Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 200 – výkon nade vše

Libor Zezulka
Ještě nestihl vyprchat naftový odér z mého kapesníku (pozůstatek posledního tankování s A 180 CDI) a už jsem přebíral nejmladší mercedes znovu. Doufal jsem v základní variantu s zážehovou jednotkou o objemu 1.5 litru, za...

Ještě nestihl vyprchat naftový odér z mého kapesníku (pozůstatek posledního tankování s A 180 CDI) a už jsem přebíral nejmladší mercedes znovu. Doufal jsem v základní variantu s zážehovou jednotkou o objemu 1.5 litru, za kterou mercedes účtuje necelých 500.000 Kč, ale záhy jsem zjistil, že mě čeká dvoulitrový benzín, který popravdě nejprodávanější v České republice nebude. Pohled na přiložený výčet příplatkové výbavy a konečná cena stříbrného krasavce atakující jeden milion korun zklamání přebila a donutila mě přemýšlet nad třídní příslušností.

Mercedes-Benz třídy A spadá do segmentu nižší střední třídy. Na záda mu teoreticky dýchá poslední golf, astra, focus a především Audi A3 a A3 Sportback. V praxi ovšem vypadá situace odlišně. Vyšší stavba karoserie posunuje áčko trochu stranou. Mercedes-Benz třídy A se nechce přetahovat o zákazníky zoufale shánějící tradiční evropský automobil za nejnižší cenu, ale pomrkává na něžné pohlaví, které se zhlédlo v stříbrné hvězdě a slušném vnitřním prostoru a přitom nemá dostatek financí na třídu C. Nebo spíše považuje „céčko“ za zbytečně veliké.

Pokud máte 500.000 Kč na nový pětidveřový automobil, naleznete spoustu zajímavých nabídek. Jestliže chcete stejných 500.000 Kč utratit v autosalonu mercedesu, připravte se na omezený výběr. Ve skutečnosti stuttgartští nabízí za méně než 500 tisíc jediný model: Třídu A vybavenou základním zážehovým motorem s objemem 1.5 litru, výkonem 70 kW a točivým momentem 140 Nm. Baťovská cena 499.000 Kč obsahuje moderní techniku v originálním balení, čtveřici airbagů, ABS, ASR, BAS, ESP, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání, multifunkční volant a další.

Za necelých 500.000 Kč nebo 478.000 Kč v případě třídveřového provedení dostanete bezpochyby dobře vybavený automobil. I proto jsme rozhodnuti s testováním áčka neskončit, dokud základní variantu nezkusíme. Cenový problém nastává ve chvíli, když začnete přidávat příplatkovou výbavu a uvažovat nad silnějším motorem. Nejslabší naftová verze A 160 CDI stojí 540.000 Kč, A 180 CDI už 599.000 Kč a nejsilnější A 200 CDI „úctyhodných“ 699.000 Kč. U benzínových motorů vypadá situace trochu růžověji. Kromě A 150 můžete mít A 170 za 559.000. Ovšem A 200 je už zase hodně vysoko - 679.000 Kč.

Například Audi A3 v základní výbavě Attraction s benzínovým motorem 2.0 FSI stojí 735.000 Kč, za dvoulitrový turbodiesel a výbavu Attratction (výbavy mercedesu nedosahuje) zaplatíte 720.000 tisíc. Na BMW 1 s naftovým motorem 2.0 litru, které ovšem nemá s áčkem mnoho společného, potřebujete 755.000 Kč. Tolik cenový exkurz, z něhož zjišťujeme, že třída A není žádnou levnou záležitostí, ale „značková“ konkurence stejně tak.

Dostatek síly, přebytek hluku

Když se rozhodnete pro A 200 s dvoulitrovým benzínovým motorem, budete očekávat vynikající kultivovanost a dostatečnou sílu. Se zátahem počítáte správně, v případě kultivovanosti možná budete muset změnit měřítka (záleží na předchozích zkušenostech). Už verze A 180 CDI nás odhlučněním nekouzlila, kabina se zaplnila v nižších otáčkách hlubokým bručením, které mě i ostatní kolegy z redakce trochu zaskočilo.

Ve vyšších otáčkách se situace zlepšovala a nakonec se obrátila ve prospěch vozu. U benzínového dvoulitru probíhalo vše obráceně. Po tichém nastartování agregát zůstal naladěn na stejné notě a vzbuzoval očekávaný dojem kultivovanosti. Ještě kolem 2500 otáček si můžete pochvalovat jízdu s příjemnou kulisou ševelícího motoru v pozadí. Na hranici 3000 tisíc otáček se charakter zvuku změní a místo oblažování začne mírně obtěžovat.

Jeho zvukový projev není jemný a uhlazený, ale syrový a drsný. Když prošlápnete plynový pedál a ručička otáčkoměru vyskočí prudce nahoru, nerozpakuje se motor o této skutečnosti posádku hlasitým způsobem informovat. Je ovšem nutné připomenout, že normální jízda nepředstavuje problém, stejně jako popojíždění ve městě a v kolonách. Zkrátka pohodová jízda rovná se pohodová zvuková kulisa, při dynamické jízdě počítejte s nějakým decibelem navíc.

Dynamika na jedničku

Jestliže za zvukový projev a odhlučnění dostane áčko trojku, za dynamiku si zaslouží jedna minus. Jednotka zabírá odspodu, síla nicméně výrazněji narůstá od 2500 otáček, kde se pomalu dostává ke slovu maximum točivého momentu 185 Nm dostupného od 3500 do 4000 otáček. Otěže poté přebírá výkon, jenž vrcholí svými 100 kW na 5750 otáčkách. V těchto sférách se agregát nechová nervózně, naopak si v otáčkách libuje.

Silný benzínový motor přetváří třídu A v zdatného sprintera, jenž si neláme hlavu s předjížděním v kopci či dlouhými dálničními poutěmi. V případě nutnosti stačí podřadit a využít dostatečnou sílu ve váš prospěch (při zachování bezpečnosti). Ve městě potenciál motoru samozřejmě nevyužijte, proto budete-li se pohybovat převážně tam, můžete začít uvažovat o základní A 150. Na dálnicích naopak A 200 i A 200 CDI stoprocentně oceníte.

Charakteru motoru odpovídá spotřeba. Zatímco mimo město a na dálnicích i díky dobře odstupňované převodovce s dlouhým pátým převodovým stupněm není problém srazit spotřebu při klidné jízdě pod 7 litrů, ve městě překročí i deset. V kombinovaném cyklu, budete-li zacházet s plynovým pedálem jako s křehkým zbožím, můžete jezdit za méně než sedm litrů. Normální jízda s občasným vytočením a akcelerací vykouzlí spotřebu osm litrů a dynamická jízda odčerpá z nádrže deset litru na 100 km.

Na jízdních vlastnostech, podrobně popsaných v našem prvním testu (verze 180 CDI), se nic nemění. Třída A se chová jistě při zachování vysokého cestovního komfortu, precizní řízení, ostré brzy a převodovka s ideálně dlouhými drahami řazení a přesných chodem zážitky za volantem umocňují. Také v interiéru jsme neobjevili nic nového. Mercedes-Benz třídy A exceluje především uspořádáním vnitřního prostoru i použitými kvalitními materiály.

Záleží na využití

Mercedes-Benz A200 má své kouzlo. Spočívá v dostatečně silném benzinovém čtyřválci, který dokáže automobil běžných rozměrů slušně rozhýbat. Jestliže si tedy kupujete áčko s vidinou častého cestování mimo město a po dálnici, má pro vás dvoulitrový benzín smysl. Pokud se ovšem chcete prodírat městskou džunglí, bude vhodnější zvolit některý z slabších a po všech stránkách levnějších motorů. Pokud pomineme vyšší cenu je jedinou výraznější nevýhodou testovaného vozu hlučnost motoru ve vyšších otáčkách.

Libor Zezulka
Mercedes-Benz A 200
Cena základní sestavy 679 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, airbag pro řidiče a spolujezdce - dvoustupňový, aktivní opěrky hlavy vpředu, BAS, bezpečnostní pásy s upínači a omezovači napínací síly, boční airbagy Head-Thorax vpředu (včetně hlavových), centrální zamykání s imobilizérem, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, ESP, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, kontrolka opotřebení brzdového obložení, multifunkční volant, mlhovky vzadu, palubní počítač, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla 1/3 :2/3 u 5 dveřové verze, tónované čelní sklo, výškově nastavitelná podlaha zavazadlového prostoru u 5 dveřové verze, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, alu disky 5 děrové 6Jx16 ET46 195/55 R16, boční ochranné lišty a kliky v barvě vozu s chromovým páskem, čalounění látka "Masstricht"/kůže ARTICO dle vzorníku, hliníkové doplňky interiéru, chromované madlo víka zavazadlového prostoru, koncová světla tmavá bichromatická, koncovka výfuku - oválná chromovaná, kožený volant a řadicí páka, mlhovky, reflektory s projekční technikou Kč
Cena testované sestavy 997 052 Kč
Výbava testované sestavy stříbrná metalíza (+15.960,-), hlavové airbagy (+9.086,-), příprava pro mobilní telefon včetně sady handsfree (+18.559,-), lamelová střecha (+37.980,-), tempomat (+10. 097,-), mechanicky nastavitelný volant (+5.433,-), rádio Audio 50 APS s navigací (+70. 210,-), loketní opěrka vpředu s poličkou (+7.693,-), mechanická klimatizace (+32.309,-), elektricky ovládaná okna vzadu (+12.938,-), bi-xenonové reflektory (+33.320,-), elektrické vytápění sedadel vpředu (+11.106,-), odkládací box pod sedadlem spolujezdce (+1.394,-), provedení Avatgarde (+60.580,-), látkové koberečky (+2.000,-), dešťový a světelný senzor (+4.400,-), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+4.038,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2034
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 185 / 3500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.9 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 435 / 1995
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1240 / 425
Rozměr pneu: 195/55 R16
Mercedes-Benz A 200
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3838
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 2568
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano