi nového vozu značky Mercedes-Benz již hezkou řádku let nemusíte být milionářem. Aktuální generace nejmenšího Mercedesu se u nás prodává dokonce za méně než půlmilión korun českých, takže jsme prozkoumali, co základní model nabízí ve srovnání s tuctovými masově vyráběnými konkurenty v nižší střední třídě.

Design

S uvedením druhé generace vozu Mercedes-Benz A, se pozměnila nejen technika, ale také nabídka karosérií. Místo volby mezi dvěma rozvory je nyní možná volba mezi tří a pětidveřovou karosérií, jejichž vzdálenosti mezi nápravami (2568 mm) jsou shodné a přitom jen o 25 mm kratší než u prodloužené verze předchůdce. Výrobce třídveřovému jednoprostorovému hatchbacku říká coupé, snad proto, aby zdůraznil sportovní styling karosérie. Ta je opravdu dynamičtější než u pětidveřového modelu. Designérům byly na chvíli rozvázány ruce, protože i druhý Mercedes třídy A jednoznačně útočí na mladou klientelu. Boční profil je hodně „rychlý“, spodní hrana oken se plynule zvyšuje, aby se u C sloupku, ukončená strměji rostoucí křivkou, potkala s horní hranou bočních oken. Značný obestavěný objem interiéru ukryli designéři do karosérie s výraznou črtou na bocích, kterou najdeme u většiny současných vozů značky. Příď i záď zůstávají beze změn proti pětidveřovému provedení.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Ať již byl záměr tvůrců jakýkoliv, v podmínkách České republiky se o třídveřové hatchbacky příliš zásadní bitvy nevedou, a tak nejlevnější Mercedes na trhu si nejčastěji pořizují loajální majitelé vozů s třícípou hvězdou, kteří potřebují ještě další vozidlo do rodiny a nemají přitom chuť vzdávat se luxusu, tak typického pro nejstarší automobilovou značku.

Interiér

Sendvičová konstrukce karosérie, která výrazně zvyšuje polohu sedících cestujících v áčku, je hlavním prvkem, který má zásluhu na příkladné pasivní bezpečnosti relativně malého vozu. Ačkoli se o tom příliš nemluví, má toto řešení také nevýhody. I když sedíte ve voze vysokém téměř 1,6 m, není uvnitř ve svislém směru místa více než v běžných vozech této třídy, které jsou i 15 i 20 cm nižší. Vysoko umístěná podlaha na druhou stranu usnadňuje nastupování. Vpředu sedící cestující mají k dispozici dlouhé dveře, které může být problém dostatečně otevřít v úzkých mezerách mezi vozy na přeplněných parkovištích. Aerodynamika ani přes vyšší stavbu netrpí, protože cx= 0,31 patří k těm lepším hodnotám ve třídě, celkový aerodynamický odpor však ovlivní také čelní plocha vozu, která bude zřejmě větší než průměr konkurence.

I méně pohyblivý řidič se do vozu snadno a rychle usadí. V prvních chvílích si sice musí zvykat na volant se sportovně uloženým sloupkem řízení, která svírá s vodorovnou rovinou jen malý úhel. Kola jsou přitom kdesi dole, téměř pod vámi, takže reakce na zatočení volantu jsou nezvyklé. Po chvíli za volantem vám to však již zvláštní nepřijde. Ergonomii uspořádání pracoviště řidiče má Mercedes zvládnutou velmi dobře, jenže mezi konkurenty běžné seřizování podélné polohy volantu je k dispozici pouze za příplatek 5452,- Kč, což je ještě více překvapivé u podstatně dražších verzí řady A i B. Nestandardní je také integrace funkcí pravé páčky pod volantem do jediného levého ovladače pod volantem. I na tento prvek si však lze snadno zvyknout. Multifunkční volant (série) zpřístupňuje ovládání rozsáhlého palubního informačního systému.

Jakmile se chystáte k rozjezdu, musíte u třídveřových vozů zpravidla absolvovat krkolomný pohyb pro bezpečnostní pás, uchycený na B sloupku. Mercedes tento akt značně zjednodušil vedením pásu v jednoduché plastové sponě na vnější straně předních sedadel.

I z nejdostupnějšího provedení malého Mercedesu je cítit pečlivá volba materiálů a příkladné zpracování při montáži vozu. I když jednoduché tvarování interiérových dílů působí na první pohled stroze, teprve po delším užívání vozu objevíte záměr konstruktérů. Je jím jednak snadná adaptace nového uživatele, velmi dobrá přehlednost informačních zdrojů a ovladačů a v neposlední řadě i dlouhověkost designu, který ani po pěti letech nebude muset být zásadně měněn.

Prostor vzadu

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Za předními sedadly je uzavřený prostor pro další dva až tři cestující, kteří se musí na svá místa dostat dlouhými bočními dveřmi. Dozadu se nastupuje odklopením opěradel předních sedadel, opatřených mechanickou pamětí na původní polohu nastavení. Jakmile jste na místě, jsou rozměry interiéru značně podobné tomu, co mají k dispozici cestující v pětidveřovém áčku. Naměřená vnitřní šířka (1460 mm) na zadních sedadlech ve výši loktů je dokonce o 20 mm větší než v případě pětidveřového hatchbacku.

Za druhou řadou sedadel je pak objemný zavazadlový prostor, který již v základním uspořádání nabízí 435 l, pravidelný tvar a snadnou dostupnost výklopným víkem, jehož nakládací hrana je u nezatíženého vozu jen 620 mm nad zemí. Prostor pro zavazadla lze samozřejmě rozšiřovat sklápěním asymetricky dělených zadních sedadel, na podlaze však vzniká schod. Ten je možné vyrovnat až zakoupením sady Easy-Vario System, která obsahuje falešné dno zavazadlového prostoru (vyrovnávající dno po sklopení opěradel) a možnost zcela vyjmout zadní sedadla z vozu. Stejně jako v případě Mercedesu třídy B, konstatujeme, že bychom takovou položku uvítali již v seznamu standardní výbavy.

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv I když se nerozhodnete utratit dalších 6.058,- Kč za Easy-Vario Systém, máte k dispozici po sklopení zadních sedadel ložnou plochu dlouhou 1500 mm (základním uspořádání má délku 650 mm), nejmenší šířka interiéru je omezena zadními podběhy a slušnou mírou 1010 mm. Nouzově lze do 3,8 m dlouhého vozu naložit až 2,7 m dlouhý tenký předmět, protože právě to je míra od spodní hrany čelního skla ke konci interiéru.

Motor, převodovka, jízda…

Řada motorů pro nové áčko je zajímavým příkladem úspor v oblasti výrobních nákladů. Všechny čtyři čtyřválce (pro A150, A170, A200 a A200 Turbo) mají blok motoru se shodnou roztečí válců 90 mm, stejným vrtáním 83 mm a vyšším kompresním poměrem (11:1 z atmosférických motorů, 9:1 u motoru přeplňovaného). Rozdílné zdvihové objemy byly docíleny změnou zdvihu od 69,2 mm (A 150) do 94 mm (A 200, A 200 Turbo). Společnými díly jsou také variabilní sací potrubí (mimo přeplňovanou verzi) a překvapivě také pouze dvouventilová technologie rozvodu s jedinou vačkovou hřídelí v hlavě válců. Pod kapotou nic nenasvědčuje tomu, že se díváme na srdce vozu Mercedes-Benz. Estetiku v motorovém prostoru přešli designéři bez povšimnutí a ani korporátní příslušnost není kupodivu nijak zvýrazněna.

Jízda s nejslabší zážehovou jednotkou je příkladně klidná, motor je výborně zvukově utlumen a vibračně odizolován, což ostatně platí i pro vibrace a hluk od podvozku či okolního proudícího vzduchu. Jde vlastně o jednu z věcí, za které se u Mercedesu připlácí. Není to tedy jen pocit vlastnit vůz s třícípou hvězdou, ale také nadprůměrný komfort, daný celou řadou detailních řešení. Malý Mercedes má již v základní verzi nadprůměrně velký výkon 70 kW při 5200 ot./min a točivý moment s maximem 140 Nm, které bylo rozšířeno do oblasti 3500-4000 ot./min. V praxi se motor chová živě asi od 3000 do 5500 ot./min, spotřeba se přitom při klidné jízdě mimo město pohybuje kolem obvyklých 7 l/100 km, ve městě se pak pohybuje o litr a půl výše.

Manuální pětistupňová převodovka dělá přesně to, co od ní řidič očekává. Řazení je snadné a přesné, převodové stupně optimálně nastavené. Ovládání spojky je komfortní a uživatelsky přívětivé, stejně jako účinek a ovládání brzd. Hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem je na náš vkus příliš lehké, ale zákaznice Mercedesu to tak zřejmě mají rády. Na dálnici je vůz i ve vyšších rychlostech stabilní, ve městech je vůz přehledný při parkovacích manévrech i když měníte jízdní pruhy. V této disciplíně by snad mohla celkovou bilanci vylepšit ještě větší zpětná zrcátka.

Závěr

mercedesbenz testy mpv mercedesbenz testy mpv Základní výbava obsahuje nadprůměrnou bezpečnostní výbavu (viz přehled níže), ale několik samozřejmých prvků schází a je za ně třeba připlácet. Na mysli máme například klimatizaci (+29.988,- Kč), přípravu pro rádio (+9.713,- Kč), podélně nastavitelný volant (+5.452,- Kč).

I tak je třídveřový Mercedes-Benz A150 zajímavým zpestřením nabídky. Ve srovnání s předchozí generací nabízí podstatně více ve všech směrech, prostorové a jízdní výkony snesou srovnání i s nejprodávanějšími zástupci nižší střední třídy. Jen cena mírně vybočuje ze standardních měřítek třídy, ale to není u této značky nic neobvyklého. Nabízená protihodnota je zde navíc jednoznačně viditelná, takže již jen zbývá oslovit tu skupinu zákazníků, která kvality vozu bude umět ocenit.

Základní cena vozu 478.000,- (A 150, 70 kW, Classic)
Základní cena vozu s testovanou motorizací 478.000,- (A 150, 70 kW, Classic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 553.974,- (A 150, 70 kW, Classic)

Plusy

  • komfort
  • prostorný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • dobré brzdy
  • jízdní vlastnosti

Mínusy

  • příplatky za mnoho samozřejmých položek
  • příliš velký účinek posilovače řízení

Související články:

Ondřej Láník
Mercedes-Benz A 150
Cena základní sestavy 478 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, airbag pro řidiče a spolujezdce - dvoustupňový, aktivní opěrky hlavy vpředu, BAS, bezpečnostní pásy s upínači a omezovači napínací síly, boční airbagy Head-Thorax vpředu (včetně hlavových), centrální zamykání s imobilizérem, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, kontrolka opotřebení brzdového obložení, multifunkční volant, mlhovky vzadu, palubní počítač, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla 1/3 :2/3 u 5 dveřové verze, tónované čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant Kč
Cena testované sestavy 553 974 Kč
Výbava testované sestavy volant a řadicí páka v kůži (+7.260,-), mechanicky nastavitelný volant(+5.452,-), rádio Audio 5 CD (+16.119,-), mechanická klimatizace (+29.988,-), el. stahování oken (+3.221,-), tónovaná skla se slunečním filtrem a zadním bezpečnostním sklem (+1.826,-), kryt zavazadlového prostoru (+3.837,-), mlhovky (+6.058,-), ochranné lišty na bocích a náraznících vozu (+2.212,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 140 / 3500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 435 / 1485
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1195 / 495
Rozměr pneu: 185/55 R15
Mercedes-Benz A 150
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3838
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 3568
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano